Helmivaavit tutuksi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hele81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noista vatsakivuista. Onko kellään muulla ne olleet niin kovia, että meinaavat viedä jalat alta?
Muutaman kerran on käynyt niin, että kun nousen sohvalta ylös ja lähden kävelemään, niin parin askeleen jälkeen vihloo mahaa niin kovasti, ettei kärsi pitää selkää suorana ja on pakko mennä kyykkyyn. Kipua kestää max 3 sekuntia ja sitten ei taas ole mtn.
Noina hetkinä tullut mieleen, että onkohan kaikki sit kuitenkaan ok..

Adalmis: Minulla pahoinvointia saattaa olla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Esimerkiksi viime yönä pahoinvointi alkoi puolilta öin ja loppui parin tunnin päästä. Että kai sitä vatsatautia on sitten liikenteessä, kun täälläkään ei pahoinvointi satu vai iltaan tai aamuun.. [:D]

TERVEISET RANNALTA,

SUKRIS: Nuo sinun vatsakipusi kuulostaa ihan normaaleilta repäisykivuilta [:)]
Mulla on niitä joka raskaudessa ollut ja välillä ne on kovempia ja välillä lievempiä.Tässäkin raskaudessa mulla tuli todella kipeä repäisykipu tuonne ihan oikealle alavatsalle,kun menin suihkuun.Piti vähän aikaa olla kyyryssä,että kipu helpotti.
Ja yleensähän noita repäisykipuja tulee juuri,kun tekee jotain äkkinäisiä liikkeitä esmi.juuri,kun sängyltä nousee vähän liian nopeasti ylös.

JOPSU: Onnittelut plussasta ja tervetuloa mukaan [:)]

RONNY: Minä olen tullut jo ihan immuuniksi noille ötököiden puremille,kun aina alkukesästä annan hyttystenkin imeä verta ihan loppuun asti [:)].Eli mulla ei enään tule oikeestaan mitään jälkiä paarmojen eikä hyttysten puremista.Mutta noille meidän pienimmille kyllä ikäväkyllä tulee juuri noita todella isoja punaisia koholla olevia läiskiä,jotka kutisevat lujasti [&:].Veikkaan itse,että ne on enemmäkin paarmojen puremia.Meillä noita paarmoja on aika paljon täällä pihapiirissä;kiitos lehmien ja lampaiden [;)][:D]
Heh..täällä toinen finninaama [:'(].Mulla on sama ongelma,että joka raskaudessa alkaa teini-iät [;)][:D]
Nyt on vasta leuka täynnä isoja mollukoita,mutta kokemuksesta tiedän,että kohta kukkii jo koko naamavärkki [;)]

ADALMIS: No huh huh..teilläpäin siellä onkin todella pätevä neuvolan täti [:D][:D]
Mää voin viiden raskauden kokemuksella sanoa,että mulla on miltei joka raskaudessa pahoinvointi ollut ihan ympärivuorokautista.Tosin se ei ole koko vuorokautta ollut yhtä pahaa,vaan välillä helpottanut.Kakkosesta mun ympärivuorokautinen pahoinvointi kesti jopa ihan synnytykseen asti.
Sanopa neuovolan tädille,että lukasee raskausopukset vähän tarkemmin [;)]
Nytkin mulla tässä raskaudessa on melkeimpä taas ympärivuorokautista pahoinvointia,mutta nyt olen vielä vain aamuisin oksentanut [:)]
Koitahan jaksella [:)][:)]
Tiedän tasan tarkkaan,että mitä on vaikea raskauspahoinvointi.

OMAA: Mulla on siis jotain kesäflunssaakin päällä.Aamulla olin ihan tukossa..keuhkot ja nenäontelot.Maku-ja hajuaisti oli tiessään.Nyt on ihan hyvä olo ellei pahoinvointia lasketa mukaan [;)]
Uimassa kävin muksujen kanssa..pakko.Ei siis täällä kestä Erkkikään tätä hellettä,ellei välillä pulahtele.

VOIKAAHAN HYVIN [:)][:)][:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 7+6

Repäisykivuiksi epäilinkin. Ovat olleet niin ilkeitä, että pakosti niitä on vähän säikähtänyt. Mutta eiköhän kaikki tosiaan ole ok. [:)]

Vielä viikko sinne ekaan neuvolaan. Ei jaksais odottaa. Onko teillä muilla muuten miehet mukana heti ekasta käynnistä lähtien? Meillä nimittäin mies vähän tuumaili, että ei lähde vielä mukaan, kun ei siellä sitä kunnon vauvaa vielä kuitenkaan näy. [:D]

Ja tämä turvotus! Siis apua, oikeesti. Painoa tullut pari kiloa lisää ja maha on koko ajan turvoksissa. Ei tunnu yhtään kivalta. Heti kun vähänkin syö jotain, niin maha on sen näköinen, kuin raskaus olisi jo pidemmälläkin. [:o] Onko teillä muilla paino jo noussut? Sanokaa, että on, niin mun on vähän helpompi elää tämän asian kans.. [:D][;)][8D]

Helou!

