Helmikuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja aBu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Multa meni usko prosentteihin ja todennäköisyyksiin sen jälkeen, kun itse kuului siihen minimaaliseen prosenttimäärää, joilla menee kesken myöhäisillä viikoilla. Mutta en mä sitä pelkää, että se toistuis, koska se vasta oliski huonoa tuuria. :)

Kiitos teille tuli kyyneleet silmiin tein kirjotuksista!!:oops: Koska tää ei ollu todellakaan itsestänselvä päätös mulle aluks. Voi että on parempi mieli siitä ettei kaikki tuomitse sitä että lapsi syntyy perheeseen missä on vaan yksi aikuinen. Oon ollu aikasemmin hiljaa täällä tästä asiasta,mut tuntu hyvältä "tulla kaapista ulos"!!:grin

Jotkut puhuitte täällä kaveripiirin raskauksista. Meillä on tällä hetkellä kaveripiirissa sellainen vauvabuumi, että juuri synnyttäneitä, keväällä synnyttäviä ja kesällä synnyttäviä on tiedossa. Suurin osa siis toisella kierroksella. Parasta on, että siskonikin odottaa samaan aikaan ja saa vauvan ennen minua <3 Saadaan samanikäiset serkukset. :)
On mukavaa, kun pystyy näitä asioita jakamaan myös kasvotusten tutuille ja saadaan sitten mammalomalla viettää aikaa yhdessä :)

Onkos täällä monia jotka joutuu sokerirasitukseen? Mut siihen passitetaan koska oletus on et paino nousee ylipainon puolelle raskauden aikana.. oon ihan kamalan piikkikammoinen ja pyörryn jo normaalissakin verikokeessa, saati että joutuis 12h paastoamaan... ja kolmeko kertaa ne siinä kokeessa verta ottaa...

Hemsku ite en tiedä vielä joudunko sokerirasitukseen,ekassa kävin ja se oli sillon vasta muistaakseni noin rv 20. Se oli kauheeta,ja mulle tuli järkyttävä olo. Must tuntuu et se otettiin sillon sen takia että neuvolas sanottii et kaikilta ekas raskaudes otetaan ja mä heti suostuin. Nyt jos neuvolas ehotetaan niin pistän kyl vähän vastaan,en haluis uudestaan tuota tehä.

Mulla huomenna eka neuvola. Eiköhän se siellä selviä. Epäilen, että joudun. Iskällä diabetes 2.

Juu,sokerirasitukseen pitäisi varata aika tässä kohtapuoliin viikoille 12-16. Nyt siis menossa muistaakseni 10+4. Joudun siihen, koska mulla on pcos,ikää kohta 34 ja bmi aivan liikaa.

Mulle määrättiin sokerirasitus rviikolle 24, koska olen jäänyt ylipainolle edellisestä raskaudesta, jossa paino nousi ihan hirveesti. Menen siihen mielelläni vaikka tiedän tuon syömättä olemisen tekevän todella vaikeaa. Mut pitää ottaa eväät mukaan, jotta jaksaa sieltä kotiin.
Siinä otetaan kolme näytettä.

Mä taidan kyllä taistella vastaan neuvolassa ens kerralla kun on tarkoitus asiasta enemmän puhua..en haluais pyörtyillä ja voida huonosti :D kamalan itsekästä ajattelua

Mun pitäis käydä kaks kertaa, kun edellisessä raskaudessa oli yks arvo koholla. Nyt sovittiin kuitenki et tarkkailen ite kotona sokereita ja meen vaan siihen yhteen. Pelkkä ajatuskin sinne menosta oksettaa ja viimeks jouduinkin käymään vähä väliä ulkona et pystyin oleen.

Mun pitäis myös varata sokerirasitus viikoille 12-16. Ja jos arvot on hyvät ni uusiks sit joskus rv 24. Mulla oli ekassa raskaudessa ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes, paastoarvo oli koholla. Itse ajattelen, että mä oon valmis menemään tutkimuksiin, jotta vauva voi mahdollisimman hyvin.

