Heinämammojen 2010 vauva-arkea

Elaisah en minäkään enää herättele Annaa öisin. Ihan pienenä herättelin sairaalan ohjeen mukaan 3h välein. Nyt nukutaan, kun nukuttaa ja ihan niin kauan kuin unta riittää [:D] Viime yönä vedeltiin 8,5h yhteen putkeen. Minä annan noiden outojen ohjeiden mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, kuuntelen vaan "ahaa, joo joo, just" [:D] Yksi nuori äiti oli sitä mieltä, ettei vauvaa saa röyhtäyttää...

Näitä ihania päivänhetkiä. Illalla mentiin saman peitonalle, unta odottelemaan. Voi sitä tuhinaa, hymyä ja juttelua. Anna juttelee välillä niin mahdottoman hempeällä "ohuella" äänellä.. sellaisella ihanalla sävyllä. Sillä sävyllä eilen juteltiin, ennen kuin hän nukahti. Nukkui koko yön vieressä tuhisten. Aamulla nukkui, mutta alkoi venytellä, tuhista jne. Arvasin, että pian herää ja on kamala nälkä. Niinpä ruoka odotti nenän edessä ja Anna ei ehtinyt kovempaan ääneen ruokaa pyytämään [:)]
Sitten tyytyväisenä venytteli, hymyili ja jutteli. Pienen seurustelu tuokion jälkeen taas nukutaan.
Luin aiemmin, että monella on pelko, että lapsi on jäänyt teidän sänkyyn ja tukehtunut. Minulla pahin pelko olisi, ettei vauvaa löytyisi omasta sängystä vierestä tuhisemasta. Meillä Anna siis edelleen nukkuu keskessä ja isin ollessa töissä, nukkuu minun kainalossa, usein saman peiton alla [:D]

Me olemme käyneet nyt kahdessa vauvatapaamisessa. Molemmissa tapaamisissa oli yht. kolme äitiä ja kolme vauvaa. Toinen oli sellainen, jossa me äidit tavattiin laitoksella, tutustuttiin ja nyt treffataan kuukauden välein. Toinen oli neuvolan järjestämä, oltiin samaan aikaan valmennuksessa.
Mukavaa viettää äitien ja vauvojen kanssa juttelu/kahvittelu tuokio.

Anna on myös mukana koirakoulussa [:D] Koulutan omaani useamman kerran viikossa pienen kaveriporukan kanssa ja lisäksi vedän koirakoulua isommalle porukalle ja Anna on mukana [:D] Usein istuu kaukalossa ja tarkkaan katselee koiria ja koirien ohjaajia. Ollaan me usein vaunuilla koirakoulussa ja silloin Anna yleensä nukkuu. Ja kun isä on paljon töissä, niin Anna kanssa huolehdimme myös koirien liikuttamisesta.. ja ihan pieneen matkaan ja hiljaiseen vauhtiin koirat ei ole tyytyväisiä. Jopa 10km on siinä ja siinä, riittääkö se [:D] Mutta Anna on mukavasti menossa mukana <3

Ihanan kuuloisia Taiga nuo teidän aamuiset hyrinähetket [:)] Meillä harrastetaan yhteisiä päikkäreitä. Onhan tuo neiti yötkin mun vieressä, mutta kun neiti aamulla ysin tienoilla avaa silmänsä, mäkin olen jo toimintatarmoa täynnä ja noustaan saman tien. On se kyllä ihana nähdä pikkuisella heti aamusta iloinen virne kasvoilla, ihan kuin hän ajattelisi:"Jee, uusi päivä ja uudet kujeet!"

