Helmikuun höpinät

+Mymmeli+ Joo toivon itsekin, että kurkkaisi tilanteen. Kai sitä voi sitten pyytää, jos eivät muuten meinaa kurkata? :) Mulla on nyt viikonlopun aikana ollut meinaan sellainen tunne, että jotain siellä tapahtuu. Tänään tuntui siltä, että vauva sitä päätään asettelisi, mutta kyllä se edelleen tuossa häpyluun päällä tuntuu.

Me ollaan kans esikoiselle alettu juttelemaan vauvasta jokin aikaa sitten. Esikoinen täyttää ensi viikolla 2vee. Hän toivoo, joka ilta, että vauvasta puhutaan. Tietää nyt siis vähän, mitä vauva tekee ja mitä syö jne. Mutta kyllä varmasti tulee shokkina se, että vauva ihan oikeasti muuttaa meille. Me ollaan myös luettu aiheeseen sopivia kirjoja. Kaapo on meilläkin ihan suosikki! :grin

piia84 Toivottavasti poitsu tulee pian kuntoon! Lapsen sairastaminen on niin kurjaa.

mini Tervetuloa! Kiva kun tulee enemmän porukkaa turinoimaan.

Meillä esikoinen nukkuu vieläkin välissä. Oli jo jossain vaiheessa omassa huoneessa ja omassa sängyssä, mutta alkoi heräilemään joka yö ja oltiin niin väsyneitä molemmat, että tuli haettua hänet aina meidän sänkyyn öisin. Alkoi heräilemään sitten koko ajan aikaisemmin, joten oli vaan helpompi, että nukkuu alusta asti meidän vieressä. Hää on kans sellainen hääriä ja hyöriä, että yöunet on mitä on. Varsinkin miestä ahdistelee öisin. Haluaisi nukkua miehen tyynyn päällä poikittain.. :grin Vauvan yritän saada heti alusta asti nukkumaan omassa pinniksessä meidän sängyn vieressä ja koitan hoitaa imetyksen niin, että nousisin ylös imettämään... Saas kattoo kuin käy. Jos kova väsy iskee, niin epäilen, että suunnitelmat menee mönkään..
 
Mymmeli, ei mullakaan ole hirveää pesänrakennusviettiä nyt näkynyt. On kyllä pikkuhiljalleen raskauden aikana laitettu ja hankittu tarvittavia juttuja mutta semmoinen vimma sisustaa ja laitella ja siivota puuttuu kokonaan. Edellisessä raskaudessa olin siivonnut koko talon lattiasta kattoon (epätyypillistä mulle) jo ennen kuin tajusin olevani raskaana. Ihmettelin vaan että miksi mä huomaan sellasia epäkohtia kodin siisteydessä jotka ennen ei oo kiinnostaneet tuon taivaallista. Mulle ei kanssa oo mitään puhuttu lääkärineuvolasta, eli antavat kaiketi olla kunnes synnytys alkaa selkeästi. Seuraava lääkärintarkastus ois kai sitten yliaikaiskontrolli joskus pari viikkoa yli lasketun ajan, ja siihenhän me emme halua :stop

Viimeyönä näin unta jossa löysin ikeasta (?!?) ultraäänilaitteen ja testasin sitä. Tulostin sillä kasvokuvia vauvasta, ja se hymyili ja nauroi niissä.

15 päivää jäljellä teoreettiseen h-hetkeen. Mulla on vauvakuume. Pitää varmaan mennä lievittämään sitä johonkin perhemarkettiin (pahin terä siltä lähtee kun katsoo jotain äitiparkaa kuuden huutavan muksun kanssa). Jos mä vaikka laulelisin tälle vauvalle jotain (ehkä se sitten syntyy ihan vaan päästäkseen tukkimaan mun suun :welcome ).
 
piia84 paranemisia pojalle!

