Helmikuun höpötykset <3

Itse olen kovasti odotellut näitä ruokahimoja, mutta päinvastoin en voi "sietää" joitain ruokia joita ennen söin tosi usein esim.karjalanpiirakat.
 
Heips vaa, eiköhän se juu ole aika siirtyä tammikuulta tälle kuulle :)

Mulla ei vielä oo ollu mitään omituisia mielitekoa, paitsi että halua syödä KOKO ajan emoticon Enempi suolaista tekee mieli, makeet on jääny aika sivurooliin. Hapankorput on ehkä nyt top 1:senä.

masc tuolla tammikuun tarinoissa mietti vauvakutsujen järkkäämistä. Joo, mä oon ihan oikeesti aatellu semmoset järkätä ehkäpä toukokuussa. Ajatus lähti siis siitä, että koska elämä muuttuu kiireisemmäksi ja tuntuu jo nytkin välillä liian hoppuiselta, että ei ehdi nähdä tarpeeksi ihmisiä. Eli hyvät ystävät + sisko, äiti ja anoppi kasaan ja hyvää ruokaa sekä yhdessäoloa. Meillä nimittäin käynnistyy tänä vuonna myös rakennusprojekti, joten ylimääräinen aika on todella kortilla! Ajattelin toteuttaa sen siten, että päätän sopivan päivän (joka sopii äidille, sikolle ja anopille) ja lähetän s-postilla kutsut ystäville. Eli tulee ken pystyy, kaikki ei kuitenkaan aina pääse.

Jenska9 pohti, kertoako raskaudesta töissä. Mä kyllä kans kertoisin, koska uskon, että silti helpottaa tilannetta ja menoista sopimista, kun pomot tietävät. Vaikkeivat olisikaan niin lapsimyönteisiä, niin so what, eipä se niille juuri kuulukaan.

Mulla on huomenna aamulla kaupungin järkkäämä ensisynnyttäjien jonkinlainen ryhmäfyssarikäynti(?). Enpä paljoo tiedä, mitä odottaa, mut menenpä katsomaan, kun neuvolasta kehottivat. AI NIIN, mä sain postissa tänään tilaamani kotidoplerin ja pitihän sitä heti testata. Meinashan siinä hermo pettää alkuun, kun en kuullut muuta kuin kohinaa. Mutta sitten alavatsalta alkoi kuulua vaimeaa sydämensykettä, kun oikein tarkkaan kohinan seasta kuunteli. Mieskin tuli todistamaan tilannetta, kun oli kotiofficella duunissa. Voi, siellä se meidän rakas kasvaa emoticon
 
Mua nyt hiukan ärsyttää se etää en pääse ihan niin täysillä treenaamaan enää esim salilla.Kun en sinällään riskeeraa sitten kuitenkaan vetämällä hurjia treenejä.Nyt on joutunut lähinnä keskittymään selkään ja etenkin alaselän vahvistamiseen.Tekee oikein pahaa katsoa telkkarista tuota Jutta ja superdieetit kun siellä kaikki treenaa hulluna.

Ai niin sen huomasin että joudun pitämään nykyisin aina jonkun mehupullon tms laukussa koska mulla toi syöminen on vähän mitä on eli syön sillon kun muistan.Mä meinasin nimittäin pyörtyä ensin tuossa läheisellä kirpparilla ja kun kotiin pääsin istahdin sohvalle ja nousin ylös niin sit sumeni silmissä ja heräsin seuraavan kerran puoli-istualtani sohvalta.Onneksi tajuan nostaa itse sen jälkeen jalat ylös.Söin vähän sen jälkeen ja lähdin mittauttamaan neuvolaan verenpaineet.Niissä ei ollut mitään vikaa ja olivat ihan normaalit.Neuvolan täti sanoi että voi mulla välillä laskea tosi alas ja sitten nousta taas normaaliksi.No mutta mennään nyt näin eteenpäin.Ja täytyy tuon treenaamisen suhteen tyytyä vaan käymään kerran pari viikossa salilla ja tyytyä koiran lenkkeilytykseen sen kolme neljä kertaa päivässä.

