Helmikuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^ Niin no, niitä valmennuksiakin on varmasti hyvin erilaisia, kun muutenkin käytännöt tuntuu suuresti vaihtelevan paikkakunnittain!

Mä olen nyt liian systemaattinen taas. Olen kauheettomat listat väsännyt tarvikkeista, mitä pitää hankkia vauvalle ja itselleen ja kotiin.
Ja nyt sitten aloin väsäämään jo listaa tavaroista, joita tarvitaan mukaan synnytykseen ja sairaalaan... eli mitä pakata sairaalakassiin. Toinen lista mitä itselle, ja toinen vauvalle.

Mies sanoi että mä olen liiankin perfektionisti, aina kaiken maailman listoja tekemässä ja asioita suunnittelemassa etukäteen... :rolleyes:

^hah, naiset ne on listaamisen mestareita ;) Minulla on (toistaiseksi) listat vasta tarvikkeista/vaatteista sekä nimistä :> ja päässä on valmiina lista, mitä täytyy tehdä kotona ennen kuin maha on liian iso (pihatyöt, rempat).

Asuin ekan aikaan pienemmällä paikkakunnalla ja siellä oli kyllä perhevalmennus, mutta emme menneet, koska siellä ei kuulemma juurikaan käsitelty käytännön asioita vaan lässytettiin piirissä jollekin vauvanukeille ym. kehittävää. Meitä ei todellakaan kiinnostanut lähteä avautumaan tuntemattomille ihmisille meidän tuntemuksista ja jostain vanhemmaksi kasvamisesta. Synnytyssairaalassa oli sitten erilliset parin tunnin kalvosulkeiset, joissa kerrottiin mistä ovesta mennään sisään ja että puudutuksia on olemassa. Nyt en yhtään tiedä mikä täkäläinen käytäntö on, mutta tuskinpa ollaan menossa.

Martuti -mie oon niiiin samanlainen tuon järjestelyn ja listaamisen kanssa :wink

Myö käytiin synnytysvalmennuksessa ekan kanssa sairaalalla.. Totaalinen pettymys sinänsä, mut päästiin me yks synnytyssali sillon kattomaan ja näytti se ne erilaiset välineet minkä avulla voi ponnistaa.. Jakkarat yms siis. Eipä niitä hirveesti sit ekan kohdalla osannu mitään kuitenkaan vaatia :grin Mut on se hyvä, et noita järjestetään.

Neuvolan puolella oli sillon odotusaikana just tätä vanhemmaks tulemista ja parisuhteesta huolehtimista ja jotain pientä vauvan tuloon liittyvää. Ne oli just silleen kivasti kun mie olin vielä työelämässä, niin enhän mie iltaisin (tai siis myö) niihin päästy:smiley-ashamed008

Sitten kun vauva synty niin neuvola järjesti taas kaikkea kivaa vauvamiittinkejä eri teemoilla :) Onko tää nyt sit niitä pienen paikkakunnan (n.2500 asukkaan) etuja...? En tiiä, mut kyl meillä on tosi aktiivinen neuvolatoiminta ja laaja.

röllykkä, no kiva jos on noinkin laajaa toimintaa! Olen ymmärtänyt, että myös Helsingin suunnalla on toimintaa paljon? Me asutaan TODELLA pienellä paikkakunnalla... kohta täällä ei varmaan ole koko terveyskeskusta...

Me asutaan myös tosi pienellä (~1700 asukasta, koostuu useasta pienestä kylästä, meidän kylällä asukkaita ~250) paikkakunnalla, joka nyt tosin ei ole itsenäinen vaan kuuluu naapurikaupunkiin. Täällä on kuitenkin vielä onneksi myös pieni terveysasema ja oma neuvola sekä ala-aste. "Oikeaan" lääkäriin ja keskussairaalaan (SATKS) on n. 20km. Hyvällä paikalla siis kuitenkin, ihan maaseudun rauhassa mutta silti lyhyt matka kaupunkiin.
En ole vielä oikein perehtynyt mitä täällä olis muuta tarjolla vauvaperheille, mutta perhekahvila nyt ainakin. Voi olla, että jos enemmän vauvaharrastuksia haluaa niin joutuu Poriin lähtemään...

