Heinäkuun keskustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja marimus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva kun täällä on useampikin luonnonmukaisemmasta ihonhoidosta kiinnostunut! mä en pysty käyttämään noiden "tavallisten" brändien voiteita, kun jostain syystä niistä tulee polttava ihottuma :/ tota sheavoita käytän vartaloon (ja talvella kasvoihinkin), tosin Frantsilan versiota eli siinä on kaikkea ihanaa ruususta vaniljaan :)
Vielä noista vaihtoehdoista:
Kuisma- eli johannisöljy on kanssa tosi hyvä raskaana olevalle, ite käytin viimeksi vikan kuukauden alapäähän (kiva alkaa jo nyt jo puhumaan näistä! :D) estämään repeytymiä. Ja hyvin estikin, ei tullut repeytymiä ja venyi kiltisti, palautuikin nopeasti, eli suosittelen ;)
Arnikkiöljyä suositellaan kanssa raskausarpien ehkäisyyn. Se taitaa olla vaikuttavana aineena tossa Weledan raskausöljyssäkin.

Vakuutuksesta: viimeksi ei pohdinnan jälkeen otettu, ja ihan hyvä koska tota kaksivuotiasta ei ole vielä koskaan tarvinnut käyttää lääkärissä. Suomalainen nuuka kun haluaa rahoilleen vastinetta, vaikka näinkin raadollisessa asiassa... :D

Mä inspiroidun näistä teidän jutuista ja tilasin ecodeal.comista shea butteria ja kaakaovoita, jota käytetään myös raskausarpijuttuihin. Mä yritän olla vielä ajattelematta välilihan rasvaamista. :/ mun siskolla on aivan järkyttävät raskausarvet, pahimmat mitä oon koskaan nähnyt. Meillä on kyllä erilainen ihotyyppi, joten toivotaan etten saa ihan niin pahoja arpia. Olin tänään ekaa kertaa töissä viikkoon. Ei meinaa millään jaksaa, enää kaksi päivää sitten alkaa loma. Tulee enemmän kuin tarpeeseen. Mulla on ollut jonkin verran liitoskipuja, ei mitään pahoja joiden kanssa ei tulis toimeen.

Vielä tuosta kohdunpohjan korkeudesta:
innostuin nyt tarkastelemaan missä se tuntuukaan, ja makuulla ollessa ihan selvä kohdun yläraja menee n. 2cm navasta alaspäin. Varsinaista sf-mittaa en saa itse laskettua, kiitos vaan vatsakummun joka ei salli mitata häpyluusta alkaen :D 

Ei hitto että repesin tälle Rypyn kommentille :D
Rinnat on kuin kuivatut kurttuluumut jos laihduttaa.
Mulla kun on pienet rinnat ollut aina ja nyt esikoista odottaessa on vähän kasvanut - sanoin kavereille että tänä kesänä oon sitte kaikkialla mahdollisilla paikoilla tissit paljaana, enskesänä kun on teepussit tilalla! Kerrankin kun mullakin on jotain mitä näyttää. No vielä ei oo säät suosinu ;)

Yritin kanssa tota kohtua sitten kunnon ohjeilla tunnustella tuloksetta, pitää kysäistä huomenna neuvolassa kun ei näytä mulla olevan ihmisen anatomia hallussa!

Onko muilla allergiat pahentunut nyt raskauden aikana? Öisin kun herää, niin on ihan tukossa ja kurkku vähän kipee.Päivän aikana sitten helpottaa. Yleensä allergiat on helpottanut kun koivu on kukkinut. En ole uskaltanut syödä paljon allergialääkkeitä, pääasiassa noita sumutteita käyttänyt ja kun on oikein pahaksi mennyt niin cetiritziniä. Myös astmalääkettä en ole käyttänyt kun ihan pari kertaa viikossa, äsken sitten luin googlesta ettei Symbicorttia suositella edes raskaana oleville. Ei sanonut neuvolassa mitään kun kerroin käyttäväni :O  Söin muutenkin kaikkea mahdollista ennen plussaa, duacteja, alkoholia, graavilohta vakuumissa, korvasieniä ym... kun ei ollut hajuakaan että olin raskaana (kk-kierto ei ollut millään muotoa säännöllinen).. Vieläkin nämä sitten vähän ahdistaa että onhan kaikki kunnossa .. Neuvolasta ja mies ovat onneksi olleet sitä mieltä että ei ole mitään hätää kun plussan jälkeen on ollut ruokavalio ym. kunnossa.