Tänään aion uskaltautua huonekalukauppaan :) Meidän on monta kuukautta pitänyt ostaa uusi sänky, mutta se on vain jäänyt. Pitää nyt hoitaa alta pois ettei tartte pikkuista raahata heti shoppailemaan. Tosin tuli eilen mieleen, että pitänee käyttää tota vanhaa petaria kunnes synnytys on ohi. Muutoin melko varmaa että uudella sängyllä on sellanenkin lätäkkö lapsivettä että:grin

Voi että ku ei jaksais oottaa että pikkuinen syntyy. Vaikka tietää varsin hyvin että vielä olis pienen hyvä olla tuolla masussa.
 
Mä oon Winksu myös miettiynyt tuota lapsiveden menoa, että pitäisiköhän sitä jossain vaiheessa alkaa suojaamaan omaa sänkyä tuosta alavartalon kohdalta. Ei tarvis sitten miettiä, että onko petari piloilla vai voiko sitä vielä käyttää jatkossakin...
 
Meillä on aina käytössä semmonen koko patjansuojus joka on ostettu ikeasta. Meidän koiran takia sitä on pidettävä, kun oli pentuna kova pissailemaan sänkyyn. Ja mun yllätykseksi pissasi vielä nyt yli 2 vuotiaanakin sänkyyn. Hieman hiostava tuo suoja on, mutta oon jo tottunut siihen.
 
Se vois olla kyllä kätevä. Just vajaan vuoden vanha sänky vasta ja törkeen kallis oli pelkkä petari, joten ei ois kiva lorauttaa vesiä sinne! Hyvä kun tuli puheeks, jotenkaan en muistanut miettiä koko asiaa.
 
Hyvä että teillä tuli patjoista puhe. Olin jo liipomassa noita ylimääräisiä petareita sängystä kaatikselle kun ovat niin vanhoja ja oikeestaan turhia (siinä alla kun on uusi), enkä ollut ajatellut lapsivesinäkökulmasta koko asiaa ollenkaan. Eli olkoot vielä synnytykseen asti, ei tarvi sitten petareita surra kun petareiden taivaaseen ovat muutenkin matkalla.
 
Ja itse ainakin pidin yöllä sängyssä kyljellään imettämisestä helppouden takia (voi vaikka nukkua samalla) ja silloin kyllä oli usein sänky maidosta märkä. Ja muutenkin tuppas rinnat vuotamaan tietyissä asennoissa, jos puristi rintaa vähänkin. Eli jos mielii sänky suojata voi varautua vähän pidempään suojaamiseen kerralla :).

Meillä peturi jo n.5-vuotta vanha, joten olen jo haaveillut uudesta peturista. Ja todennäköisemmin uuden hommaan, jos vedet tulisivat sänkyyn (esikoisesta heräsin yöllä outoon oloon ja nousin seisomaan, joten vedet valuivat sängyn viereen :grin) ja viimeistään sänkyimetyksen loputtua uuden hommaan :rolleyes:
 
Mun pesänrakennusvietti tuntuu nyt suuntautuvan leipomiseen, sitä kun pystyy vielä näin vaivaisenakin tekemään ja yhdessä esikoisen kanssa. Ärsyttää kyllä, kun tuntuu että on niin sotkuista ja haluaisin siivota koko kämpän lattiasta kattoon, mutta tää selkäkipu ja tuleva muutto on syitä joiden vuoksi se ei kannata. Eilen puunasin sitten vessaa, ees jotakin!

Meilläkin esikoinen nukkuu vieressä, nukkui jo omassa sängyssä, mut sitten kun alkoi päivähoito (vielä vuoro sellainen), niin jotenkin päätyi takaisin meidän sänkyyn. Takaisin ei ole palaamassa, kuulema vauva saa nukkua siinä. Ja todennäköisesti nukkuukin. Tosin miehelle kyllä sanoin, että jos vauvakin päätyy viereen (tykkäsin ed.kerran imettää pitkällään), niin hän saa sit lähtöpassit ainakin alkuun!

