Helmikuun höpinät

Olisi hauska tietää voiko raskauksien pituutta sisarusten kesken mitenkään korreloida... Sen olen kyllä huomannut, että ne kenellä on esikoinen tullut keskosena ( normaali raskaus) tulee myös herkästi seuraavatkin.

Itse olen toiveajatellut, että toinen ja sitä seuraavat tulisivat samoihin aikoihin tai hiukan ennen, kuin esikoinen, jos esikoinen on täysiaikainen. Äitini taas epäili asian olevan toisinpäin, koska hänellä esikoinen tuli rv.38+ ja kakkonen rv.42.

Kiinnostaa myös voisiko sisarusten alkamistapaa korreloida tai onko äidin ja tyttären synnytyksissä yhteneväisyyksiä. Yleisesti synnytykset kyllä käynnistyvät säännöllisillä supistuksilla. Äidilläni esikoinen alkoi vesien menolla ja toinen säännöllisillä supistuksilla. Itselläni myös esikoinen vesien menolla ja mielenkiinnolla odotan miten käy kakkosen kohdalla :)

Kyllä tästä täytyy varmaan tehdä joku tutkimus, kun palaan takaisin työelämään :rolleyes: Nyt tietysti raskausaikana asia kiinnostaa enemmän, mutta saas nähdä vaikka nimensä saisi vielä Duodecimiin :wink
 
Kuuluuko olon olla tässä vaiheessa ihan hirveä? En oikein jaksa kävellä (siis huoneesta toiseen edes), maha on ihan sekaisin ollut koko tämän viikon, jos katson telkkaria päivällä (muuta kun en jaksa edes tehdä) niin löydän itseni kolme tuntia myöhemmin siitä sohvalta nukkumasta. Kaupassa kävin alkuviikosta miehen kanssa, ja itkua vääntäen sieltä kotiin tulin koska marketin käytävillä kävely aiheutti hirveät säryt varpaanpäästä takaraivoon.

Ehkä pitäisi käydä jossain lääkärissä huomenna tai jotain kun neuvolakin on vasta ensiviikolla. Liikelaskentaa olen tehnyt, ja vaikka oma olo on ihan hirveä niin ainakin vauva liikkuu vaaditun verran ja dopplerilla sydänäänet kuuluu, joskin ne kuulostaa mun mielestä erilaiselta kuin ennen. Voi tosin olla että olen niin huolissani ja peloissani vauvan puolesta että kuvittelen niiden kuulostavan erilaiselta.

Koska tämä nyt on tällaista niin on kyllä aika lailla alkanut mennä kiinnostuskin ihan kaikkeen. Ainoa mitä huvittaisi tehdä olisi synnyttää. Jospa tämä sen jälkeen helpottaisi.
 
Mymmeli, jos aiemmin on synnyttänyt ennenaikaisesti niin on suurempi riski synnyttää seuraavakin lapsi ennenaikaisesti. Yleisempää on että toinen lapsi tulee aiemmin/nopeammin kuin esikoinen kun paikat on sen verran löystyneet, mutta kyllä tuota käy joskus mitä sun äidille että jälkimmäinen meneekin yli.

En usko että sukulaisuudesta voi vetää synnytyksen alkamistavan suhteen mitään johtopäätöksiä, kun ei edes tiedetä miksi joillain alkaa vesien menolla ja joillain supistuksilla. Siinä tuskin mitään logiikkaa on.

Mun ädillä on kaikki olleet reilusti yliaikaisia, mutta mun kaikilla siskoilla lapset on tulleet enemmän tai vähemmän ennen laskettua aikaa. Synnytysvalmennuksessa sanottiin että lähisukulaisten synnytysajankohta voi antaa osviittaa siihen tuleeko ennen vai meneekö yli (jos siis sikiöstä johtuvia syitä ei oteta huomioon, ennenaikaisuushan voi johtua sikiöstä itsestäänkin, vaan rakenne vain). Mutta ymmärtääkseni tämä korrelaatio ei ole riittävän vahva jotta sitä voitaisi sellaiseksi kutsua tai ennustuksessa käyttää.
 