Istun sokerirasituksessa... Oli kyl niiiiiiin pahan makusta litkua jotta, meinas jokasella hörpyllä tulla ylös ku yritti nielasta... Ehkä se oli siks niin pahaa ku en muutenkaa ole mikää hirvee makeen ystävä, ainakaan että pitös noin paljo makeeta kerralla syyä... No, enää tunti ja 45 minsaa pitää istuu tääl :)

Vakuutuksesta vielä: me otettiin lapsivakuutus Tapiolasta senkin takia, että siinä on samassa myös täysi tapaturmavakuutus 16 ikävuoteen asti. Tarvitaan ehdottomasti ainakin se, koska meillä vanhemmillakin on niin riskialttiit harrastukset ;). Ja hyvähän se on, että saa hoidettua kaksi kärpästä samalla iskulla.

Ja muistuttaisin, että jos vauvavakuutuksen meinaa ottaa, kannattaa asia hoitaa jo NYT. Ainakin Tapiolassa ensimmäisen vakuutusvuoden hinta on sitä halvempi, mitä aikaisemmin varauksen tekee (kuitenkin se on otettava viim. 3 kk ennen syntymää).

Suez: Mulla oli koivun siitepölykautena ihan tuskaa, mutta tilanne on sittemmin normalisoitunut. Tosin pujo aivastuttaa edelleen. Cetiritziniä otan, kun aivastuskohtaukset tuppaa menemään ihan mahdottomiksi, mutta en siis mitenkään säännöllisesti (en jaksa). En tosin muutenkaan ole hirveästi välittänyt siitä, mitä lääkkeitä saa syödä ja mitä ei. Loppujen lopuksi käsiapteekkitavarat ovat Suomessa kuitenkin melko turvallisia ja lääkevalmistajat haluavat vain vastuun pois itseltään, sillä mitään lääkkeitähän ei olla eikä tulla ikinä testaamaan rasaanaolijoihin.

Täällä on kans allergiaoireet ollu koivunkukinnasta asti voimissaan. Melkeen joka päivä oon syöny setiritsiiniä ja käyttäny nenäsumutetta. Nenäsumutekin mulla on semmonen, mitä ei muka sais käyttää. Siis semmonen ihan perus nasoliini. Niitä ei suositella myöskään raskaana oleville. Lääkäri sitte tarkisti mulle asian, että ei ne aiheuta mitään epämuodostumia ym. Että ihan hyvin voi käyttää. Toki niissäki on se että ei sais kahta viikkoa pidempään käyttää. Mutta oon mää sitäki sääntöä venyttäny. Kun ei mulla mikään muu auta ja oon ajatellu, että yhtä huono se on vauvalle, jos mulla on jatkuvasti huono olla.

Vauvavakuutuksesta. Me ei otettu ensimmäiselle sitä vakuutusta suvun painostuksesta ja rahantyrkytyksestä huolimatta ja hyvä niin ettei otettu. Kun ei me oltais sitä kertaakaan vielä edes tarvittu. On me lääkärissä käyty mutta mun mielestä tän meidän alueen julkinen terveydenhuolto pelaa mainiosti, niin miksi kiikuttaisin yksityiselle. Ikäänkuin se onni sieltä yksityiseltä löytyis. Sitte mua ärsyttää se, että jos lapsella on korvatulehdus, niin sitte heti kaikki alkaa kyseleen, että onko teillä nyt se kierre. Voi, voi. Kohta pitää korvat putkittaa. Joo, meillä on ollu tasan kaks kertaa korvatulehdus: 4kk iässä ja 11kk iässä. Molempina kertoina se kesti pitkään, koska lääkäri ei tajunnu määrätä oikeaa antibioottia.

