Heinäkuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Malla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maito ei yleensä kuitenkaan onneksi kauheasti ihan alkuvaiheen jälkeen tuppaa noita rintoja pullistamaan... Itsellänikin aina kun lapset ovat olleet vastasyntyneitä rinnat ovat olleet kuin melonit, mutta muuten näyttävät tyhjiltä nahkapusseilta (yleensä alkuun paisuvat johonkin DD-kuppiin, nytkin ovat noin B...) Ja minähän imetän KOKO ajan... tosin vain pari kertaa vuorokaudessa tällä erää, mutta kun en osaa/raaski tuota nykyistä vauvaani kiusata. Olen varautunutkin jo siihen, että joulukuussa sitten imetetään vauvaa ja liki kaksivuotiasta. Hieman vain mietityttää, että JOS minä en saa tuota edellistä irti tissistä vauvan syntymään mennessä niin jääkö vauvalta sitten se ternimaito kokonaan saamatta. Tai kenties menen tässä vielä umpeen kuten lehmät yleensäkin ennen synnytystä ja edellinen vierottuu itsestään.

Mulle ei ole Espoossa mistään sokerirasituskokeesta puhuttu. Jotain verikokeita ne otti, mutta musta ne liittyivät seulontaan. Menen ensi viikolla neuvolaan, mä saan ne paperit KELAa varten ja samalla kyselenkin tuon rasituskokeen perään.

Tipan laitto on kamalaa. Mä pelkäsin sitä niin kun umpisuoli poistettiin kymmenisen vuotta sitten. Mä kun olin ihan yksin sanoin hoitajalle suoraan, että nyt toinen hoitaja paikalle pitämään mua kädestä kiinni ja kyllä sitä pari kertaa laitettiin ennenkuin saivat paikoilleen. Siis ihan kamalaa jos se tippa taas laitetaan.

Onko teillä paljon paino noussut? Multa on noussut ehkä pari kolme kiloa. Maha on ihan selkeä, mutta muuten vaikka olen liikkunut aika vähän olen hyvässä kunnossa.

Ainoa huonopuoli on, että mua alkaa jalkoja pakottaa tosi helposti ja iltaisin särkevät pahasti. Meillä on suvussa ollut kaikenlaista suonikohjua yms. ja kävinkin viime viikolla lekurissa, mutta ei se paljon osannut sanoa. Nyt mä sit hommasin tukisukat ja sukkahousut ja kun syksy koittaa vedän ne päälleni joka päivä töihin mennessä. Toivottavasti vaiva helpottuu.

Heipsis jälleen [:)]

Täällä oli tänään neuvola, hemoglobiini oli laskenut 137 --> 107:ään ja verenpaineet 121/62 --> 93/56:een. Muuten kaikki oli kunnossa ja pikkuinen potki kovasti, sf-mitta oli 15,5 ja paino pudonnut 1kg... nyt rautakuureilemaan [:)]

Mukavaa päivää kaikille [:D]

Ja sokerirasitusta ei tehdä, koska suvussani ei ole ollut 2 tyypin diabetestä ja ylipainoa ei ole...

Mä olin kans tänä aamuna neuvolassa. Kaikki hyvin ja sydänäänet kuului. [:)]

Mä olen ylipainoinen ja mulla on kyllä käynyt tässä melko hyvä säkä, kun sen huhtikuisen ekan neuvolan ja juhannusta edeltävän tokan neuvolan välillä olin laihtunu 1,5kg ja nyt sit tänään olin saanu 0,5kg lisää. Eli alkuperäiseen painoon verrattuna en oo lihonu yhtään. Maha on kyllä kasvanu, ja musta onki näyttäny ja tuntunu siltä, että oon laihtunu muualta, paitti mahasta. [:D]

Hemoglobiini oli taas erinomainen, 137. Täti oli sitä mieltä että vielä ei kannata sf-mittaa ottaa, joten ei otettu. [:)]

Eve78 me ollaan aika samoilla viikoilla ja mulla huomena kans neuvola. Nyt mietin sellaista että kuunteliko ne sydänäänet doplerilla vai pelkällä stetolla? Oon kuullut juoruja että ei kuunneltaisi enää laitteella.. se ei olisi kivaa.

