Heinäkuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Malla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harmi jos näin on, koska se on vaan etu että testataan. Muuten voi vauvan käydä todella huonosti jos on hoitamaton diabetes päällä.. Kai se on sitten joidenkin kuntien saituutta taas tms??

Niin tai sitten kaikissa ei ole otettu vielä tota käytäntöä..Itse en sinne mielellään menisi mutta parempi vaan:)
Hyvä olla tälläsen piikkikammoisen ja kipuherkän raskaana:D

Mulla ei oo ennen ollut piikkikammoa mutta mulla on tosi hankala löytää suonia joten sen myötä on nyt vanhemmiten tullut vähän araksi kun mua on niin rusikoitu labroissa. En kans mielellään siksi toista kertaa enää menisi mutta pakko se on toisen takia mennä. Eka kerta meni yllättävän kivasti, toivottavasti se toinenkin kerta.
Samoin odotan ihan älyttömän innolla tipan laittamista sairaalassa, se kuulema on tosi kamalaa kun se tökätään kämmenselkään ja varsinkin kun se otetaan pois.. voi oksetus sentään kun ajatteleekin sitä tunnetta!

Juu mäkin ihmettelin muuten, kun jouduin sinne ku luin sitten joiltai foorumeilta että ei kaikkien oo täytyny sinne mennä.. Luulin et se on sellanen rutiinitutkimus ja niinhän se näköjään jossain kunnissa onkin.. Varmaan täällä Espoossa kans, kun itelläni ei siis mitää syytä epäilyksiin ollut suvussa tms.. Unohdin aina sit kysyä ja nyt siitä onki aikaa jo.

Minäkin tuota ihmettelin jo edellisessä raskaudessani, kun silloin luin etukäteen, että kaikki odottajat pannaan sokerirasitukseen, mutta eipä minulle silloin puhuttu asiasta sanaakaan ennen kuin kysyin ja silloin vastaus oli, että ei tarvi mennä, kun ei aiemmissa raskauksissa ole ollut ongelmia asian kanssa ja vauvatkaan eivät ole olleet isoja.

Tälläkään kertaa minulle ei mitään tuosta puhuttu, enkä sitten edes kysynytkään, kun vastaus olisi varmasti taas ollut sama ja on minulla tässä muutenkin ihan tarpeeksi tuota miettimisen aihetta. Käsittääkseni normaalipainoisten alle 25v ensisynnyttäjien harvoin tarvii tuohon testiin mennä (itse olin 21 saadessani ensimmäisen, nyt jo 35... mutta kun tosiaan kaikki raskaudet onneksi sentään sokeriarvojen osalta olleet ongelmattomia.)

Ilmeisesti ainakin keski-suomessa rasitukseen joutuu nykyään kaikki..Joo mulla se kammo tullu siitä kun mun suonet menee piiloon ja sen takia se kokeen ottaminen sitten sattuu..Ja kerran sain sisäisen verenvuodon käteen kun akka ei osannu verikoetta ottaa,jouduin syömään viikon tulehduskipulääkettä ja käsi oli sinisenmusta ja turvonnu:/ että kiva..

Siis sokerirasitus testi otetaan käsivarresta... Ja niitä testejä on nykyään kaks raskauden aikana yks alussa ja toinen sitten viikoilla 20+ jotain.
Ja tättärä, nimenomaan painolla ei ole mitään merkitystä eikä iällä asiaan. Yhä useampi sairastuu diabetekseen ja harva on ylipainoinen tai iäkäs. Itse olen ylipainoinen ja minulla ei ole diabetesta. Ystävälläni joka on hoikkaakin hoikempi on diabetes nyt raskauden ajan ollut. Että näin.

Täällä otetaan sormesta ne kolme pistokoetta..Ja meillä on vain kerran se,pitäny varata 24-28 viikkojen välille

Voi kun meilläkin olisi vain sormenpäästä... ei tosiaan. Ja mulla tosiaan on kova homma aina löytää ne suonet tuolta syvältä niin se on niin hauskaa.
Onneksi otetaan loppuvaiheessa sentään, siellä se yleisimmin puhkeaakin.....

Tai ainakin neuvolantäti sanoi niin..Ja hitto jos valehtelee..Musta ei kyllä kolmea verikoetta kädestä oteta..

Ja mua ei päästetä edes normi yhden verikokeen jälkeen puoleen tuntiin lähtemään niin kolmen verikokeen jälkeen varmaan kupsahtaisin:D 

Ei täällä päin tarvitse mennä sokerirasitukseen. Ainakaan ei ole mitään mainittu, että pitäis [:)] Kaveri sen sijaan joutui samassa neuvolassa "korkean" iän takia.

