Helmikuun helinät

Joo ei meikkejä taida tarvita. Mulla on varattuna viikkoa ennen laskettua jalkahoito ja kulmien plus ripsien kestovärjäys, ajatuksena just se, että olis mukamas vähän inhimillisemmän näkösenä :)

Me tultiin viettämään vikaa viikonloppua kahestaan mökille, seuraavaan vastaavaan voikin olla vuosia (?). Aurinko paistaa ja ostin alkoholitonta kuohuviiniä, koirat syö puruluita ja piirtelen sisustussuunnitelmia omakotitalon pohjapiirustukseen :)
 
Mä pakkasin sairaalakassin jo :) Kätilöopistolla sai ainaki pitää omia vaatteita ilman että pitäisi kokoajan vaihdella.. miksi ne pitäis pestä? eihän niitä kaapujakaan joka päivä välttämättä vaihdeta? Vissiin sitten paikoissa eroja paljon! Tosin nyt menossa Porvooseen mut ei ne ainakaan maininnut mitään..
Otan parit rennot pökät ja Boobin imetyshupparit mukaan sukkien ja alkkarien lisäks. Sit imetysliivejä 2kpl ja suojia myös. Lisäks laturi kännykkään ja kirja, sisko ja äitini saa tuoda sit jotain herkkuja kun tulee, tai juoksutan miestä hakeen jos siltä tuntuu :grin salmiakkia(merkkaripussi) aion ostaa ehkä kassiin mukaan, oon niille ihan perso :rolleyes:

Pakkasin vauvalle bodyja ym.haluan pitää omia vaatteita, ne sairaalan omat oli jotenkin isoja ja huonosti päällä pysyviä meidän pikkusille...ja on kodikkaampi olo :wink Omiakin vaatteita aion käyttää, en ehkä ihan heti synnytyksen jälkeen(eka vrk) mut sit kun pääsen kunnolla suihkuun ja saan itteni freesiks. Aion olla sen 2-3vrk sairaalassa enkä synnytä polikliinisesti joten haluan mukavuutta ja kotoisuutta oleiluun. Mietin jopa et ottaisin kantorepunkin mukaan niin voin kävellä ympäriinsä ja hengailla tv-huoneessa vauva iholla.
Mut kukin dallaa tavallaan. Mulle tää kolmas niin tieto tulevasta selkeetä ja tiedostan mikä itselle luonnollisinta ja parasta :) aion hengailla siellä kuin kotonani konsanaan :cool:
 
Mullakin on sairaalakassi pakattuna. Sieltä löytyy tällä hetkellä puhtaat alusvaatteet, liivinsuojat, pesuaineet, harja, pari ponnarii, naamarasva, kirja, vauvalle kotiintulo vaatteet, suklaalevy ja salmiakkipussi (joka päivä mietin et jos noi nyt syön ni kyl joku mul uudet tois, mut en oo sortunu vielä) tänään tajusin et silmälasikotelo vois olla hyvä laittaa sinne kans ku kotona pidän aina pöydällä ku ei oo päässä mut en kyl varmaan tarvii synnyttäessä laseja ja varmaan muutenkin synnärillä aika vähän lasit päässä (en siis tarvii laseja muutaku siihen et nään telkusta tekstit) ni vois olla hyvä olla kotelo mukana mihin ne saa laitettua etteivät mee rikki... Aion laitoksella pukeutua niihin kaapuihin ku on niin mukavan väljät päällä ja babykin saa pärjätä niillä sairaalan antimilla.
 
Porvoossa saa pitää omiakin vaatteita. Mut lähinna tarkoittaa vissii sitä et kun synnytyksen jälkee on koviakin yli vuotoja ni sairaala kuteissa saa vaihettuu heti et ei tarvi pyykkivuorta kotiin tuua.
Mä otan kyl yökkäri housut mukaan. Kun en tiiä sit kauan joutuu olee sairaalassa. Pari vrk on ihan kiva olla omissa eikä liian isoissa kaavuissa. Niinku mulla kävi kerran. Kaikki pikkukoot oli pesussa tai käytössä. Ni jouduin pukee 2kokoo liian isot paidat mahto näyttää hassulta. Toisaalta se kaapu päällä oli helppo alkaa imettää. Mä kans mietin et otanko liinan mukaan jo synnärille , oma kapalo pussi on jo kassissa. Miettikää kuitenkin tarkkaan tarviitteko kaikkee mitä pakkaatte. Kyllähän isä tuosit jos kova tarve on. Voi että alkaa kyl jännittää...lähtö...
 