Meilläkin nukutaan aika paljon isin ja äitin välissä. Iltasin kyllä nukahtaa omaan sänkyyn, mutta yöllä kun herää niin otan viereen ja imetän, nukkuu siinä yleensä aamuun asti. Eilen ei tosin millään saanu nukuttua omassa sängyssä, n. vartin välein alko kitinä, nukkui taas heti kun nosti syliin ja laski takasin. Sitten isi sano taikasanat että tule Emppu isin kainaloon nukkumaan, ni hittovie nukku koko yön isin kaikussa, ei viitsiny ees herätä tissille, niinkun tähän asti kerran yössä.
Voi olla et isi saa useemminkin ottaa kainaloon tästälähtien [:)]
Mä kyllä vähän protestoin kun molemmat tytöt ei mahtunu kaikkuun :)

Heivaan kaikille!!

Meillä arki sujuu mukavasti [:)] Tyttö kasvaa ja kehittyy, naureskelee kovasti ja pyörii jo sitä vauhtia ympäri, ettei oikeen uskalla jättää yksikseen mihinkään [;)] Kasvusta vaan sen verran, että tyttö tosiaan kohta jo 3 kk, mutta painoi maanantaina vasta 4970g..oli toki syntyessään 3240g..mutta silti paino nousee tosi maltillisesti. Pituutta sitten onkin tullut senkin edestä..oli jo 2 kk-neuvolassa 59,5 cm [:D]. Eli tollanen missityttö/säihkysääri [;)] Itse olen vaan ollut välillä huolissaan, että saako tarpeeksi ravintoa...mutta ei huoli korviketta tissin päälle, joskus voi mennä 10ml ja on muuten tyytyväinen ja virkeä. Mies on sitä mieltä, että hyvä vaan ettei ole pullukka, mutta itte vaan tottunut, että vaavit on sellasia ihania pullukkajalkoja [:)]. Tokihan oma kulta on suloisista suloisin ilman jalkamakkaroitakin [;)]
Hei miettikää!! Monella oli vuosi sitten just jännät paikat, kun testailtiin plussia...voi sitä jännitystä ja nyt on jo nyytit hurjasti kasvaneet [:D]

Vauvantuoksuisia syyspäiviä kaikille!

Täällä on ollu jo viikon kauhea räkätauti... sekä äidillä että vauvalla [:'(] Miten on vauvan kylvyn kanssa räkäsenä? Mä oon vältelly pesemistä, ettei pahenis tuo tauti mutta nyt viime pesusta on yli viikko ja lapsi haisee ihan puklulle [&:] Eli kyllä tänään jo on pakko pesasta. Tänään lähetään yötä vasten ajelee lappiin, matkaa vain reilut 1100 km... hurraa, odotan niiiin innolla... Muuten täälläkin vietetään ihanaa, rauhallista vauva-arkea [:)] Aina juttelee jo kovasti, tarraa leluihinsa ja onpa käännähtänytkin. On tosin ihan kauhean kiintynyt minuun, eli mä en paljoa hänen läheltään poistu, muuten tulee parku. Eilen siivosin 2h jonka aikaa Aina leikki isänsä kanssa - huusi koko 2h. Kun viimein hänet otin, rauhottu heti ja nukahti syliin.... hohhoi....
Kivaa syksyä kaikille!

Durina mä varmaan kylvettäisin, jos puklulle haisee. Mukavaa lapinreissua teille [:D] ja paranemisia.

Meillä Anna viihtyy niin minun kuin isänsä seurassa. Ja onneksi isukki on kotona ollessaan aktiivinen hoitamaan Annaa. Anna ei vielä ole tuntiakaan ollut "tutulla vieraalla" hoidossa. Nyt meillä olisi mahdollisuus käydä elokuvissa marraskuun loppuun mennessä, ilmaiseksi. Innokkaita hoitajiakin olisi, mutta.. tuntuu etten halua vielä Annaa jättää elokuvan ajaksi hoitoon. Onneksi tuohon on vielä yli 1,5kk aikaa miettiä, mitä tehdä. Anna on kyllä ollut jo isän kanssa kahdestaan aina silloin tällöin.. kun mamma on käyny koirakoulua vetämässä tai omaansa kouluttamassa. Olen lukenut, että 2kk iässä voisi vauva olla 2h hoidossa ja 1v yhden yön. Kun elokuviin mentäisiin, niin Anna olisi jo yli 3kk,joten periaattessa voisi siis olla sen 3h.. mutta silti [&o] En vaan raaski ehkä kuitenkaan.

