Heinämammojen 2010 vauva-arkea

Ei mekään isossa ammeessa kylvetetä kuin suunnilleen kerran viikossa, mutta siinä kohtuammeessa sitten muutoin joka ilta. Se on pienellä vaivalla täytetty.

Poika selvästi nauttii kylpemisestä osana iltarutiineja, joten siksi siitä on tullut meille päivittäinen tapa. Mitäpä sitä ei tekisi pienokaisensa iloksi. :)
 
Yppy myöhäänhän teilläkin menee toi nukkumaanmeno. Meillä oli onneksi viimeyönä paluu takaisin entiseen rytmiin, jossa nukahdetaan siinä klo22 tietämissä, mutta vähän senkin vuoksi päädyttiin sitten siihen, että aloitetaan iltatouhut suht ajoissa (siinä kasin pintaan) ja antaa touhuta kuin jaksaa ja sitten nukkumaan, että toivottavasti se Sisun oma rytmikin sitten tottuisi siihen eikä enää venähtäisi illalla niin myöhään. Ei ehkä ihan heti toimi, mutta jos sinnikkäästi jaksaa niin.... Niinhän ne sanoo, että vauvat tässä iässä jo osaavat odottaa ja tottuvat rutiineihin. Ja kylvyssä meillä käydään siksi, että se on mukavaa puuhaa ja selvästi rentouttaa poikaa. Ei ehkä ihan samalla lailla enää väsähdä kylvyn jälkeen kuin nuorempana, mutta uskoisin sen kuitenkin toimivan. Ja se on sellainen selkeä rutiini sitten iltaan, että poika tietää että nyt on aika rauhoittua ja valmistautua nukkumaan. [:)]

Niin ja selittäisikö joku ystävällisesti että mikä ihme tuo kohtuamme oikein on? Meillä on sellainen pieni jalallinen vauvanamme, joka on täytetty vedellä. Joskus harvoin täytetään iso kylpyamme, jotta äiti ja vauva pääsevät molemmat polskimaan yhtäaikaa. [:D]
 
Kohtuamme on sellainen hieman ämpärinnäköinen, mutta pyöristetyllä pohjalla ja pitävällä kumireunuksella (pysyy lattiassa varsin hyvin kiinni sen vuoksi). Vauva on ammeessa pystyasennossa, välillä istuvassa asennossa jalat ristissä, välillä tykkää ponnistaa jaloillaan, toisinaan "kiipeää" jaloillaan ammeen reunaa - nauttii kun pääsee veden kannattelevan voiman avulla itse liikkumaan paremmin kuin vaikka lattialla. Googlettamalla TummyTub pääsee näkemään kuvia ammeesta, jos tuo selostus tuntuu epäselvältä :).

Ja mitä tulee vauvojen myöhäiseen nukkumaanmenoaikaan... Kun kelloja siirretään pian tunti taaksepäin, niin luulisi sen siirtävän nukkumaanmenoaikaakin helposti tunnilla aikaisemmaksi. Tai sitten ei... Eipä näistä pienistä ihmeellisistä suloisuuksista aina saa selvää :).
 
Meillä tyttö on käynyt pikku nokosilla vielä kasin kieppeillä illalla, mutta eipä ole petiin jäänyt. Eilen hän meni nukkumaan kymmenen aikaan, mutta heräsi vartin päästä eikä suostunut unille ennen puolta yhtä yöllä. Minä painuin itse pehkuihin ja jätin lapsen isänsä hoidettavaksi. Mies sanoi nukuttaneensa lapsen niin, että seisoi pinnasängyn vieressä kymmenisen minuuttia lapsen päätä silitellen. Niin se tyttö oli sitten nukahtanut ja hyvin nukkui aamuyön syötölle asti. Mä taidan olla liian hätäinen siinä nukuttamisessa, kun mieluummin vain keinutan vauvan uneen ja sitten lasken sänkyynsä. Ehkä olisi parempi opettaa nukahtamaan omassa sängyssä.

Toisaalta ei tyttöä ennenkään olen tarvinut sänkyyn nukuttaa, on vain kannettu omalle paikalleen meidän sänkyyn. Nyt aloin miettiä, että johtuuko heräileminen siitä, että nykyään viemmekin hänet pinnasänkyyn. Täytyy kokeilla nyt jotain päiviä nukuttaa hänet jo aikaisemmin tutulle paikalle meidän aikuisten sänkyyn. Jos hän sinne jää nukkumaan, tulkitsen sen niin, että se on hänelle tutumpi paikka. Silloin alkaa operaatio pinnasänkyyn totuttautuminen ihan toden teolla.
 