^ Meilläkin MLL:n perhekahvila kerran viikossa, ja nyt ainakin keväällä on Tanssita vauvaa -kerho ja joku Muskari-tyylinen juttu, MLL:n järjestäminä. Siinä se. Vauvauintiin tms. jos haluaapi, niin pitää matkata 60km / suunta... Mutta nämähän ovat valintoja, jotka tekee kun asuinpaikkansa valitsee :) Ja onneksi meilläkin vielä on tuo terveyskeskus, jossa neuvolamahdollisuus kerran viikossa. Se harmittaa, jos jokin palvelu poistuu, joka on ennen ollut...

Mä en käynyt ensimmäistä odottaessa missään valmennuksissa,.. Nyt oon miettiny jos pääsis johonki synnytyspelosta puhumaan tai sit papatan miehelle asiasta joka on jo nyt aika kyllästynyt aiheesta koko aika puhumiseen :rolleyes:

Huh, huomenna lähdetään pariksi päiväksi laskettelemaan. Tai siis, mä makaan mökissä poreammeessa, kun mies ja lapset laskettelee :grin Mä en meinaan mäkeen enää uskalla kyllä mennä mitään riskeeraamaan...

Meillä järjestetään synnytys-, imetys- ja joku kolmas valmennus mahtoi vielä olla listassa. Sen lisäksi on kaiken maailman suljettuja ryhmiä odotusajalle kuin synnytyksen jälkeenkin.

Hui! Vielä 10 minuuttia niin lähden rakenneultraa kohti. Ihanaa tai oikeastaan pelottavaa nähdä, että mitä pienelle kuuluu, sillä potkuista en ole varma. Toissa iltana oli joku tönäisy, mutta samalla tiesin suolen tekevän kaikenlaisia muita asioita. Tänään on 21+0

On se jännä huomata, kuinka tuo pikku-ötökkä kasvaa kokoaika. Ennen joutui koti-dopplerilla etsimällä etsiä sykkeitä ja välillä oli epävarmuutta,että kuunnellaankos sitä nyt vauvan sykettä vai omaa suolistoa. :D
Nyt viimeaikoina ötökän sykkeet on löytyny heti. Kohtu on kasvanut ja noussut ylemmäs niin,jotenkin se on nyt helpompaa. Myös liikkeet vahvistuu kokoaika, vaikka mulla onkin eteinen istukka,niin välillä (niiku just nyt :)) tuntuu pikku potkuja.
Ensiviikolla ois sitte rakenneultra. Sillon viikkoja 21+0. Tajusin vasta tälläviikolla,kun puoliväli tuli täyteen,että nyt oikeesti ollaan puolessavälissä. Itse olen puhunut kavereille,että kun tää on vielä niin alussa,mut joo..siis puolessavälissähän tää onkin jo.aika on menny niin nopeesti. Toivottavasti kaikki ötökällä hyvin ultrassa ja jatkuisi loppuunasti näin hyvin!

Eteinen istukka vai istukka edessä? Eteinenistuskka on kohdunsuun edessä eikä siis pitäisi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen..

Mikä on tämä unettomuus, joka on nyt vaivannut pitkän aikaa? Alkaa pikkuhiljaa risoa, kun illalla nukahtaa ihan noin vaan jo hyvissä ajoin ja sitten yöllä heräilee jatkuvasti johonkin. Aamulla on ihan nukkuneen rukous eikä jaksa koko päivänä tehdä mitään. Oon vielä lomalla, ja ajattelin, että tämän viikon nukun superhyvin, että jaksan loppukevään töissä, mutta ei tämä nyt paljon auta asiaan :sad001

Mulla vaivas tuo unettomuus edellisessä. Parhaillaan heräsin ihan virkkuna 3-4 aikn. Hyvänä aamuna nukuin kello kuuteen. Helpotti loppuraskautta kohden. Hormoneita saamme syyttää tästäkin vaivasta. Keho opettaa naisen herkkäuniseksi.