Nauroin eilen, kun kerroin ystävälle laiskotelleeni koko sunnuntai päivän. Siis olin päivän Annan kanssa, mutta en siivonnut, pyykänny, enkä muutakaan oikeastaan tehnyt.. mitä nyt ruokaa tein ja koirat juoksutin. Mutta Annan kanssa seukkaamista en edes työnä tule ajatelleksi, on siis kai aika helppo vauva. Oli kyllä super laiska olo, ihan toisaalta hävetti [:D] Kolmen koiran kanssa kun tarviis ehkä kerran päivään lattioille imuria näyttää. Ja kuusiaita on roskannut pihaa, joten herkästi noita kuusiaidan "hitusia" meinaa sisälle tulla koirien mukana.

Meillä Anna on muuten aamu-uninen.. nukkuu vieläkin. Illalla valvoo klo 23-24. Aamut menee, kun odottelen tytön heräävän. Miten teidän vauvat? Aamuvirkkuja vai aamutorkkuja?

Sauli on aika aamuvirkku. Puoli kahdeksalta on viimeistään poika hereillä, joskus kuuden jälkeenkään ei enää uni maita. Mutta mielummin näin että menee suht aikasin nukkumaan (21-22) ja herää myös aikasin. Vaikka ite ei aina saakaan sit pitkiä unia..

Me ei vielä olla oltu yhdessä miehen kanssa missään mutta mun äiti tarjoutui hoitamaan Saulia marraskuussa niin menään varmaan leffaan/syömään yhtenä iltana. En kyllä meinaa potea siitä huonoa omaatuntoa, mun äiti on ihan huippuhyvä vauvojen kanssa enkä koe mitenkään että itse olisin ainoa hyvä hoitaja omalle vauvalle. En ole kamalasti päässyt ulos talosta ilman vauvaa ja kyllä alkaa kohta joku höperyys iskeä!

Eilen Sauli sai 3kk rokotteet voi sitä huutoa mikä tuli neuvolassa. Onneksi rauhottui aika nopeasti. ~4 tunnin päästä alkoi kamala huuto ja annoin Panadolin oraaliliuosta joka onneks helpotti! Ilta meni helposti mutta yö oli levoton ja herättiin monta kertaa ja Sauli oksensi kerran. Nyt on vielä vähän väsyneen oloinen mutta jaksaa jutella ja muuten on oma itsensä [:)]

Meillä tyttö on ollut jo kerran mun äidin hoidossa illan ja yön täällä meillä kotona, silloin oli ikää vajaa kaksi kuukautta, ja nyt seuraavan viikon viikonloppuna tyttö lähtee mun isän ja hänen vaimonsa luo yökylään ekaa kertaa, silloin ikää vajaa 4 kuukautta. [:D] Vähän jännittää, mutta tiedän, että hyvin menee... ei tuon ikäinen osaa vielä vierastaa, meillä ainakin se tavoite, että tyttöä mahdollisimmat monet sylittelee ja varhain jo annetaan ainakin isovanhempien hoitaa, että kehittyy heillekin hyvä side tyttöön. Kuinka vaikeaa on laittaa lapsi hoitoon vasta yksi vuotiaana, jos ei ole minkäännäköisiä kokemuksia siitä aikaisemmin, eikä kunnon luottamuksellista sidettä muihin aikuisiin, kuin omiin vanhempiin? Vois olla vaikeaa sekä lapselle, ja vanhemmalle. [:D] Mutta painotan taas, että tämä on vaan MUN mielipide... ettei tuu taas sanomista, että muiden tapoihin ja kasvatukseen puututaan! [;)]