Kyllä mulla ainaskin kuunneltiin doplerilla. Siellä sen sydän jyskytti menemään, kuulemma oli vähän päälle 150 kertaa /min, eli ihan normi. Miks ihmeessä ne ei kuuntelis laitteella, kun semmonen kerta on...? Kun eihän me niitä stetoskooppeja kai saada... [:-][:D] Ja siis kai ne nyt kuuntelee doplerilla ainakin jos pyytää...?

Joo sitä minäkin että varsinkin kun pyytää ja mies mukana niin olis senkin kiva kuulla.. ja mun kans! [:D]

Eilen ajeltiin kotiin Lapista. Oli kyllä melkoinen matka, huh! Onneksi auto sentään oli ilmastoitu, mutta tukalaa oli silti istua autossa 13 tuntia. Eläimille se oli vielä rankenpaa. Kauheeta katsoa kun kissat läähättä suu auki! Koiralle se on sentään suht normaalia ja koira pääsi ulos ja uimaankin välillä. Mä en kyennyt ajamaan juuri ollenkaan. Koko ajan sattui johonkin ja mua väsytti ihan älyttömästi. Selvästi rankempaa matkustaa tämän maharepun kanssa. Onneksi mies ajoi hyvällä tuulella ja turvallisesti meidät kotiin.

Tänä aamuna vein taas pissapurkin labraan. Nyt odotellaan tuloksia, että jos niistä vaikka tällä kertaa saataisiin selvyys.

Nyt mulla on huolena se, että aamulla tunsin melko kovaa, viiltävää kipua vatsassa. Erilaista kuin kertaakaan aiemmin. Pelottaa, että onhan pikkuinen vielä kunnossa... Mun mielestä liitoskivut, eikä supistukset ole tuntuneet tuolta... Kovasti nyt odotan tuntevani potkuja tai jotain.

meemi: kyllä matkustaminen onkin rankkaa nyt (on se muutenkin, mutta nyt vielä enemmän ku ennen)! Tsemppiä sulle!
Mä matkustin pari viikkoa sitte päiväjunalla Rovaniemeltä Helsinkiin ja oli kyllä NIIN järkyttävä kokemus, että!! Hyvä että pääsin perillä ylös penkistä, saati sitten ulos junasta! [:@]

Ja just tuossa sunnuntaina tulin Porista Helsinkiin bussilla ja totesin, että neljä tuntia paikallaan on aivan liikaa tässä tilassa. Mahan alaosassa joku lihas kramppasi niin vietävästi ja häntäluu huusi hoosiannaa... Olis tehny mieli kävellä ees taas siinä linja-auton käytävällä, mutta kun autokin oli viimeistä paikkaa myöten täynnä, niin ei oikein mahtunu. Ja juuri tästä samaisesta syystä oli pakko istua yhdessä paikassa lähes samassa asennossa koko ajan. [>:]

Ja nyt sit oon takaisin töissä (loman jälkeen), jossa istun toimistossa tietokoneen äärellä päivät pitkät. Pakko ottaa pieniä kävelykierroksia aina välillä, kun ei oikein meinaa istumalihakset kestää enää...
Onneksi sentään on ILMASTOINTI!!![:D] Pelastaa jokaisen päivän!!

Täällä viime yönä kotiuduttu kyproksen reissulta. :) Oli ihan mahtava lomaviikko kullan kansssa ja lämpöä ihan rajattomasti.. Onneksi mulla menossa helpoin kausi tähän astisesta raskaudesta.. aamulla piti aina rennietä ottaa aamupalan jälkeen,kun pukkas huonoa oloa ja närästystä, mutta muuten loistavasti meni. Ajoittain lämpö teki todella huonon olon, mutta paljon otettiin aurinkoa ja nautittiin vaan lämmöstä. Vatsallekin otin aluksi aurinkoa (tietysti hurjat määrät siihen aurinkovoidetta), mutta loppulomasta pidin vaan toppia vatsan suojana.
Pikkunenkin taisi lomasta tykätä, kun alkoi siellä liikkua erityisen aktiivisesti, joka päivä tunnen nyt sen liikkeet ihan selvästi monta monta kertaa päivässä.<3 ja mieskin tuntee helposti vatsan läpi :)
Ruuan syhteen pystyin kyllä syömään lähes kaikkea! että ei raskaus mikään este ole nauttia ulkomailla hyvästä ruuasta. :) maitohappobakteereja vaan syödä pitää kovasti niinkuin muutenkin aina ulkomaan reissuilla.