Meillä pikkuinen nukkuu kaikki nukkumisensa vuorokauden aikana omassa pinnasängyssään. (lukuunottamatta reissuja, niin silloin toki esim. turvakaukalossa)

Ei kai sitä lasta kannata opettaa vanhempien sänkyyn nukahtaan. Toki meilläkin esim. sunnuntaisin, otetaan tyttö aamulla vähäksi aikaa viereen ja saataa se siihen nukahtaakin..
 
Meillä rupes Enni nukkumaan heti paremmin ja pitempiä yö-unia kun hän rupes nukkumaan omassa sängyssään![:)] Aluks vaan ei "raaskittu" laittaa häntä omaan sänkyyn [:D] Nykyään Enni nukahtaa 21.30 - 22.00, ja herää syömään 05.00-7.00 ja sen jälkeen nukkuu yleensä yheksään saakka, Meijän neiti on hyvä nukkumaan! [:D]
Päikkäreitä nukkuu kahet päivässä, lyhkäset ja vähän pidemmät...
Tossa jokin aika sitten kyselin, että minkä ikäsenä ihmiset on ruennu antamaan velliä vauvoilleen.. Meillä siis Enni rupes uudelleen heräämään öisin ja sai iltasin aikamoisia raivareita.. Tämä vaihe ohitettiin kun rupesin illalla ennen nukkumaan menoa antamaan korviketta.. Vaikka mulla maitoa tulee ihan hyvin, niin illaks se ei ihan täysin näkemä riittäny.. En tiedä muuten miks mulla ekana tuli velli mieleen, En ees korviketta ajatellu ekaks (hyvä minä[&:]) mut sitten joku viisaampi mainitsi siitä, nii johan auttoi [:D]
 
Enny oli siis viime la-su välisen yön mun isän ja hänen vaimonsa luona, ja heillä oli mennyt oikein loistavasti. Enny oli ollut oma iloinen itsensä ja nukkunut yönsä yhtä hyvin kuin kotona. [:D] Eli uudestaankin saavat kyllä tytön ottaa hoitoonsa!

Iltarutiineista sen verran, että mä oon nyt pari viikkoa tehny niin, et iltamaito just ennen nukkumaanmenoa hämärässä, siihen päälle pikaset röyhyt ja sit lasten uni-cd hiljaselle soimaan makkariin, pari biisiä heijaan ja hyräilen Enny sylissä ja sit laitan hänet omaan pinnikseen, siinä sitten silittelen ja annan Ennyn näpläillä mun käsiä vielä parin biisin ajan ja sit hän on yleensä jo niin uninen, että jää hyvin nukkumaan... pariin otteeseen saa sit yön aikana laittaa tuttia takas suuhun, mut muuten nukkuu kyl sit aamuun asti.

Velleistä joku puhui, niin me ollaan nyt annettu kerran maissivelliä, josta tuli hirveet vatsavaivat ja sit kokeiltiin pari päivää sen jälkeen tota peruna-porkkanavelliä ja siitä ei sit tullu mitään ongelmia, joten annettiin nyt sit tänään ekaa kertaa yötä vasten 200 ml satsi pelkkää velliä, katsotaan miten yö menee. [:D]
 
tääläki menee aika myöhää toi nukahtaminen.. yleensä 22-24 välillä.. vaunuihin tulee melko useesti nukutettua ku se on nii helppo ..vähäsen vaa hyssyttää ni nukahtaa.. meillä on nyt yli 2 viikkoa jo nukuttu kaheksan tunnin unia.. herää joskus aamulla syömään ja otan vieree ja nukahtaa siihe viel muutamaks tunniks.. et saa kyl nukkua [:)] ja päikkäreitä aamupäivästä ottaa sellaset kolmen tunnin ja sit pitkin päivää n.tunnin unia.. 
 
Ainalla on ollut sama unirytmi kuukauden ikäisestä saakka; eli menee nukkumaan klo 20-21 ja herää 07-09 eikä syö välissä kertaakaan. Usein muut äidit katsovat mua sen näkösenä etteivät usko sanaakaan kun kerron että Ainalla on hyvät unenlahjat [:D]

Sitten sellainen aihe kuin HYPPYKIIKKU: oletteko hankkineet/ajatelleet hankkia? Mä ostin sellasen kun muistelin että mun pikkusisarukset rakasti siinä leikkimistä. Ikäsuositus taitaa olla n. 4kk joten vielä hetkinen menee ennenkuin Ainan siihen uskallan laittaa killumaan.
 