Niinkuin tuolla tammikuisessa ketjussa sanoinkin että mua on vaikea saada sohvalle.Täytyy olla aika iso syy jonka takia joutuisin lepoon.Otan tietty oman kehoni mukaan treenit yms enkä "rääkkää" vauvaa. 

Kirpeät pakkasenpuremat terveiset kaikille loppuviikoksi! :)
 
Heissan pitkästä aikaa!

Hui ko aika menee nopsaa, nyt jo helmikuu! :)

Täällä alkaa viimein olo suht normaalisoitumaan.. paha olo melkein tiessään ja väsymys helpottanut. Nyt on kyl kieltämättä sellainen olo, mitä muutkin tällä palstalla on kirjottaneet, että onkohan tässä ees raskaana kun olo on niin "normaali", eikä viel liikkeitäkään tunnu :P Mutta ollaan me silti raskaana, niin se vaan on <3

Pongasin *Fenix* että teillä alkamassa raksaprojekti tänä vuonna. Täällä sama! :) Toukokuussa tai jahka täällä pohjosessa nuot lumet ja maa sen verta sulaa, nii alkaa armoton rakennusprojekti :) Viime kesästä asti jo suunniteltu tota ja syksyn aikana sit arkkitehti suunnitteli meille talon. Nyt on elementit tilattu ja tekijät tiedossa. Sais siis jo se kevät tulla! Mimmonen talo teille tulossa? Meille tulee rinneparitalo (yhdessä tuttavaperheen kanssa), neliöitä n 160 per asunto, siihen autotallit ja katokset päälle. Kunpa sitä pääsis ens jouluks uuteen kotiin... :)

Voi kun teillä osalla jo on ihan kohta edessä rakenneultra! Ite joudun vielä odotteleen sitä aina maaliskuun 13.päivään saakka. Tuntuu ikuisuudelta.

Tsemppiä kaikille enempi tai vähempi oireileville (mikä sana!?)  ja saikkulaisille! :) Ei tässä kerrennykkään yhtään enempään.. kotihommat kutsuu..
 
Minä kans hommasin sen kotidopplerin mutta... en oo saanu sillä "hevosenlaukkaa" kertaakaan kuulumaan vaikka oon vkolta 9 näihin asti koittanut. Kaikkea muuta suhinaa ja muljahduksia kuuluu. Neuvolassaki saatiin aika kauan ettiä sykettä että löytyi.

Eilen kävin ultrassa ja meiän pikkupavusta oli tullu jo kunnon möllykkä, pituudeksi mitattiin huimat 15cm, sanoi että seuraavssa ultrassa muutetaan sitten laskettua aikaa jos yli viikolla heittää, että on normaalia että tulee "kasvupyrähdyksiä" mutta ne tasaantuu sit jossai vaiheessa .
Syke pumppas 135krt minuutissa. 

Onko muilla tullut mikreenin tapaista päänsärkyä? Mulla on niin herkällä mallilla ettei pysty telkkaria eikä konetta kattoa ollenkaan ni alkaa särkee päätä, samoin jos nukkuu yhtä liian pitkään :/ vkonloppusinki kukun jo 7 aikaa ylhäälä "estämässä pääkipua". Panadolin voimin on menty mut täytyy ens kerran neuvolassa ottaa puheeksi. Tänä aamuna oli myös aivan karsea pääkipu ja maha pääsi liian tyhjäksi ni eiköhän sapet vielä pitäny puhaltaa.. :(( hyyh.. muuten olo on aivan loistava, virtaa olis vaikka mihin mutta nuo pakkaset!! toivottavasti vk lopuksi v'ähä lauhtuu, täällä mittari näyttää nytkin -29c.
Jeps, kirpsakkaa pakkaspäivää kaikille! Tää lähtee töihinpäin kulkeutuu...
 
Kirpeää helmikuuta mammat!

Pääsäryistä:
Mulla oli joskus tuossa viime kuussa semmonen parin viikon jakso et joka päivä särki, mutta onneksi nyt jääny pois. Välillä oli vaikeuksia saada untakaan kun jomotti niin kovasti.