Kaikille ihan mahtavia helmikuisia päiviä! Ensimmäiset maalisvauvat voivat tosiaan jo pian syntyäkin. Oliko täällä monella maaliskuun alussa jo la? Täytyykin käydä kurkkaamassa tuolta listalta, jossa en muuten taida itse edes olla :) Itsellä vielä odotusta kuutisen viikkoa tai max kahdeksan, jos yli mennään. Siinä välissä ehtiikin tapahtua vielä vaikka mitä.. mm. esikoisen 2vee-juhlat ja oma valmistuminen :D

piia84
Hieno, että kääntö onnistui!

Winksulle toivotan supistelemattomia päiviä. Onneksi jo aika hyvillä viikoilla olet. Itekin olen miettinyt tässä, että pitäisikö sitä kuitenkin käydä taas kurkkauttamassa nuo paikat, kun aina vaan supistelee. Ja nyt niitä sukkapuikkotuntemuksia olen myös alkanut tuntemaan. Lääkärineuvola olisi parin viikon päästä.

+Mymmeli+
Mielenkiintoisia pohdintoja. Vähän samanlaisia olen myös miettinyt. Mullakin alkoi eka vesien menolla ja toivon, että tämä toinen lähtisi suppareilla. Ja voisi tulla kyllä hieman aikaisemmin kuin ensimmäinen (40+2). Tosin ultrassa on tullut se vaikutelma, että voisi olla viikonkin pienempi tyyppi.

Pippuri Kurjaa, kun on niin huono olo. Kuinka pitkällä sä olet? Mulla viikkoja nyt 34+4 ja sellaista huonoa oloa on aina välillä. Mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Väsykin painaa, mutta taitaa johtua yökukkumisesta enkä malta päikkäreitä taas nukkua.

Nyt alkaa olemaan kaikki systeemit valmiina vauvaa varten ja vähän esikoistakin. Kovin haluaisi mennä pinnasängyssä olevaan 'äitiyspakkauksen laatikkoon. Kaukalossa on saanutkin keinutella, vielä on painorajoissa :) Alkaa hieman mietityttää tuo tuleva arki, että kuinka sitä noiden kahden kanssa pärjää. Esikoinen ei kovin mielellään yksinään mitään touhuile, vaan tarvitsee koko ajan seuraa ja leikittäjää. Olen nyt yrittänyt ottaa pieniä "irtiottoja", jotta hiukan tottuisi siihen, ettei äiskä koko ajan ole samassa huoneessa tai touhuamassa hänen kanssaan. Esikoinen täyttää parin viikon päästä jo kaksi vuotta, että pikkuhiljaa pitääkin jo innostua omista leikeistä. Mä olen vaan aina ollut niin saatavilla ja opettanut varmaan itse poitsun siihen...
 
Pippuri pitäiskö sun soittaa neuvolaan? Jos vaikka aikasemmin pääsisit siellä käymään. Hemoglobiinin lasku voi ainakin aiheuttaa ihan mieletöntä väsymystä. Ja väsymys taas voi puolestaan johtaa siihen ettei mikään meinaa kiinnostaa. Mulla meni esikoista odottaessa maha sekaisin 1,5-2 vk ennen synnytystä. Tsemppiä sulle!

Mymmeli mäkin oon lukenut että jos aikaisempi lapsi on syntynyt ennenaikaisesti lisää se riskiä synnyttää seuraavakin lapsi ennenaikaisesti. Mulla, mun siskoilla ja äidillä ei synnytysajankohdassa oo hirveesti yhtäläisyyksiä. Paitsi että yksi sisko meinasi tulla etuajassa ja toisella siskolla meinasi tulla lapsi etuajassa ja nyt tää meidän pikkukakkonen meinas tulla etuajassa. Mutta kaikilla useampia lapsia ja ei siis joka raskaudessa oo näin käynyt.