Meillä on lainassa hyppykiikku ja Enny pääsi siihen ekan kerran n. 3 ja puolen kk iässä... Hauskaa näytti olevan, kunhan hän ensin hoksas miten se toimii... pari päivää siihen meni. [:D] Nyt ollaan annettu hypellä joka päivä n. 10 min ajan... kasvatetaan aikaa sit iän myötä. 
 
tuosta hyppykiikusta..

täälläpäin tuo terveydenhuoltohenkilökunta ei tykkää kyseisestä laitteesta.. neuvolantädit ja fysioterapeutit.. se opetaa lasta kuulemma astumaan väärin ym.. kun on niin pieni, kun siihen laitetaan, kun ei vielä ite osaa kävellä saati istua..

Tiedän kyllä monta äitiä, jotka ovat kyseisen laitteen hankkineet ja lapset ovat siinä viihtyneet..

Itellä ei ole kyllä asiaan mitään kantaa..
 
Meillä on hyppykiikku, mutta ajattelimme että sitten hiukan vanhempana sitä kokeillaan. Anna jumppaa lattialla jumppamaton päällä tai sohvalla peiton päällä. Tosin aina tyyny esteenä, ettei lattialle hujahda. Sitterissä istutaan kun maistellaan kiinteitä tai äiti imuroi tai on suihkussa. Syli on myös mukava paikka.

Meillä vietetään superhyper ihanaa aikaa. Anna nukahtaa illalla aikaisin tai myöhään, hän herää aamulla aina n. klo 6:30. Näin mennyt jo useampi yö. Aamupäivät Anna vain venyttelee, hymyilee, syö ja nukkuu. Esim. nyt kahtena "aamuna" olen herättänyt Annan n.klo 12 "tyttö pieni koko päivää saa nukkua". Anna ei itke koskaan öisin, eikä aamulla, eikä päivällä. Ja nyt näyttää, että iltaitkuraivaritkin on mennyttä aikaa. Ja voi mikä hymytyttö.. hymyt saa neuvolantädit, mummut, pappa, tädit ja vieraat. Miten voikaan tuollainen hampaaton hymy hurmata kaikki [:D] Pappa sanoi, että kun ikää hälle tulee, niin hurmaakohan hänen hampaaton hymy samalla tavalla [:D] Päivällä ja illasta Anna seurustelee, juttelee.. aamustakin hiukan, mutta aamut tahtoo mennä nukkumiseksi.

Jos ajan voisi pysäyttää, niin tähän hetkeen olisi ihana jäädä <3
 
ou [&:] Olipa hyvä että otin asian puheeksi, en edes tajunnut että hyppykiikusta voisi olla jotain haittaa vauvalle! mietin muutenkin että kuinka tärkeä se 4kk ikä on, vai onko siinä jotain pituus/paino/osaamisjuttuja?
 
durina  se ikä 4kk on mun tietojen mukaan että vauva kannattelee jo niskojansa.Mulla oli aikeissa kans hyppykiikku hankkia kun esikoinen ainakin siitä kauheesti tykkäs.

meillä taitaa olla ensimmäinen nuha tulossa..[&o]
 
se opetaa lasta kuulemma astumaan väärin ym.. kun on niin pieni, kun siihen laitetaan, kun ei vielä ite osaa kävellä saati istua..


Mun "fysioterapia sukulainen" kertoili kans kaikkien lelujen kannattavuudesta, kuten kävelytuoli... siinä kans oli jotain, et lapsi oppii kävelyasentovirheen siinä ja viivästyttää sit tod. näk sitä oikeeta kävelyä yms.
Varmaan näin voi käydä, jos lasta pidetään kiikussa/kävelytuolissa koko päivä ja joka päivä... mutta tuskin muutamalla minuutilla päivässä saa kovin pahaa tuhoa aikaiseksi. [:)]
 
ALKUPERÄINEN: Elaisah

Mun "fysioterapia sukulainen" kertoili kans kaikkien lelujen kannattavuudesta, kuten kävelytuoli... siinä kans oli jotain, et lapsi oppii kävelyasentovirheen siinä ja viivästyttää sit tod. näk sitä oikeeta kävelyä yms.
Varmaan näin voi käydä, jos lasta pidetään kiikussa/kävelytuolissa koko päivä ja joka päivä... mutta tuskin muutamalla minuutilla päivässä saa kovin pahaa tuhoa aikaiseksi. [:)]


