Helmikuun helinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sandy

Kommentoinnin ninja
Syysmammat 2016
Syysmammat 2018
Niin vaan ne kuukaudet menee eteenpäin! :)

Tässä vaiheessa, vuosi takaperin, kaikilla oli varmaan jo tiedossa vauvantulo ja osa porukasta oli varmaan ehtinyt jo neuvolassa/ultrassa käymään :) Omalla kohdalla taisin vielä olla pökerryksissä uutisesta, mutta jo ihan rakkautta täynnä siihen pieneen ihmisalkuun jota tiesin odottavani :love7

Mä olin perjantaina tyttöjen iltaa viettämässä ja eilen sitten krapulassa... Olo oli kyl aika töttöröö. Ei juma. Mies ja tyttö oli aamupäivän mummilassa ja mä sain kaikessa rauhassa haamuilla täällä... Kävin mä pönttöäkin moikkaamassa... :rolleyes: Joo... eipä tarvi ihan pian lähtä uudestaan. Kyllä tuo tyttö on niin ihana, että hänen kanssaan tahtoo olla parhaimmillaan :) Eilen oli semmonen fiilis etten ollut ollenkaan läsnä, vaikka koko ilta siinä yhdessä meni :sad001

Miehellä oli vauvanhoito mennyt ihan kivasti. Kunnes tuli ilta kohti loppuaan. Tyttö oli kuulemma lähemmäs tunnin vaan huutanut (ei ole tehnyt sitä koskaan). Mies oli jo ollut puhelin kädessä soittamassa mulle. Sitten se oli keksinyt meidän semmosen soivan ja tärisevän sitterin ja laittanut tytön sinne. Kuulemma oli miltei samalla sekunnilla nukahtanut, huokaissut vaan syvään ja sit krooh, krooh. Isi ei vissiin ihan ollut tunnistanut tytön väsyn merkkejä... No mutta loppu hyvin, kaikki hyvin :)

Mulla olis loppukuusta tiedossa tyttöjen ilta. Jännityksellä odotan miten mahtaa miehen ja pojan käydä, ku poika ei suostu nukkumaan kenenkään muun ku mun kanssa vaikka kuinka ollaan opeteltu. No, yritän olla murehtimatta. Varmasti hätä keinot keksii..

Perjantaina mies kotiutu töistä ihanan flunssan kanssa. Taitaa varmasti poikaankin tarttua, kun mies on välillä niin tampio, ettei tajua käsien pesun olevan ihan hyvä taktiikka ehkäsemään tartuntoja.

Mie kanssa jo nyt jännään MAALISKUUN lopussa olevaa Cheekin keikkaa, mihin oon menossa. Jännään sen takia, kun ilmeisesti vielä imetän silloinkin, että mitä mie teen, kun tissit pakkautuu täyteen?! Ruppeenko lypsämään siellä yökerhon vessassa vessanpönttöön?! Siellä ei välttämättä vessakopissa oo lavuaariakaan. Se vähän ahdistaa :( Ja vähän myös se, että tuleeko miule ikävä poikaa kesken illan ja osaanko nauttia täysin (heh heh!) rinnoin keikasta. Olen silloin ekaa kertaa noin pitkään erossa. Tähän saakka maks. 4h on ollut.. Muuten minua ei huoleta se, että poika jää isänsä kanssa kotiin. Isä osaa hoitaa lastaan siinä missä miekin.