Nyt ei oo supistellut ollenkaan! Vauveli liikkuu paljon vähemmän kuin mitä ennen, tosin tulee kyllä edelleen keyesti se 10 liikettä/tunti täyteen. Mutta outoa kun on tottunut siihen että masussa riekataan ihan hulluna. Gynekologi meinas että se on tavallista kortisonipistosten jälkeen että nuo vaavit tuppaa vähän rauhoittumaan.
 
Näinhän se on, mutta positiivisena ihmisenä koitan ajatella, että tapahtuu paljonpaljon vakavampiakin asioita, joten loppujenlopuksi aika pieni asia tässä maailmassa vaikka toki harmittaakin.

Hienoa Winksu, että pääsit kotiin sieltä nihkeästä sairaalan punkasta! :)
 
Winksu ja Beijaflor: Enteilisköhän tää että maha on sekasin niin sitä synnytystä sitten :) HB oli viimeksi noussut hyväksi, ja olen sen jälkeenkin syönyt rautaa kun sen kanssa on tosiaan ollut nopeita laskuja raskausaikana. 37. viikko on menossa nyt. Mulla on myös vauva vähentänyt liikkumista entisestä, mutta tulee kyllä 12-20 tunnissa liikelaskennassa, ennen se oli varsinainen ikiliikkuja. Ehkä se ei mahdu niin kovin enää viuhtomaan, riittäviähän nää huitomisetkin on.
 
beijaflor Mä taas toivon, että tämäkin alkaisi vesien menolla. Ei ainakaan jäisi epäselväksi tilanne. Oon siis tooooodella huono lähtemään lääkäriin näytille joten ihan varmasti mun tuurilla olis synnytys jo niin pitkällä sairaalaan päästyä, että en sais enää kipulääkkeitä. Esikoinenkin tuli kuitenkin suht nopeasti sitten, kun supistukset vaan alkoivat. Tosin niitä jouduttiin avittamaan oksitosiinin kanssa, mikä ehkä vaikutti nopeuteen...o_O

Pippuri Se, että on jo paikat kertaalleen löystyneet ei vaikuta siihen syntyykö seuraava lapsi aiemmin. Mutta yleisesti uskotaan, että aiemmalla synnytyksellä on myönteinen vaikutus seuraavan synnytyksen kestoon. Esikoinen on toiminut tienraivaajana seuraaville. Tämä perustuu lihasmuistiin. MUTTA tämä ei tarkoita sitä, että synnyttäneellä olisi paikat jotenkin löystyneet. Sehän on ihan itsestään kiinni paljonko treenaa lantionpohjalihaksistoa synnytyksen jälkeen ja näin ollen voi saada jopa paremmat lihakset ja kiinteämmät paikat, mitä ennen synnytystä!

Loppuraskaudessa on ihan yleistä, että väsyttää mielettömästi. Elimistö haluaa kerätä voimia synnytystä varten. Sulla Pippuri viikkoja jo sen verran, että synnytys voi alkaa koska vaan. rv37 kun on täysiaikainen :) Ehkä tämä sinun vatsanlöysyys on tuota luonnollista tyhjentäytymistä. Itselläni tyhjentäytymisessä ennen synnytystä vatsa ei muuten ollut kipeä, eikä kouristellut (kuten muuten, jos on syönyt jotain sopimatonta tai on ripuli) vaan uloste vain oli löysää. Ja paljon en sillä viikolla muuta tehnytkään, kuin nukkunut telkkarin edessä ja rampannut vessassa :grin
 
:p:pPannaria uunissa:p:p Muuta ei enää jaksa tehä ku touhuta vaan kotona niin oon sitten jollain tavalla "leipomassa" koko ajan. nyt on pitänyt päivän aikana tällä viikolla käydä aina tekemässä pannuun tulet ja voin sanoa, ettei tuo puiden kanto solasta pannuun ole enää mun juttuni o_O ja kestää ehkä yhen ikuisuuden kun kannan halon tai kaksi kerrallaan.... Neuvolassa taas kokeiltiin että vauvan pää on nätisti alaspäin. ootan vaan sunnuntaita että täysaikasuus tulis täyteen ja sitte voi alkaa operaatio savustaminen :grin:grin kuluuhan se aika niinkin sitten viikkoja eteenpäin kun kokeilee kaikkea :rolleyes:

Hyvä winksu että on rauhottunu supistelut!

