Helmivauvojen ihanaiset odottajat

Vilperiina mitä mie olen kuullu niin neuvola käynnit on alussa kuukauden välein sitten oliko kahden viikon välein ja lopussa joka viikko ainakin täällä meilläpäin Joensuussa
 
Meillä Kotkassa olen käynyt kerran neuvolassa, ja kaksi kertaa ultrassa.
Ekalla kerralla oli lääkäri joka teki ultran ja silloin laskettua aikaa siirrettiin helmikuun puolelle.
Toisen ultra kerran jälkeen varattiin uusi ultra aika ja neuvolaan aika.
Eli mulle neuvola käynneille tulee eroa toisistaan nyt reilu 2kk.
Ehkä se siitä sitten lähtee kuukauden välein menemään kun on tuon seuraavan kerran silleä käynyt.
 
Täällä Turun suunnalla tuntuisi ainakin nyt näin alkuun olevan neuvola-aikoja tosi harvoin.
Eli parin kuukauden välein. Katsotaan "tiheneekö" vauhti sitten kun raskaus on pidemmällä.
 
Pitää yrittää muistaa soittaa sinne neuvolaan ja varmistaa et pitäiskö sittenki mennä aikasemmin..
Ku tuli sellanenki mieleen, että mulla kerkee olla toi rakenneultrakin ennen tokaa neuvolakäyntiä ni tuntuu kummalta.
Kaipa sitä on täällä turha kokoajan vatvoa että pitäiskö olla aikasemmin ymsymsyms. ehkäpä vaan soittaisin tonne neuvolaan ni ei tarttis kokoajan mietiskellä :P
 
 
Semmoista ajattelin kysyä että onko kuinka moni käyny siinä niskaturvotus ultrassa että tehdäänkö se mahan päältä ultrattuna vai emättimestä?
 
Heedi: Me käytiin viime perjantaina ja alakautta tehtiin ultra. Luin jostain, että np-ultra voidaan tehdä joko vatsan päältä tai alakautta, en tiedä sitten johtuuko erilaista laitteista vaiko mistä? Itsellä varmaan kun on tota ylimäärästä mahassa ni ei ees näkyis niin hyvin jos siitä yrittäis katsella :)
Mut ei sattunu eikä tuntunu ja ihan luonnollinen tilanne oli. Huoneessa on mukavan hämärää ja katselijoille oli oma "töllö" katonrajassa :D
 
Heedi: Mullaki tehtiin se tiistaina ja ihan alakautta meni..
En tiedä miks joillekkin se tehään mahan päältä, mutta ei tosiaan ollu mitenkään kiusallista yms.
Ja pääasiahan varmaan on et tehää mitä kautta tahansa, kuhan vaan nähdään et masussa kaikki hyvin <3
 
Heedi:
Mulle tehtiin tiistaina, ensin katsottiin mahan päältä, ja sen jälkeen alakautta. Mitat mitattiin alakautta ultratessa.
 
mulle sanottiin eka neuvola käynnillä että kaks ensimmäistä ultraa otettaisiin alakautta.. en sitten tiedä mutta itsellä tuo viikon päästä olisi. Seuraava neuvolakäynti vasta sitten ensikuun 20.päivä
 
Jee, uus keskustelu [:D] Asutaan pääkaupunkiseudulla ja täällä ainakin asiat hoituu meidän kohdallamme näin (Ultrat siis Naistenklinikalla): Meillä oli tosiaan eka neuvolakäynti heinäkuussa rv 8+3, jossa ei kuunneltu harmikseni sydänääniä kun olin niin aikasessa vaiheessa vielä. Eka ultra on elokuussa rv 11+4 ja sen jälkeen toinen neuvolaläynti vasta syyskuussa rv 18+4, jonka jälkeen toivon mukaan sais tietää sitten pikkusen sukupuolen toisessa ultrassa lokakuun alussa rv 19+5. [:)] Huh kuinka tarkkaan laitoin ajat.. [:D]