Kyllä minä näihin hoitajiksi tarjoutuneisiin luotan ihan kympillä, heillä kun on omia lapsia niin varmasti osaisivat hoitaa hienosti vauvaa. Eli ei missään tapauksessa luottamus pulaa heitä kohtaan [:)] Itse vaan ei raaskis antaa vauvaa edes tunniksi hoitoon muille. Siis tuo tunne.. en osaa edes selittää. Hoitaja ehdokkaista siis ei johdu vaan puhtaasti itsestä. Mutta, joku päivä sekin päivä koittaa, että lapsi lähtee hoitopaikkaan, kun työt kutsuu. Ja siihen sitä vuosien varrella tähdätään.. lapsen terveeseen itsetuntoon ja itsenäisyyteen. Menee niin vauhdilla tuo vauva-ikä ja sen jälkeen taaperovaihe, joten ehkä vain haluan siitä kaiken irti. Oma esikoinen kun on jo omillaan asuva pian 20v poika.. ja ei ole kauan, kun hän oli vauva. Liian nopeasti tuo aika mennyt [:D]

Elaisah: Jokaisella oma mielipide ja niin sen täytyy ollakin. Minusta (siis minun mielipide) vauvalla ei vielä ole sellainen kehityskausi, että häntä hoitoon veisin. Meillä hyvä side isovanhempiin ja tätiin, enoihin jne solmitaan päiväaikaan vanhempien ollessa mukana. Ja jossakin vaiheessa mummo/täti saa hoitaa 1-3h, mutta ei ihan vielä. Nähdään sukulaisia usein, joten hyvin tutustuvat :)
Varmaan jossakin vaiheessa meillä isä käy tuulettumassa äidin hoitaessa vauvaa ja sitten joku yö äiti käy, kun isä hoitaa vauvaa kotona. Nyt vielä ei ole sen aika meillä ollut. Ja en oo isukkia kieltäny menemästä, itse on tahtonut kotosalla aikaansa vapaalla ollessa viettää.

Sosioemotionaaliseen kehitykseen, kuten motoriseen kehitykseen jne. on omat herkkys ajat, jolloin lapsi oppii asioita. Kuten esim. kävelemisen herkkyskausi taitaa olla 8kk-15kk.. (voin muistaa väärin).

Vauvahan ei vielä ymmärrä olevansa äidistä erillinen, vaan luulee olevansa yhtä äidin kanssa.. ns. symbioosi äidin ja vauvan välillä. Vasta n.6kk iässä vauva ymmärtää olevansa erillinen äidistä. Vierastaminen jne myöhemmässä ikävaiheessa kuuluu myös luonnollisesti vauvan kehitykseen, kun vauva on äitiin kiintynyt. Näin ainakin meillä opetettiin kehitysopin tunnilla.
Tuttavani lapsi oli ekakerran yökylässä vasta 3v isovanhempien luona ja yövierailu onnistui loistavasti. Tyttö jopa oli jo odottanut isovanhempien luokse yökylään pääsyä.

Tässä yhdestä kaksplus lehdestä:[size="-1"]

Vauvan turvallinen kehitys on niin riippuvainen ensisijaisesta hoitajasta, että yhteiset matkat eivät ole tässä vaiheessa ensisijainen keino parisuhteen hoitamiseen.

5-6kk:n ikään mennessä äidistä on tullut vauvan mielessä korvaamaton, eikä edes työssäkäyvä isä, saati sitten harvemmin vauvaa tapaava mummo pysty vauvan kokemusmaailmassa korvaamaan äitiä pidempiä aikoja. Vauva on olemassa vain äidin kanssa jaetun kautta, äiti on vauvan muisti ja kokemusten välittäjä.Vauvan aivot pystyvät käsittelemään kiihtymystä hyvin rajallisesti. Jotta hän selviäisi kiihtymystilojen yli, hän tarvitsee tutta äitiä: tuoksua, ääntä, syliä, kaikkea mikä on vauvalle tutta ja turvallista.