Minä olin eilen ystävän häissä ja menin ihan autolla paikanpäälle, kun jos ois jotain juonu niin tää päivä olis mulla menny vaan nukkuessa ja pötkötellessä... Meillä poika on ennenkin ollut mieheni kanssa kaksin päiviä ja hyvin on menny. Eilen vain oli poika päättänyt ettei aio syödä koko päivänä.. mies oli saanut syötettyä puolikkaan hedelmäsose purkin ja 150ml maitoa sen 7h aikana mitä pojan kanssa oli ollut. Ite hätäilin häissä että pitääkö lähtä viemään poikaa sairaalaan että kuivuuko vauvan elimistö niin nopeasti ym.. Poju oli vaan leikkimatolla leikkiny ja nukkunu pikkupätkiä. Yöllä sitten heräs normaalisti syömään ja minä syötin normaalimäärän hänelle ja tänään on syönyt ihan normaalisti... outo lapsi..
Voikohan vauva aistia sen että äiti joka siis pääsääntöisesti häntä hoitaa, ei ole paikalla, eikä sitten suostuis syömäänkään? Vaikka kyllä mieheni osallistuu vauvanhoitoon ja poika yleensä kyllä syö hänenkin tarjoaman ruuan, ainakin kun olen itse kotona..

Meillä oli pitkään niin ettei poika suostunu syömään eikä nukkumaan muiden kanssa ku mun. Vaikka mies aina kotona ollessaan muuten osallistuu pojan hoitamiseen. Opettelun ja totuttelun avulla saatiin homma siihen pisteeseen että nyt poika jo syö isiltä, mutta nukahtamaan ei suostu. Kaipa lapset sit vaan vaistoo.

Mä olen ollu hirmu vähän erossa vauvasta, muutamia kertoja, muutaman tunnin. Hassua on se, että normaalisti tissit ei enää pakkaudu täyteen, maitoa tulee reippaasti edelleen, muttei tissit tunnu pinkeiltä. PAITSI kun olen jossain ilman vauvaa. Viime pe olin 3 tuntia ilman vauvaa liikenteessä ja tissit meinasi räjähtää. Kai sitä tulee ajateltua sitten niin paljon :)
Ens viikolla olen menossa kolmena iltana ulos syömään pidemmän kaavan kautta ja todellakin pitää ottaa pumppu mukaan :)

Syömispuolta on helpottanu ihan törkeesti se, että aloitettiin kiinteät. Iskän kanssa syö mössöjä ihan samoin kuin minunkin kanssani. Mies vaan antaa paljon enemmän, mikä ei kyllä mtn haittaa. Mä en anna ku arviolta puol pilttipurkillista ja mies antaa n purkillisen. Mä annan tietty aina maitoa perään, mies antaa vettä :-) Mut siis tosi hieno homma!!!

Mie oon käynyt ulkona jo ainakin kolme kertaa :) tosin meillähän tilanne on se että poika on kokonaan pullolla ja isimies on alusta asti hoitanut ruokailuja lähes yhtä paljon kuin minä. Ja nukutuskin on aina miehen homma kun vaan mahdollista joten hyvillä mielin voin lapsen jättää myös isänsä kanssa. Ja mies kun niin kovasti nauttii lapsensa seurasta.

Me oltiin nyt viikonloppuna vauvan kanssa kahdestaan junalla käymässä Helsingissä. Nyt odottelen kotiinpaluu junaa tässä kahvitellen ja hymyssä suin mietin miten hienosti mun vauvani reissaa! Enää ei jännitä kuukauden päästä tuleva 6 tunnin lentomatkakaan niin paljon. Ja olipa ihana seurata miten paljon vauva sekä kummi nauttivat toistensa seurasta kun niin harvoin näkevät. Mutta ai että on ihana palata kotiin, miestä olikin jo ikävä :)

No minä lähden viihteelle vasta kun yötisissittely loppuu. Aivan sama meneekö siihen puol tai kolme vuotta :-) Ei ole siis arvosteluna kenellekkään koska olen kateellinen kaikille jotka "pääsee". Meillä tuo ei vaan osaa juoda pullosta, eikä sille yöllä kelpaa mikään muu kuin tissi. Harmittelin asiaa aikani ja olin surullinen ja pettynyt kun en pääse mihinkään. Nyt olen hyväksynyt sen etten voi vielä lähteä mihinkään rientoihin. Äkkiähän tuo kasvaa ja sitten kerkiää taas käymään.
Mä olin raskausaikana jo "päättäny" et opetan sen heti pulloon että minäkin pääsen johonkin.. olin miettinyt monta muutakin asiaa valmiiksi ja nyt ei voi kuin todeta se tosiasia, ettei vauvojen kanssa kannata tehdä suunnitelmia, ne ei todennäköisesti toteudu kuitenkaan.