Huijui... kuulin tänään että eräs tuttava oli eilen saanut melkein viisi-kiloisen vauvan :/ esikoinenkin oli neljäkiloinen (muistaakseni vähän päälle) kun syntyi. Olivat käynnistelleet polikäynnin jälkeen kun tosiaan lapsi oli niin iso. laskettuaika on nyt näillä päivillä, tai pari päivää korkeintaan ollut yli. muistan että kuukauden päivät meillä noin oli eroa la: välillä.

Me on kans miehen kanssa nyt puhuttu että jos synnytys (supistelut) alkavat yöllä niin en heti herätä miestä valvoskelemaan kanssani, vaan jos tuntuu siltä että se on menoa niin herättelen. toisaalta myös puhuttiin, että vaikka minulla on yksi synnytys takana niin koen olevani synnytyksen alkamisen kanssa ihan yhtä epävarma, aivan kuin olisin ensikertalainen. Voihan se olla että supistelee koko yön ja kun herätän lopulta miehenki, niin laantuu just ennen autoon istumista :smiley-angelic006:smiley-angry017. Periaatteessa kuitenkin synnytyksen pitäisi olla lyhyempi kuin esikoisen ja siksipä siis karkeasti voisi ajatella että siinä menisi vain se puolet esikoisen synnytyksestä (eli 4,5h tämän kakkosen kohdalla) hmm... taidan vaan tehä niin että sitten jos supistuksilla alkaa, niin heti kun muuttuu säännöllisiksi niin lähetään näytille :cool14 eipähän olla ainakaan (toivottavasti) myöhässä kipulääkkeiltä :cool01:cool01:cool01 Lapsenvahti pitä nyt kuitenkin ympäri vuorokauden jo puhelimessaan äänet päällä että on tavoitettavissa kun tarve koittaa :grin Mää oon ainaki ihan neitsyt näissä synnytyksen alkamisissa :oops: ei auta, vaikka tuo ruhtinaallinen yksi synnytyskokemus on takana:)
 
Voi mistä mä saisin intoa ja potkua tuohon leipomishommaan. Pitäisi esikoisen synttäreillekin jotain tehdä, mutta en vaan saa aikaiseksi. Tilattu kakkukin houkuttelee tällä hetkellä melkoisesti. Pannaria ja lettuja olen sentään vielä jaksanut tehdä, ne onkin tuon poitsun herkkua :)

Se on totta, että vesien menon kanssa ei tarvii mietiskellä sitä lähtöä. Nyt vaan tuon positiivisen strepton kanssa jännitän, että olen varmasti ajoissa paikalla saamassa antibioottia. Haluaisin niiden supparien kanssa vedättää täällä kotona mahdollisimman pitkään (matkaa sairaalaan on tosiaan vaan 2 kilsaa ja rapiat), mutta toisaalta en varmaan sitten kuitenkaan uskalla tuon strepton takia. Hitsi, olen tainnut tehdä siitä nyt aika ison asian itelleni.. :confused:
 
Mua alko nyt jännittämään onko munkin streptonäyte positiivinen, no ensi viikolla se selviää. Mä olen miettinyt tota lapsivesien menoa, että missäköhän tilanteessa pitäs lähteä sairaalaan heti ja voiko mennä omalla kyydillä vai ambulanssilla... Sen nyt tiedän että jos lapsivesi on poikkeavan väristä niin sairaalaan pitää mennä heti. Mutta jos pää ei ole esim laskeutunut/kiinnittynyt niin pitääkö sillon soittaa ambulanssi? Lisäksi mietin että mitä pitää tehdä jos vedet menee toisella paikkakunnalla? Me ollaan miehen kanssa menossa 15 päivä Helsinkiin. Ja jännään kyl hieman sitä reissua, sieltä on kuitenkin Hämeenlinnaan ihan hyvä matka ja kaikenlisäks mennään tällä kertaa viel junalla oman auton sijaan. No sillon laskettuun aikaan on onneksi vielä 3 viikkoa, joten aika epätodennäköstä että vedet menis just sillon.