Mua janottaa nykyään ihan yhtenään ja kuljen kotona ja töissä vesipullon kanssa, huomaa et ihokin hurjan hyvässä kunnossa kun tulee ihan reilusti juotua päivässä :D
  Meillä on nyt ollu 25-30 asteen välillä nuo pakkaset niin mä en ulkona kyllä oo viihtyny kun sen mitä aamulla pitää töihin kävellä. Saapi topata vaatetta niin hurjasti päälle et alkaa ärsyttää jo valmiiks kun pääsee ulos + mun talvikengistä hajos vetoketju tuossa maanantai aamusta niin ei oo nyt mitään hyviä talvikenkiäkään, viime talvisilla joudun menemään nyt, kunnes saan nuo korjautettuu.

Liikkeitäki on alkanu nyt tuntuu useammin, tähän asti yleensä iltasin vaan tuntunu, vielä ei kyllä ihan päälle asti tunnu, tosin mies väitti et olis tuntenu tässä maanantai iltana jonkun pienen potkun poskessaan, kun yritti kuunnella masua, tiedä tuota sitten olisko vaikka sattunu potkasee, ite tunsin vaan tasasta mylläämistä. Mutta nyt sitte jo pitkin päivää tulee kovempiakin potkuja, aika rauhallisesti kuiteski pikkunen vielä ottaa :)
 Huomenna tasan kaksi viikkoo rakenneultraan..... Ei millään malttais ootella! <3

 Mutta nyt siivoomaan, oon lykkäilly nyt pari päivää jo kun tuntuu et töiden jälkeen ei jaksais kun nukkuu, väsyttää edelleen ihan hurjasti ja pakko mennä joka ilta siinä kahdeksan jälkeen jo nukkumaan!


 
Hei!
Täällä ilmoittaudutaan mukaan joukkoon. Toista odotellaan, la 18.7. Raskausaika mennyt aikalailla väsymyksen merkeissä, nyt huono olo on jo alkanut helpottaa. sairauslomalla olen ollut viimeiset 2 viikkoa, nyt pitäisi viikonloppuna töihin palata. Pari viikkoa sitten lääkärissä löydettiin istukan alareunasta hematooma, minkäänlaista vuotoa ei ole kuitenkaan ollut, nyt huomenna kontrolliaika. Lääkäri kertoi sanojaan kaunistelematta että mahdollista on ettei raskaus jatku, tai sitten jatkuu. Huomista kovasti odotan, että asiaan saadaan varmistus.tilasinkin kotidopplerin, ja silllä olen saanut vauvan sykkeen kuulumaan, mutta silti pelko takaraivossa..
Itsestä tuntuu ettei vatsa ole kasvanut juuri lainkaan, painoa tippunut n 5 kiloa. Huomaa kuitenkin ettei tavan farkuissa oiken tahdo viihtyä. Viime yönäkin piti ottaa yökkärihousut pois keskellä yötä kun puristi niin kovasti..

jerika 16+1
 
Helouta vaan, ja tervetuloa jerika mukaan! Toivotaan, että kontrollikäynnillä kaikki on ok, ja pääset ylimääräisestä stressistä eroon.

Maru^, meillä raksailu alkaa aikasintaan ensi syksynä. Ollaan nyt vasta kovin suunnittelemassa, millasta mökkelöä pystyyn pistettäisiin. Täällä pk-seudulla on aika tiukat kaavamääräykset ja tonttikoot aika pieniä, joten siinä on haastetta jonkin verran. Tänään itse asiassa mennään yhden talopakettivalmistajan luo kuulemaan tarjousta ja näkemään piirustuksia. Onhan tää ihanaa, mut tavallaan aika stressaavaa, kun yhtäaikaa tämä pirpana tulossa. Mutta eikös ne kaikki isot asiat elämässä tapahdu aina yhtäaikaa! emoticon Mutta tavotteena, että viimestään 2013 vuoden loppuun mennessä asuttais uudessa kodissa. Meillä tää prokkis tuli vähän syliin, kun arpaonni suosi yllättäen kaupungin tonttiarvonnassa...