Mulla on ihan kauhea ahdistus koko ajan imettämisestä. Imetin esikoista kuukauden verran ja siihen se sitten jäi. Jäi ihan kauheat traumat koko kokemuksesta. En kokenut asiaa mitenkään miellyttävänä ja lapseen yhdistävänä. Tottakai ymmärrän, että äidinmaito on lapselle parasta ja ensisijaista ravintoa mutta on kumminki kyse mun omasta vartalosta. En mää pelkää, että mun rinnat menis pilalle tai mitään semmosta. Aivan sama mun tisseille. Mulla ei ekalla kerralla lähteny maito useista yrityksistä huolimatta herumaan lapsi synty keskosena ja pienikokoisena (rv 36+1), joten ei osannut imeä ja mulla on todella isot rinnat, niin niistä oli hankala ottaa otetta. Oon yrittäny puhua asiasta jo neuvolassaki mutta ne vaan toppuuttelee, että onhan siihen vielä aikaa. Yritän nyt tässä jollain positiivisilla mielikuvilla saaha itteni innostumaan tuosta imetyksestä mutta pidän itellä sen suunnitelma B:n varalla, vähä niinku paniikkinappina. Että jos se imettäminen aiheuttaa mulle ressiä, niin pyydän sen maidonnousun estolääkityksen ja me mennään sitte tuttipulloilla ja NANilla.

Raskausarvista: Mulle ei esikkoa odottaessa ihme kyllä tullut raskausarpia, vaikka muuten iho on kuin seepralla.. Murkkuiässä lihoin ja kasvoin pituutta.. Ja mun arpikudoskasvu on muutenkin omaa luokkaansa.. Leikkausarpiinkin kasvaa sellaset madon näköset arvet :D
Nia: Yritä olla ottamatta ressiä imetyksestä (helppo tietenkin täältä huudella, kun omat kokemukset on ollut vain myönteisiä..)
Mahtaakohan ne suomessa antaa niitä maidonnousua estäviä lääkkeitä ilman kunnon terveydellistä/lääketieteellistä syytä..? Jenkeissähän se on ihan yleistä, mut en oo koskaan kuullu et oltais suomessa annettu (paitsi kohtukuolema tapauksissa,,)
Vähän vielä (  .  ) Kävin siis maanantaina neuvolalääkärissä näiden selkäkipujen vuoksi.. Saikulla oon nyt sit ainakin 6.8 saakka.. Nivelet on ruvennut löystyyn ja siks kivut.. Vauvan sykkeen pyysin kuunteleen ja 150siellä pieni sydän löi <3 Painoa oli tullut +180g ja pissa oli puhdas.. Paineet ok (en muista tarkkoja lukuja..) syke oli hintsun alle 100.

rötkis: Mulla oli sillon vauvan kanssa semmonen olo kun imetin, että heitän sen seinään. Se oli ihan hirveä tunne. Kauheaa ajatella niin omasta lapsesta. Sitte tuli kauhea syyllisyys, kun joutu antamaan lisämaitoa pullosta. Mun kivut oli myös ihan omaa luokkaansa. Ainahan imetys aluksi sattuu, mutta mulla se kesti ja kesti ja kesti. Rinnat verillä ja sillai tuntu, että joku ois imeny rintakudosta neulanpään kokosesta reiästä. Monesti huusin kivusta imettäessä ja mies käviki useasti kysymässä, että mikä hätänä, että pitääkö soittaa ambulanssi ja mää itkeä tihrustin, että ei ku mää imetän. Hui. Aivan kylmät väreet menee ku muistelee. Heti ku siirryttiin pullottelemaan niin kaikki nuo inhottavat tuntemukset hävis ku tuhka tuuleen. Yritin pumpata maitoa pakkaseen, että oisin antanu sitä pullosta, mutta ei sitä vaan tullu :(. Pitää ottaa selvää oisko mahollista saada enemmän tukea siihen imetyksen alotukseen tai jotain vastaavaa...

Tuli muuten noista rötkiksen neuvolakuulumista mieleen, että vois päivitellä omiaki. Mulla oli Hb hintsusti noussu 118 -> 119. Paineet oli viimeksi humat 151/79 mutta veikkaan, että johtu siitä kivusta. Seuraavalla kerralla viikon päästä oli ihan normaalit. Ja olin laihtunu 1,1kg :D Jee! Ihmeellistä kyllä tään suklaamäärään nähden...