Ihanaa että on perjantai ja mies tulee kotiin :) olen taas ikävöinyt häntä niin paljon. Oon ihan superväsynyt, en saa öisin nukuttua kuin max. 5 tuntia ja sit herään automaattisesti. Ja päivällä en vaan jostain syystä pysty nukkumaan päikkäreitä, vaikka olisi mahdollisuus. Ärsyttävää! Nyt pitääkin nousta sängystä ja lähteä viemään koiria lenkille kun ne ravaa siihen malliin että on hätä, ei jaksais...
 
Mulla tulee kans leivottua ihan jatkuvasti... Ei siinä muuten mitään, mutta kun ei ne pakastimessäkaan säily :grin Tosin meillä on nyt melkein joka päivä ollutkin joku kahvilla, joten hyvä vain, että ollut tarjottavaa. Kamala tällainen sokeriaddiktio, mikä raskaudenaikana päässyt valloilleen. Tavallisesti, kun en sokeria syö. Nyttenkin meni suklaalevy parissa päivässä, kun miehen kanssa illalla naposteltiin tv:tä katsellessa ja kyllä minä söin suurimman osan! :oops:

beijaflor Multa otetaan näyte ens viikolla ja jos se on positiivinen niin sitten varsinkin toivon, että alkaa vesien menolla! Viimeksi mulla meni vedet aamuyöstä 4 jälkeen ja vasta iltapäivällä alkoivat supistukset n.16 aikoihin ja silloinkin olin saanut klo 12 oksitosiinin, kun ei supistuksia vain kuulunut. Eli mun kokemuksella vesien mentäessä on enemmän aikaa antaa ja saada lääkkeet, niin antibiootit kuin kipulääkkeetkin. Koska kun supistukset vihdoin alkoi ei lapsen syntymään mennyt kuin se 4h.... Ja jos toinen tulis nopeammin voisin selvitä ehkä siinä 2-3h, enkä ehtis antibioottia loppuun saamaan... Mutta, koska sullakin noin lyhyt matka sairaalaan ei sen puolesta ole hätää :) Onneksi meilläkään ei varmaan paljon 5km enempää ole :)

Nannai1 Meilläpäin ei ainakaan anbulanssi suostu kyyditsemään synnyttäviä, ellei ole hätätilanne. En tiedä miten muualla... On myös todella yleistä, ettei vauva laskeudu ja kiinnity kuin vasta ihan hetkeä ennen synnytystä. Minullakin esikoinen tipahti lähtökuoppiinsa ihan hetkeä ennen synnytyssaliin siirtymistä ja synnytys oli jo kovassa vauhdissa. Silloin, kun vedet menevät (olet selvittänyt, että tämä todella on lapsivettä. Tekemällä alapesun kuivaamalla hyvin ja laittamalla siteen housuun. Jos se on lapsivettä side kastuu märäksi nopeastikin) ja vesi on kirkasta ei ole sellaista kiirettä sairaalaan, mutta silloinkin aina soitetaan omaan synnytyssairaalaan lisäohjeiden saamiseksi. Ja jos nyt Helsingin reissullanne vetesi menisivät tai synnytys alkaisi kyllä ne sinut sielläkin vastaanottaisivat. Ja kun on kyse ensisynnytyksestä voivat kyllä lähettää vielä omaan sairaalaan, koska ensisynnyttäjillä harvemmin on kiirettä. Mutta aina soitetaan ensin omaan synnytyssairaalaan lisäohjeiden saamiseksi :)
 
Mymmeli kiitos neuvoista :)
Mä en onneksi tykkää leipomisesta, mut nyt olis varmaan pakko jotain pullia vääntää jos sitten synnytyksen jälkeen tulee vieraita kylään. Taisitten sanon heille että tuovat pullat mukanaan :) mä olen myös nykyään hirveä sokerihiiri, koko ajan pitää olla jotain makeeta mussuttamassa. Tosi outoa koska ennen raskautta söin todella harvoin makeita herkkuja. Oon onneksi pystynyt pidättäytymään vähän "terveellisimmissä" herkuissa, yleensä syön päivässä 50-100g 70% tummaa suklaa, mutta kyllä siinäkin määrässä on jo ihan kivasti sokeria. Ja hedelmiä syön myös tosi paljon päivässä makean nälkääni. Tänään taidan kyl ostaa viikonlopun kunniaksi fazerin sinisen levyn :)
 