Tervetuloa Jopsu!

Adalmis:  Mahtavaa palvelua ja ammattiosaamista! [:D] Jospa saisit muualta vähä osaavampaa apua. [:)]

Oon sitte ilmeisesti vähä turvonnu!! [:-] [8|] Olin tänään lähössä pyörällä töistä, niin sijainen (joka ei siis tiiä raskaudestani) sanoi, että miten pystyt näin helteellä vielä ajamaan pyörällä pitkän matkan. Minä siihen, että sullahan on itelläs ihan sama matka? Hän vain sanoi sitten, että "No niin, mutta onhan sulla nyt ihan eri tilanne, ku oot tuossa tilassa." tms. [:-] Niinkö selvästi tää näkyy?!?! Huh huh! Kuhan ei vaan pomolle kerro, ajattelin oottaa vielä sen pari viikkoo, ku koeaika on ohi... Äitille sanoin, ni se sano ystävällisesti ja äidillisesti, että: "Sinun maha nyt muullonki on näyttäny vähä raskaanaolevan mahalta." [8|] [:D] Kiitti vaan, äiti! Ja ehkä sitä jotenki nyt kehtaa pitää tyköistuvampia vaatteita ku ennen, joten se maha sit pullahtaa pihalle läskeineen. Vaan en tiiä, ei haittais jos vähä jo alkais näkymäänki. [:)]

Sain tänään naistenklinikalta ne molemmat ultra-ajat. Viikon päästä tiistaina on siis se np-ultra. Syyskuun alussa sitte rakenneultra. Ihanaa, kun pääsee kohta taas kahtomaan, että Myttyskällä on kaikki varmasti hyvin! Etovaa oloa on taas ollu ilmassa, töissäki niin kiire, ettei ehtiny välipalaa ees syömään. Ja se se vasta oli virhe. [:'(] Finnejä on myös täällä naama täynnä, varsinki otsa! [&:] No, on niitä kyllä aina muutenki vähäsen. Se on minusta muuten jännä, että mulla ei oo tissit ollu juurikaan kipeet koko tänä aikana! Vähä ehkä kiinteemmät ja raskaammat, ja verisuonet näkyy paremmin, mutta ei silleen kipeet. Outoa, ku kaikilla teillä muilla tuntuuvat olevan hirmu kipeet. [:-] [8|]

No joo, oiskohan taas valitettu tarpeeks? [:D] Kiva, kun saa purkaa tuntemuksia, ja kiva lukea muitten kokemuksia. [:)] Voikaa hyvin mammaset!

Pakko nyt kirjottaa, nimittäin mulla on viikon päästä se eka neuvola (nyt rv 7+2)eikä malttais odottaa!
Kertokaapa, jos mulla on menossa silloin rv 8+2, niin luuletteko että ultraavat siellä? Kaikki vehkeet niillä pitäis olla omasta takaa. Ei oo vielä ihan selvää mulle, et milloin tehdään eka ultra. Varhaisultranhan voi tehdä milloin vain jos vaan maksaa, mut entä neuvolassa? Ajattelin jo, että jos eivät tuolla tee, niin varaan sit ajan yksityiseltä....
 Pahoinvointi ja oksentelu vaikuttaa olevan se tavanomaisin raskausoire. Mutta entä jos ei ole pahoinvointia / oksentelua? Onko monikin välttynyt siltä? Olen kuullut niiin monia "kauhutarinoita" että tuntuu oudolta kun ei itse "saa" kokea sitä[:D] Tässähän alkaa jo epäilemään koko raskautta! Pakko kuitenkin uskoa sillä ei ole menkkoja kuulunut ja tulihan niistä kaikista neljästä testistä se plussa[:D] Yksi oire minulle on tullut lisää: huippaus. Monesti noustessa on pakko ottaa tukea kun alkaa huipata kamalasti. täytyy seurailla verenpainetta, ehkä hiukan alhainen....
 Ja Sukris, älä hätäile, mulla on jo nyt noussu paino sellaset 2 kiloa. normaalisti pysyny aloillaan. Mulla on ihan sama: aamulla on maha ihan ok, mut illalla ja varsinkin syönnin jälkeen näyttää kuin raskaus olisi pidemmälläkin menossa [:)] Mä olen ainakin ymmärtänyt että alkuvaiheessa paino saattaa nousta muutaman kilon nopesti, jonka jälkeen painon nousu hidastuu/tasaantuu, ja lopussa taas kiihtyy. Korjatkaa vaan jos olen väärässä [:D] Riippuu kyllä varmaan ihan ihmisestäkin....
 Pitää palailla asiaan taas viim. neuvolan jälkeen jos ei aikasemmin kiireiltä kerkeä kirjottelemaan. Lukeminen on kyllä jo jäänyt päivittäiseksi rutiiniksi[;)]