Todennäköisintä mulla on se et jos tulee lähtö "yllättäen" ni hyvä jos saan mukaani ees sen äitiyskortin ku esikkoa menin sovitusti käynnistykseen synnyttämään ja meinasin unohtaa kassin kotiin...:)
 
Mieki oon pakannu kassiin mutta kaikkea ei vielä oo joita vielä tarvin mutta laittaa jos muistaa lähtiessä. Vauvan kotiutumisvaatteet, pari vaippaa,omat kotiutumisvaatteet, kamera, laturi, imetysliivit, liivinsuojat, hedelmävälipaloja, tossut, puhelimen laturi..shampoot, hiusharja, meikit ja voiteet ku muistas lähtiessä ottaa ja neuvolakortti! Varmasti näillä pärjään :) Turvakaukalossaki lämpöpussi valmiina :)
 
Mitä tarkoittaa ei polikliininen synnytys?

Sitä etten vaan synnytä ja lähe hetimmiten kotio sairaalasta, kuten ehkä jotkut ennenkin synnyttäneet tekee...voi kyllä olla että toka päivänä tökkii jo ja pahasti ja ikävä kotiin/omaan sänkyyn mutta katsotaan...pääseehän toki aiemminkin kotiin jos kaikki hyvin
 
Ottakaa tissirasvaa mukaan. Toki jotakin voi olla sairaalassakin mutta perusvoide ei ole kyllä ihan riittävä. Itse otin tuon maidon kerääjänkin. Pumppuja kyllä on sairaaloissa. Hörppyytys nokkia myös siellä. Kuulosuojaimet ja joku rätti silmille kään ei ole pahitteeksi. Niin saa nukuttua Silloin kuin tarvis ja kun vaavikin nukkuu. Unta tarvii tuon synnytysrumban jälkeen ja että maitoa alkaa kunnolla tulla.
 
Tuo sairaslassa olo aika on paljolti riippuvainen maidon tuotannon käynnistymisestä sekä tietysti vauvan ja äidin kunnosta. Sokerivauvat tai bilirubiini vauvat on sen 2-3vrk ainakin seurannassa. Kotiutuu kun voimat on sen mukaiset ja varma olo et ei tarvi kotona stressata miten piti jne...oikein imeytäminen niin että se rinta on oikeassa kulmassa ja riittävän pitkällä vauvan kitalaessa vie aikansa. Kotiin sitä huolta saako riittävästi tai että nännit kipeytyy ei tarvi viedä. Sairaalassa osataan neuvoa.
 
Kyllä, riippuu kaikkien voinnista..polikliinisessä täytyy lisäksi vielä erikseen sitten palata sairaalaan tarkistuttamaan vauva+itsensä, kuulostaa tietty hankalalta jos matkaa sairaalaan. Mutta, toissynnyttäjänä jos kaikki mennyt aiemminkin hyvin ja on varma olo vauvan kanssa ja kaikki hyvin niin tuo ihan hyväkin vaihtoehto. Mielestäni hyvä juttu monille, pääsee pian omaan kotiin vauvan kanssa ja sisaruksetkaan ei ihmettele ja saa perheen heti kasaan. MUTTA: ensisynnyttäjille tuo ei kait edes mahdollista :) juuri sen takia että saa hyvän ja varman alun vauvan hoitoon ja itsellekin tukea ja aikaa parantua rauhassa.

Esikon kanssa olisin voinut jäädä pidemmäksikin aikaa sairaalaan vaikka olin hyvässä kunnossa ja ei repeämiä tms vauvakin ilman ongelmia. Kaikki niin uutta ja outoa että tarvitsin kyllä kätilöiden tukea uuden opetteluun.
Kakkosen kanssa olin kypsä kotiin jo tokana päivänä: vauva taas ihan normaali ja kunnossa mutta itse olin menettänyt ylimääräistä verta 1,5l joten ei päästetty kuin vasta kolmantena.
Tän kolmannen toivon tulevan ilman komplikaatioita istukan kanssa ja tietty tervettä vauvaa(repeämiä itselle tuskin tulee kun ei aiemminkaan tullut) jotta voin valita milloin ok mennä kotiin. Mutta senhän näkee sitten vasta myöhemmin :)
 
Mulla taas on suunnitelmissa lähteä kotiin niin pian ku mahdollista. Ku en nuku kunnolla missään jos mulla ei oo koiria vieressä sekä siel sairaalassa on niin huono ilma et haluun senki puolesta nopeesti kotio.
 