Nia: Voi että :( Ei oo kyllä kivoja sun imetyskokemukset! Tosi tosi paljon siihen vaikuttaa kyllä ihan oikeasti se, et minkälaista tukea esim synnytyssairaalassa saa.. Mun sisko ei saanut vaikka pyysi ja siihen sen imetys sit kaatukin.. Imetysasento oli väärä, ei osaanut auttaa vauvaa imuotteen parantamisessa yms.. Ihan varmasti se silloin sattuu :(
Onneksi mulla oli ihanat kätilöt ja hoitsut, jotka tuli oikeesti aina kun kelloa soitin,, vaikka mun asia olikin se, et voitteko auttaa imuotteessa.

Mä olin kans sairaalassa helisemässä sen imuotteen kanssa, ei meinannu onnistua millään. Mulla oli onneks myös aivan loistavat kätilöt ja hoitsut, jotka kävi yölläkin seuraamassa, että ote on varmasti oikea :))

http://www.imetystukilista.net/sivut/
Tuolta imetystukilistan sivuilta sain paljon vinkkejä kotona ollessa, kun vähän väliä oli joku "vaihe", ettei imetys ottanut onnistuakseen. Alkuvaikeuksien jälkeen helpotti ja täysimetin 4kk ja osa-imetin reilu 6kk saakka. Töihin paluu valitettavasti aiheutti maidontulon hiipumisen.. Nyt toivon, että imetys onnistuisi sinne vuoden ikään saakka.

Mutta tosiaan, oon kyllä sitä mieltä, ettei siitä imetyksestä kannata ressiä ottaa. Jos se ei vaan yksinkertasesti onnistu, niin kasvaa ne vauvat korvikkeellakin.
Toivottavasti saat Nia viimeistään synnärillä osaavalta ja ammattitaitoiselta hoitohenkilökunnalta tarpeeksi apuja imetykseen (tai edes sen kokeilemiseen), :))

Nia: mulla kanssa oli ihan kauheeta imetyksen aloittaminen! Sattui niin perkuleesti ettei voi sanoin kuvailla, jouduin puremaan puukapulaa etten huutaisi tuskasta. Se alkoi jo synnäriltä, meidän tyttö halusi vain nukkua ekat päivät eikä ruoka maittanut. No väkisinhän sitä tissiä piti sille laittaa ettei ihan kuihdu, ja onneksi Vammalassa tädit olivat sinnikkäitä siinä asiassa eivätkä heti luovuttaneet. Lopulta se oppi jonkinnäköisen imutekniikan, mutta se vaan sattui sitte olemaan mulle kivulias... ekan viikon sinnittelin, aattelin että kyllä se tästä helpottaa. Imetystukipuhelimen neuvoista ei ollut yhtään mitään apua, neuvolasta vielä vähemmän. Lopulta ite tajusin että vauva ei vaan ota tissiä kunnolla suuhun, vaan imee pelkkää sitä nänniä jyystämällä ikeniä yhteen. Vaikeehan se on kunnon otetta saada jos tissi on oman pään kokoinen :D rupesin sitte sinnikkäästi opettamaan sitä oikeeta otetta, aukasin aina vauvan suun ammolleen ennen kuin löträytin tissin sisään. Ja pidin leuasta suuta auki että se tissi uppoaa syvälle, minne kuuluukin, ja tarkastelin että imee oikein. Oppihan se vauva sen otteen, ja imetyskivut loppui samalla :) mutta just noitten alkuajan kauhujen takia en koskaan kyllä pystynyt nauttimaan imetyksestä... se oli aina sellasta pakkopullaa, ja sisulla imetin sinne yksvuotiaaksi asti :D

Ja vielä noista maidonnousua estävistä lääkkeistä: en oo myöskään kuullut että Suomessa antasivat ilman painavaa syytä? Sukulaiselle määrättiin kun keskoslapsi kuskattiin toiseen maahan tehohoitoon, eikä hän päässyt edes katsomaan vauvaansa saatikka että olisi saanut imettää kertaakaan. Toiselle sukulaiselle ei annettu niitä hormoneja, koska hän vaan ei halunnut imettää ja siinä ei ollut mitään lääketieteellistä syytä.