Lisäys tähän listaan: ikää 31 ja Helsingissä asutaan, Kätilöopisto synnytyssairaala.[:D]

Taitava kun olen, niin en näköjään saanut näkyviin tuota raskausmittaria tuohon alas, vai mikä lie [:D]
Oikea tietotekniikan ammattilainen.... joten seuraavilla kerroilla saattaa näkyä viesteissä pikku säätöä ennen kuin onnistuu [:)] Sorry!

joo mulla tosiaan asuinpaikka joensuu,synnytyssairaala olis toss vajaan kilometrin päässä meiltä.. XD
olo ollu aivan järkyttävä,eilen illalla ja tänä iltana kaamee oksetuskohtaus,en siis oksentanu ole mut olo että kohta tulee..ruoka ei maistu ja nälkä koko ajan,ihanaa [8|] tänään ollu helvetillinen päänsärky,ei oikein tunnu panadolikaan auttavan.alamahaa tasaseen tahtiin ksokenu aivan kuin menkat olis tulossa.ja nännit räjähtämispisteessä.
mieliala vaihtelee rajusti,ihan säälittää mies parkaa.. [8|]
ultraa pitää oottaa sinne rv12,varhaisultraa meinasin mut maksaa kuulemma =(.
olen kärsimätön,tunnustan!![:D]
kamu mulle vielä sano että elä valita vaan nauti,joo toki nautin suunnattomasti että oon raskaana,mutta eikös odottavilla äideillä ole ihan lupa valittaa.. [;)]

<3<3<3"Kaiken se kestää,kaiken se kärsii" <3<3<3

Rölli:
Lain mukaan kuntien on tarjottava ne kaks ultraa, eli np ja rakenne. Ja suurin osa kunnista tarjoaakin vaan ne, jos on ihan normaalista raskaudesta kysymys eikä mitään muutakaan epäselvää. Jotkut kunnat tarjoaa myös kaikille automaattisesti varhaisultran, mutta se taitaa olla aika harvinaista. [8|] Jostain pienemmistä kunnista tiiän, että ne tarjoo, kun sitten np-ultra on pitkän matkan päässä keskussairaalassa, ja viikot pitää saaha sitä varten tarkasti tietoon, ettei tuu hukkareissuja. Missä kunnassa asut? Se voi olla, että joudut yksityiseltä varaamaan... [&o] Mutta oli se sen arvosta! [:)]

Kuopiossa asustelen. Missäs vaiheessa raskautta nuo ultrat on? Kyllä mä sitten varmaan varaan sen ultran yksityiseltä jos ei neuvolasta saa vielä. Haluan päästä jo katsomaan pikkusta ja tietää että kaikki on kunnossa <3

Rölli:
Täällä Hyksissä se eka on viikoilla 10-12, jos ottaa sen down-seulonnan. Jos ei ota sitä, se voi olla vähä myöhemminkin.
Rakenneultra on taas viikoilla 18-21. Suunnilleen ne taitaa joka paikassa pyöriä noilla samoilla viikoilla. Oon minä nyt vaan arvellu, että entä jos ei oltas käyty varhaisultrassa, ni ois nää viikot tuntunu ihan järkyttävän pitkiltä, ja varmasti ois usko raskauteen järkkyny monta kertaa... [&:] Että olemme hyvin tyytyväisiä valintaamme! [:)]

Kannattaa neuvolan nettisivuilta katella infoa, ainaki Vantaalla on hyvin kerrottu esim. ekasta neuvolakäynnistä siellä sivuilla. [:)]

Rölli: Minä kävin viime viikolla, kun oli 8+3 viikkoja, niin neuvolassa ja ultrasivat täällä olevalla laitteella. [:)] Joten voi olla et sielläkin ultraillaan, jos kerran laitteet on! Minusta tosin tuntuu, että täällä ultraillaan joka neuvolakerralla, mitä edellisestä muistelen.