Huvitti, kun ihmiset niiin tuijottivat, kun tämmönen pienen pieni ihminen sielä isomahasena rannalla bikineissä.. :D muutaman raskaanaolevan naisen näin (joilla siis näkyi jo raskaus), mutta yllättävän vähän!

Niin ja lentäminenkin sujui ihan hyvin, nousun aikana pikkuinen reuhasi mahassa niin että luulin, että se tulee ulos sieltä :D Mutta muuten rauhallisesti meni.. itsellä lähinnä selkäkipu tuotti vaikeuksia.. tietysti lentosukat piti olla jalassa lennoilla. :)

Nyt vaan muuttohommia jatkamaan, kun ke neuvola täällä helsingissä ja sitten muuttokuorma pohjois-pohjanmaalle ja siellä onkin sitten JO elokuun toisiksi vimpalla viikolla neuvola! :) Ihanaa! niin toivotttivat tervetulleeksi.. ihana muuttaa pienen pienelle paikkakunnalle n. 2300 asukasta :) olen kotoisin vastaavanlaisesta paikasta.. enää pakata pitäis jaksaa.. :)

Minen olisi vissiin uskaltanut syödä mitään ulkomailla, varsinkaan kyproksella kun on niin lämmin ja bakteeripitoinen maa [:D] Ei vaan, siitä listeriasta ja muista pelotellaan niin paljon niin olis voinut jäädä aika moni ruoka syömättä.

En ole ikänä ollut bakteerikammoinen mutta nyt kun on toinen huolehdittavana niin juurikin jätän väliin ne pakatut kalat, pästöroimattomat tuotteet jne. Kyllä muuten syön hyvillä mielin kaikkea.. joskus oon miettinyt kun oon jotain ravintolan salaattia tms syönyt että kuinkahan hyvin nää on pesty.. kun se just niissä multasissa ja muissa elää se pöpö.

Niin joo ja kerran tutun kissa tuli syliin ja kiehnään naamaa ja kaikkee niin silloin aloin kans miettiin jälkeenpäin että niin joo, se kissanhiekka on se kaikista pahin tässä raskauden aikana [:D]

Mutta, hyvä että oli hyvä loma. Itse lähden huomenna viikoksi kans reissuun [:)]

Mäkin olen välillä tosi hermona noista ruokajutuista. Mutta mun koulutus auttaa järkeilyssä aika paljon. Ruokamyrkytysbakteerit on mulle tuttuja juttuja kun olen niitä viljellyt yms. Listeriahan esim. tuhoutuu kuumennettaessa.

Äh, mä olen vieläkin mieli maassa siitä kun soitin eilen neuvolaan. Oli niin inhottava sijaisen sijainen, joka puhelimeen vastasi. Kuulosti vähän siltä, ettei sitä voinut vähempää kiinnostaa mun asia. Tuntui olevan kovin vaikeaa jopa tarkistaa mun labratuloksia... Ei tee yhtään mieli soittaa sinne uudestaan.

Mutta: oltiin just miehen kanssa autolla kaupassa ja pizzalla sen jälkeen. Meemi liikkui automatkalla koko ajan ja syödessä tuli niin kova potku, että ihan hätkähdin ja mies kysyi, että mikä tuli. [:)] Voi että, ihanaa tuntea taas nuo potkut. 5 päivää oli välissä.

Kiva kuulla meemi, että sait vähän helpotusta huoliin potkun muodossa [:)] Jos muistat sen sijaisen sijaisen nimen, niin seuraavalla kerralla pyydät saada puhua jonkun muun kanssa [;)] Karseita tollaset tyypit, miten sellaset päätyykin tollaselle alalle. Tosin, onhan kaikilla huonoja päiviä, että ehkä silläkin oli vaan kakka päivä.

Niin meemi kyllä, tuhoutuu kuumennettaessa.

Itse valitettavasti myös olen sellaisella alalla että tiedän että monessa paikassa ei kuumenneta tarpeeksi tai jopa ei ollenkaan. Esim pakastetuotteet pitää ehdottomasti nyt raskaana ollessa KUUMENTAA hyvin, lämmitys ei riitä, ja kas kas katsokaa esim kebab paikoissa tai buffeteissa jne siellä on pakasteherneet joskus jopa jäässä tai sitten vain kylmän veden alla sulatettu. Tähän on syy miksi he tekee niin, parempi sulattaa kylmän veden alla ettei rakenne ja väri kärsi vahingossa. Laiskuudesta ei siis ole kyse.