Tosin pyrin kyllä kaikin voimin siihen, että vauva nukkuisi omassa sängyssään. Meillä nämä kaikki kuviot olleet vähän sellasia "väliaikaisia", kun rakennetaan parhaillaan taloa ja asutaan väliaikaiskämpässä, jossa asuu välillä sit mummoo ja ukkia ja ties ketä talkoolaista. Ehdotinkin, et laitetaan sit sinne uuteen kotiin vaan jättimäinen patja makkarin lattialle, niin mahdutaan koko porukka sit vaikka poikittain sinne nukkumaan.. :gen014
 
Eilen winksulle vastailin jo tuonne synnytys lähestyy-osioon pojasta kun kyselikin :) nyt se vaan tuolla nukkuu. Kuumetta ei ole, mutta aika piippuun tämä näyttää senki vetävän..... raasukka. heräsi 7.20 ja tuli meidän sänkyyn mun syliin, että lähdetäänkö alas äiti? puhelin siinä, että lähetään vaan, Äiti laittaa vaan vaatetta enste vähän päälle ja ei mitään vastausta. Se tuhisee ja nukkuu mun sylissä. tultiin alas kattomaan muumeja, poju laitto vaan ittensä pitkälleen ja rupes nukkumaan, ja nukkuu siis vieläin. Pitää mennä vielä uudestaan mittaamaan siitä kuumetta... mikähän lie sikaflunssa sille on oikein iskeny!? Nyt jo toivoo, ettei synnytys vielä ala, ennenkuin tuo lapsi on selvillä vesillä....
 
piia84 toivottavasti alkaa pojalla olo helpottaa pian!

Sängyn osto sujui ihmeen kivuttomasta, ottaen huomioon että mun mies inhoo ihan missä tahansa kaupasssa käyntiä ja meillä oli esikoinen sekä miehen 7v poika mukana :) Nyt vain ootellaan että saadaan sänky sitten kotiin :)

Eilen illalla alkoikin sitten taas supistella, mutta ei mitenkään säännöllisesti eikä kovin kovastikaan. Tänään kävin sisätautipkl:lla ja äippäpkl:lla ja nyt taas supistelee vähän enemmän kun enemmän käveli.

Tuolta mahasta kuuluu väliilä naps:eek: ei se mitenkään usein kuulu, mutta aika outoa. Napsuukohan vauvelin nivelet:grin Yleensä tyyppi riekkaa tuolla kun se kuuluu.
 
Winksu Mulla kuuluu myös tuota napsumista! Oon kyllä itse meinannut, että ääni tulisi mun kropastani. Liitokset paukkuu, lonkka paukkuu ( se ainakin paukkuu, kun esim. kenkiä laittaa) tai jotain muuta. Eipä ole tullut mieleen, että vois ääni tulla ehkä vauvastakin... :rolleyes: Tuskin kuitenkaan on mitään "mitä ei sais".

Eilen oli jo helpompi olo supisteluiden suhteen, kuten myös tänään. Olen kyllä ottanut todella rennosti. Nyt on vain sitten alkanut uusi ikävä vaiva. Nimittäin selällään makuu ei enää luonnista! Tulee ihan hirveän paha olo, jos menee selälleen. Sekä aamuisin on alkanut taas etomaan :sick009

mini* Mulla tulee myös juurikin samasta syystä leivottua paljon. Helppoa puuhaa, jota voi tehdä esikoisen kanssa :) Meillä poika pitää eritoten monitoimikoneen käytöstä, joten aina innoissaan leipomassa vaikka usein leipomuksia ei saa itse syödäkään.
 
Mymmeli mä oon joka kerta istunut ihan paikallani kun tuota napsumista on kuulunut, sen takia ei oo mieleen tullut että ääni tulis mun kropasta :) Mullakin alaselkä ja lonkat paukkuu tietyissä liikkeissä.
 
Winksu Kyllä mulla on kuulunut niin istualtaan, kuin liikkeessäkin. Eikä se tosiaan ole miltään tuntunut... Mutta ei sitä kuitenkaan kovin usein kuulu... :rolleyes:
 
mulla vaan tuntuu pulputusta tuolta mahasta vähän väliä :rolleyes: se joko jaloillaan viuhtoo, tai piereskelee veteen :grin:grin:grin Noni, se aamunen nnukkuminen tuolla lapsella oli voimien keräämistä tähän iltaan! Ei oo vieläkään kuumetta nostanu, eikä varmaan nostakkaan. Mies taas taitaa ottaa uusintakierroksen tuolle nuhakuumeelle... Kuulema viime yönä oli käyny laittamassa kalsaritkin jalkaan kun oli olu kylmä (mie nukuin puolestani kuumuuksissani ilman peittoa!) ja kotiin tullessa lämpöä 37,2 (töissä ottanut särkylääkettä päivän mittaan) että semmosta tänne..
 