Yönsäde: Kesällä flunssa on niin ärsyttävää! Paranemisia! Mullakin ääni lähtenyt ja silmätulehdukset tuli vielä molempiin silmiin sekä veret tirskuu nenästä. Ah, niiiin ihanaa tän helteen päälle.

Sukris: Täällä kans on noita repäisykipuja välillä, itsekin miettii monesti, että onko normaalia, mutta onhan se! [:)]

Mimmu87: Kiitos linkistä, mutta mä kerkesin käydä jo kattomassa tuolta sivulta.
Ens viikkoa siis odotellen [:D]

HUOMENTA,

SUKRIS: Meillä mies tietysti kävi minun kanssa neuvolassa,kun ensimmäistä lasta odotimme [:)]
Nyt kun on kuudes lapsi tulossa,niin eipä häntä enään neuvolat kiinnosta [;)]
Siellä on hänen mielestään niin tylsää [:D]
Jokaiseen ultraan hän tulee mielellään..toisinsanoen häntä ei saisi edes pysymään poissa ultrakäynneiltä [:D]
Minä en uskalla enään mennä edes vaakaan [;)]..Mulla on siis niin iso tämä kumpu,että ilman vaakaa tiedän,että painoa on tullut ainakin pari kiloa [&o]

MIYA: KIITOS paranemistoivotuksista [:)]
Kesäflunssat juuri on pahempia yleensä kuin talvella tulevat [&:]
Voi ei..sullakin siellä flunssaa ja silmätulehdusta [&:]
Paranemisia!!

OMAA: Tukkoisuutta ja pahaa oloa..jee jee.Ja vielä tämä helle [&:]
Siis en muuten valittaisi,mutta mulla eilen tuli ihan järkyttävä pyörrytys ja sydämentykytys kohtaus ja oli pakko mennä maate.Mittasin verenpaineet ja se oli vain 105/44.Mullahan on aina matalat paineet eli normaalisti 115/60 luokkaa.Mutta nyt oli tuo alapaine aika matala ja sen kyllä huomasi päänupissa [&:]
Onneksi tuo ns.kohtaus tuli illalla,että mies oli kotona [:)]
No,nyt on ihan hyvä olo ellei laske pahoinvointia ja tukkoisuutta mukaan [;)]

Jeps,mutta kohta ulos lasten kanssa ja hommiin.
Onneksi huomiseksi on lupailtu vesisadetta [:)][:)][:)][:)]

VOIKAAHAN HYVIN [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 8+0-----> jee uusi viikko ja uudet kujeet alkoi [;)]

Sukris: Mä oon kans niiiiin turvoksissa, oikeesti välillä vois kuvitella olevansa jo 9. kuulla. En oo uskaltanut mennä vaa'alle, saa ens viikolla neuvolatäti varmastikin todeta, ettei tätä tätiä enää punnita päiväkodissa...

Housut puristaa ja rinnat kaipaavat ihan just uudet liivit. Mistähän ne löytäis kun edellisetkin on E/F... Kannattaiskohan muuten jo samantien hankkia imetysliivit? Onko ne jotenkin tukevammat? Kertokeehan kokeneemmat....

Ronny: jep. Mieheni tosin totesi, että: "Huijaatko enemmän ittees vai muita, kun tolla lailla fuskaat juoman sisällössä". Väittäisin, että vähän molempia :) Tosin kuvittelin terassisidukoista luopumisen vaikeammaksi, mutta se onkin ollut yllättävän helppoa - kertakaikkiaan ei tee edes ns. "pihvipunkkua" mieli ja anopin punaviinikastikekaan ei tahtonut maistua (yleensä maistuu [:D])

Heips taas kaikille! :)

Käväisin juuri ultrassa ja siellä se meidän pieni ihme köllötteli ja sydän sykki hurjana. <3 Lääkärin mukaan koko vastaa viikkoja 7+1, itse olen laskenut, että olisi 7+0 mutta päivä sinne tai tänne. [:)] Nyt pitäisi sitten varata aika neuvolaan. :)

Jos mahdollista niin minutkin voisi lisätä tuonne listalle, ikää 34 vuotta, esikoista odotetaan ja jos nyt kaikki menee hyvin niin synnytys Lohjalla. <3

