Helmikuun helinät

Taas on mulla kovinkin samat mietteet kuin milinillä!:D Mulla supistelee käytännössä koko ajan... Kipeitä ei oo vielä ollut, mutta sen verran voimakkaita että öisin herättelee. Ja juurikin toi kyljen kääntäminen vetää vatsan ihan kovaksi... Ja nyt on jonkin verran tuntunut supistusten yhteydessä kovaa painetta alakerrassa. Meille ei oo tehty mitään painoarviota vauvasta, mutta esikoinen oli alle 3kg syntyessään rv39+5 niin en usko että tääkään mikään jättiläinen on. Joten senkin puolesta toivon, että päästäis mahd. lähelle laskettua aikaa. Mä en sinänsä usko, että tää nyt olis ihan heti syntymässä, viikkoja vasta huomenna 33 mutta kyllä se on tällä hetkellä mun suurin pelko. En todellakaan oo valmis saamaan tätä vauvaa vielä, puhumattakaan vauvan valmiudesta maailmaan! Supistelut tuntuu vievän voimat aika huolella.. Ja tänään neuvolassa tajusin, että en ees oo laskenut supistuksiksi kaikkia heikoimpia, mutta terveydenhoitaja sano heti että on supistus käynnissä. Mun äiti kyllä etukäteen varoitteli, että sillä on supistukset alkaneet aina aikasemmin mitä useampi raskaus takana. Pitää olla onnellinen, ettei mitään kipuja kuitenkaan kun tuntuu että moni joutuu niidenkin kanssa taistelemaan! Nyt on painuttava nukkumaan, jaksamisia kaikille kipuilijoille ja niillekin ketkä kivuilta ovat säästyneet:)
 
Azalea paljon onnea nyytistä!! :) Aivan huikeeta! Kerrohan synnytyksestä ja muusta, hyvän kokoinen poikahan sieltä tuli vaikka vähän etuajassa. Älkää nyt kaikki ruvetko poksahtelemaan vielä, tässähän tulee kateelliseksi! :D
 
Ja taas on syntynyt maalisvauva - onnea Azalean perheelle!

Ksmirre: Jaa-ha, sitten semmoisen pukkas sulle..mitä lääkettä sait?
Mutta kuten itse sanoit, parempi saada diagnoosi ja lääkitys, ku raapia itsensä vereslihalle kokonaan.

supistelua on täälläkin jatkuvasti ja nyt näillä viikoilla viiikoilla (33+) menen lepäämään, jotta laantuisi, mutta perin viikon päästä löähden kyllä lenkille, jos supistaa :DD
Olen meinaa aikas kypsä jo. Ja piti sitten siirtää pari kurssia ensi syksyyn, ku ei vaan jaksa panostaa riittävästi. Jätin vain pari verkkokurssia suoritettavaksi. Päätöksen jälkeen oli hyvä mieli, nyt saan levätä, kuntoilla ja järjestellä tavaroita rauhassa, ilman stressiä tekemättömistä koodeista.
Mulla supistelee jo sen verran napakasti, että mies haluaa ehdottomasti pakata viikonloppuna kassin valmiiksi ;-) . höhlä ♥
Mitäs muuta tänne...tässä tää vuosi on menny sairastellessa - ekaksi oli se influenssasetti koko porukalla ja sitten olikin vuorossa jokaiselle lapselle vesirokko..nyt ehkä helpottaa (ennen vatsatautikierrosta) hetkeksi. *pitää sormet ristissä*
Viikonlopun olen varannut itselleni lepäämistä ja kuntoilua varten. En aio tehdä mitään muuta ku olla, nukkua, syödä ja kuntoilla.  Ja tietty roikkua täällä palstalla. Jos joku taas poksahtaa..

Hyvää viikonloppua itse kullekkin!