On kyllä mukavaa odottaa lasta yhtä aikaa muiden ystävien kanssa! Viime raskaudessa yks hyvä ystävä oli kuutisen viikkoa meitä edellä lasketussa ajassa. Meidän vauvat sitten loppujen lopuksi syntyi viikon ikäerolla, hänen kaksi viikkoa LA:n jälkeen, ja meidän 2,5 viikkoa ennen LA:ta. Mutta oli kyllä kiva kun oli molempien ensimmäiset lapset kyseessä niin jakaa niitä raskauskokemuksia. Sitten yksi työkaverikin oli raskaana, vähän minua jäljessä. Nyt tiedän tällä hetkellä yhden ystäväpariskunnan, joille on tulossa (myös) toinen lapsi, LA kesäkuussa. Toistaiseksi ei ole tiedossa muita kovin läheisiä raskaanaolevia, joitain vähän kaukaisempia tuttuja kylläkin. Mutta viime vuoden puolella syntyi tosi monta vauvaa myös, useammalle kaverille ja myös aika monelle tutulle. Kyllä sitä kavereidenkin raskauksiin ja vauvoihin on alkanut suhtautua aika eri tavalla oman raskauden ja lapsen ja nyt tämän toisenkin lapsen odotuksen myötä.

Mä meen sokerirasitukseen jo viikoilla 12-16, koska edellisessä raskaudessa oli radi. Nykyään lähes kaikki yli 25 vuotiaat joutuu siihen ekassa raskaudessa. Ja voin sanoa, että synnytykseen verrattuna sokerirasitus on aika helppo homma... ☺️

Manda, hienoo että rohkenit tehdä ison päätöksen kuunnellen sydäntäsi ja varmasti pienten parhaaksi myös, molempien! Selviät varmasti ja vaikka isää ei lähipiirissä olisikaan, voi elämä silti olla onnellista ja hyvää ja sisarushan on myös monelle tosi rakas ja läheinen läpi elämän kestävä ihmissuhde! Sen arvoa ei kannata ollenkaan väheksyä :) Ja hmm jotenki tuli olo et haluisin sanoa sulle että ei sun varmaan tarvi yrittää olla "molemmat vanhemmat", sä riität vatmasti erinomaisesti omana itsenäsi! Tai no, jos isien hommiin lasketaan likaisten sukkien jättäminen pitkin poikin yms ni ehkä sen verran voi joskus "isäillä" :grin Ja jos kuitenki on niitä läheisiä omana turvaverkkona, mikä auttaa jaksamaan ja voi auttaa kiperissä tilanteissa niin eihän kaikenlaisten tuttavien lausunnoilla ja mielipiteillä oo mitään väliä. Pitäkööt tunkkinsa, kuten sanonta kuuluu :wink

Mä meen 2 kertaa sokerirasitukseen ja vähän veikkaan että lääkkeetkin taas tulee. Toivon ettei inskaa kuitenkaan.. kerran radi - joka kerran radi. Mulle se rasitus ei ollu kamala mutta en tiiä miten käy ku pitäis ottaa rauhallisesti istuen se 3h siinä et tulee luotettavat lukemat ja jos esikon joutuu ottamaan mukaan...

Mulla ei ole kaveripiirissä ketään toista odottajaa enkä kyllä usko, että kukaan ilmoittaakaan odottavansa. Varsinkin noiden lukioaikaisten kavereiden kanssa ollaan niin eri elämäntilanteissa, kaikki opiskelee ja suurinosa sinkkuja. Sitten taas osa kavereista on jo vanhempia naisia, joilla itselläänkin lapsia. Eipä siitä porukasta tiedä kuin vasta pari, mutta heiltä jo nyt saanut vähän kokemuksia ja vertaistukea :) Mukavaa, ettei ole ihan yksin tämän asian kanssa ja muitakin jaksaa kiinnostaa.