Kokemukset, jotka ovat liian intensiiviä vauvan kestettäviksi, johtavat hetkelliseen olomassaolon jatkuvuuden katkeamiseen (tyhjyyden tunne, ahdistus, paniikki, putoamisen tunne). Tällaiset kokemukset voivat jäädä vauvan kehon mieleen traumamuistoiksi ja voivat johtaa välttämiskäyttäytymiseen, jonka avulla vauva pyrkii (ei tietoisesti) selviämään sietämättömien kokemusten kanssa, esim. lohdutuksen tarpeen tukahduttaminen tai sylistä kieltäytyminen.

Arjessa vauva joutuu kohtaamaan miltei päivittäin hänelle sietämättömiä kiihtymystiloja, vaikkapa istuminen auton turvaistuimessa nälän yllättäessä. Olennaista on, että vauva saa toistuvastti kokemuksia siitä, että yhteys vanhempaan palautuu uudelleen ja mieli rauhoittuu vanhemman avulla. Nämä kokemukset eivät ole traumaattisia, toisin kuin pidemmät erot vanhemmasta saattavat olla.
----
Jos vanhemmat on kympillä väsyneitä, niin tottakai sen vauvan on turvallisempaa olla yökylässä yö ja näin vanhemmat saa nukuttua ja kerättyä voimiaa. Ja kukin tavallaan tässäkin asiassa..
Ja tarkoitus ei ole ketään tuomita, kunhan toin mielipiteeni esille. Tiedä sitten loppujen lopuksi, mikä käytäntö on oikea, mikä väärä. Ja osaako sitä mitenkään tutkimusten valossa kukaan olla täydellinen äiti, varsinkin jos niitä tutkimustuloksia on erilaisia.. ja onko edes tarpeen olla täydellinen, kunhan ollaan hyviä vanhempia.
Kamalan pitkä kirjoitus niitä näitä.. nyt nukkumaan.

Meillä nukutaan taas yöt heräillen, kun viime viikko meni 7-8h yöunilla. Aloitimme perjantaina asunnon loppuremontin joten taitaapi vaavillakin olla rytmit sekaisin... Mutta, mielellänihän minä herään vaikka hetken jo elättelinkin toiveita pitkien yöunien saapumisesta [:D][:D] Eihän tätä heräilyä koko elämää kestä.
Poikaa olen laittanut nyt ulos nukkumaan enempi kun on jo viileämpää; piha oli heinä-elokuussa niin auringon paahtama, ettei siellä itsekään olisi pärjännyt saatikka sitten pieni vauveli. Tyytyväisenä nukkuu vaunussa 4-6 tuntia. [:)] Nämä ajat käytetäänkin kovaäänisemmän remontin tekemiseen jottei tule hirveitä stressitiloja pojalle.

Arki sujuu mutkitta ja ihanaa on pojan kanssa touhuta. Tänään yritin katsella kaikkea yhteistä tekemistä perhekerhosta jumppahetkiin, jotta olisi muutakin tekemistä kuin puuhamatolla leikkimistä, kirjojen lukemista tai vaunukävelyä.

Meillä poikaa on tultu hoitamaan meille kotiin, sillä tälläkin on jonkin ohjeen mukaan vaikutusta lapseen. Mutta siis kaikellahan on vaikutusta, mutta ei se sentään tarkoita että ne aina olisi negatiivisia vaikutteita [:D] Kyllähän lapsien kasvatuksia tehdään monella eri tavalla = niin monella kuin lapsia on. Ja kaikki meistä tietää, että se paras tapa kasvattaa omaa lasta on nimenomaan se tapa, jolla me itse niitä kasvatetaan [:)][:)] Lehdet ja naapurit ovat pullollaan ohjeita. Me olemme kuitenkin lastemme tuki ja turva ihan kaikessa JA me tunnemme vauvamme tarpeet.