Raskaana ollessa pitää aina varmistaa keittiöltä onko maissit, herneet, paprikasuikaleet jne noutopöydässä kuumennettu höyryssä kunnolla.

Sori kun nyt puhun näitä mutta kun todella tiedän näistä asioista paljon, kokki kun itse olen ja työkokemus on enemmän kuin vahva.

Harmi kun sulla noin kökkötyyppi vastailemassa puhelimeen, ei taida itse olla ollut raskaana koskaan kun noin suhtautuu.

Eikun hyvä vaan, että Ang1 mainitsit noista ravintolajutuista. Mä lähinnä kirjoittaessani mietin ihan kotikokkaamista, koska mä oon ihan hermona siinäkin. Vaikka itse tiedän mitä teen ja miten. Joka kerta mun pitää järkeillä itselleni, että voin syödä turvallisesti esim. uunissa käynyttä homejuustoa jne. En tiedä miks mä oon näin hermona... Oon miettinyt, että pitäis jossain vaiheessa soitella siskolle, että tultais kattomaan mitä vauvan vaatteita sillä olis antaa, mutta jotenkin en uskalla soittaa ennen rakenneultraa. Joo tiedän, että hermoilen vähän liikaa...

Niin, pitääpä vielä mainita tällainenkin listeriaan liittyen: Kouluaikana kun opiskeltiin ja viljeltiin listeriabakteeria, käytiin harjoituksen vuoksi ottamassa koulun ruokalan salaatista näyte ja viljeltiin se. Kappas vaan kun siitä löytyi vaarallinen määrä listeriaa. Siitä tulikin melkoinen haloo... Onneksi se salaatti oli myös sen näköistä, että läheskään kaikki eivät olleet sitä ottaneet. Niin, että tosiaan kotikeittiön ulkopuolella saa olla tarkkana.

Niin ja kun se listeria ei oo normi-ihmiselle mitenkään vaarallinen edes kuulemma niin siksi tuota mitä sanoin pakastetuotteiden käsittelystä harrastetaan ja paljon.
Ennen vanhaan siis itsekin tein noin paljon ja ihan määräyksestä.

Toksoplasmoosi tai joku vastaava oli se mikä siitä kissan käpälistä ja suusta jne tarttuu kun ne siellä hiekassa möyrii.

Salaatti onkin paha listerian kanssa koska joskus joihinkin ravintoloihin tulee valmiiksi silputtua salaattia ihan henkilökunnan vajeen vuoksi, mikä tarkoittaa sitä että sen on huonolla säkällä joku italiaaano jossain bulgaariassa mullan keskellä pessyt, tyyliin. Tai sitten vaan ravintoloilla on niin kiire etteivät ehdi muka peseen huolella.

Kotikeittiössä en kans pelkää silleen mitään mutta kyllä esim just. subit, kebabit ja pizzat on jäänyt nyt väliin.. Ihan vaan kun on toisesta kyse.

Meemi mä ymmärrän sua niin täysin, itse odotan rakenneultraa kuin kuuta nousevaa. Tuntuu että sen jälkeen helpottaa huomattavasti tämä pelko.

^kommentoin tänne heinäkuun osastoon vielä tuosta toksoplasmoosista. Meillähän siis on kaksi kissaa. Mä edelleen halin niitä, pidän sylissä, nukun ne kainalossa jne. niin kuin aina tähänkin asti. Kissa on siisti eläin ja siksi riski kissan käsittelyssä on minimaalisen pieni. Se mistä toksoplasmoosi oikeasti ihan konkreettisesti voi tarttua on kissan uloste. Kissan hiekka ei siis sinänsä ole vaarallista. Meillä mies putsaa kissojen vessan nyt raskausaikana. Toksoplasmoosi multa testattiin ja negatiivista näytti. Kyllä mä aika monta muuta riskiä näen suurempana kuin kissat... Miettii, että olen elänyt aika monta vuotta kissojen kanssa, mutta tartuntaa en ole saanut.

Eikös se ole oireeton se tokso?

Joo mä en noista tiedä, tiedän vaan mistä lääkärit ja neukkutäti varottanut. [:)] Mulle kun on sanottu että se hiekka kulkeutuu käpälien mukana jne, taitavat sit vaan tyhmyyttään noin varoitella? Pitäis niittenkin kyllä vähän opiskella siitä mistä neuvovat oikeesti! !

Takaisin