Mä luulen, että joudun myös sokerirasitukseen.. BMI on siinä rajoilla (mä olen aina ollut jotenkin painava, vaikka "normaalikokoinen" olenkin) ja diabetes on rasitteena molempien puolella.. Äitillä myös epäiltiin diabetestä, koska olin niin iso vauva. Mutta en jaksa stressata siitä vielä, se tulee sitten ajallaan.

Nostan hattua manda! Ihan varmasti oikea päätös. Lapsi saa varmasti aivan yhtä lailla rakkautta ja rajoja kuin kahden vanhemman perheessäkin. Pääasia, että itse olet varma mitä teet ja tietysti tukiverkoston on oltava kunnossa :) Mä olen aina sanonut, että olkoot yh, sateenkaariperhe tai mikä tahansa, niin se voi olla hyvinkin lapselle parempi vaihtoehto kuin "normi" perhe, jonka kulisseissa isän tai äidin rooli ei ole lapselle turvallinen.

Ootte ihania kiitos kaikista kannustavista kommenteista!!:Heartbigred Nyt tulee kyllä nukuttua hyvin yö,enkä enää niin varmasti tuu tukehtumaan tän yksinhuoltaja asian kanssa. Kiitos siitä kuuluu isoks osaks nyt teille! Ja löytyy läheltä tukiverkostoa,onneksi.:grin

Kaikille parempaa alkaavaa viikkoa ja ainoastaan hyviä uutisia!! :Heartred

Niin se Manda vaan on et kukaan ei missään sano että lapselle kaksi vanhempaa on se oikea. Jokainen tekee ratkaisun itse ja kun haluaa niin varmasti pärjää :) Monissa tapauksissa yksinhuoltajuus on jopa huomattavasti parempi ratkaisu.

Tuohon kaveripiirin raskauksiin, niin yksin taidan olla :) Lähimmät siis jo lisineet aikanaan ja itse kun on tällainen myöhäisherännäinen nii vauva-arkea siinä vaiheessa ku muut laittaa omiaan jo itsenäisille vesille :D
Tokkiisa eri ikäisiä on ja vauvoja vielä haluavat, mut läheisimmät siis ei. Ja ne kel ei lapsia oo ei niitä edes halua (näitä onkin monenmonta).

Yäk toi sokerirasitus kuulostaa inhottavalta. Itse joudun sinne satavarmasti, jos kriteerit kerran on ikä yli 25 ja/tai painoindeksi yli 25. Mua pelottaa raskausdiabetes, vaikka mun BMI onkin "vain" just toi 25 enkä ees elä mitenkään erityisen epäterveellisesti.

Mietin, jos osallistuisin Turun yliopiston tutkimukseen, johon haetaan ylipainoisia odottajia. https://blogit.utu.fi/raskaustutkimus/tietoa-tutkimuksesta/

Sieltä sais vitamiinit ja probiootit, mitä ne tutkii. Mua vain arveluttaa, että pitääkö sitten ravata vielä neuvolan lisäksi kauheesti ylimääräisissä tutkimuksissa. Ja myös se, että jos tarttee syödä tarkasti jonkin ruokavalion mukaan. Mut luulen, että soitan sinne ja kyselen, kunhan pääsen viikolle 12 asti. Onko kukaan muu osallistumassa tuohon?

Mamaanton mun piti osallistua tohon viime raskaudessa, mutta olis mennyt hankalaks käydä esikoisen kanssa, ja hyvä niin ku kesken meni se raskaus. Uloste- ja verinäytteitä siinä ainakin piti antaa, olis tehty kehonkoostumusmittauksia ja ruokavaliosta aina välillä pitää ruokapäiväkirjaa. Olis ollut ihan mielenkiintoinen, mutta en mä tällä kertaa osallistu.

Takaisin