Heinäkuun höpinät

Täällä sitä nyt ollaan ja odotellaan lääkärin tuomiota (odotellaanko vaiko syödään nappia joka jouduttaisi) supistuksia tulee n. 10-5min välein tällä hetkellä ja voimistuvat koko ajan.. Käyrillä oltiin myös tuossa..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Ymmärrän hanski_ ja ALotta hyvin, että ajatus jaetuista sairaalahuoneista ilman miestä ahdistaa. Oman lapsen ensihetket ovat niin ainulaatuisia ja henkilökohtaisia, ettei niitä haluaisia jakaa tuntemattoman kanssa. Itseäni myös esikoisen kohdalla ärsytti se sairaalan aikataulu. Siivooja laukkasi huoneeseen aamuvarhain, halusit tai et. Toivottavasti muillekin paikkakunnille saataisiin noita potilashotelleja. Olen myös ymmärtänyt, että myös niihin saa kyllä tarvittavan tuen ja avun, jos vain pyytää niin kuin sairaalaosastollakin.

Ja August14, hurjasti onnea matkaan!!! Ihanaa, että täällä tapahtuu. Voimia koitokseen!

Augustille tsemppiä!

Minua ei niinkään ahdista ajatus jaetusta huoneesta, kuin se ettei mies pääse sitten samalla lailla osalliseksi. Koko tämä raskauskin on mennyt niin, että mies jää osattomaksi, mm. vauveli potkii innokkaasti ollessani yksin tai esim. tulevien kummien kanssa, miehelle ei ollenkaan. Onneksi miehen sisko asuu suht lähellä sairaalaa ja sinne on lupa mennä yöksi, muuten ajomatka olisi yli 80km suuntaansa joka päivä.

Tsemppiä August14!

Kävin eilen Kättärillä tutustumiskäynnillä ja itseäni helpotti ajatus siitä, että osastolla potilashuoneet tuolla on pieniä ja niissä on pääsääntöisesti 2 äitiä ja vauvaa, poikkeuksellisesti max 3. EI siis megahuoneita, jossa kellään ei ole mitään yksityisyyttä. Toiveena meillä silti perhehuone mutta kuulemma sektioäidit menevät jaossa edelle, koska tarvitsevat mahdollisesti enemmän tukea vauvan hoidossa. Saapi nähä kuinka käy;)

Intouduin täyttelemään tuon lomakkeen synnytyssairaalaa varten, joka HUS:n alueella kehoitettiin täyttämään. Vähän kokoamaan omia ajatuksia ja toiveita synnytyksestä, jos vaikka sairaalaan päästessä on ajatus ehkä hieman takkuinen :D Mulla nyt päällimmäisenä se, että olen puhtaasti ANTI-luomu ja toivon myös lääkkeellistä kivunlievitystä, Kaikki mitä laki sallii mentaliteetilla :P Toisaalta kirjasin myös, että toivoisin minulle kerrottavan selkeästi toimenpiteistä, synnytyksen etenemisestä ja vauvan tilasta. Epparia en haluaisi, ellei ole absoluuttisen välttämätöntä tehdä (luonnollinen repeämä kun tuppaa paranemaan leikkaushaavaa peremmin). Tässä nyt muutama juttu, jotka sain pökättyä lappuun.

Myös sairaalakassi, vauvan kamakassa ja eväskassi on pakattu, Oon ollu supertehokas, kun niin toivoisin pääseväni jo kohta synnyttämään :D Vauvan releet laitoin turvakaukaloon ja mies voipi siitä sitten nappaa setin mukaan kun tulee noutamaan pois. Sairaalakassi on erikseen ja kulkee sitten mun mukana jo synnärille lähtiessä. Ajatuksena olisi kyllä käyttää vauvalla sairaalavaatteita kotiutumiseen saakka, itsestäni en ole vielä varma. Pakkasin jotain omaa vaatetta nyt mukaan mutta voipi hyvin olla että laahustan koko visiitin ajan siinä ikiihanassa vaaleanpunaisessa halaatissa. En ole sairaala-ihminen ja vieroksun kaikkea siihen liittyvää. Siksi myös noi releet jotenkin ei nappaa. Eväspussissa on jotain miehelle, ettei ihan tsippaa ensimmäisen tunnin aikana :P Eväitä tukihenkilölle oikein suositeltiin otettavan.

Tämmöstä siis täällä, josko nyt sitten keskittyis auringonpalvontaan ja kesäpäivästä nauttimiseen :)

Hui, tsemppiä August! Mietin tässä että sun lapsi on varmaan jo maailmassa! Kerrohan sitten miten meni! Meillä on toiveena toi potilashotelli,mut sitä ennen on vielä monta mutkaa matkassa...