Päänsäryistä, niin täällä paraikaa! Kävin muutoin niin ihanalla happihyppelyllä auringonpaisteessa -15 asteessa koiran kanssa, mutta sen sijaan, että olo olis parantunu, alkokin kauhee hedari :( Koira oli vähän yli-innokkaalla tuulella ja jouduin muutaman juoksuaskeleenkin ottamaan koiran hepulikohtausten takia, joten oisko siinä ollu syy... Ens viikolla pitäis kolmen viikon sairasloman jälkeen palailla duuniin, ihan kivaa vaihtelua tähän iltapäivä-tosi tv -tarjontaan...huh huh mitä scheissea tuolta töllöttimestä päivittäin tuleekaan! emoticon

mascin tyyliin, jatkuva jano on täälläkin! Ilman vesipulloa ei tuu kyllä lähdettyä mihinkään. No tuleepa varmasti juotua tarpeeksi!

Nyt mukavaa päivänjatkoa kaikille!
 
Päätinpä minäkin tänne kirjotella, olis tosi kiva kuulla, kuinka muiden odottavien paino on noussut?
Itse en ole vaa'alle uskaltanu pariin viikkoon, olo on ainakin sellainen että lihottua on tullut ainakin 5kg, alkutilanne oli normaalipainon yläpäässä/lieväylipaino, bmi 25hujakoilla. Nyt vielä kun vatsa antoi periksi ja viikonsisään on turvonnut paljon entisestä, olo tuntuu inhottavalta. En siis mitenkään ole koskaan nauttinut kasvavasta vatsasta.
Liikuntaa tulee varmaan liian vähän suosituksiin verrattuna, kun kerran tai kaksi viikossa pääsen zumbaan, jos vain mies on töiltään kotona... Syömisiin olen koittanut panostaa sitten senkin edestä, ei vain aina jaksaisi kytätä kaikkea mitä suuhunsa laittaa, varsinkin kun ruokahaluni kasvavat joka raskaudessa.
 
Hei,

täälläkin on viimein alkanut tuntua hentoja pieniä potkuja. Alkuviikosta parina päivänä vähän aavistelin, mutta silloin sijainti oli sellainen, että olisi voinut olla vain jotain ruoansulatustuntemuksia. Nyt ovat kuitenkin vaihtaneet paikkaa ja tuntuvat hieman selvempinä kuin alkupäivinä. Tunsin siis ensimmäiset potkut, kun viikot 17+6. Mitään muita liikkeitä en sitten tunnekaan tai tunnista.

Päänsäryistä, minulla oli aikaisemmin vuosia sitten migreenejä. Niitä ei ole ollut vuosiin, kunnes nyt raskauden aikana jo kolme migreeniä. Panadolista ei ole mitään apua, joten ainoa vaihtoehto on vain levätä hämärässä ja odottaa, että menee ohi. Ei kivaa. Muutenkin päänsärkyjä on ollut tavallista useammin.

Hooärrä, ymmärrän hyvin, että ärsyttää, kun treenausta joutuu rajoittamaan. Täällä vähän samoja tunnelmia. Eilen illalla juuri etsin netistä tietoa, miten noihin vatsalihasliikkeisiin pitäisi alkaa suhtautua, ja mietin, mitä liikkeitä voi tehdä sitten, kun suorat vatsalihakset täytyy jättää rauhaan. Pumpissakin on varmaan vähitellen pakko keventää painoja, kun ei pysty enää entiseen tapaan tukemaan asentoja vatsalihaksilla.

Mumux, mainitsitko aikaisemmin, että käyt jossain raskausjoogassa pk-seudulla? Jos piti paikkansa, voitko suositella?

Vauvan sukupuolesta, onpa tylsää, ettei kaikkialla kerrota ultranäkymää. Ainahan ultrasta ei pysty sanomaan tai arvio ei pidä paikkaansa. Me siis saatiin tietää istukkabiopsian takia jo aika varhain, kumpi tulee. Minulle ainakin on ollut tosi iso merkitys, että tietää. Mielikuvat vauvasta muuttuivat astetta todelliseksi, kun sain tietää, että odotamme poikaa.

Pakkaset saisivat helpottaa. Minulla on vaikeuksia mahtua lämpimimpään talvitakkiini kaikkien näiden välikerrosten kanssa. Täytyy varmaan viikonloppuna siirtää nappeja...

