Helmikuun höpinät

Kysymys teille, ketkä olette aiemmin olleet raskaana: milloin teillä alkoi maha erottumaan? :)
Muistaakseni siinä viikoilla 15-20 alkoi ihmiset huomaamaan, mutta vasta yli rv20 se alkoi oikeasti näyttää raskausmahalta. Oon melko pitkä ja hoikahko niin alkuun näytti pitkään vain turvotukselta.
 
Kysymys teille, ketkä olette aiemmin olleet raskaana: milloin teillä alkoi maha erottumaan? :)
Edellisellä kerralla alkoi jossain 3 kk kohdalla erottumaan niin, että itse huomasi, näkyvämmin siitä noin kuukautta myöhemmin. Viikkoja en nyt muista tarkemmin. Mutta silloin minulla oli vatsalihakset rautaisessa kunnossa ja muistan miehelle valittaneeni, että maha ei tule koskaan näkyviin :D

Nyt muutama päivä plussan jälkeen mies kyseli illalla, että voiko se maha jo näkyä. Se verran on turvotusta ollut varsinkin iltaisin. Ja ei ole vatsalihaksetkaan enää samassa kunnossa :grin Mutta veikkaan, että tällä kerralla näkyy aikaisemmin.
 
Mulla on ollut lähes järjestään kavereilla vaikeuksia tulla raskaaksi. Itellä oli myös aikaisemmin 8kk yritystä ilman mitään. Oltiin varauduttu pitkään yritykseen mutta napsahtikin ensimmäisestä raskaaksi. Onko hyviä neuvoja miten kertoa ystäville, jotka ovat yrittäneet paljon pidempään eikä ole vielä tärpännyt? En haluaisi pahoittaa mieltä vaikka tiedän että ovat kyllä iloisia minun puolesta. En tietenkään aio sanoa että heti tärppäsi. Onko parempi laittaa viesti vai kertoa kasvokkain?

Itse tykkäsin eniten viestistä, siinä sai aikaa kasailla itseään ennen raskautuneen ihmisen tapaamista (takana tosiaan yli kuuden vuoden lapsettomuus, joten näitä raskausuutisia on ehtinyt jokusen kuulla). Esim. viime vuonna työkaveri, joka sattui tietämään asiasta, laittoi viestin päivää ennen kuin kertoi töissä yleisesti. Arvostin, ei tarvinnut nieleskellä itkua sitten kahvipöydässä muiden keskellä. Samainen työkaveri oli vinkannut myös toiselle raskaana olleelle kollegalle mun tilanteesta, ja hänkin laittoi sitten viestin päivää ennen julkistusta. Helpotti tosi paljon siinä tilanteessa!

Toisaalta yksi opiskelijaystäväni päätti ilmoittaa raskaudestaan ilmestymällä maha pystyssä puolisoni kolmekymppisille (ei oltu nähty siinä kohtaa pariin kuukauteen). Vaikka siis oli yksi niistä harvoista, jotka siinä kohtaa tiesi monivuotisesta lapsettomuudestani, ja vaikka kaksikin yhteistä kaveria oli hänelle erikseen tolkuttanut, että kerrothan sitten Tähtianikselle ennen niitä bileitä. :bored: Jostain syystä ei meidän ystävyys oo sen jälkeen ollut ihan entisellään.
 
Minä en tiedä miten siskolleni kertoisin. He kävi pari vuotta jossain hoidoissa ja lopuksi niillä kuitenkin tärppäsi juuri kun hoidot oli tauolla. Viesti olisi tietysti hienovarainen tapa, mutta koska kyseessä on oma sisko niin haluaisin kyllä kertoa ihan kasvotusten. En vaan tiedä mitä sisko siitä sitten ajattelisi, varmasti kyllä pohjimmiltaan olisi onnellinen meidän puolesta mutta hän on sen verran herkkä kuitenkin että saattaisi sitä kyllä harmittaakin että meillä kävi niin ”helposti”. :sorry:
 
Terkkuja tänne! Pari päivää mennyt kirjoittelematta. Ollut paljon töitä ja kuitenkin jotenkin nyt pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa on ollut haasteita saada päivien työtunnit täyteen. Pahoinvointi on ollut paljon siedettävämpää nyt refluksilääkkeiden kanssa, mutta aamuisin kuitenkin käynnistyn vähän hitaasti ja lähden liikkumaan hissuksiin. Illalla sitten kotiin tullessa en oikein jaksaisi tehdä mitään, tekisi mieli vain nukkumaan. Eilenkin menin petiin noin kahdeksan aikaan ja heräsin sitten tänään aamukahdeksalta...