Oltiin tänään silmälääkärissä Nipan karsastuksen takia ja silmälääkärin mukaan tytön silmät on ihan normaalit eikä huomannut taittovikaa, karsastusta tai muutakaan. Mentiin sinne siis kun neuvolalääkäri lähetti. Itse en ole karsastusta nähnyt kuin muutamassa valokuvassa. Täytyy tähänkin taas todeta, että vitsit mikä paska neuvolalääkäri. Ei kyllä tienny mistään mitään. Sinällään hyvä että lähetti monenmoisiin tutkimuksiin (päänympärys) mutta kun kaikkialla ollaan sitä mieltä ettei aihetta tutkimuksiin olisi edes ollut. Aika turhauttavaa. Ehkä tästä nyt opin hiukan itsekin pähkäilemään noita juttuja.. Noo lääkärissä Nipa hurmasi kaikki jälleen kerran. Hän oli hyväntuulinen ja nauravainen ja niin reippaasti antoi tutkia vaikka hiukan jouduttiinkin kiinni pitelemään viuhtovien käsien takia. Ei itkenyt edes kirvelevien tippojen laittoa vaikka siitä lääkäri varoitteli. Oli vaan hiukan "hyngähyngä" siinä kaikki :-)

Mä en edes kaipaa mihinkään ilta/yörientoihin. En ole siis baareissa käynyt vuosikausiin ennen Elliäkään, eikä se nyt ole siis muuttunut tai muuttumassa mihinkään. =) En siis ole mikään absolutista, saatan kotona juoda sen saunasiiderin tai tyhjentää tilanteen salliessa isännän kanssa valkkaripullon, mutta en mä mihinkään halua lähteä. Borta bra men hemma bäst!

Voi mä kyllä kaipaan. En minäkään ole vuoskausiin kännejä vetänyt, mut muutamia drinkkejä ystävien kanssa. Varsinkin miehen kanssa käytiin paljon ulkona. Yleensä lähdettiin johonkin muuhun kaupunkiin, mentiin kylpylään tai varattiin mökki, fiilisteltiin, käytiin teatterissa tms ja iltaisin mökkeillessä nautittiin takkatulesta/nuotiosta ja juotiin minttukaakaota. Yömyöhään pelattiin korttia/lautapelejä tms. Vielä raskausaikanakin käytiin paljon kylpylöissä. No pääsis sitä nytkin, toinen vauvan kanssa huoneessa ja toinen altaassa..

Ja sit saatettiin ihan extempore joku la-ilta lähteä kaupungille muutamalle. Tai pyytää ystäviä meille, tai me käytiin ystävillä. Nyt ei olla käyty missään. Mies on käyny muutaman kerran mut hänkin odottaa millon päästäis taas yhdessä :-) Pääsiäisenä lähdetään meidän erämaa-mökille keskisuomeen. Vauva tulee siis mukaan.. Sitä me odotamme innolla.

Vaikken olekaan pitkään aikaan perskännejä vetänyt, niin nyt aina välillä tekis mieli. Kumma juttu :-) Muutaman kerran olen pyytänyt miestä tuomaan kaupasta siideriä ja hyvä jos puolikkaan olen saanu alas.. maistuukin paljon pahemmalta ku ennen. Mun äiti sanoi et sekin on päästä kuulema kiinni. Elimistö sanoo et "tsot tsot" No niin kauan kun imetän, en aio mitään ottaa. Vaikka muutama kaveri asiaa hiukan kritisoikin niin silti.