 
Kaika, Adursalia sain sappihappoarvoja alentamaan, ja Ataraxia helpottamaan kutinaa. Sitä otan siis vaan iltaisin, jos vaikuttaa siltä että kutina häiritsee nukkumista. Jos toi Adursal alentaa arvot kunnolla, Ataraxin voi sit jättää pois jossain vaihees kokonaan, mut Adursal menee synnytykseen asti. Oon yrittänyt tässä miettiä pääni puhki, mahdoinkohan syödä sitä sit kuitenkin vielä synnytyksen jälkeenkin viimeksi, mut en muista millään...
 
Jotain positiivista tossa lääkityksessä, Ksmirre, ainakin ataraxin avulla tulee uni..
Tai ainakin mun esikoiselle tuli, kun sai erittäin pahaan vesirokkoon juurikin tuota ataraxia siirappina, jottei raapisi ihan mahottomasti.
Mä jo ehdin miettimään, jotta jos unet katoaa taas, tarvii kysyä lääkäriltä, sopiiko ottaa korkillinen ;)
 
Jotain positiivista tossa lääkityksessä, Ksmirre, ainakin ataraxin avulla tulee uni..
Tai ainakin mun esikoiselle tuli, kun sai erittäin pahaan vesirokkoon juurikin tuota ataraxia siirappina, jottei raapisi ihan mahottomasti.
Mä jo ehdin miettimään, jotta jos unet katoaa taas, tarvii kysyä lääkäriltä, sopiiko ottaa korkillinen ;)
 
Onnea Azalealle vielä tätäkin kautta! :) Tuu tosiaan kertomaan tarkemmin, kun jaksat että miten kaikki meni ja miltä se vauvaperheen elämä on alkanut tuntua! 

Hehee, just kun kerkesin tänne kirjoitella, että pinnis ja muuta puuttuu vielä, niin samantien mies sitten soitti ja kysyi, haluaisinko lähteä Ikeaa shoppailemaan, kun pääsee töistä. :) Käytiin sitten vinguttamassa korttia ja mukaan tarttui pinnis, lipasto vauvan vaatteille, kaikki sängyn tykötarpeet yms. :) Ja eilen sitten menin kehittämispäivän päätteeksi ravintolaan työkavereiden kanssa ja kotiin tullessa löysin miehen kokoamasta pinnistä. Se oli jotenkin niin suloinen, kun oli laittanut kaikki valmiiksi, sen pinnapehmusteenkin! <3 Nyt sitten vaan odotellaan, että meidän Pienikin on valmis syntymään! Tässä kohtaa ero teihin alkukuisiin tuntuu nii-iin isolta, kun jotkut on jo syntyneet, ja monilla tyypit olisi jo täysiaikaisia syntymään! Itellä vasta 33+2, eli vielä saisi Pieni pysytellä ainakin muutaman viikon vatsassa. :)
 
Joo, Ataraxin avulla tulee kyllä uni (ihan ku mulle ei muuten muka tulis...), se väsyttää selvästi. Mut aion kyllä jättää sen pois heti kun tuntuu siltä että selviän öistä nukkuen ilman sitä, koska ei tuota nyt varsinaisesti suositella raskaana oleville. Pakkausselosteessa itseasiassa erikseen sanotaan, että ei saa käyttää raskaana ollessa, mut lääkäri joka sen määräsi mainitsi mulle asiasta etukäteen ja selitti, että tässä kohtaa katsotaan hyödyn olevan suurempi kuin haittojen. Onhan sekin melkonen haitta, jos mä en saa yhtään nukuttua, ja pitäis päivät pärjätä jo näiden kahden kanssa, valmistautua ja kerätä voimia synnytykseen, ja sit vielä alottaa vauvan hoito ja pyörittää normiarki ties monenko viikon univeloilla. En sit tiiä, johtuuko tosta Ataraxista vai ihan yleisestä väsymystilasta, mut pari viime päivää on mulla menny kyl aika sumussa - jotenkin on koko ajan semmonen väsähtänyt olo, ei jaksa juuri mihinkään keskittyä tai tarttua mihinkään tekemiseen, ei juuri kiinnosta eikä houkuta yhtään mikään, lasten kiukkuiluja en jaksa yhtään kuunnella ja nukun tosi paljon jopa mulle. Kaksi viime yötä on nukuttu 12-13 tunnin yöunet, ja niiden päälle vielä 3,5-tuntiset päikkärit, ja silti väsyttää.
 