Itseäni mietityttää se downin oireyhtymän seulontaan osallistuminen tuolloin ekan ultran yhteydessä..täytettiin jo paperit, mutta ei olla kyllä täysin varmoja että halutaanko että sitä verikoetta otetaankaan kun tulos ei ole kuitenkaan 100% varma. Mites te muut odottajat, oletteko ottaneet/aijotteko ottaa asiasta selvää verikokein? [8|]

Ps.Tervetuloa kaikki uudet helmimammat!
 
mie kävin ultrassa rv8+4 ja sydänäänet kuulu rv9+0..nyt ensiviikolla tasan rv12 on toinen ultra ja rv15 vasta seuraava neuvola
mutta sanoivat kun mulla kuulu jo tuossa vaiheessa todella selvästi sydänäänet että raskaus olisi pidemmällä. Ensiviikollahan se selviää[:)]
 
Mua mietityttää kans se seulontaan osallistuminen. Oon kyllä jo täyttäny paperit ja huomenna varaan ajan, mut silti. Mun siskolla on 2 kehitysvammaista poikaa ja kummankaa ultrassa ei näkyny mitää poikkeavaa. Syytä kehitysvammaisuuteen ei ole saatu selville. Oon kovin miettiny et jos siel näkyy jotai ni mitäs sitte?
 
Mulla oli siis tänään ultra, enkä halunnut mitään verikokeita! Tulee se, mikä on tullakseen! Kaikki siinä oli ok. Kätilö sanoi jotain olevan jalkojen välissä, mutta ei uskaltanut vielä varmaksi sanoa, että olisi poika. Se selviää sitten toisessa ultrassa syyskuussa. [:)]
 
mulla masun päältä ultraukset oli viikko sitten..

pari pv sitten käväisin lääkärillä ekan kerran.. papa otettiin ja kuunneltii dopplerilla syränääniä.. HUH että säikäytti minut ku ei tahtonu niitä löytää! [:-] lekuri kyseli et milloin sulla se ultra oli?oliko ihan elossa? !!!!! hitto et makasin hetken ku lakana valkosena paikallani![:D] onneksi löyty  sit165 pulssi joka ei ollut omani [:)]

olotila : IHAN kamala kuvotus ällötys oksetus ...maha löysää ja mitään ei voi summiin pistää.. väsyttää ja olo on TODELLAKIN uupunut [:(]... pelottaa miten tätä jaksaa henkisesti ku vaan pitäs sängyssä maata..
 
Heipahei,
tanne tulee niin paljon tekstia etten pysy edes mukana! Noh, nyt oon saikulla puolitoista viikkoa eli ehka ehdin enemman mukaan :)

mulla ensimmainen raskaus myos (joku jo alussa kyseli....) ja taydellinen yllatys sellainen!!

Mina en ole saanut kutsua viela ekaan ultraan, neuvolassa ehdin kaymaan jo mutta ei siella oikeastaan muuta ollut kuin pino lippulappuja odottamassa! Kun sain tietaa olevani raskaana raskausviikkoja oli jo 6 takana eli ehka siksi vahan viiveella neuvolaankin...tieda hanta!

Me ei olla viela kerrottu vauvauutisia kun toisen vanhemmille ja parhaimmille kavereille. Osalle tulee shokkina koska tata uutista ei kukaan odottanut, hirmu moni ei edes tieda etta seurustelen, heh... kaikki on kaynyt nopeasti!

Hei, sellaista olisin kysellyt kun oon lukenut joidenkin kayvan Naistenklinikalla etta mites te tuon synnytyssairaalan valitsitte? Te siis jotka synnytatte Helsingissa... Ma oon menossa Katiloopistolle ekaan ultraan, tarkottaako se sita etta myos synnytan siella? On vahan epaselvaa.

Hyvia vointeja kaikille :)
 
Maikkimai. mie en valinnut itse sitä synnytys sairaalaa vaan ne sieltä neuvolasta ihan laittoivat siihen korttiin ylös et missä tulen synnyttään [:)]
Itse tosin en helsingissä synnytä, kun en sieltäpäin ole mut eikö ne neuvolatädit sinne korttiin sen pistä jokapuolella suomea.. siitähän sen sit näkee.

ja mitä siihen downin oireyhtymän seulontaan tulee niin mie kyllä menin siihen mukaan jo[:)]
Ihan kaikkiin aijon osallistua mistä vaan saa tietoon vauvasta kaiken.
 
