Helmikuun höpinät

Ilmeisesti vuosiloman mahdollinen kertyminen äitiysvapaalla ja se milloin vuosiloman voi pitää ja muutkin jutut kuten se maksaako työpaikka äitiysvapaalle jäädessä kuukauden tai parin palkan liittyy sen alan työehtosopimukseen? Itsellä on kinkkinen tilanne kun alani TES ei tunne äitiysvapaata ollenkaan...isyysvapaasta ja vanhempainvapaasta oli TES:ssä muutama hassu rivi ja niistä ei selvinny oma tilanne millään lailla....Soitin liittoon ja sieltäkään ei osattu suoralta kädeltä vastata...meinasivat ottaa selvää ja soittaa. Että Suomessa vieläkin näin 2000-luvulla jaotellaan miesten ja naisten alat selvästi erilleen....hoh hoijaa...

Joo, pitkälti TESissä ovat. Lakisääteinen palkaton (=Kela maksaa äitiysrahaa) äitiysvapaa on siis joka tapauksessa, vaikkei mainittaisi TES:ssa, mutta se, maksetaanko palkkaa, määräytyy yleensä TESn mukaan tai voi olla sen päälle työpaikkakohtaisia käytäntöjä. Kaikissa työpaikoissa ei makseta palkkaa, jossain maksetaan 1, 2 tai 3kk äitiysvapaan alusta. Tällöin Kelan korvaus menee työpaikalle ja alat saada sitä vasta, kun palkanmaksu loppuu. Mutta joissain paikoissa voi tosiaan saada tuon palkattoman vapaan eli äitiysvapaalle jäävä saa suoraan sitä Kelan rahaa. http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat Tuossa tuo lakisääteinen peruskuvio.

Joo, noinhan se menee kuten Odette vastasi. Toi vuosiloman kertyminen äitiysvapaalla ei varmaan liity TES:iin vaan on lakisääteinen. Eikös nyt hallitus oo päättämässä että lomaa kertyy kuudelta kuukaudelta niiltä joilla äitiysloma alkaa nyt huhtikuussa tai sen jälkeen. Ja ennen kertyi yheksältä kuukaudelta. Tosin totahan ei kai vielä oo varmaks päätetty? Ja nyt jos äitiysloma alkaa esim. huhtikuussa niin äitiys/vanhempainloman aikana kertyneet lomat voi sitten pitää kuten normistikin seuraavana 'lomavuonna' vai miksikä sitä nyt sitten kutsutaankaan...

Mitenhän mahtaa mennä, kun esikoisen kohdalla sain työpaikaltani palkkaa 3kk.
Nyt olen kyseisen firman nimissä, mutta 0h/vko niin en varmaan mitään palkkaa edes saa, vaan suoraan kelan kautta?

Joo, se vuosiloman kertyminen on nyt prosessissa, et jos ehtii tulla voimaan 1.4., niin sitten kertyy vähemmän äitiysvapaalta, jos aloittaa sen 1.4. jälkeen.

Noista nollatunneista: voisi kuvitella, et jos sulla on nyt nollasoppari, niin ei sitä palkkaa ole, mitä maksettaia ts. sit suoraan Kelan äitiysrahalle?

Jotenkin lohduttaa, että muillakin äiiysraha-hakemusjutut ihan hukassa. Mulla on työsopimus 4.6 asti ja työnantajaan ei tiedä miten tekisivät ja Kelalle ei kerkeä koskaan työaikojen takia.
En saanut tehtyä edes lapsilisähakemusta netin kautta kun ei anna oikeestaan hakemusta syystä tai toisesta.
Itse tilasin äp paketin viime viikolla joten sitä odotellessa vielä ^^
Tänään ollut saikkupäivä ja oltu kaikki kotona. Huomasin just et vasen rinta heruttaa jo! Voi olla et johtuu kyl siit et tyttö kiehnännyt koko päivän kiinni musta et jotenkin reagoi sitten mut ei kiva jos jo nyt alkaa heruttaa enemmänkin!

Tänään kun tuli täyteen 28+0 ja laskeskeli että eihän tässä ole helmikuun lisäksi kuin maalis- ja huhtikuu, kun eletään jo todella jännittäviä aikoja! :nailbiting: Laskettuaika siis 3.5.. Aika on kyllä hurahtanut ihan hirmusella vauhdilla! Helppo raskaus ei oo kyllä ollu, oireita on ollu laidasta laitaan heti alusta saakka ja voi vaan kuvitella mitä tuleman vielä pitää... :wacky:
Synnytysasiat alkaa pyöriä päässä jo vähän tiuhempaan :wideyed:

3.5. Mullakin la ja samaa miettiny että vähiin käy ennen ku loppuu miten tämä aika karkaaki käsistä?! Mulla oli "helppo" esikoisen synnytys niin en osaa siitä mitään kummempaa miettiä. Jollainlailla innolla ootan sitäki