Ksmirre, täällä kans on tosi väsynyttä meininkiä ollu viime ajat.. Tosin, mulla oli hemoglobiini laskenu sinne rajoille et tarvisko lisärautaa ja luulenkin et se väsyttää mua. Aloitinki sit obsidanin napsimisen muutama päivä sitten, enkä tiedä voiko se jo olla vaikuttanut - olo on jo pirteämpi!

Jaksettiin tytön kans kävästä kauppakeskuksessakin vähän vauvanvaateostoksilla. Vielä pitäis ommella pussilakanoita ja ostaa matkapeitto. Pentikillä näytti olevan aivan ihania neulepeittoja ja aattelinkin sellasen käydä nappaamassa kunhan seuraavan kerran asioidaan kaupoissa. Mä en o raskinu ostaa pussilakanoita vauvan peittoon ku tuntuvat maksavan niin paljon, oonkin ostanut omaa makua miellyttävän aikuisten pussilakanan ja siitä on sit tullu kaks vauvalle. Samoin lakanat mä tein esikoiselle kans niin. Säästää ja saa vähän tehdä käsillä sitä mistä tykkää :)

Mites muuten, ootteko käyttäneet koneessa kaikki vauvanvaatteet, haalareita myöten? Mä oon pessy kaikki muut paitsi vielä ulkohaalaria en ole minkä just ostin ja mietin et onkohan se aivan välttämätön pestä.. eihän se paljasta ihoa vasten ole..?

Inkivääri mulla käy kyllä aivan kateeks, meillä se olen minä joka raahaan ukon ja tytön "vauvaostoksille". Olis ihana et mullekki tulis tollanen ylläri, mä luulen et kehtopinniksen, mikä huomenna haetaan, kasaan minä tai mies monen kerran pyytämisen jälkeen :D

 
Minä aion pestä vaatteet, suurin osa niistä on kakkosen jäljiltä varastosta mutta muutamia uusiakin on tullut ostettua. Haalaria meille ei edes tulekaan, tällä kertaa hommasin lämpöpussin http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/lampopussi.html, ajattelin että pysyy paremmin lämpösenä, kun ei kaikki raajat ole omissa koloissaan, vaan lämpöisesti samassa tilassa emoticon
 
Mä söinkin jo lisärautaa kuukauden verran, mut se on nyt unohtunut tän kaiken sairastamisen ja lääkärissä ramppaamisen takia, ja pääsääntöisesti sen takia, että olin ottanut tavaksi ottaa sen raudan yöllä vessaan herätessäni - mutta kun en enää herää yöllä vessaan :D Huomenna pitää varata neuvola-aika, kun viime käynnillä ei varattu koska ei oltu varmoja, jatkanko normaaleissa neuvolakontrolleissa vain siirrynkö täysin äitiyspolin asiakkaaksi, niin pitää sitten sillä seuraavalla käynnillä yrittää muistaa pyytää tuota hemoglobiinin mittausta taas.

Mä oon käytännössä hoitanu meillä kaikki hankinnat mitä on tarvinnut tehä, mutta tehnyt kaiken istuen autuaana tässä tietokoneen ääressä :D eli käytettynä on meille hommattu kaikki, osa on tullut postitse ja osan sit oon hakenut, kun oon saanut sovittua hakutreffit muiden normaalimenojen yhteyteen. Lakanoita ja pussilakanoitakin on kertynyt hirmuinen määrä, kun oon käytettyjä haalinut "kun edullisesti kerran myydään" - ihmiset on myyny niitä ihan pikkuhinnoilla, meillä on nyt lakanoita kymmenkunta ja pussilakanoita 8kpl ja kaikille on hintaa tullu yhteensä 10 euroa.