Mua kanssa ahdistaa ajatus siitä, että jos sairaalassa joutuu olemaan pitkäänkin... En ole ikinä siis ollut sairaalassa yötä, kun ei mulle ole koskaan tehty mitään, mutta ajatuksena se tuntuu kauhealta. Ehkä niistä syistä, että siellä on tullut lähinnä käytyä vain katsomassa pahoilla mielin läheisiä; viimeksi teho-osastolla vaariani joka kuoli seuraavana yönä. Niin jotenkin se ajatus siellä olemisesta ahdistaa ja toivon, että pääsen mahdollisimman pian kotiin.

Viime yönä tuli muutamia täysin erilaisia supistuksia kuin koskaan ennen on tullut, ihan kipeitäkin, jotka säteili isommalle alueelle. Mietin jo hetken, että ei kai nyt tule jo lähtö (rv 36+2). Joskin sitten lohdutti itseäni se ajatus, kun ennen noita supistuksia olin miettinyt mistä tiedän milloin on sitten tosi kyseessä; ei jää niinkään epäselväksi enää.
 
Täällä sama fiilis..ei ole tarvinut sairaalassa olla ikinä. Paitsi tosiaan vierailijan roolissa. En haluaisi jäädä sinne moneksi päivää, toisaalta eipä sitä selviäisi heti kotiinkaan jos ei joku kertoisi miten sen pienen ihmisen kans pitää toimia :)

tänään tuli rv 37, apuva! Ei enää pitkä aika.. En ole vielä pakannut mitään mukaan mutta täytynee korjata asia pian.

Itse olen kyllä voinut tosi hyvin. Mitä nyt välillä niitä kovettumisia ja vihlovia supistuksia(?). Mutta nukun hyvin ja pystyn tekemään asioita ilman ongelmia :) nyt taidan koputtaa puuta..tilannehan voi kääntyä ihan milloin vain.
 
Olin hammaspesulla vessassa ja kun tulin olkkariin takaisin, oli siellä siivoukset käynnissä. Mies oli istunut juomalasin kanssa sohvalla ja toinen koira oli hypännyt siihen rapsuja hakemaan -> toki koko lasin sisältö kaatui sohvalle. Sehän on hienoa, että siivous onnistuu, mutta mies valkkasi rätiksi lähimmän eli pentikin villahuovan (jota ei ohjeiden mukaan saa pestä). Siis voi arggjhj! Jotain miesten logiikkaa, kuka ottaa siivoukseen just sen ainoan mitä ei saa ottaa??
 
Sanoja, meillä vois tapahtua ihan samalla tavalla "rätin" suhteen. Se on nimenomaan sitä miesten logiikkaa :grin
 
Haha joo tutun kuulosta Sanoja :grin täälä kun ollu oksutautia niin toi ukon siivouslogiikka on ollu jotain hyvin mielenkiintosta...pistä se siivoon niin saat itse siivota vielä perässä
 
Tähän samaan logiikkaan menee muutaman vuoden takainen tapaus, kun oli rakennusprojekti kesken. Sinne tarvittiin ns työmaapöytä. Appiukko kaivoi heiltä ylimääräisen, jota asianmukaisesti siis pidettiin ulkosalla ilman mitään suojia. No ei siinä mitään, mutta tuo "ylimääräinen" pöytä sattui olemaan Artekin tuote...
 
Mä "yllätin" miehen perjantai-iltana nukahtaneena sohvalle TÄYSINÄINEN cokislasi kädessä.. Eli pelastin tilanteen viime hetkellä, olis nimittäin herätessä ollut puoli litraa colaa pitkin sohvaa, mattoo ja lattioita.. :D Eikä muuten edes herännyt siihen kun kävin ottaan sen lasin kädestä, toinen remppaa vauvan huonetta yömyöhään niin väsyyhän siinä :Heartred
 
Takaisin
Top