Tänään on 7+5 ja sujuu kyllä aika todella hitaasti. Pääosin on aika luottavainen olo ollut, mutta sitten välissä muistan kuinka alussa tässä ollaankin ja alkaa pelottamaan, että jotain menee pieleen. Jollain tapaa alan olla kiintynyt pikkutyyppiin ja ajatukseen syksyn vauvasta.
 
Mäkin sain nyt varhaiultra-ajan kun eilen sain soitettua neuvolaan. Tiistaina sit nähdään et onko homma lähteny kehittyyn toivotulla tavalla ja et minkäikäinen alku sisällä kasvaa. Jännittää, vaikka pääosin on luottavainen fiilis. Aika moni tietääkin jo tästä, kun on kesän töiden osalta aikamoisia suunnitelmia, niin sen takia sit useamman kans jutellu, esimiehenkin.
 
Mäki sain eilen aikaaseksi soittaa neuvolaan. Työvuorojen takia meni melkeen maaliskuun puoleenväliin, mut ainaki silloon ultrataan ja pitäis näkyvät, et onko siel masus mitää.
 
Millä perusteella te ootte saanut varhaisultriin kunnalliselta ajan?
 
Minulla maha taisi viimeeksi näkyä selvästi noin rv 15-16. Nyt on maha jäänyt isommaksi edellisen raskauden jälkeen, vaikka painoa ei ole juuri enempää. Ei siis huomaa tällä kertaa niin äkkiä.
 
Millä perusteella te ootte saanut varhaisultriin kunnalliselta ajan?

Mä sain viime raskaudessa sillä perusteella että kierto oli ollut niin epätasainen että viikoista ei varmuutta, nyt ajattelin yrittää samaa, sillä kuukautisista laskettuna oletetun kierronpituuden mukaan nyt rv6+5 vaikka ainoan mahdollisen yhdynnän perusteella vasta joku 5+1
 
KIrjoittelinkin tuonne täysiin viikkoihin, että tänään 8+0 :) Tähän liittyen huomasin, että raskaus-appin mukaan raskaudesta on "hoidettu" jo 20 %. Hurjaa!
 
KIrjoittelinkin tuonne täysiin viikkoihin, että tänään 8+0 :) Tähän liittyen huomasin, että raskaus-appin mukaan raskaudesta on "hoidettu" jo 20 %. Hurjaa!

On kyllä jännä, miten loppujen lopuksi lyhyt aika se raskaus on :)

Mulla on alkanut olla varsinkin iltaisin jo niin turvonnut maha (oon aika pienikokoinen), että näytän jo olevan paljon pidemmällä kuin 7+2 :grin Täytyy ruveta miettimään tarkemmin, mitä laittaa töihin päälle, jos haluaa salaisuutena pitää..
 
On kyllä jännä, miten loppujen lopuksi lyhyt aika se raskaus on :)

Mulla on alkanut olla varsinkin iltaisin jo niin turvonnut maha (oon aika pienikokoinen), että näytän jo olevan paljon pidemmällä kuin 7+2 :grin Täytyy ruveta miettimään tarkemmin, mitä laittaa töihin päälle, jos haluaa salaisuutena pitää..

Mulla on tänään 6+0 ja eilen oli koko päivän niin paha turvotus että aattelin jääväni saman tien kiinni, kun oltiin kyläilemässä. Että viikon päästä varmaan tuntemattomatkin kyselee. :rolleyes: En kyllä tiedä miten tän saa töissä kauaa pidettyä salassa.
 
Mulla on tänään 6+0 ja eilen oli koko päivän niin paha turvotus että aattelin jääväni saman tien kiinni, kun oltiin kyläilemässä. Että viikon päästä varmaan tuntemattomatkin kyselee. :rolleyes: En kyllä tiedä miten tän saa töissä kauaa pidettyä salassa.

Ajattelin kertoa esimiehelle jo ensi viikolla, niin tietää, miksi välillä aamuisin olen hieman myöhäisellä aikataululla töissä :grin Ja tietää senkin, ettei mulle kannata suunnitella isoa työkuormaa kesälle/syksylle. Stressiä pyrin välttämään mahdollisimman paljon :)
 
Ajattelin kertoa esimiehelle jo ensi viikolla, niin tietää, miksi välillä aamuisin olen hieman myöhäisellä aikataululla töissä :grin Ja tietää senkin, ettei mulle kannata suunnitella isoa työkuormaa kesälle/syksylle. Stressiä pyrin välttämään mahdollisimman paljon :)

Mä en kehtaa vielä kertoa kun mulle tehtiin just töissä ihan muista syistä tosi isoja erikoisjärjestelyjä. :oops: Että kiitos vaan kun joustatte, niin ja mähän jään sitten äitiyslomalla kesän jälkeen eli ne jää niiden samojen ongelmien kanssa taas sillon. Mutta niin kun sanoit, stressin välttämistä vaan. :) Työ on vaan työtä kuitenkin.
 