Ja mä oon pessyt, tai laittanut miehen pesemään, ihan kaikki vauvanvaatteet, haalaritkin, vaikka kaikki onkin käytettyä. Samoin aion pestä myös esim. vaunujen irrotettavat kangasosat (ne kyllä on muutenkin jo siinä kunnossa että ihan on aihettakin). Lähinnä oon halunnut pestä siksi, että tiedän ne sitten varmasti pestyksi, ja toisaalta kun eri perheissä on erilaisia pesuaineita ja muutenkin pesutottumuksia, niin osa vaatteista on mm. haissut tosi voimakkaasti pyykinpesuaineelta/huuhteluaineelta, enkä voi ite sietää niin voimakasta hajua, enkä todellakaan halua niin voimakkaasti tuoksuvia vaatteita pukea vauvalleni.
 
Väsymyksestä: tai paremminkin uupumuksesta...täällä kans! Ja mulla on kaikki hempat ym. arvot kunnossa. Mutta sen voin sanoa, että alle 30 v oli ihan eri hommat jaksamisen kanssa :) Nyt on koko viikonloppu menny niin, että olen käynyt joka päivä uimassa 30 min ja muuten olen vaan ollut reporankana sohvalla ja mies on tehny kaiken muun. Mä en vaan jaksa. Ja kun tiedän, että huomisesta taas arki pyörähtää käyntiin ja mun on jaksettava noiden kolmen ipanan kanssa - varaan hyvällä omallatunnolla koko viikonlopun voimien keräämiseen ja olemiseen :D Vielä muutama viikko...jaksaa jaksaa. Tai sit ei. Tässä vaiheessa sitä on jo kateellinen noille, joilla on jo viikot täynnä... Mun tarvis hommata pehmeä kantokoppa noihin tuplarattaisiin.. Alanpa siis Ksmirren tapaan shoppailemaan kotisohvalta.
 
Kaika, mitähän mä keksisin vielä verukkeeks tän jaksamisen, tai sen puutteen, kanssa, kun en voi vielä vedota edes tohon "alle 30v sitä vielä jaksoi". Siihen 30v-rajapyykkiinkin kun on vielä nelisen vuotta aikaa :D No, mä tosin oon selittäny kaikille ihan tosissani, että lasten saaminen vaan yksinkertaisesti vanhentaa niin paljon, että mä oon jo tässä vaiheessa ihan täys naatti. En ymmärrä, miten kaikki kaverit, joilla on 3-5 lasta tuntuu jaksavan ihan älyttömiä, ovat pirteitä ja hyvinvoivia ja iloisia ja niin edelleen. Ite kun näyttää lähinnä 150-vuotiaalta zombielta, kun peiliin kattoo.
 
Meillä on kans tuo lämpöpussi mut ostin haalarin kuitenkin lisäks, en tiedä osaanko mä tota pussia käyttää, tuntuu jotenki aivan hullulta et oikeesti ei tarvi haalaria :)

Mulla vaihtelee tää raskausmieliala kokoajan, välillä mä en haluais et vauva syntys vielä aikoihin mut nyt taas tuntuu et alan olla jo erittäin turhautunut ja mitta on niin täys tätä isoa oloa. Loppuraskaus on kyllä kauheeta, jomotukset, pissahätä, närästys ja erittäin ilkeeltä ja kipeeltä tuntuvat potkut. Välillä vauva potkii niin et kyljet rutisee. Autossa istuminen on jo aika tuskaa, meillä pompitaan sillon virtsarakon päällä lähes kokoajan ja siks se tekee kyllä matkustamisesta kamalaa.. Pinna alkaa olla melko lyhyt, vaikka viikkoja vasta 35+2, monta viikkoa vielä edessä!