Näköjään vaihtelee aika paljon noi käytännöt..Täällä oli ennen et iän ja lihavuuden takia mut nyt on tullu et koskee kaikkia..Koska eipähän se noista ole riippuvainen..Ja uudelleen joutuu rasitukseen jos neuvolassa testi näyttää niin tai et löytyy pissasta sokeria

Juu, tuntuu vaihtelevan käytännöt sokerirasituksen suhteen. Täälläpäin sokerirasitus tehdään kaikille yli 25-vuotiaille ja sitä nuoremmille jos BMI on 25 tai yli tai on muuta riskitekijää. Näin mulle kerrottiin. Mäkin sitten ikäni takia kuulun testattaviin... Pitää mennä rv 26-28.

Ang1: ei se tipan laitto kämmenselkään ole mikään iso juttu. Sitä ei juurikaan tunne tai huomaa. Mulle on laitettu kymmeniä kertoja kämmenselkään. Kerran astmakohtauksessa teholla kun multa oli jo kaikki suonet "karanneet" hapen puutteen takia, nukutuslääkäri sai vihdoin laitettua mulle tipan (muiden lukemattomien epäonnistuneiden yritysten jälkeen) ja se laitettiin käsivarren sisäpuolelle, ranteen ja kyynärtaipeen väliin. Voin sanoa, että se sattui. Suoni oli siitäkin kohti niin hukassa, että joutui siihen kohtaan vielä kaivamaan ja se on sellainen paikka, että todella tuntui. Mä olen ollut elämästäni yhteensä n. 6 kk tiputuksessa, joten kokemuksia löytyy... Tosin suurimman osan ajasta mulla oli tippa rintakehässä, isommassa suonessa kun nuo pienet ei kestä pitkäaikaista... Mutta tosiaan, tippaa ei kannata pelätä!

Puuduttaako ne sitä kohtaa mitenkään mihin tippa tulee? Jos ei niin minä ainakin pyydän jonkun puudutteen

meemi voi kettu sentään!! Tommonen teksti ja sit kevyesti että ei tartte pelätä [:D] Voi tsiisus.. mä oon entistä enemmän paniikissa. Mulla on oikeesti kaikki suonet niin hukassa ettei tosikaan... ja miten sen kans pystyy nukkuu ja sit kun se juurtuu kuulema silleen suoniin että kun sen ottaa pois niin se on kuulema ihan helvettiä... [:(] No mut jos mä synnytän luomuna niin sittenhän sitä ei laiteta [:D]

Jestas sentään! [:D] Ei se tippa oo niin hirvee miltä se kuulostaa. Onhan se vähän ikävä, kun se on siinä kämmenselässä yleensä, mutta ei se niin kaamea oo, etteikö sitä kestäis. Se pois ottaminenkin tapahtuu kyllä niin vauhdikkaasti, että vaikka tuntuuki vähän ällöltä, niin ei sitä kauaa tarvi kestää. Ei kannata sitäkään pelätä. ´
Ja sitä paitti: Kun mennään sitten synnyttämään, niin eiköhän meillä oo vähän muut ajatukset päässä, kun sitä tippaa laitetaan, että ei sitä tuu ajatelleeks... [;)] (niinku esim ne supistukset ja muu synnytykseen liittyvä!)

Ja siis Helsingissä ainakin on just niin (näin mun neuvolatäti kertoi), että kaikki yli 25v laitetaan automaattisesti sokerirasitukseen. Ja testiltä säästyy oikeastaan vain jos on alle 25v ja on todella hoikka (en muista mikä BMI) ja on ensisynnyttäjä. Sitä en tosin tiedä, että jos on tättärän tilanteessa, niin ehkä silloin ei tarvii kans mennä, eli on jo useampi raskaus takana eikä niissä mitään diabetes oireita.

Niin ja täällä Helsingissä siis pitää mennä ensin viikoilla 12-16 ja toisen kerran viikoilla 24-28. Ja se ensimmäinen verikoe otettiin multa ainakin sormesta, koska siinä nopeasti katotaan, että voidaanko testiä yleensä ottaen tehdä (jos liian korkea lukema, niin testiä ei tehdä sinä päivänä). Kun sormesta otettu on kunnossa, juodaan se sokerilitku ja otetaan eka verikoe käsivarresta. Sit mennään istumaan tunniksi, jonka jälkeen otetaan toinen näyte taas käsivarresta. Ja sit vielä kerran istutaan tunti ja otetaan kolmas näyte käsivarresta.
Mulla ainakin hoitajat otti aina uuden näytteen siitä samasta kohdasta mistä ekakin oli otettu, kun siinähän on jo "reikäkin" valmiina, niin löytyy se suoni helposti.

Ei se niin kamalaa ole, ottakaa rauhallisesti! [:)] (Ja ymmärrän että piikkikammoiselle se on kamalaa, mutta täytyy vaan yrittää psyykata ittensä sinne niin, ettei etukäteen kovasti hermoilis, eiks niin?)

Takaisin