Meillä onkin kohta varmaan muutto edessä, kunhan vain saadaan ostaja asunnollemme. Muutetaan vuokralle (hieman säästämään rahaa vuodeksi) ja rakennusprojektia aloittelemaan kunhan vain sopiva tontti löytyy.. että semmoisia suunnitelmia! [:D]

Mukavaa lokakuista päivää kaikille. [:)]

Millon ootte ruennu antamaan lapsosille velliä? :) meil Enni nukkus tässä jo pitkän aikaa 7-8h yö-unia mut nyt jonkun aikaa ruennu heräilemään uudestaan tissille kesken yötä.. Ja iltasin hän saa aiiiiikamoisia raivareita, eli musta tuntuu et mulla ei enää illalla riitä maito hänen tarpeisiin ja oon miettiny et jos antais jotain tuhdimpaa maidon lisäksi illalla ni jos hän nukuis yöt paremmin! :) Enni on syntymästä asti ollu suht ison kokoinen ni luulen et senkin takia hänen ruokamäärät on aika isoja, ja mun rintamaito ei vaan enää riitä :/

Jos aletaan toimimaan kaikkien lehtien ym. ohjeiden, suositusten, naapurin kommenttien yms. mukaisesti, niin mä olen sitten jo pilannut mahdollisuuteni kasvattaa terveen lapsen... täysimetystähän suositellaan ties mihin asti, nooh, minä en ole täysimettänyt päivääkään ja imetys loppui kokonaan lapsen ollessa reilu 1kk, tuttipullothan pitäisi sterileoida/keittää jokaisen ruokailun jälkeen (jonkun suosituksen mukaan), nooh, minä teen sen vain pari kertaa viikossa mikrosteriloijalla... ja lapsen hoidosta, heti ristiäisten jälkeen tyttö oli illasta aamuun mummonsa eli mun äidin hoidossa, kun isi ja äiti halus lähtee kavereiden synttäreille, nooh, nyt mulla onkin jo niin ahdistunu ja vinoon kasvanu lapsi tuossa, että eiköhän tuo yksi yö vaarin luona mee vielä tän kaiken kurjuuden lisäks [;)] Ja kyse ei ole siitä, että me oltais tuon miehen kanssa väsyneitä, kyllästyneitä tms., päinvastoin, tykkätään hoitaa vauvaamme aivan mielettömästi, ihan vaan puhtaasti ja rehellisesti sanottuna tyttö menee hoitoon, koska halutaan vaan ihan kahdeskeskistä aikaa ja myös tavata yhteisiä ystäviämme samaan aikaan hauskanpidon merkeissä. Itsekästä? 

Jos te tarvitsette omaa aikaa, niin antaa palaa.
Meidän päätös vain on, ettei vauvaa hoitoon yökylään ennen 1v ikää. Ja tuskin vauvamme siitä pilalle menee ja sen takia ei uskalla hoidossa olla hiukka isompana lapsukaisena [;)]

ei vitsi että mulla alko naurattaan toi Elaisahin kirjotus[:D][:D]  ihan normaalilta tuo minusta kuulostaa, ja jokainen hoitaa ja kasvattaa lastaan juuri niinkuin parhaaksi katsoo[:)]

Kiva avautuminen [:D]

Tuosta aiheestahan todellakin on paljon tutkimustuloksia, eikä yhtään suositusta ole vauvan yöhoidon puolesta. Vaikka asiasta on ihan tuoreitakin tutkimuksia. Noi muut pöpöt jne jos tuttipullosta tulee, on hoidettavissa, mutta kuinka paikata jos perusturvallisuuden tunteessa tai psyykkisessäkehityksessä on puutetta?