Ja piiitkä viikko taas olis kestettävänä. Mulla päivät menee niin hitaasti. Pieniä projekteja oon koittanu itelleni järkätä, heti ku hommat loppuu nii mä oon aivan tulisilla hiilillä..

Tule maaliskuu, tule jo! :)
 
Azalealle onnea myös täältä :)
Se olis sitten rv 37+1 tänään. Viikonlopun ajan supisteli oikein railakkaasti, usein ja kipeästi. Tänään oli jo aiemmin sovittu kontrollikäynti äitiyspolilla ja siellä kaikki kunnossa. Vauva voi oikein hyvin, kokoa nyt 3339g. Kohdunsuu on lyhentynyt, hyvin pehmeä ja ulkosuu auki sormelle. Ei kuulemma varmaksi kerro mitään, mutta koska esikoisesta kyse ja aiemmin ei ole oikeastaan supistellut, niin on hyvinkin mahdollista, että pienokainen sieltä etukäteen tulee. Ja saa kuulemma jo tullakkin. Jännitys siis senkun lisääntyy.

Onneks kuitenkin alkaa olemaan kaikki valmiina kotona ja sainpahan vihdoin alotettua myös sairalakassin pakkailua, vaikka kaipa tuo mieskin osaisi tarvittavat paikalle tuoda.

Joskus aiemmin olen kantanut MRSA-bakteeria ja tämän vuoksi niin synnytys kuin sen jälkeinen sairaalassa olokin eristyksissä. Ja tänään selvisi sekin, että miehellä ei ole siellä sitten vierailuaikoja, eli saamme ns. perhehuoneen, joka täällä sinällään luksusta, koska normaaleja perhehuoneita on sairaalassa käsittääkseni vain yksi.

Nyt vaan tarvitaan malttia, itse kun olisin jo valmis vaikka heti synnyttämään niin saisi pienen syliinsä <3
 
Moikka taas!

Täälläkin yksi väsymyksestä kärsivä ja mä en todellakaan voi vedota tuohon, että alle 30-vuotiaana vielä jaksoi. Ikää kuitenkin vasta 22 :D Mutta mä luulen, että mulla verottaa raskaudet näin pienellä erolla (välissä vielä yksi km) ja se, että oon kummastakin mennyt tosi huonoon kuntoon oksentelujen ja pahoinvointien takia. Fyysinen kunto on niin pohjalla, kun ei ole 2 vuoteen sitä juuri korottanut. On se ihanaa, että viikot alkaa olla vähissä ja pian pääsee normaaliin olotilaan ja uusia raskauksia ei varmasti tule nyt sitten ainakaan 5 vuoteen! Pitää yrittää saada ittensä oikein hyvään kuntoon, jos vielä joskus raskautta harkitsee.

Saa nähdä montako viikkoa menee täällä vauvan syntymään :) Mulla on ollut todella outo olo muutaman päivän ja oksettaa koko ajan supistuksista nyt puhumattakaan. Kohdunsuu oli kuitenkin tänään vielä kiinni vaikka olikin lyhentynyt ja pehmentynyt niin jos vielä hetken pysyisi. Mulla on tentti ensi viikon tiistaina ja sinne olis päästävä. Sen jälkeen saakin sitten tulla.

Hipsiäinen, varmasti puolensa tuossa eristyksissä olossa! Eipähän tarvitse kuunnella muiden vauvojen itkua ja huonetoverin luona ramppaavia hoitajia. Ihan omassa rauhassa saa keskittyä uuteen tulokkaaseen :)

milinille sen verran, että mun mielestä ulkohaalaria ei kyllä oo pakko pestä. Nyt joku varmaan heti pitää mua huonona äitinä. Mutta niinkun itsekin sanoit niin lapsi ei kuitenkaan ole siihen ihokontaktissa niin tuskin siitä mitään oireita ainakaan tulee :) itse en pessyt viimeksi äp-toppahaalaria, mutta se kyllä tulikin käyttöön vasta puolivuotiaalle.
 