Muokattu viimeksi:
Siis mie niin romahan! :grin mutta pakko tulla tänne tämkin asia huutelemaan! :smiley-ashamed005:smiley-ashamed005 Mun ylläriksi täällä heiluteltiin eilen vähän vielä peittoja ( mies siis on kieltäytyny moisesta toiminnasta yli kaks viikkoa sitten kun jäi se supistus/kramppi päälle, ja sitten kun totesivat sairaalassa että oon sormelle auki. Sano mies vaan autoon mentäessä että se reikä on vaan exit only sitte!) tai suihkuvettä :p:p Ja heti on parempi fiilis kaiken suhteen :) Kyllähän mä sitä olin jo vähän kaivannutkin, mutta että näin paljon, tuli se itellekki ylläinä :rolleyes:

Täällä flunssa jyllää edelleen... mutta pakko lähtiä käyttämään tuo koira ulkona ja sitten pojan hakuun! ulkona voi ainakin hetken viihtyä kun ilma antaa periksi :)

Nannai1 oli kyllä duunannu NIIN ihanan makuupussin pienelle että oon aivan vihreä kateudesta...

Tänään muuten onkin luvassa sitten smiley-chores003 :smiley-chores011:coffee2:coffee2:coffee2
 
+Mymmeli+ Totta, että vesien menossa on sitä aikaa enemmän. Esikoisen kohdalla kävi niin, että sitä alkoi hiukan kerralla lirahtelemaan. Soittelin synnärille ja käskivät tulla rauhallisessa tahdissa näyttäytymään. Siellä varmistui, että vettä on ja jouduinkin jäämään sinne. Vesien lirahtelu alkoi siis kymmenen maissa aamulla ja vasta seuraavana aamuna kuuden aikaan lähti synnytys suppareilla käyntiin. Mä sain viimeksikin antibioottia, jota annetaan vain yhden kerran. Mulla on antibiooteille allergiaa, niin piti vähän aikaa hakea sopivaa. Todennäköisesti saan samaa nytkin. Viimeksi ei ollut streptosta kyse vaan pitkittyneestä vesien menosta tai jotain.

Nannai1 Kannattaa tosiaan soitella synnärille jos on sellainen olo, että vettä on. Itse ainakin olin hyvinkin varma, että oli vettä, koska se oli niin litkua ja lirahteli vähän väliä. Osaavat siellä neuvoa. Mulla kävi myös esikoisen kohdalla niin, että vauvan pää asettui lähtökuoppiin vasta ihan avautumisvaiheen lopussa. Kaikessa rauhassa odoteltiin, että vauvan pää asettuu hyvin ja sitten vaan menoksi :) Nytkin tämä uuden tulokkaan pää on neuvolatädin mukaan tuossa "hattuhyllyllä" eli häpyluun päällä.

Sokerihiiri täälläkin. Yritän myös syödä hedelmiä mahdollisimman paljon, etten aina kävisi hakemassa paria palaa suklaata. Suklaan syöminen on pysynyt aika maltillisesti parissa kolmessa palassa per päivä. Mutta kaikenmaailman keksejä tulee kyllä naposteltua. Huomasin tuossa yks päivä, että en ole käynyt missään ulkona syömässä koko raskauden aikana. Tulikin melkein hätä, että pitää tästä varmaan joku päivä käydä jotain nappaamassa :)

piia84 Täällä ei ole peittoa heiluteltu vähään aikaan. Olen itse jotenkin niin varovainen ollut, kun on tuota supistelua jne ollut. Kyllä sitä synnytyksen jälkeistä aikaa, siis kun on paikat taas kunnossa, odottaa jo aika kovin :)
 
Äitiyslomalla ollaan!!! :happy093

Ihan mahtavaa. Tätä on NIIN odotettu! Vähän kyllä epätodellinen olo, mutta eiköhän tähän totu!