Tuosta imetyksestä... Mulle on jäänyt mieleen sairaalassa yksi kerta, kun yritin hakea oikeaa imetysasentoa, että lapsi saa kunnon otteen. Olin siis onnistunut sitä ennen imettämään poikaa jo jonkun kerran, avustettuna kylläkin, mutta onnistuneesti ja se ei juuri sattunut. Mutta sitten taas kerran kun jouduin pyytämään apua hoitajalta, niin tämä sai laitettua pojan jotenkin niin, että vihlas ihan törkeen kovaa ja näin lähes tähtiä ja tietysti parahdin sitä. Hoitaja siihen sitten vaan tokas, että imetys sattuu yleensä näin alussa. Olin ihan silmät pyöreenä, että näin paljon, koska tosiaan se ei ollut sattunut aiemmin ja siinä otteessa tosiaan oli jotain vikaa, koska sen perään saatiin kunnon ote ja se ei sitten juuri sattunutkaan. Eikä tosiaan sen jälkeen ole sattunut yhtä kovaa kuin ehkä silloin, kun poika puraisi. Mutta jäi jotenkin todella ikävänä lausahduksena vaan mieleen, tai sitten se hoitaja ei vaan tajunnut, kuinka kovaa se oikeasti tuntui. No, kyllähän ne rinnat siitä sitten tulivat aremmiksi ja jonkinlaista kipua kesti lähes 3 kuukautta, jolloin oikeasti aloin jo miettimään, että nyt täytyy olla jossain vikaa ja jotenkin sainkin asentoa paremmaksi, jolloin kipukin hävisi ja sitä oli oikeasti vain silloin, kun oli huono asento. Mutta apuakin olisin varmaan lähtenyt kysymään, jos ei olisi alkanut helpottamaan. Niin joo, paitsi että poika ei koskaan onnistunut heti saamaan kunnolla otetta, vaan sitä piti hakea ja hakea tai sitten hän oli vaan niin kärsimätön, ettei malttanut odottaa herumista. 9kk imetin, viimeinen kuukausi taistelun kanssa, kunnes lopetin, kun ei tuntunut enää mielekkäältä se taistelu. Toinen asia, joka ehkä enemmän imettäessä häiritsi, oli se, että mulla meni hartiat jotenkin tosi lukkoon. En oppinut koskaan käyttämään imetystyynyä tai juuri mitään muutakaan tukea ja sitten asento ei ehkä ollut paras mahdollinen. Joten omaan asentoon kannattaa kiinnittää myös huomiota imettäessä.

Muuten, hieman aiheesta kolmanteen. Onko teistä, erityisesti uudella kierroksella olevista, kukaan vielä tuntenut potkuja tai muita tuntemuksia? Mä oon kuulostellut niitä tässä jo jonkun tovin ja eilen aloin autossa ihan oikeasti miettimään, että mahtaakohan tuntua jo... Ja tänään on kyllä tuntunut pitkin päivää varsinkin istuma-asennossa alavatsalla, että mahtaiskohan nämä olla jo niitä :) Menevät kyllä herkästi suoliston toiminnan kanssa sekaisin, mutta nyt on kyllä sen verran paljon ja juuri oikealla suunnalla tuntunut, että saattaisi ollakin potkuja. Esikoisesta tunsin ensimmäiset pikkuiset "hipelöinnit" autossa istuessa rv17, mutta vasta rv20 tunsin potkuja, juuri päivää ennen rakenneultraa. Silloin mulla oli istukka edessä, nyt np-ultrassa kätilö ei nähnyt istukan sijaintia, kun sanoi, että se täyttää vielä niin ison osan kohdusta, että sijaintia ei oikein voi sanoa.

Pistipä silmään tuolla myös vauvavakuutus. Me otettiin se ennen esikoisen syntymää ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Esikoinen joutui lastenosastolle jo heti synnärillä ja sitten tässä on ollut muuten flunssaa ja yksi korvatulehduskin jne, niin kaikki on saatu korvattua. Otettiin sellainen vakuutus, jossa ei ole omavastuuta, kun hinta oli sen omavastuun verran, joten nyt voidaan hakea korvauksia pitkin vuotta, eikä tarvi odottaa sitä vuotta, että tarttisi maksaa vain yhden omavastuun. Näistä viisastuneina otamme kyllä seuraavallekin lapselle vakuutuksen jo ennen syntymää. On niin helppoa, kun voi mennä yksityiselle silloin kun itselle sopii ja vaikka "turhaankin", jos epäilee jotain. Esimerkiksi korvatulehdus on sen verran kavala, että lapsi ei välttämättä reagoi siihen välttämättä edes öisellä itkulla, vaikka niin monesti sanotaan, niin ainakin itse on tullut "ravattua" lääkärissä useampaankin otteeseen. Ja sen kerran kun se korvatulehdus tuli, ei tosiaan ollut juuri merkittäviä oireita, vain pitkittynyt flunssa. Toivottavasti jäi siihen kertaan se...