Heipsis kaikki. 

Tänään oli käynti TYKSissä perätilakontrollissa. Koitettiin myös kevyesti päältä kääntää mutta pikkumuija ei suostunut siihen. Tykkää ilmeisesti ennemmin istuskella tuolla masussa ku olla pää alaspäin. :) 

Koittivat kovin saada valitsemaan vaihtoehdon että synnyttäisin perätilassa alateitse mutta ajatus sen verran pelottava ja ahdistava että päädyttiin sitten sektioon. Eli 2.3. aamulla mennään "hakemaan tyttö kotiin". On se vaan outoa kun tietää tarkan päivän.... Jännää. Tietty tässä on aina se mahdollisuus, että pikkunen päättää kääntyä itsekseen tuolla. Mutta katsotaan nyt ja valmistaudutaan henkisesti leikkaukseen ja siihen mahdollisuuteen, että pikkunen onkin sitten kääntynyt ja sittenhän ne sairaalasta lähettävät kotiin odottelemaan että synnytys alateitse käynnistyy. 

Muttta tällaista tänne. On se vaan hurjaa ja jännittävää. Hui hui! 
 
Epedriini meillä on sama tilanne, viimeks ainakin vielä oli perätilassa ja mä luulen et on edelleen. Viikot 35+6. Välillä on tuntunu et josko se olis kääntyny mut nyt oon taas lähes 100 varma et pylly edellä, tai linkkuasennossa siellä köllötellään. Maanantaina neuvolassa epävirallinen ultra ja tarkistus ja siitä sit laitetaan jatkotoimenpiteisiin mammapolille. Mua ainakin vielä ahdistaa ja pelottaa aivan suunnattomasti perätilasynnytys ja haluankin keskustella siitä oikeesti asiantuntevan lääkärin ja kätilön kans, mä valitsisin itse ton sektion kyllä ehdottomasti. Enkä mielellään lähtis "kokeilemaan" peppu edellä synnytystä, jos ne meinaa et mä sen koitan alakautta saada syntymään niin tarkasti täytyy kyllä tutkia et mahtuuko se ja painoarviot ja muut pitää olla kyllä tiedossa. Alatiesynnytyksen mä muuten mielummin ottasin mut mä en vaan luota itteeni yhtään tässä synnytysasiassa ja siks en haluais ottaa kyllä suuria riskejä jos ei oo aivan pakko.

Hurjaa tuo tosiaan on et pystyy kellonajankin sanomaan millon se pieni syntyy ku on suunniteltu sektio :D Mä aattelinki et jos meillä se on edessä niin koitetaan pitää jotenkin se salassa et on jotain jännitettävää :)
 
Onpas siellä milinillä ja Epedriinillä tilanteet!
Täytyy kyllä sanoa, että itse päätyisin kyllä samaann vaikka 4. tulossa!
Meinaako ne kuinka myöhään vielä yrittää kääntää?

Madie, ollaan sit yhdessä huonoja äitejä, mäkään en pese ulkohaalareita ;D
Meinaan, että pääsee kyllä pesemään, kun kuitenkin joku vaippa falskaa tai tulee maitopuklut..

Omaa napaa: Olin eilen neuvolassa ja siitä sitten suoraan äippäpolille raskausmyrkytys epäilyjen takia kontrolliin - ei jee.
Sen verran lieviä oireet ja hyvät labrat, että pääsin kotiin, mutta nyt ollaan sitten pakkolevossa.
Ainakin niin kauan, että päänsärky loppuu. Jos oireet pahenee, tarvii mennä nkl:lle suoraan, mutta muuten kontrollikäynti ens viikolla. 
On tää yhtä kontrollikäyntiä tämä loppu raskaus näillä näkymin...
Se valituksista.

Oikein reipasta ja mukavaa hiihtolomaa teille kaikille paksukaisille!
 
Takaisin
Top