Mä en kehtaa vielä kertoa kun mulle tehtiin just töissä ihan muista syistä tosi isoja erikoisjärjestelyjä. :oops: Että kiitos vaan kun joustatte, niin ja mähän jään sitten äitiyslomalla kesän jälkeen eli ne jää niiden samojen ongelmien kanssa taas sillon. Mutta niin kun sanoit, stressin välttämistä vaan. :) Työ on vaan työtä kuitenkin.

Työ on tosiaan vain työtä, ja raskaaksi tulo on monesti arvaamatonta, että milloin osuu kohdalle :) Uskoisin, että sen aikuiset ihmiset ymmärtää :) Mutta omassa tahdissa kannattaa kertoa niin, että itselle on mahdollisimman hyvältä tuntuva hetki. Mullekin olisi uusia vastuualueita tulossa, mutta kyllähän sen jo lakikin sanoo, että raskaus ei saisi vaikuttaa etenemiseen eikä työpaikan saantiin. Siitä pidän myös kiinni :grin
 
Täällä herätty pitkien unien jälkeen, kun mies heräs aamulla tytön kanssa (herätys aina ihanasti 5:30-6 välii :-D ) mutta pikkareissa taas tuhrua/verta :-( en uskalla tän takia kellekkään kertoa ja ärsyttää kun mies meni kuuluttamaan jo perheelleen...
 
Työ on tosiaan vain työtä, ja raskaaksi tulo on monesti arvaamatonta, että milloin osuu kohdalle :) Uskoisin, että sen aikuiset ihmiset ymmärtää :) Mutta omassa tahdissa kannattaa kertoa niin, että itselle on mahdollisimman hyvältä tuntuva hetki. Mullekin olisi uusia vastuualueita tulossa, mutta kyllähän sen jo lakikin sanoo, että raskaus ei saisi vaikuttaa etenemiseen eikä työpaikan saantiin. Siitä pidän myös kiinni :grin

Just näin! :happy:
 
Täällä herätty pitkien unien jälkeen, kun mies heräs aamulla tytön kanssa (herätys aina ihanasti 5:cat:0-6 välii :-D ) mutta pikkareissa taas tuhrua/verta :-( en uskalla tän takia kellekkään kertoa ja ärsyttää kun mies meni kuuluttamaan jo perheelleen...

Mullakin oli tuhrua pikkareissa useana päivänä n. reilu viikko sitten. Ja yhtenä päivänä n. 2 viikkoa sitten vähän enemmänkin, ruskeaa verta. Soitin neuvolaan, ja sanoivat, että voi olla ihan normaalia alkuraskaudessa. Nyt ei ole tullut enää mitään. Toivotaan, että sullakin on vain alkuraskauden tiputtelua ja menee ohi :Heartred voimia sinne!
 
Työ on tosiaan vain työtä, ja raskaaksi tulo on monesti arvaamatonta, että milloin osuu kohdalle :) Uskoisin, että sen aikuiset ihmiset ymmärtää :) Mutta omassa tahdissa kannattaa kertoa niin, että itselle on mahdollisimman hyvältä tuntuva hetki. Mullekin olisi uusia vastuualueita tulossa, mutta kyllähän sen jo lakikin sanoo, että raskaus ei saisi vaikuttaa etenemiseen eikä työpaikan saantiin. Siitä pidän myös kiinni :grin

Jotenkin haluaisin uskoa, että esimies useamman lapsen isänä ymmärtäisi sitten kun hänelle kerron, mutta veikkaan että tästäkin saa jollain keinolla syyllistettyä :sorry: Töissä on tällä hetkellä niiiin isoja muutoksia tulossa, että ihan niiden takia pitäisi jo kertoa, mutta en millään haluaisi kertoa ennen NT-ultraa ja silloin voi olla jo myöhäistä oman työtilanteen vuoksi :sour:

Mutta kyllä itsekin pidän huolen, että raskaus ei tule vaikuttamaan työpaikkaan :hilarious: Jos tulee, niin tietäväthän ainakin, ettei olisi kannattanut potkia pihalle :grin
 
Takaisin
Top