Winksu, mullaki naksuu ja on naksunu jo pitkään. Googlettelin huolestuneena sillon alussa ja se ääni on tod. näk. kalvot tai vauvan nivelet. Mulla ihan selvästi kuuluu se ääni (vähän ku kynsiä sillee napauttas yhtee), ku vauva liikkuu. Ei aina toki. Kahdesti on kuulunu sillee, et mieskin kuullut. Oman kropan äänet on ihan erilaisia.. Pitkään ajattelin etä kuvittelen sen äänen, ku se on yleensä niin hento, mutta nyt uskon siihen, ku oon oppinu tunnistamaa sen ja varsinki siitä lähtien oon luottanu itteeni ku mieski kuuli sen. :)

Uskon vakaasti että nuo äänet tulee kohdusta :)
 
Mäkin olen ehkä kuullut jotain tuollaista naksumista! Ja hurja elämöinti vatsassa muutenkin edelleen meneillään, etenkin illalla ja yöllä. Kylkiluut on olleet aika kovilla... Mutta johan tässä ollaan loppusuoralla onneksi, tänään 1kk laskettuun aikaan! :)

Mulle arviointiin juuri, että vauva voi olla jo nyt joku 3,3-3,4-kiloinen! Se tarkoittaa, että olisi lasketun ajan aikoihin 3,7-3,8 kg jos painon nousu jatkuu tätä menoa. Nyt alkoi sokerin välttely! Vähän nimittäin jännää, kun en ole mikään kovin iso ihminen itse... mutta onhan se tietty hyvä, että vauva ei ole ainakaan liian pieni... Alan siis toivoa, että ei mentäisi paljon lasketun ajan yli. Veikkaan kyllä, että ainakin siihen asti voi kestää, ainakin jos siitä voi jotain päätellä, miten vähän mulla on ennakoivia supistuksia.
 
Kittis Oikein on hyvän kokoinen vauva :) En halua missään nimessä pelotella, mutta itse kyllä laskisin painon isommaksi laskettuna aikana... Jos LA on 4-viikon päästä voi painoa tulla jopa 800g tässä ajassa (n.200g/vko). Me saimme tälle kakkoselle painoarvioksi (36+4) n.3kg ja laskettuna päivänä olisi n.3400-3800g. Turhia sokereita ja hiilaireta kannattaa tosiaan välttää, mutta älä nyt koosta pelästy! :) Mutta painoarviotkin aina heittelevät puolin sun toisin jopa 300g, ettei niihinkään kannata täysin luottaa!
 
Muokattu viimeksi:
Hurjalta kuulostaa noi teidän naksumiset. Itse on ole huomannut mitään vastaavaa. Vauvan liikkeet tosin on jo aika väkivaltaisia kun tila vähenee ja supistuksia tulee tasaisesti.

Sain viimeiset työt vihdoin hoidettua tiistaina ja toista äitiyslomapäivää vietetään. Univelkaa on tainut kerääntyä aika reippaasti. Tänään heräsin klo 7 jälkeen kun mies lähti viemään tyttöä päiväkotiin. Tuntui, että pää on täynnä räkää, siirryin sohvalle ja heräsin klo 13.30! :)

Maanantaina olisi synnytystapa-arvio. Siirsivät sitä kahdella viikolla eteenpäin kun mahan kasvu pysähtyi. Sf-mittahan ei ole kovin tarkka ja edellinenkin oli pieni syntyessään, joten en ole huolissani. Kiva kuitenkin päästä ultraan niin saa varmistuksen, että kaikki on kunnossa ja pieni on pää alaspäin. Katselin esikoisen kohdalla, että ultrassa painoarvio oli 2900g rv 37+3 ja kun hän syntyi rv 39+1 oli painoa 2660g. Joten Kittis, voi se mennä toiseenkin suuntaan.
 
Takaisin
Top