Mä oon tuntenu liikettä masussa nyt toisella kierroksella vähä ennen rv15, nyt kun tietää miltä se tuntuu, niin tuntee aikasemmin kuin ekasta. Nyt viikkoja 16 ja mahallaan nukkuminen saa jäädä unholaan, ihan kuin makaisi pallon päällä :D

Meillä koulussa (opiskelen terkaksi) yksi luokkakaveri piti esitelmän imetysohjauksesta ja siinä selvis, että monissa sairaaloissa imetysohjaus on aivan minimaalista tai olematonta, neuvoloista puhumattakaan. En yhtään ihmettele, ettei imetys välttämättä onnistu, jos kukaan ei kunnolla neuvo. Työntekijöillä on mukamas aina liian kiire. Meillekään sitä ei opeteta imetysohjauksen pitämistä koulussa, mutta meiltä oletetaan, että osataan sitä antaa nyt syksyllä harjoittelussa :o Ajattelin tilata Minni Niemelän Imetysoppaan, että voin tutustua imetykseen ennen tuota harjoittelua ja totta kai myös tätä lasta ajatellen. Näen imetyksen tosi tärkeänä osana vauvavaihetta, enkä tällä siis paheksu ketään, jolla imetys ei ole onnistunut. :) Imetys vaan kiinnostaa mua, ja jos kiinnostaa vielä kun koulusta alan valmistua haluaisin tehdä opparinkin aiheesta.

Noni, nyt ne kauheat synnytysunet on alkaneet :o Muistan hämärästi, että näin nyt yöllä sellaista unta jossa olin synnyttänyt lapseni - jota muuten en unessa muista nähneeni - normaalisti alakautta ja SILTI mulle oli tehty hätäsektio mahaan :o Olin kauhean surullinen kun selitin siinä unessa miehelle, että oon koko raskauden rasvannu mahaa eikä tullu raskausarpia, mutta sitte tulee tämmönen hirveän iso arpi alavatsasta napaan asti ja ihan turhaan, kun vauva oli jo syntynyt :D Kauhea uni. Paljasti varmaan sen, että pelkään synnytystä vaikka toisin väitänkin.

Ja mulle on muuten myös ilmestynyt vielä hyvin vaalea linea negra :) Huomasin pari päivää sitten mahaa rasvatessa. Aika hassua, olin varma ettei mulle tuu sellasta (en tiiä miksi).

Nyt on siivouspäivä ja huomenna lähdetään miehen kanssa viikon lomalle <3 Vietetään kolme yötä kylpylässäkin. Ihanaa!

Mie oon jo tuntenu jonkinlaista mylläystä masussa. :) Tosin eka kierroksellakin aloin tuntea liikehdinnän jo varhain, 10+3 tuntui selvä kuperkeikka ja sen jälkeen silloin tällöin istuessa tuntui jumpsahdus. Nytkin niitä saa kyllä hieman kuulostella, koska onhan kohtu vielä aika alhaalla ja liikkeet melko hentosia, mutta kyllä ne selvästi erottaa suolenmurinoista. :) Nyt on 13+2, josko ne kohta alkais tuntua säännöllisemmin, näillä main alkoi tuntua esikoisenkin liikkeet jo paremmin ja useammin. Mutta vasta myöhemmin, oisko 15+ jotain alkoi tulla selvempiä potkuja, nää liikkeet on tällä hetkellä sellasta myllerrystä ja joskus raajojen oikomiselta tuntuvaa jumppailua.:D

Olikohan muuten just tuo Imetysopas, jonka Untamoinen mainitsit, se jonka ite lainasin kirjastosta. Oli MAHTAVA apu!!! Suosittelen!! Ja imetystukiryhmässä kannattaa käydä, jos on probleemia, tukihenkilöt osaa asiansa aivan varmasti ja neuvovat vaikka kädestä pitäen. :) Ja heiltä saa sellaista itsevarmuutta ja luottamusta imetyksen onnistumisen puolesta. Meilläkin oli jos vaikka minkänäköistä hankaluutta 3kk, sitten vasta alkoi oikein kunnolla sujua imetys. Kyllä itkin monet kerrat ja kirosin, että lopetan, mutta luonto ei antanu periksi. Hyvä, että jaksoin taistella, se palkitsi. :) Mutta ihan omin voimien mukaan kannattaa ottaa se imetys, liikaa ei saa iteltään vaatia. Ei vauvakaan voi hyvin, jos äiti on ylikierroksilla ja räjähtämispisteessä, kun imetys stressaa...:/