Näin itsekin järkeilisin. Meillä on nyt tosi kova juttu se, kun Sisu saa pienen hetken tepastella erinäisten alustojen päällä; sänky, äidin maha, sohva (siis joku joka vähän antaa periksi eikä kova lattia...). Hirvitti alkuunsa kovastikin, kun eihän näin pikkuisen vielä pitäisi tämmöisiä juttuja tehdä. Mutta neuvolantäti sanoi, että hyvin tosiaan voi pienen hetken antaa tepastella juurikin jotain pehmeää vasten, jos ja kun vauvalla on siihen tarve (meillä pungetaan väkisin pystyyn ja istumaan). Äkkiäpä poika itsensä siinä väsyttääkin, mutta ai että se on mukavaa puuhaa. [:)]

Meillä nyt kaikki tuo kova liikkuminen eli möyryäminen eteenpäin ja pyörimiset sekä istumaan punkeminen ja pieni tepastelu ovat selvästi tehneet öistä paljon levottomampia. Toistaiseksi ei Sisu ole vielä kuitenkaan heräillyt useammin. Eli nukkuu edelleen sen vähintään 6,5-7h tosin enemmän pyörien. Ja tänä aamuna heräsi kahdesti siihen, että oli kääntynyt mahalleen ja hermostui kun ei unissaan päässyt eteenpäin. Äiti sitten nosti lohduksi syliin ja tissiteltiin niin sitten uni taas maistui.
 
hellurei!

ihan järkyttävää vauhtia menee aika eteenpäin!vähemmän on tullu kirjoteltua tänne mutta edelleen kyllä käyn teän kuulumisia lukemassa[:)]
meillä ei vielä yritetä kääntyä mutta sylissä ollessa punkee kyllä itseä istumaan, makuu asennossa ei sylissä viihdy enää ollenkaan muutako syödessä[;)] .aivan ihanaa aikaa kyllä eletään,vauvat kehittyy huimaa vauhtia ja "juttelevat" kovasti.
meillä poika on semmonen hymypoika että saa kyllä minutki aina hyvälle tuulelle.
täällä heräillään öisin vaihtelevasti,viime yönä tais olla kolmesti mutta pääsääntösesti 2 kertaa mutta ompahan jo kahesti nukkunu sen 8h yhtä kyytiä (sen vois ottaa tavaksi[;)])oon alkanu yötä vasten antaan velliä mutta en kyllä ole huomannu eroa että ois pidempään nukkunu yhtä soittoa.tämmöstäpä täällä,kuulumisia lyhyesti.
 
moi!

Meillä on pieni vatsapöpö tytöllä.. muuten ihan pirtsakka tapaus. Touhuaa sen minkä kerkee ja nukkuukin ihan ok. Mutta kakkaa tulee melkeinpä joka vaippaan, tai nyt jo hiukan harventunu mut ei tarvii kuin hiukan paukutella niin vauhtiraidat sieltä löytyy. JA toki normaalit kakat sitten vielä siihen päälle, 1-2 isompaa satsia.

Syö kyllä tosi hyvin eikä ole kuumetta. Kesken syötön joutuu vaihtaan vaipat, kun ei voi syödä kakka vaipoissa :)

Relatipoilla yritän nyt tasapainottaa (neuvolasta annettiin ohje) neidin suolistoa.. mut viikon verran on nyt kestänyt ja tipat on ollu käytössä 5pv. Kärsivällisyyttä vaaditaan! Onko muilla vastaavaa? En tajua mistä sen se olis saanu.. Syö NAN-korviketta..
 
Oon miettiny, että mitä pukea lapselle päälle nyt syksyllä, kun lähtee ulos? Me ollaan nyt viikon ajan laitettu tyttö äippäpakkauksen talvipukuun ja on ollut ihan sopivan lämpöinen... ei kylmä, ei kuuma. Ajateltiin niin, et sit kun on pakkasta niin sinne sitten kerrostetaan väliin vielä sitä villahaalaria ja sellasta... Tuntuu jotenkin turhalta ostaa nyt mitään välikausihaalaria, kun tuo makoilee vaan kuitenkin siellä vaunuissa, ja sitten tollanen äitiyspakkauksen "kevytvälihaalari" tuntuu tosi ohuelta... Hankalaa!

Mites te muut? [:D]
 
Elaisah, onko sulla 2010 vai 2009 äitiyspakkaus?mulla  on -09 ja siinä oleva puku on ihan valtaisan kokonen..poika hukkuu siihen.minä oon ulos pannu semmosen toppapukua hitusen ohkasemmanpuvun ja sillä on vielä pärjätty.tästä kun ilmat kylmenee niin sitten kunnon toppapuku ja villavaatteet alle tarvittaessa.
 
Takaisin
Top