Maaria
 
Painonnoususta vielä, mun on kanssa vähän vaikea sopeutua siihen, kuinka äkkiä paino on noussut toisen kolmanneksen alussa. Olin kyllä välillä pitkään flunssassa ja harrastamatta liikuntaa samalla, kun mutustelin kotona tylsistyneenä kaikenlaista. Osa siis lienee lihomistakin. Painoa tuli jo ekalla kolmanneksella kilo ylimääräistä, kun yritin hillitä pahoinvointia jatkuvalla napostelulla eivätkä vihannekset ja hedelmät toimineet. Mutta siis kaiken kaikkiaan on tullut raskauden aikana tähän mennessä melkein 4 kg, mikä on lyhyelle ihmiselle aika paljon ja kait pikkaisen yläkanttiin 19. viikolle.

Maaria
 
Maaria72, mainitsin että olen ajatellut raskauden viimeiset kuukaudet mennä mammajoogaan. Vielä käyn siis ihan tavallisella zumba ja jumppatunnilla (just kotiuduin kiinteytysjumpasta), joissa ajattelin tosiaan käydä huhtikuun loppuun asti.... sikäli mikäli kroppa antaa myöten :)
Maanantaina kysyin neuvolasta ja siellä sanottiin, että voin ihan hyvin jatkaa niin kauan zumbaa/jumppaa/hiihtoa kuin tuntuu hyvältä. Painoa olikin tullut vasta +2kg mikä kuulemma ihan puhtaasti vauvan ansiota :) 
 
Masc:n & *fenix*:n tavoin, täällä kans tuloo juotua litratolkulla..
Kokoajan sais olla juotavaa matkassa. Limsa on kaikista pahin, jotenkin koukuttava.

Mulla ei oo ollu mtn erikoisia/suurempia ruokahimoja. 
Sitä mitä tekee mieli, pitää myös saada. Ja mielellään heti :)

Mulle tuli tuon ensinmäisen kolmanneksen aikana painoa lisää noin 6kg. 
Mut olen kyllä nyt syönyt paremmin mitä söin ennen raskautta, ja en ollut/ole mikään hirmu iso tyttö ikinä ollutkaan. Saa nyt nähä kun toinen kolmannes par aikaa alkumetreillä että miten tästä paino nousee. Odottelen kovasti että tuo flunssa lähtis lopullisesti ja pakkanen lauhtuis niin pääsis kunnolla ulkoilemaan.. :)

Oikein Kipakkaa & Ihanaa pakkaspäivää kaikille mammoille, uusille & vanhoille! =)

 
Moi tänne, 
Mulla laskettu aika 18.7. ja painoa on tullut viitisen kiloa. Aluksi vähän kuumotti että mites se nyt näin paljon, mutta oon kyllä syönytkin, etenkin alkuraskaudesta tosi usein huonoa vointia välttääkseni. Enää en oikeen osaa potea huonoa omaatuntoa, kun liikun myös paljon ja syön yleensä terveellisesti.

Liikuntaa oon jatkanu ihan normaalisti, paitsi kovin rankkaa treeniä täytyy välttää. Kyllä se oma keho tuntuu kertovan, missä ne rajat menee. Kävin joogakoulu Shantissa  äitiysjoogassakin, kun joku sen perään kyseli, mutta se oli kyllä mulle turhan leppoisaa. Dynaaminen hathajooga tai pilates on musta olleet hyviä, joitakin liikkeitä joutuu ehkä vähän rajoittamaan. 

Vauvan liikkeitä ei oo kuulunut, ja välillä mietityttää, onhan kaikki hyvin. Mutta nyt siis vk 17., eli eiköhän se tässä parin viikon päästä ilmoittele, ja sittenhän on myös rakenneultra jossa saa tietää lisää. Ja tosiaan paha olo vähentynyt täälläkin aika lailla! Mikä helpottaa, aina ei edes muista koko asiaa - ja sitten taas muistaa että ainiin, mähän olen raskaana, kivaa:)

Oikein hyviä vointeja kaikille!
 