Mulla la vasta 31.5. En halua vielä kovin tarkkaan synnytystä ajatella, kun en koko hommaa haluaisi enää käydä läpi koskaan, mutta toisaalta olisin valmis lähtemään vaikka nyt heti :grin alkaa hermot pettää kaikenmaailman olojen, kipujen ja supistusten kanssa enkä malta odottaa, että saadaan vauva kotiin, niin en tiedä miten pysyn yhdessä kasassa melkein kesäkuuhun asti :hilarious:

Mulla on LA 28.4 jo :woot: Reilu 10vkoa enää iik :grin Tai vähemmän jos tulee 38 viikolla niinkuin esikoinenkin..mut voihan se olla että tämä neiti menee yli aikaa, sitä kun ei voi tietää laughing6 Mua ei kyllä jännitä synnytys, en oo kyllä asiaa oikeestaan edes miettinyt, haluaisin vaan vauvan jo syliin ja pusuteltavaksi :Heartred

Voi kun tämä aika nyt oikeasti lentäisi vähän nopeammin! :D tuntuu että viikot valuu todella hitaasti vaikka joka päivä minulla on hommaa heräämisestä klo 00 asti. Mikähän lie ihme tämäkin on?
Ennen aika sujunut vikkelään jos vain tekemistä riittää. Välillä ei siltä tunnu..
Pitäisi varmaan jättää poksumiset väliin, niin ei aina odottaisi sitä tiistaita kun on viikko täynnä :hilarious:

frozenflower, mullakin poksuu aina tiistaina niin kyllä sitä päivää odotetaan keskiviikosta asti ja tuntuu, että viikkoja pitäisi olla paljon enemmän :grin käyn kerran viikossa juttelemassa psykologin kanssa, niin kyllä se viikko menee paljon nopeammin, kuin raskausviikot! :hilarious:

Mua on alkanut mietityttää kovasti, että missä vaiheessa vuokranantajalle kuuluisi ilmoittaa tulevasta perheenlisäyksestä? Miten te ootte toimineet/aikoneet toimia? Kun meillä menee vesimaksu hlömäärän mukaan niin eikös silloin myös vauvasta pitäisi alkaa maksaa vesimaksua..?

Mua on alkanut mietityttää kovasti, että missä vaiheessa vuokranantajalle kuuluisi ilmoittaa tulevasta perheenlisäyksestä? Miten te ootte toimineet/aikoneet toimia? Kun meillä menee vesimaksu hlömäärän mukaan niin eikös silloin myös vauvasta pitäisi alkaa maksaa vesimaksua..?

Tulevasta vauvasta tulee maksaa myös vesimaksua, koska lasketaan henkilöksi.
Tiedän tosin ihmisiä, jotka ovat jättäneet ilmoittamatta juurikin siitä syystä (vaikka vettä kuluukin alussa vauvalle vähintään saman verran kuin aikuisellekin).

Meillä omakotitalo ja kaivo ja ei olla vuokranantajalle vielä ilmoitettu tulevasta toisesta lapsesta.
Varmaan normaalia ilmoittaa, kunhan lapsi on syntynyt, jolloin sitä alkaa maksamaan.
Valitettavasti sitä voi vielä synnytyksessäkin jotain käydä...

Mäkin mietin tota, kun vauva kirjataan talon kirjoille. Niin milläs nimellä se sinne kirjataan jos heti syntymän jälkeen ilmottaa :D eikös kelakortti kuitenkin tuu vasta sit kun nimi on annettu?
En tajunnu kysyä kun kävin uutta vuokrasopparia kirjottamassa, mut ensviikolla muutto niin vois koittaa avaimia hakiessa muistaa kysästä :) jos esim ilmottaa vasta parin kk jälkeen, niin tuleekohan vesimaksu takautuvasti...

Voihan sen vesimaksun lisätä vaikka vauva-nimellä ja sitten kun nimi on annettu, niin ilmoittaa sen. Tai toinen vaihtoehto on tuo, että tulee vesimaksut takautuvasti. Pyörittelen siis työkseni näitä asioita. ;)

Mä en tiedä millä nimellä vauva kirjataan (jos ei ole vielä nimeä), mutta henkilötunnuksen vauvat saavat nykyään heti synnärillä. Muutama vuosi takaperin henk.tunnusta piti odottaa ainakin viikko.

Ja luulis, että riittää, kunhan ilmoittaa...edes jossain vaiheessa syntymän jälkeen. :)

Mutta se synnärillä saatu hetu ei ole se virallinen. Meillä ainakin esikoisella (syntyi 01/14) oli synnärillä ja kelakortissa eri hetut. :)

Takaisin