Miulla alkoi toissailtana veristä vuotoa ihan kun menkat olis alkanu. Menin vessaan ja sitä verta sitten "holahti" pönttöön. Huonosti nukutun yön jälkeen soitin ihan paniikissa neuvolaan ja neuvolan täti onneks ottiki miut samantien vastaan. Vuoto oli loppunut aamulla. Sydänäänet kuunneltiin ja helposti kuulukin. Sano siellä neuvolassa, että on normaalia jos joskus hieman vuotaa verta, ja että syitä voi olla monia. No rauhoituin sitten vähän, kun vuotokin oli loppunut. Tänä aamuna se sitten taas alkoi, sängystä noustessani tunsin kun veri valahti housuihin. Tällä kertaa en sitten soittanut neuvolaan heti. Hirveetä tällänen. Lauantaina olin kovien vatsakipujen takia päivystyksessä ja nyt tämä. Hirveää stressaamista koko ajan. Tätini soitti onneksi tänään ja kertoi että hänen ystävällään olisi antaa doppleri lainaksi ensi viikon alussa. Se ehkä vähän saisi miuta rauhoittumaan, toivon mukaan :)

noora88: Olikohan joskus jossain jotain juttua, että tuommonen veren hulahtelu voi olla tyyliin kohdussa ollutta vanhaa kuukautisverta, että olisi vaaratonta. Mutta en yhtään ihmettele, jos olet hätääntynyt. Menisin itekki varmaan ihan sekasin tommosesta. Tärkeintä on, että oot nyt päässy pikana sinne terkkarille ja jos tuommonen kunnon hulahtelu jatkuu, niin eiköhän ne ultraakkin!

Untamoinen: Sitte ku sitä opparia teet, niin saat multa siihen oppariin haastattelun, jossa kerron negatiivisesta kokemuksesta :DD En tosiaan saanu synnärillä mitään apua. Enkä kyllä neuvolastakaan. Nyt sano mun terkka, että sinne synnytysosastolle on just vasta tullu semmonen homma, että siellä on päivisin yks kätilö täyspäiväsesti antamassa vaan ja ainoastaan imetysohjausta.

Moikka!

Mulla alkoi kesäloma, vihdoin! :)

Torstaina oli neuvola ja eka neuvolalääkäri. Kaikki kunnossa ja pikkuisen sykkeenä 148. Verikokeet otettiin vasta nyt sekä eka pissanäyte. Tuntuu vahvistuvan pikkuhiljaa usko siihen, että kyllä kaikki on kunnossa ja pikkuinen mahassa tosiaan polskuttelee :) Maanantaina np ultraan mennessä jotenkin jännitin kauheasti, että jos siellä ei enää olekaan mitään....niin "ylinormaali" olo oli ollut pitkän aikaa.

Kaverin liikkeitä nyt vaan oottelen, että koska tuntuisi. Mullakin kyllä kuulemma istukka edessä, että ultraajan mukaan voisi mennä tuntemukset pidemmällekin kuin vk 20. Nyt siis menossa vasta 13+3.

Tänään innostuin tilaamaan iHerbsistä netistä Earth Mama Angel Baby tuotteita...raskausarpia ehkäisevää öljyä, suhikugeeliä, vartalovoidetta...siellä näytti olevan myös nänneille ja pepulle omat voiteensa vastaisuuden varalta  :D  Saas kattoa millaisia ovat, pitäisi olla aika luonnonmukaisia ainakin ja näyttivät ihanilta purkeilta :)

3 vk:n loma on ihanaa ja vaikka vaan oleskeltaisiin kotosalla, mitään ihmeempiä suunnitelmia ei ole. Ajattelin kyllä vähän kaappeja tyhjennellä kirppikselle ja suunnitella lastenhuoneen kalusteita :)

Ihanaa viikonloppua kaikille masukasvattajille ja masuasukeille! <3

Takaisin