Moi kaikille!
Tervetuloa uusille mammoille!
Tämä viikko on mennyt vähän köllötellessä. Tiistain punktion jälkeen oli sitä arkuutta vatsalihaksia jännittäessä. Ja keskiviikko aamuna oli muutamaan otteeseen supistus tuntemuksia. Joten lepäilin ke aamupäivän. Levossa supistukset kyllä heti rauhoittui. Onneksi mummo oli vielä täällä. Ja tänään alkaa olla pikkuhiljaa "normi" olo. Olen yrittänyt olla rauhallisesti. Eilen kävin kyllä vetämässsä jumpan, kuntopiirin. Ei tarvinnut onneksi kauheesti muuta kun huudella ja ottaa aikaa.
Mulla oli päänsärkyjä ensimmäisessä raskaudessa ja oli tosi inhottaavaa. Onneksi tässä raskaudessa ei ole ollut kuin yhdesti tuota vaivaa. Tsemppiä niille joita tuo vaivaa!
Täytyy kyllä nostaa hattua niille pareille/perheille jotka meinaa rakentaa kesällä/syksyllä. HUH! Omat resurssit ei kyllä riittäis tässä vaiheessa rakentamaan. Vaan joku tietysti tykkää, että on sitten kotona laittamassa paikkoja hiljalleen kuntoon. Ja jos vauva nukkuu ja syö hyvin, eikä valvota yöllä, niin miksei siinä aikaa/energiaa jää sisustamiseen ym. Itseltäni kyllä varmaan jäis homma jos toinenkin tekemättä ja sitten tympis asua "keskeneräisessä". Vaan koskas tuo sisustus valmis on ja lasten kasvaessa joutuu aina välillä miettimään kalustusta ja sisustusta uusiksi. :D  Pitäis nimittäin alkaa virittelmään suojamuoveja. Huomenna maalauspäivä...
Painoa oli tullut  kilo lisää. Ei uskois, että vaan kilo. Maha pullottaa siihen malliin ja housut ahdistaa. Mammapökät taas tahtoo olla liian isoja. no, kotona voi ola aikalailla kalsareissa ja kotiverkkareissa; tyylistä tinkimättä. ;D Pientä liikehdintää tuntuu sillon tällön, ei vielä kovin selkeitä liikkeitä. Mun tekee edelleen mieli rasvaista ja suolaista; epäterveellistä ruokaa: :( Vaan olen pysynyt "kohtuudessa". Koittanut syödä perus kotiruokaa, jota tytöllekin syötän. Eli melko rasvatonta ja vähäsuolaista. Joskus kolmestikin päivässä lämmin ateria, etten olis napostelemassa koko aikaa. Mies nauraa, että puolen tunnin välein on mulla jotain ruokaa edessä... Mitään erityisiä himoja ei ole. Eilein kun sain tytön nukkumaan rupes tekemää mieli mustikkamuffinseja. Joita tein ja söin soijajäätelön kera. Suolakurkut ja kurkkusalaatti maistuu täälläkin.
Vaan nyt täytyy vissiin ryhtyä kotihommiin...
Reippaita pakkaspäiviä ja hyviä vointeja!!!
 
Painosta: Mulle ei varmaa oo tullu ku joku puolikiloa tai kilo viime neuvolaan mennessä alkupainoon lisää, siinä välissähän se oli vaan tippunu. Ja kun sunnuntaina kävin vanhempien luona vaa'alla niin näytti taas vähemmän ku viimeksi, tosin se vaaka nyt heittää muutenkin, neuvolassa mitä on mittailtu niin yleensä kilon on ollu heittoo noihin kotipunnituksiin. Mä ihmettelen tätä painon putoiluu. Neuvolassa sanoivat vaan et jos alkaa rajusti pudota niii sitten tutkitaan mistä johtuu.
  Maha mulla kyllä on kasvanu! Tää on ihana valtava ja oonki nauranu miehelle et on se jännä et maha kasvaa mut paino vaan putoo.
 Syön kyllä terveellisemmin ja pienemmin välein kun ennen, että liekkö sitte sillä jotain vaikutusta ja niiku oon varmaan sata kertaa sanonu niin sitä ylimäärästä on kyllä jo sen verran, et seki ehkä vaikuttaa ettei oo ees tullu hirmusesti painoon nousua, mun kaverille tuli vaan joku 4 kiloa raskausden aikana, söi normaalisti ja jopa isompia annoksia kun yleensä ja sairaalaan  jäi 7 kiloa.
 14.2 olis seuraava neuvola ja kovasti kyllä kiinnostaa tietää mitä tuo paino nyt sanoo.. Toivottavasti ei nyt olis laskenu kuiteskaan.