Meilläkin tuli puoliväli täyteen :) perjantaina olis rakenneultra sitä jo kovasti odottelen. Tässä on kans muutamana yönä unettomuus kiusannu ja aamuste nukutaan pojan kanssa pitkään :) Kovasti olen tässä miettinyt ja pakkaillut kun ois heti ultran jälkeen tarkotus suunnata leviä kohden. Jos vaikka pieniä lenkkejä jaksais hiihdellä ja esikon kanssa ulkoilla ja pulkkailla :)

Apua! Täällä huomenia toivottelee yksi jännittynyt odottaja, joka ei millään meinaa pysyä pöksyissään tänään olevaan rakenneultraan asti. :dance011

Toivon todella, että kaikki on hyvin ja jos tuurilla sukupuolikin selviäisi!

Anteeksi lyhyt viesti, mutta johonkin oli pakko päästä purkamaan, kun mieheltäkin alkaa varmaan korvat valua verta tästä mun hössötyksestä. :wink

Tsemppiä ultraan jjanette! Hyvin se menee ja kaikki on varmasti paremmin kuin hyvin. :)

Mä oon nyt sopivasti lomalla sairastunut flunssaan. No, jos jotain hyvää, niin onneksi nyt, koska en tiedä olisinko viitsinyt olla ens viikolla töistä pois pienen kurkkukivun ja julmetun nuhan takia. Lomalle ei oltu suunniteltu mitään kummempia, joten mitkään suunnitelmatkaan ei kärsi tästä. Mutta silti ikävää, kun olotila on aika kehno eikä jaksa mitään. Nukkuminen on, jos vaan mahdollista, entistäkin heikompaa ja levottomampaa. Mutta josko tämä tästä. Muutaman päivän on jo kestänyt, joten toiveita on, että pian katoaa kokonaan. :p

Mua huvittaa noi hankinnat. En oo juurikaan vielä edes katsellut mitään mistään vauvalle. Koko ajan näytän ajattelevan, että no mä sitten seuraavan ultran, tai neuvolan, tai lääkärikäynnin jälkeen alan katsell mitä ois tarjolla. Nyt seuraava neuvola on 3.3., ja sanoin just eilen miehelle, että ehkä sitten sen jälken voin alkaa katella jotain tarvittavaa. Siitä 2 viikon päästä on neuvolalääkäri, joten katotaan venytänkö sitä kuitenkin sinne asti :grin

Meillä on muuttokin tuossa maaliskuun loppupuolella edessä unelmien omaan kotiin :Heartred, joten yritän venyttää osteluja siten, että ne tulisivat vasta sitten sinne. Ei viitsi tähän nykyiseen kaksioon ostella mitään, kun muutenkin paikat pursuaa tavaraa. :) Sinne uuteen sitten mahtuukin paremmin, ja muutenkin hommaan vaan ne kaikkein tärkeimmät tavarat aluksi, ja ostelen sitten sitä mukaa muita, kun huomaa että niitä tarvitaan.

Mullakin pyörii koko aika mielessä,että mitä ihmettä kaikkea se vauveli sitten tarvitsee.Muutaman hankinnan olen tehnyt jo, mutta aika vähällä vielä edetty. Odotan,että saataisin tietää ensiviikon rakenneultrassa sukupuoli ensin ja että kaikki ois ok ötökällä ja sitten voi hyvin mielin alkaa katselemaan tarjontaa (jota muuten on ihan yllinkyllin todellisten tarpeiden!)
Mullakin jarruttaa tota ostelu vimmaa se,että meillä on vauvan huoneen remontti kesken.En ole viitsinyt mitään suurempaa edes hankkia,koska meillä ei olisi järkevää säilytys paikkaa vielä niille.
Ajattelin lähteä samalla "sotasuunnitelmalla" kuin Avea80, että ensin ostaa tärkeimmät (pinnasänky jne.)ja sitten vasta tarpeiden mukaan loput.
Tajusin muuten tänäaamuna,että sitä ollaan jo kuudennella kuulla raskaana! Jee!! :D Hyvin kivuttomasti tämä on sittenkin ainakin tähän asti menny ja nyt tuntuu,että vastahan tässä itkun ja naurun sekaisintuntein tuijoteltiin positiivista raskaustestiä (jonka oireista luulin,että olen saanut Tunisian reissulta salmonellan!) :D Ei ollu salmonella, vaan pikku ötökkä!!

Takaisin