Huomenta!! Ihanaa et on perjantai pääsee vähän huilimaan viikonlopuksi. Lähden tosin kuskiksi Metallicaan ni tiedä sit siitä lepäilystä ;)

Itselleni oli täysin selvää osallistua kaikkiin mahdollisiin seulontoihin. Veriseulonta tulos tuli eilen ja se oli normaali. Olisihan se ollut shokki ja järkytys jos tuloksessa olisi ilmennyt jotain poikkeavaa. Minä kuitenkin ajattelen asian niin, että mitä aikaisemmin asioista saa tietää sitä enemmän niihin on aikaa varautua ja opiskella aiheesta jos se on vieras. Käsitän kyllä, että vaikka tulokseni oli normaali saattaa jotain silti olla vialla enkä siihen osaa varautua, mutta sitten mennään tilanteen mukaan. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan. 

Synnytyssairaalasta.... Mä jäin vähän suu auki kun menin silloin viikolla 7 ekaan neuvolaan muutenkin ihan pihalla kaikesta kun eka kerta. Ensimmäinen kysymys kun pääsin huoneeseen oli "Minnes meinaat mennä synnyttää"? Vähän suutahdinkin hoitsulle kun tommosia kyseli ja mä vasta totuttelin ajatukseen olla raskaana... Eniveis. Meillä saa itse päättää minne haluaa mennä synnyttämään. Kunhan sairaala on siis HUS:in alueella. Olen luullut, että muuallakin riittää että kunhan on oman sairaanhoitopiirin alueella...

Nyt menee taas romaaniks tää kirjottelu.

Heipat!  
 
Kiitos Sash79, sainhan tuon laitettua hyvien ohjeiden takia! [:)] 
Ihana tämä uusi ketju, kuvaa meitä paljon paremmin!! [;)]
 
Mulla oli np-ultra 13.7 ja laskettu aika siirtyi 4.2. Turvotus oli 0,8mm ja kuulemma normaali ja oli aivan ihana nähdä että siellä se pikkupörriäinen liikkui hirveästi ja heilutteli käsiä ja jalkoja. Tiistaina oli neuvolalääkäri ja sain onneksi omeprazol-lääkityksen järkyttävään närästykseen, joka poltti kurkkua ihan hirveesti, mulla kun on refluksitauti niin se ilmeisesti vaikuttaa. Kaikki oli hyvin, meinas vaan tuskanhiki pukata ku se lääkäri ei millään meinannu löytää sydänääniä. Kysy sitte että mistä kohti se ultras siellä np:ssä, että missähän se kaveri majailee ja aika alhaaltahan se sitte löyty ja syke oli 160 [:)] Aina hirveä huoli iskee, että mitä jos ei ookkaan kaikki hyvin eikä välillä uskalla liikaa iloita tästä [:(] tarvisinkin joka viikko ultran tai sydänäänten kuuntelun jotta tietäisin että kaikki on hyvin [;)] mahakivut on nyt vaivanneet ja juurikin nuita vihlaisuja jos lähtee huonosti liikkeelle jne.
 
En tiedä, onko käytäntö muuttunut, mutta silloin kun sain ekat lapseni (nyt 7- ja 6-vuotiaat), sai mennä synnyttämään minne halusi. Ekan sain Jorvissa, asuin silloin Espoossa ja tokankin synnytin Jorvissa, vaikka asuimme silloin Vihdissä. Lohjan sairaala olisi ollut lähempänä, mutta en halunnut mennä sinne, kun kuulin sellaisia kauhutarinoita siitä paikasta (toisaalta niitä kauhutarinoita liikkuu varmasti joka sairaalasta). Nyt ei tarvitse miettiä, Hyvinkään sairaalaan on 10min ajomatka. 
 
Takaisin
Top