Tää aihe on kautta-aikojen varmaan ollut sellainen kuumaperuna, sen puolesta ja sitä vastaan on paljon äidit kirjoitelleet. Ja jokainen varmaan toimii sen oman lapsen parhaaksi on asia jota kuulee paljon. Silti ikävää on lukea iltalehdestä "äiti jätti pienet lapset kotiin ja lähti itse ravintolaan".. tai se nuoripari, joka työnteli kännissä festarialueella pientä vauvaa vaunuissa, jossa oli myös kaljapulloja.Perheen kaksi vauvaa kuoli sänkyyn, vanhemmat oli alkoholin vaikutuksen alaisia. Toimivatko hekin oman vauvan parhaaksi heidän omasta mielestään? Tuohon tietää vastauksen vain nämä ihmiset, jotka pahasti laiminlyö lapsiaan. Onneksi suomessa tapauksia on vain muutamia vuodessa, mutta yksikin tapaus on aina liikaa. Suomessa asuu 16 000 lasta oman kodin ulkopuolella, huostaan otettuna. Pääsyy ei ole vanhempien alkoholinkäyttö vaan lasten kouluvaikeudet. Yhden tutkijan mukaan syy on se, että nykyään vanhemmilta on vanhemmuus hukassa. Toisen mielestä likainen paita on syy huostaan ottoon.. ja huostaan otto tehdään liian herkästi http://www.tamperelainen.fi/Uutiset/Paikalliset-kumppanit/Anu-Palosaari/Miksi-Suomi-vihaa-lapsiaan
Näihin tapauksiin verrattuna.. ne muutamat vauvan yövierailut ei siis ole mitään. Ja tuskin se vauva menee pilalle vietettyään yön mummolassa. Tässä asiassa kukin tyylillään, eikä sitä tarvitse puolustella tyyliin "vauvan parhaaksi". Vauva oli yön hoidossa ja piste.

Itse en hoitoon vie ja olenpahan ainakin oman mielipiteeni esille tuonut hyvin hyvin selvästi, ääripää esimerkkejä julmasti käyttäen [>:]

Mukavaa olisi lukea asiallista faktaa ja mielipiteitä asiasta, ilman tappeluja kiitos [:)] Provosoitumatta lukea ja kirjoittaa omaa näkemystä, mielipidettä.

Täällä mukava päivä, aamun siivousten jälkeen mies meni juoksuttamaan koirat ja me Annan kanssa otetaan rennosti.. Anna nukkuu[:)] Ja kun Anna herää, lähdetään ostamaan kanervia ulkolaatikoihin ja havuja tai katajia täytys myös hakea. Onko ideoita, mitä muuta näihin kukkalaatikoihin voisi laitella? Ulkolyhdytkin ajattelin jo asetella paikalleen.. kun alkaa nuo illat jo olla niin pimeitä. Hitsi, enää reilu 2kk jouluun.. jos alkais jo lahjoja ostelemaan [:D]

[:)] Täällä palstalla onkin parasta ollut nimenomaan se, että on voinut ja uskaltanut tuoda omat kasvatusmetodinsa esille. Suuri kiitos siitä kuuluukin Teille muille, että tänne viitsii kirjoitella omia näkemyksiään ilman pelkoa "lyttäämisestä". [:D]

Kohta jo povataan lumen ja kylmien säiden saapumista.. kauheaa! Tuntuu että sain miljoonittain lyhyt hihaisia ja shortseja pojalle lahjaksi, nyt pitäisikin juosta pikimmiten hankkimaan lämpimämpää vaatetta! Kesä siis on jo ohi... kaipa minunkin on se syytä hyväksyä jo (pikkuhiljaa) [:D]

Ensi viikolla on neuvola, jossa tehdäänkin sitten jonkin sortin raskauden aikaisen masennuksen -testi. Tehdään kuulema jokaiselle... onko teillä tällaisia ollut?

Juu, ei mun tarkoitus ollukaan v*ttuilla kenellekään tms. vaan omaan tyyliini tuoda esille kasvatuksen ja hoidon eroja lyttäämättä kenenkään muiden omia tapoja. Kunhan vaan yritin vähän keventää tunnelmaa... ei tainnut onnistua... Anteeksi siis vaan jos joku pahoitti nyt mielensä mun kirjoituksista. Mutta näin siis meillä... [:D] Täytyy myöntää, että vähän kyllä jänskättää antaa tuo tyttönen yökylään, mutta varmasti hyvin menee, eikä meilläkään tuosta tapaa ole tulossa, jos sen verran nyt kuitenkin puolustelen pientä valmiiksi huonoa omaatuntoani...

