Helmikuun helinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:grinMeil on jo hampaita, mut eipä oo viel kutsua lekurille tullut. Vois tulla noottia, ku ei olla viel harjailtu iltaisin..

Meillä on kaksi alahammasta, ja ollaan niitä vedellä harjailtu iltaisin (paitsi jos yöunet ovat tulleet yllättäen). Hyvin saa harjata, se on kai vauvasta kivaa! Hammashoitolasta tulee kutsu jossain vaiheessa. Mä en tiedä miten nykyään sitä tahnaa suositellaan, kulmahampaista vai jo heti aluksi?

Toi tätskä sano et ekasta jo ja tahnaa semmonen nuppineulankin päätä pienempi pallero. Tahnoista olikin omat määräyksensä, mut en niihin perehtyny, ku ei tosiaan ole niitä hampaitakaan :)

Huhhuh, mulla alkoi menkat :D Tulipa outo olo kun viimeksi ollut menkat 2012.. Ei kyllä ollut ikävä näitä :D Huomaa kyllä että maidon tuotanto vähentynyt kun mennään soseilla ja puuroilla ja imetyksellä.

Saas nähdä koska täällä alkaa, hirvittää kans jo etukäteen. Edellisen kerran ollu 12/12. No meillä mennään viel pelkällä rinnalla, et ei kait ne ihan vielä ala.

Muokattu viimeksi:
Mulla on alkanut menkat jo aika päiviä sitten! Yhä imetän sen 6 kertaa pvässä, en siis yöllä ollenkaan. nyt just menkat päällä ja hyvä luoja mikä monsuuni päällä. Siis oikeesti, holahtelee vaan housuun ja sidettä saa vaihtaa koko ajan. Ja on niin kirkastakin etten ennen muista tuommoista olleen... Kohta iskee joku anemia tähän tahtiin. Nyt kaksi viimeistä kiertoa ollut 25 pvää, ennen mulla oli paljon pitempi. Kaiketi tuo imetys vaikuttaa...

Niin ja meillä tosiaan jo lupa kakkoselle tulla :) Musta vaan tuntuu että näillä kierroilla/imetyksellä ei tartu vielä mukaan... Aion jatkaa imetystä vielä pitkään, niin kauan kuin tytölle maistuu ja maitoa riittää. Voi tietysti olla että jos sitä kakkosta ei ala kuulumaan tän vuoden aikana ollenkaan, niin sitten ensimmäisenä kannattaa kaiketi imetystä vähentää. Mun äiti kylläkin alkoi odottaa pikkusiskoani kun mä olin vasta reilu 3kk :) about 5kk aloin kuulemma hyljeksiä tissiä ja syynä oli sitten tuo uusi odotus. Ikäeroa mulle ja mun siskolle tuli 1 v ja 13 pvää :)

Mä oon nyt koettanut ajatella tuon kakkosen asian niin, että kyllä se sieltä sitten tulee kun mun kroppa on vaan valmis uuteen raskauteen :)

Juu Sandy, ei imetys mikään este uudelle raskaudelle ole. Juuri päivä pari takaperin juttelin Ellin kummitädin kanssa, ja hän kertoi olevansa (taas) raskaana. Nuorempi poika on nyt noin 10kk ja imettää siis vielä muun ruuan ohessa.

Mä kanssa jo melkein toivon uutta raskautta, isäntä ei oo vielä niin kovin innostunut. Vetoaa elokuun häihin, ja ihan tottahan se on, että ne on helpompi järjestää ilman raskautta. Mä olen tässä vaan kuulostellut omaa oloani, kun maha on tuntunut hassulle jo ainakin viikon verran aamusta iltaan ja välillä öisinkin. No, ensi viikolla voi oikeasti testata, onko sattunut onnekas vahinko. ;)

oih, Puapru, aatella jos oisitkin raskaana! :) Kerrohan sitten kuinka kävi!

Mäki oon pelännyt jo pariin otteeseen että oon raskaana, testejä tullu tehtyä se kaks :D Mutta onneks nyt ei vielä. Laitettu kortsu nyt vakaasti vaan päälle kun pienen keskustelun jälkeen todettiin että ehkä ei ihan vielä henkisesti jaksaisi toista lasta. Vaikka pienestä ikäerosta haaveiltiin.

Kertokaapa viisaammat mulle että missä vaiheessa aletaan käyttämään housuvaippoja? Samoilla kilomäärillä myydään teippivaippoja ja housuvaippoja! Onko se niin että kun lapsi kävelee niin aletaan käyttää housuvaippoja vai miten....?!

Yleensä silloin kun alkaa treenata potalla käymistä koska silloin voi ottaa ne alas niin kun housut :) mutta jotkut ei koskaan ota niitä käyttöön ja jotkut ottaavat niitä aikaisemmin käyttöön :)

Ahaa. Pitää varmaan testata kumpiakin 4-koon vaippoja. Tuntuu että ne housuvaipat olis jo nytte kätevämpiä, mutta en tiiä ehkä ovat vielä liian isoja. Kaipa ne tulee kuitenkin jossain vaiheessa käytettyä pois jos vielä eivät ole käytännöllisiä.