Muuteskaan en stressaa painosta, tulee mitä tulee. Ihanaa vaan kun maha kasvaa <3  mieskin on ihan onnessaan kun tää on näin iso jo tässä vaiheessa, hyvin alkanu vihdoinkin tajuta et raskaana tässä ollaan. <3
 
Mulla on paino tähän mennessä tippunu joku 1,5kg mutta edellisestä neuvolasta on aikaa. Tänäänhän piti olla neuvola niin eipä sitten auto käynnistynyt ja tosiaan ku aamupäivällä aika oli niin mies oli töissä. Olin kiireessä saanu lapset autoon ja yritän käynnistyyn niin eipä tapahdu mitään. Soitan sitt miehelle vihasena että tällä *askalla taas akku tyhjentyny. muistin vasta sitte että lasten kullen vältetään kiroilua, mutta ärsytti tosiaan ja motkotin miehelle niinku sen vika ois ollu. sitt kysyin saanko millään ladattua jollai ett saisin käyntiin niin olihan akkulaturi siinä mutt en saanu johtoja ku kerran meneen oikein eikä se siltikään käynnistyny. ja peukalo oli ihan veressä ku jostain sain siihen pari pientä haavaa ja kädet ihan likaset, toivottavasti ei mitää tulehdusta tule, ei mulle kyll onneks helposti niitä tule. mutta tosiaan tämä ei ollu ensimmäinen kerta ku neuvolaan lähtiessä auto ei käynnisty! viimeks sama homma mutt sillo meill oli pihassa mun isän auto ku sitä oltiin myymässä nii pääsin sillä, mutta nyt seki oli jo myyty pois. Mua kyll niin hirveesti ärsyttää jos johonki menossa ja pitää kiirettä aamulla sen takia ja auto sitt ei toimi. Mies osti nyt jonku ylläpito laturin autoon ja lupas jatkuvasti latailla sillä akkua että tosiaan pääsisin sinne minne pitäs. mä ku joudun esikoisen viemään kaksi kertaa viikossa kerhoon ja nuorempaa vielä muskariin niin sitt vasta oiski harmi ku lasta harmittais kauheesti ja itkis sitä. mutta sain uuden ajan neuvolaan keskiviikoksi, toivottavasti sillo tosiaan auto toimii. Ärsyttää kyll välillä tämä kun täällä maalla on auton varassa kulkemiset, bussi kulkee niin harvoin ett tulis kauheesti odotteluja pysäkillä tai sitten perillä. ja kaikki tämän kylän keskustassa 6km ettei ihan sitä matkaa jaksa kävelläkkään edestakas.edellisessä kodissa pääsin sentään kävellen kaikkiin tärkeimpiin menoihin, tosin se koti vuokrakolmio kerrostalossa oli taas kamala...