Asiasta toiseen...

Tänään tehtiin löytö Prismasta, kattelin vaippahyllyllä mitäs kaikkea sieltä löytyy ja silmiin osui iso tarjouskyltti, jossa sanottiin, että Rainbow merkkiset mini ja midi vaipat maksavat 1 € paketti... en meinannut uskoa silmiäni, otin siitä sitten yhden paketin ja menin kassalle varmana siitä, että hintalapussa oli virhe, niin totta vieköön se paketti maksoi sen 1 €. [:D] Paketissa siis 66 kappaletta vaippoja... ihan hyviltä tuntuvat käytössä, mitä nyt vasta pari ehtinyt tänään kokeilemaan, laadultaan hyvinkin samantyylisiä ja mallisia, kuin Muumi-vaipat... ei paha hinta minusta vaikka jotain halpiskamaa ovatkin. [:D]

Kuulin myös eräältä luontaistuotemyyjältä, että jos vauva saa vain korviketta, on maitoon hyvä lisätä päivittäin tippa GLA-rasvaa, jota saa normaalisti rintamaidosta, mutta korvikkeisiin sitä ei ole lisätty... tätä tavaraa siis myydään luontaistuotekaupoissa ja me sitten ostettiin tälläinen pullo. [:D]

Pumpuli82: Mulle annettiin joku lomake jossa oli rasti ruutuun kysymyksiä, jolla kartoitettiin masennusta...

Elaisah, meille mummu oli myös löytänyt joku aika sitten nämä euroshopperin midi vaipat vaikkakin silloin vasta puoleen hintaan, toi euron hinta kuulostaa aika hurjalta, sitä hintaa olisi varmasti jokainen meistä katsellut hieman skeptisesti [:D] Mut tosiaan käytössä ovat olleet, paketti lähes lopussa, ihan kohtalaisia ovat laadultaan... Pumpuli82 meillä oli neuvola eilen ja sama juttu kun Elaisahlla eli rasti ruutuun kaksi sivua kysymyksiä.

Meillä on viimeinkin alkanu löytyä jonkinlaine rytmi[:)]. Aamulla herätään 7-9 välillä ja illalla päästään yöunille  9-11 joskus 12. Päiväl nukutaa ku nukuttaa, en ole niin tarkkaa kattonu kelloa silloin.

Mulle tehtii jo raskauden aikana eka mielialakysely ja jälkitarkastuksessa toka. Hennan 2kk neuvolassa tosin neuvolan täti ihmetteli että miksi ne jälkitarkastuksen yhteydes piti se täyttää kun yleensä se lomake täytetään lasten neuvolassa. Nyt sitte ens tai seuraaval neuvolakäynnil mä joudun sen taas täyttää. Ärsyttää tosi paljon[:@] Varsinkin kun sen lomakkeen kohtien tulkinnassa tuli kinaa neuvolan työntekijöiden kanssa. Mun mielestä "joskus" ja "ei juuri koskaan" on sama asia ja niitten mielestä "joskus" on huonompi kuin se jälkimmäinen.

Meilläkään ei ole tarkoitus antaa lasta yökylään ennen yhtä ikävuotta. Johtuu lähinnä siitä että mä en pystyis siihen millään. Tosin Henna oli kolme viikkoa sitte tädillään 5tuina hoidossa, hienosti pärjäsivät. Itsellä oli kuitenkin aivan älyttömän surkea olo ja huono omatunto ku on se vaa niin pieni vielä[&o]

[:D] Luin äsken mitä olin viimeksi kirjoitellut; tarkoitin siis synnytyksen jälkeistä masennus-testiä... [:D][:D] Nooh, hyvä että ymmärsitte. En siis odota toista lasta vielä.

Takaisin