Mä ainakin voisin lähteä ja riipaista kännin. :D Ipana on siitä erimieltä ja päätti että pullo on maailman vastenmielisin asia. Noh, ehkä joskus vielä minäkin jonnekin pääsen. Aion kyllä tuparit jossain vaiheessa tulevaisuudessa järkkäillä uuteen asuntoon. Sillon pieni kiljuva akka saa olla yön hoidossa hyvin pitkälle seuraavaan päivään kun äiti ja isi pistää haisemaan ;)

Mä oon käynyt yhden kerran ja se riitti minulle :) mut ystävien kanssa keksittiin että järjestetään "neljän ystävän illallinen" (eli sama konsepti kun tv ohjelma neljän tähden illallinen tai arvostele mun illallinen) eli järjestetään vuorotellen kolmen ruokalajin illallinen (siis ilman lapsia ja miehiä ;) )ja silloin tehdän vähän drinkkejä ja juodaan viiniä.. ;) ensimmäinen illallinen oli pari viikkoa sitten ja se oli tosi hauskaa! Nyt on perjantaina mun vuoro tehdä illallinen ja odotan sitä innolla! On niin kivaa istua koko illan kavereiden kanssa, varsinkin kun kaikilla ei ole lapsia joten niitä ei ehdi nähdä niin usein enää. :)

Kotona viihtyvää sorttia on tämäkin mamma. Missään en ole käynyt ilman poitsua, paitti työmaan pikkujouluissa joulukuun alussa. Sielläkin viihdyin just pari-kolme tuntia. Ens viikolla olis luksus kasvohoito, jonka varasin syntymäpäiväni kunniaksi:)) Ihana pääsä pariksi tunniksi rentoutumaan ja nauttimaan yksin.

Voi vitsit kun mulla on ollut jo pari päivää alaselkä kamalan kipeä! :schocked028 Semmonen tunne kun usein on ennen menkkoja, mut ei sitäkään aina kestä kuin se yksi päivä. Enkä oottele menkkoja 1-2 vkoon.

Onko muilla selkä kipeä? Tuleeko se sit muka tuosta tytön nostelusta...? Mut miten jotenkin näin "yhtäkkiä"... Kauheeta kun mä en oo ollenkaan tottunut olemaan "vaivanen" ja tämmöset kipuolotilat on aika vieraita mulle. Eilen nappasin yhden ibumaxin ja se auttoi. Pitäisiköhän ottaa taas... Ärsyttää vaan syödä jotain kipulääkkeitä, kun mieluummin hoitaisi itse vaivaa! :BangHead Eikä tietysti imettämisen takia voi pilleritolkulla alkaa napsimaan.

Ja sit toinen kysymys mikä vaivaa mua... Pitäisi kai laittaa johonkin muuhun osioon, mut menkööt tähän. Tässä on sitten ÄLLÖvaroitus :grin

Kun mua vaivaa kans tuo meikän virtsa... :rolleyes: Eli silloin raskaudessa se jotenkin muuttui "vahvemmaksi", enemmän väriä ja hajua, mikä musta oli ihan ok. Nyt vaan ihmettelen kun on vieläkin aika tiukkaa tavaraa... :grin Kun muistan että ennen toi virtsa oli niin hajutonta ja väritöntä että hyvä kun huomasi edes pissanneen. Ärsyttää vaan itseään toi hajukin. Eikä musta vedenjuonti tunnu vaikuttavan suuntaan eikä toiseen. Onko tässä sitten jotkut imetyshormonit mitkä vielä vaikuttaa virtsaankin? :anyone Oonko mä ainut hoopo, jolla edes tämmönen asiat käy mielessä....:confused004

Oisin ehdottanut tosiaan tuota vedenjuontia Sandy tuohon virtsa-asiaan, mutta jos olet jo kokeillut niin sitten en tiedä..

Sandy: täällä myös hajupissaa! Ja juon ihan tosi paljon ja käyn usein pissallakin. Imetän myös. Enkä tiedä mistä haju vois johtua. Ja se kanssa vaivaa minua. Välillä oon jopa miettinyt, et aiheuttasko joku tulehdus tuon voimakkaamman hajun, mut eipä oo mitään muuta oiretta, joka siihen viittais.. Hmm. Outoa on se.