Hope ja pieni ihme 7+1

Terveisiä neuvolasta. Oli kyllä sellainen kokemus että oksat pois, toivottavasti muilla on kivempia "tätejä" vastassa. Mun onneksi tämä meidän tyyppi oli kesähommissa (ja se näkyi, oli tosi nuori likka ja puhui kyllä ihan miten sattui) eli toivon kovasti että se varsinainen meidän "neuvolatäti" olisi sitten järkevämpi. Muuten olisinkin jo latonut tiukemmin takaisin mutta nyt annoin mennä vähän toisesta korvasta ulos. Mutta kyllä olin niin kiukkuinen kun kotio sieltä pääsin että huh. Tässä muutama "hauska kömmi" Eli siis me katsottiin ruokaympyrää ja kun kerroin etten syö lihaa ollenkaan tyyppi infosi sitten mua että maksaa vaan 200 gr... Sitten kun ihemttelin tätä järkkyä turvotusta niin siihen sanoi että ei kyllä yleensä näin alussa turvotusta ole että kesähän se turvottaa muutenkin. ?! Aha. Kumma juttu kun ei ikinä aiempina kesinä oo turvotellu. Sitten kertoi että joudun siihen sokerirasitukseen, ei painon puolesta vaan koska olen näin kovin vanha (30v) (ymmärrän pointin kyllä mutta pikkasen ihmetyttää että viittii sanoa oikeesti "kovin vanha") Sitten kysyi että tiedänkö keskenmenon oireet ja kertoi niistä ja sitten seuraavaksi kysi että halutaanko sikiöseulontaan tai onko meillä ehkä jotain eettistä näkökantaa asiaan. Pikkaisen meinasi siinä vaiheessa mennä kuuppa mulla nurin. Onneksi oli mies mukana niin ollaan saatu pauhata näin jälkikäteen keskenämme kun se oli paikalla kuulemassa. Oli kyllä nyt niin ihmeellinen käynti että vaikka oonkin ekakertalainen niin ihmettelen vahvasti että noinko se menee. No onneksi oon aika jalat maassa oleva tyyppi niin en nyt ryhdy hepuloimaan mutta kyllä tosta käynnistä jäi sellanen olo että ei oo mitään kivaa odotettavaa ja suunnilleen odotetaan vaan että koska menee kesken tms. Nyt tää kyllä jo naurattaakin mutta ei kyllä yhtään naurattanu siellä ollessa. No onneksi nyt sitten saa odotella ultraa ja optimistisesti toivon että seuraava "täti" on sitten vähän mukavampi tuttavuus. Anteeksi kun pauhaan mutta oli vaan niin kumma kokemus [:D] 

Mutta siis nyt neuvolan mukaan laskettu aika olisi 15.2 ja viikkoja on takana 8 ja Hämeenlinnaan menen synnyttämään jos loppuun asti päästään. Eli voi lisäillä taulukkoon näitä.

kesäheinä79: No huh, mitä tekstiä on tädiltä tullut !! Täytyy toivoa, että se oli ekaa kertaa tilanteessa ja myöhemmin ei samalla tavalla räväkästi haasta.

Onnea kaikille plussanneille [:)]

OMAA: Mulla oli tänään eka neuvola ja oli onneksi hieman erityylinen täti kuin kesäheinä79:llä. Nuori tämä oli, varmaan omanikäiseni (25->), mutta tosi hyvin kertoi juttuja ja huumoriakin löytyi. Mä en toivottavasti joudu sokerirasituskokeeseen (syömättömyys on mulle kirosana), mutta se riippuu ihan siitä onko mun faijalla 1 vai 2 tyypin diabetes. Muuten riskitekijät ei vaadi testausta. Laskettuaikakin muuttui hieman (mä olin laskenu eri kierrolla, kun on vähän epäsäännöllinen) eli uusi laskettuaika on 19.2.2011. Tämän voi nyt muuttaa sinne yhteistaulukkoon[:)] Sitten otettiin verinäytteet ja hemoglobiini, joka oli ihan ok (125), ottaen huomioon, että kävin luovuttamassa verta vielä viime kuussa (ennen testausta). Pissatestit oli ihan ok, se 4h pidättelynäyte antoi täydet miikat protskuissa, mutta tämän aamuinen antoi yhden plussan. Tämä tosin kuulemma siksi, että kyseessä oli myös klamydiatestinäyte ja sehän ei ole mikään kaikkein puhtain. Verenpaine oli myös kuulemma normaali; 120/84.

Seuraava neuvola on lääkäriaika, 3.8. tiistaina. Samoille ajoille tulee ajoittumaan myös np-ultra. Pääsee siis kaksi kertaa suht peräjälkeen tuijottelemaan pikkuista [:)] 

Takaisin