Itse olen aika onnekas kun sairaala on tuossa aika lähellä. Ja pääsen kuin pääsenkin sinne myös yksityisesti juttelemaan kätilön kanssa synnytykseen liittyvistä jutuista (tätä joutui neuvolassa vähän ruinaamaan) ja toivoakseni myös lääkärin vastaanotolle. Helpottaa kyllä kun saa faktoja jotka toivon mukaan auttavat sekä synnytyksessä että etenkin siihen valmistautumisessa. Olen siis luottavaisin mielin.

Ja meille saa kyllä vieraat tuoda pullat mukanaan kun vauva on saapunut, minä otan (mahdollisimman) rennosti! Kahvit voi keittää ja ehkä sitä innostuu leipomaan, mutta en aio ottaa siitä stressiä. Muutenkaan koko keväälle (tai oikeastaan loppuvuodelle) ei ole mitään suunnitelmia eli saadaan keskittyä perhe-elämään. Olen onnellinen! :love2
 
Meilä oli tällä viikolla sekä synnytyssairaalaan tutustuminen, että perhevalmennuksen synnytyskerta. Ainakin itselläni pahimmat pelot poistuivat, vaikka jännitänkin synnytystä edelleen. Ensi viikolla kun on lääkäri, niin täytyykin kysellä vielä kokoarviota vauvasta.
Ajateltiin nyt viikonloppuna miettiä synnytyskassin sisältöä, vaikka la onkin vasta 11.3. Osaapahan mies sitten etsiä oikeat tavarat, jos lähtö tulisikin yllättäen. Meidän pitäisi myös ostaa jonkilainen lipasto, jota voisi sitten alustan kanssa käyttää myös hoitotasona. Muuten alkaa tärkeimmät tavarat olemaan hankittuna... kai?!
Onneksi pystyn tällä hetkellä nukkumaan hyvin, en herää edes vessaan yöllä :) Siihen lisäksi olen joka päivä nukkunut tunnin päiväunet. Täytyy yrittää nauttia tästä niin pitkään kuin vain voin! Olo on siis suht energinen ja tänään sain siivottua, pestyä pyykkiä, käytyä kaupassa ym.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Meille kans saa vieraat tuoda syömiset matkassa :) mun puolesta saavat vaikka siivotakkin jos niiden mielestä näyttää siltä että jotain tarttis tehä meijän huushollille :D :D Luulis niidenki ymmärtävän että aika menee ihan muuhun kun vieraiden höösäämiseen :wink toki, en pahalla katso missään nimessä teitä jotka jaksatte sinne pakastimeen niitä leipomuksia tehdä :Heartred ja ruokaa kans! mää nyt oon vaan tämmönen :)

Noista vieraista vielä sen verta, että oikeastaan toivon, että ihan LÄHIMMÄISET kävisivät aikanaan (hetimiten) kyläilemässä ja katsomassa meitä, sillä huomasin ainakin esikon aikana että ensimmäiset päivät kotona menivät jokatapauksessa valveilla ollessa ja vähän yllikierroksillakin :) sitten viikon kahden päästä kun sitä oli itse tosi väsynyt, oli kyllä joka väliin vierasta tulossa kylään! Eihän sitä heti tiedä minkälainen "rytmi" vauvalle muodostuu, onko päivänukkuja vai yökukkuja...

Mulla on yöt vähän huonoja nukkumisen kanssa tällä hetkellä... melkein päivällä saan paremmin nukuttua :D johtuuko siitä että mulla on tilaa kunnolla myllätä kun oon yksin? vai antaako masukki vinkkejä omasta rytmistään?