Meillä on viimeinen paketti liberon 4-kokoa käytössä ja sit siirrytään jo vitosiin :) Tytön mummi ja pappa toivat viimeksi kyläillessään noita 5-koon vaippoja. Laitoin niitä jo valmiiksi hoitolaukkuun. Mies oli sitten kyläilessä vaihtanut vaipan eikä ollut huomannut mitään eroa noihin nelosiin. Siispä siirrymme siis seuraavaksi niihin, hui! Ja mikä hauskaa niin kaverin vajaa 2-vee käyttää kuulemma kans noita vitosia... :grin

Huomenna onkin 5kk neuvola :) Saas nähdä mitä mittoja tulee. Ehkei ihan sitä kiloa ole tullut lisää painoa, mutta eikähän aika liki 9 kg päästä. Pituutta on mun mielestä ainakin tullut reilusti :)

Housuvaipat on sitten helppoja kun lapsi seisoo itse. Hiukan hankalia puettavia makaavalle venkulalle.

Me käydään jo päivittäin potalla. Pissaa siihen aina päikkäreiden tai yöunien jälkeen, eilen illalla kakkasi pottaan. Potta on meillä mukava paikka, itse istun vieressä ja pidän kiinni. Tyttö istuu tyytyväisenä ja heiluttelee jalkojaan ja pissaa lähes joka kerta. Myös isovanhemmilla on potta ja tekee pissat myös kylässä pottaan. Toki liruttelee vaippaankin. Meillä ei ole potalla tullut kertaakaan itku tai paha mieli ja potta on meillä olkkarin nurkassa..

Huij, aatella että joku käy jo potalla :) Meillä ei edes vielä ole pottaa. Enkä ihan äkkiä ajatellut hankkia. Meille vasta perjantaina tuli syöttötuolikin! :grin Eikä sekään vielä ole käytössä, kun ei tuo neiti minusta ole vielä valmis istumaan muualla kuin sylissä tuettuna.

Meillä aletaan pottaileen vasta lähempänä vuoden ikää. Vanhemmat pojat oppivat nopeasti kuiviksi, vaikken kovin aikaisin aloittanut harjoituksia noidenkaan kanssa. Yks kaverini aloitti jo puolivuotiaana harjoittelun ja alkuun menikin hyvin, sitten jotenkin taantui eikä suostunut lopulta istumaan potalle lainkaan.

Meillä on mennyt pottaan totuttelu niin törkeen kivuttomasti että itseänikin ihmetyttää. En ollut ajatellut todellakaan vielä harjoitella sitä, mutta muutamana aamuna oli yön jäljiltä kuiva vaippa niin "pakkohan" se oli heti kokeilla joska hoksaisi pissiä pottaan.

Mä ja mun veljet on opetettu pottaan vielä aikaisemmin ja oltiin kaikki jo täysin kuivia vuoden ikäisenä. Samoin mun mies ja sen veli. Mummi just viikonloppuna muisteli miten mun mies oli hiukan reilu vuotiaana kävelly keskellä yötä itse vessaan pissalle :-)

Varmasti kaikilla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia lähipiirissä, me alettiin nyt. Sitä ei ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toivottavasti olis kuiva kouluun mennessä.

Meillä on yön jäljiltä vaippa aina niiiiiin märkä että tuskin kuivana olosta saa ihan toviin haaveilla. Meillä sit tyttö kuuluu varmaan siihen joukkoon jotka tarhantädit opettaa hoidossa ollessa kuiviksi :p

Kaverin nuorimmaisella oli pottailut menny vähän miten sattuu eikä kaveri ollut kauheen innoissaan koko hommasta (esikoisen kohdalla sujui hyvin). Tarhassa oli sit kysytty varovaisesti että saavatko he yhdessä opetella pottailua... Mun kaveri oli että "siitä vaan!" Me ihmeteltiin miten ne siellä tarhassa niin varovaisesti asiasta kyseli... kai sit on niitä vanhempia jotka vois närkästyy tuommoisesta. Tää mun kaveri oli vaan onneissaan ja salaa toivoi että itse pääsis vähemmällä :grin

Niin joo, ja mä oon aika vanhaksi ollut yökastelija.... Kuulemma ois ollut jotain psyykkistä meidän kotiolojen takia, tiiä nyt sit siitä sitten.

Sama ajatus täälläkin kuitenkin kuin TerhiJiillä, kunhan olis kouluun mennessä kuiva :) Eipä meillä ole vieläkään se imukuppi-pahkakaan tasaantunut... että sitäkin odotellessa :grin

Takaisin