te jotka rakentamista suunnittelette miettikää tarkkaan jaksatteko. Mehän tosiaan rakennettiin tämä nykyinen koti itse, ei siis ollu mitään talopaketteja ja ihan mahdottomaks meni. Mä jäin yksin 10 kuukaudeks kotiin kun mies vietti kaiken vapaa-aikansa raksalla, näin vaan hetken ennen nukkumaan menoa ja viikonloppuna hetken aamulla, vain muutamat sukulaisten juhlat piti vapaata. miehellä oli ainoastaan isänsä jatkuvana apuna raksalla ja voitte kuvitella että tahti oli melkoinen ku tontti oli vasta raivattu ja sitten 10kk ja talo oli muuttokunnossa, kaikki huoneet sentään valmiina mutta listoja yms pikkujuttuja puuttui vain  sisältä. Itse kävin vain maalaamassa pari huonetta, ei muu onnistunu enkä halunnut ruveta opetteleenkaan muita. Mutta se aika mitä rakentaminen kesti niin mä en tahtonut jaksaa, lapset oli 2,5v ja nuorempi vain 4kk kun alkoi tämä rumba. voimat meni pikkuhiljaa, mulla oli varmaan ihan burn out. pyytelin neuvolasta että mitä teen mistä sais apua mutta aika huonosti mistään saa ilmaista apua ku en kuitenkaan virallisesti ollut yksinhuoltaja. menin mun äidille viikoks mutta ei sekään mitään auttanut, ei mun tarvinnu siellä kotitöitä ja ruokaa tehdä mutta lapset jouduin silti hoitaan yksin ja viimesinä päivinä äiti vaan sanoi että he rakensi aikonaan pienen talon ku haluaa olla täällä rauhassa, ei täällä tiloja ole vieraita pitää yms. Ja mä kun tosiaan sanoin että tulin koska oon niin väsynyt mutta vissii äiti väsyi vielä enemmän passaamisesta, mutta tuo loukkas silti. mä oisin halunnut tosiaan välillä olla itekseni ja saada omaa aikaa mutta ei se onnistunut koko tuona aikana. Anoppi kyllä otti esikoisen sillon ehkä kerran viikossa päiväksi luokseen mutta pienempää en voinut antaa kun imetin häntä ja muutenki niin pientä viittis niin pitkäksi aikaa. eikä hänkään kysynyt tätä mukaansa kun esikoisen haki. esikoinen oli myös kerran viikossa kerhossa kaksi tuntia mutta se aika tosiaan meni nopeasti vaikk pienin nukkuikin usein melkein kokonaan sen ajan. Mä en tosiaan enää koskaan suosti mihkäänlaiseen rakentamiseen niin kauan kun on pieniä lapsia. siinä yliväsyneenä jo pelkäsin satuttavani näitä jotenki ku he ku kaipas huomiota niin haki sitä lopulta sillä pahanteolla :( onneks sitten lopulta oli muutto ja ei tarvinnut enää yksin selvitä vaikk vieläki saa ola käskemässä miestä hoitaan lapsia ku hän tottui siihen ettei tarvinnu. mutta kaikki oli kuitenki paljon paremmin ku päästiin muuttaan mutta liian pitkä aika se silti oli yksin hoitaa lapset, kotitöyt, ruuanlaitto ja kaupassakäynnit.
 
Heippa taas kaikille!

Koiran kanssa ulkoiltu kirpsakassa pakkassäässä mutta ei tosiaan mitään pikkulenkkejä. Itse olen ollut vähän flunssassa ja on kylmä ilma ottanut kurkkuun kun olen yskinyt niin kamalasti. Onneks nyt jo paljon parempi olo. Ääni kyllä vieläkin tosi painoksissa.

Painonnoususta sen verran että mulla on suunnilleen tullut vajaa viisi kiloa tähän mennessä. Alkuun tuli syötyä herkkuja jonkun verran kun oli sitä etovaa oloa niin söin sitä mitä pystyin ja sit oli tuo joulukin jolloin tuli syötyä kaikkea hyvää :D Nyt oon kyllä yrittänyt katsoa enemmän mitä suuhuni laitan kun ei ole nuita pitkiäkään lenkkejä päästy koiran kanssa tekemään.

Vettä on nyt tullut juotua vähemmän mutta sitäkin olen taas yrittänyt saada kuntoon kun huomaan että olo on vähän nuutuneempi heti ja päätä alkaa särkemään huomattavasti helpommin.

Eilen tuli leivottua vähän piimälimppua ja tulipa samalla vähän lämpöä huusholliin kun uuni oli monta tuntia päällä. Jos huomenna vaikka tekisi pikkupullia... :D

Olo siis muuten ollut ihan hyvä ja potkuja tuntuu jo päivälläkin enemmän. Ja varsinkin nyt kun istuu koneen edessä rauhassa. Masukin jo kasvanut vähäsen mutta vielä en ole kuvia saanut tänne laitettua. Jos vaikka nyt viikonloppuna yrittäisin :D

Onko kenelläkään muuten kokemuksia Emmaljungan Nitro City vaunuista tai kääntyvistä etupyöristä vaunuissa? Niitä kovasti himoitsen mutta olisi kuitenkin kiva kuulla kokemuksia em. vaunuista tai vastaavista.

Ja tsemppiä kovasti rakentamista suunnitteleville! Seurasin kaveria ja sen miestä kun oli taloprojekti menossa ja vaikka oli talopaketti niin vaikutti olevan aika stressaava tilanne puolin jos toisin. Heillä silloin jo vanhempi lapsi ja nyt vasta toinen tulossa kun talo valmiina.

 
Takaisin
Top