Täällä jyllää flunssa. Poika vähän tuhisee ja räkää saa imee välillä nenusta pois, mutta onneks hän on silti oma iloinen ittensä. Oma olo sit ei olekkaan niin häävi. Ihan joku olis mun päätäni johonki seinään hakannu :(
Viime vkl oli mies "niin tajuttoman sairas" räkätautinsa kanssa et makas vaan sängyssä mitään tekemättä. Miks miehet lamaantuu täysin ku joku pieni flunssa iskee? No enivei, Nyt on äijä parantunu ja sen vapaat alkanu, niin nyt mä voin hyvällä omalla tunnolla maata sängyssä ja leikkiä et tää flunssa on verrattavissa kuolemantautiin.

Kattis: Paranemisia.

Ja imetyksestä (ja pissasta): Mä oon miettinyt sitä juomisen määrää, että jos pullosta vauva juo 600ml-1,5l päivässä, niin varmaan imetettynäkin voi juoda saman verran? Mistä ihmeestä se kaikki neste tulee? Vaikka koitankin juoda paljon, niin en kyllä varmasti juo litraa enemmän päivässä kuin ennen. Pitäisi varmaan kyllä.

Heh! No mä lamaannuin viikko sitten oman flunssani kanssa. Makasin vain kolme päivää ja katselin telkkaria. Mitään muuta ei todellakaan kyennyt vaikka muuttojärjestelyjä olisi ollut tehtävänä. Vähän oli kuumeinen olo ekana päivänä, mutta sekin meni ohi. Taisi mulla olla man flu. (Tosin moni kaveri, joiden kanssa olin tekemisissä, oli kanssa kipeä ja yhdelle pukkas oikein keuhkokuume! Joten taisi hissukseen oleminen olla ihan järkevää.)

Minä olen tässä viimeaikoina naureskellut itselleni. Laiska se on laiska. Ei siitä mihinkään pääse.
Olen tehnyt kaikkea suositusten vastaisesti ja lapsi on ihan ok. :wink

Imettänyt olen kaikessa hälyssä ja yhden kerran raahasin lasta rinnalla pidellen huoneesta toiseen ravaten, kun piti pakata tavaroita. Kaveri, jonka käly on imetystukihenkilö, naureskeli, että noin ei todellakaan imetetä.
Sitten noiden kiinteiden kanssa minä vain vähän muussaan haarukalla ja laitan vähän vettä. Lopputuloksena on aika rakeista ja kiinteää mömmöä. Maitoa en viitsi pumpata, joten sitä en ole ruokaan lisännyt, vaikka se toisikin tuttua makua ruokaan. Parin eka päivän aikana annoin heti kolmea eri makua, kun en jaksanut hakea lisää perunoita kellarista. Banaanin tungen vain tytön suuhun ilman mitään muussaamista ja sitä se mussuttaa ihan tyytyväisenä. Nyt tyttö on syönyt kiinteitä viikon todella hyvällä ruokahalulla.
Mitään päivärutiinia ei ole, kun en ole jaksanut sellaista tehdä. Ainoastaan kiinteiden aika on joskus klo 16-18 välillä ja yöunille mennään siinä klo 22 pintaan.
Luin juuri jostain leikitysohjeita lapsille ja siinä 6kk jälkeen oli lapsen ilmaan heittelyä sekä niskan takana kantamista. Tytön iskä on noita tehnyt jo kuukauden verran ja tyttö on ihan täpinöissään molemmista. Heikottaa ihan kippurassa! Hän on myös sekä istunut että seisonut jo 3 kk iästä lähtien - kunhan tukee tasapainon kanssa käsistä.

Että tälläistä meillä, laiskan äidin kanssa! :smiley-angelic002

Takaisin