Onnea Kittiksen mammalomalle! :)
 
Hei naiset :)

En oo piiiitkään aikaan kirjoitellut tänne, mutta oon lueskellut teidän juttuja. Täällä mennään rv 34+4 ja maanantaina olisi viimeinen lääkärineuvola. Olin joulukuusta tammikuun alkuun vuodelevossa, ku suppareita tuli ja paikat kypsyi, mutta nyt oon kohta kuukauden saanut olla jalkeilla. :) Raskaus on mennyt ihan hyvin, mitä nyt joka päivälle riittää omat vaivansa. Varsinkin viimeset 3 viikkoa on ollut mielialojen vaihtelua, itkuisuutta, kauhee makean himo (!!!), väsymystä ja oon suoraan sanoen tuntenut itseni todella oudoksi, koska en ole ollut oma itteni. Väliin mahtuu hyviä päiviä, kuten tämä päivä. Olo on suht energinen ja valoisa :) Yleensä oon semmosessa väsymys-sumussa ja asiat tuntuu niin moninkertaisilta.. :/ Mutta tänään nautin ja ehkä huominenkin olisi ihana päivä !

En malta oottaa, että neiti syntyy!!! 2,5 viikon päästä aloitan kotikäynnistelyt :wink Siivousta ja muuta sellasta. Hommaa olis vielä täällä kotona ja haluan saaha ne tehtyä ennen synnytystä. Sitten 37+0 on kyllä niin ihanaa, ku voi alkaa koko sydämestään toivomaan, että toinen syntys jo :wink

Elämä on vaan niiiiin ihanaa :Heartred
 
Myös mulla alkoi eilen äitiysloma!! :love2

Mulla nytten kahtena yönä ollut todella vaikea saada unenpäästä kiinni, kun on ollut todella vaikea olo. Supistelee enemmän ja vähemmän kivuttomasti. Ei mitään mieletöntä kipua, mutta kuitenkin epämukavan kivuliaasti, että pistää ajattelemaan mihin sitä onkaan taas ryhtynyt. Ja näitä tulee kuitenkin suht säännöllisestikin. Sitten väkisin nukuttanut itsensä, kun kuitenkin ollut niin väsynyt, Eilen pojan kanssa ulkoillessa ja sillä hetkellä paikallaan seistessä tuli kohdunsuulle aivan jäätävä kipu (verrattavissa avautumiskipuun) ja hyvä, etten polvilleni kivusta lentänyt. Ei enää ollut puukon isku vaan veistä jo väännettiin! Kyllä kirosana pääsi ihan vaistomaisesti suusta. Onneksi poitsu ei ole matkinut tätä uutta kuulemaansa sanaa! Kyllä olis syytä näiden olevan synnytystä edesauttavia!

Nyt kolmena päivänä syönyt PALJON tavallista enemmän sokeria, mitä tavallisesti ja vauva melskannutkin masussa aikalailla. Edelleen on kyllä aivan mielettömän korkealla ja pistää närästämään... En siltikään ole lopettanut kahvinjuontia, vaikka kuinka uhkailin.

Pitäisi kyllä itsekin alkaa sairaalakassia valmistelemaan itseni kuin miehenkin osalta. Vauvalle kotiutumisvaatteiksi on valittu samat, jotka olivat isoveljellä kotiutuessaan. On aivan mielettömän suloinen puku, mutta jäi käyttö esikoisella ihan pariin kertaan. Oli esikoinen jo syntyessään niin iso kourainen, ettei nyrkki meinannut mahtua hihansuusta läpi :grin

Ihanat appivanhempani pitävät talvilomansa silloin, kun vauva syntyy. Ovat töissään sopineet, että saavat aloittaa lomansa vaikka keskellä päivää, jos häly tulee! Täytyy kyllä suorastaan hämmästelle, kuinka joustava työnantaja heillä on :) Ainakin anoppi on lupautunut olemaan koko viikon meidän apunamme :love2 Ei tarvitse siis murehtia esikoisen hoidosta ollessani sairaalassa ja saa mieskin käydä niinä päivinä normaalisti töissä ja jäädä isyysvapaille vasta, kun vauvan kanssa kotiudumme :love7 Ja vielä parasta, mies itse haluaa pitää täyden isyysloman! Esikoisesta oli viikon ja silloinkin välillä teki kotoakäsin töitä.
 
Takaisin
Top