Nyt kun nämä helteet on meidän riesana, niin miten te vilvoittelette? Onko mitään poppaskonsteja joilla pysyis olo suht siedettävänä? Vai joutuuko tässä vaan kärsimään ja rukoilemaan, että helteet loppuis? :confused: Mä kyllä yritän juoda paljon ja pari kertaa päivässä tulee pyörähdettyä suihkun alla, mutta hiki on silti koko ajan. Ja kun tämä meidän kämppä on oikeasti ihan pirun kuuma! Suurimman osan päivästä aurinko paistaa suoraan olkkariin ja keittiöön ja olo on ku saunassa. Ja vielä tiilitalo, joka oikein imee lämmöt itseensä, joten tänne sulaa... :smiley-ashamed004

Otatko suihkut kuumana? Siis niin kuuma suihku kuin nahka kestää. Tehoaa paremmin kuin kylmä!
Periaatteessa siis toimii sen takia, että kun teet itsellesi vielä kuumemman olon suihkussa, niin kroppa alkaa tehokkaammin viilentää. Viileä/kylmä suihku tehoaa vain hetkellisesti, kun sitten kroppa alkaa lämmittämään isommalla teholla.

Meillä on aina varjon puolelta ikkuna auki ja kun asuttiin vielä kerrostalossa, niin lattiatuuletin oli päällä yötäpäivää. Useimmiten sen varjon/viileän puolen ikkunan edessä tehostamassa ilman virtaa sisälle. Ja jos vaan voi, niin yöllä sitten mahdollisimman monta ikkunaa auki. Tuuletin auttaa senkin takia, että liikkuva ilma tuntuu viileämmälle kuin seisova.

Ei näillä pitkälle pääse, mutta jos vähän helpottais?

Mulla on tuuletin. Tai kaksikin, pöytäversio työpisteessä ja jalallinen makkarin nurkassa. Ja suihkussa tulee käytyä usein. Myös pihalammessa uimassa. Mahd kylmä suihku on paras, virkistää eniten.

Joo, kuumassa suihkussa käyn. Miestäkin monesti patistan kuumaan suihkuun, mutta hänen mielestään ne on niitä "akkojen höpötyksiä" :grin Ja aurinko puolella yritän pitää ikkunat ja verhot kiinni, muttei se paljoa auta. Tuulettimet puhaltaa melkeinpä yötä päivää. Illalla makkari on onneksi vähän viileämpi, mutta aamulla taas herää auringonpaisteeseen..

Mä oon kans mielummin ottanut viileitä/kylmiä suihkuja kuin niitä kuumia. Tuntuu et kuuman suihkun/saunan jälkeen vasta hikoiluttaakin..Huhhui!!

Akkojen höpötykset on kamalia, varsinkin raskaana olevien akkojen :grin

Asun kuumassa kerrostalossa, aurinko paistaa aamusta iltapäivään olkkariin, iltapäivästä iltaan makkareihin ja keittiöön. Helvetin kuumaa, 30 astetta, eikä ilma kierrä juuri ollenkaan.. Kissan takia parvekelasit ja tuuletusikkunat voi olla vaan rakosellaan

Juon kuin kameli, suurimmaksiosaksi jääkaappikylmää vissyä, käyn ainakin pari kertaa päivässä jääkylmässä suihkussa, käsipesut niin kylmällä vedellä kun tulee, päivällä ikkunat ja verhot kiinni, illalla läpiveto, muttei se enää auta kun yötkin niin lämpimiä. Meillä on kattotuulettimet makkarissa ja olkkarissa, jotka on päällä sen mukaan, missä huoneessa on. JÄÄTELÖÄ syön pari tikkua päivässä.

Sillon kun oli kuumuuden lisäksi kuumia aaltoja, ni laitoin kylmäkallen pyyhkeen sisään ja laitoin iholle.. Tarpeenvaatiessa oon aatellut että liottelen jalkoja kylmässä vedessä, muttei oo viel tarvinnut. Nykysin noi kuumat aallot tulee vaan nukkuessa, jonka takia sitten heräänkin.. Juon lasillisen kylmää vettä ja hetken oon hereillä ja yleensä sitten menee ohi ja palaan sänkyyn.

Mutta kyllä se kärsimystä silti on, eipä auta muuta kun odotella että pääsee ilmastoituun sairaalaan pariksi päiväksi ;)

ps. tekis mieli tirvasta niitä apinoita, jotka hehkuttaa kuinka ihana keli on. Mulla on niiiin kurjaa näiden kelien kanssa, että en todellakaan jaksa kuunnella kuinka ihanan lämmintä on. MUR.

tuli vielä yksi kikka mieleen, tosin käytin tätä kun joku vuosi sitten poltin nahkani (liian vähän lisäsin aurinkorasvaa päivän mittaan...) Ihan hitusen kostea lakana pakkaseen (tunti pari siellä) ja se sitten peitoksi tai päiväaikaan vaikka kaftaaniksi :D

Vauvat ei varmaan tykkää niin viileästä olosta, mutta selkää käsiä, jalkoja vasten voisi tehdä hyvää. Nyt kun tän keksin niin takuulla huomenna kokeilen kuumottaviin jalkoihin... nyt ne turvotukset iski.

Mä en tee muuta kun makaan tuulettimen edessä sohvalla aamusta iltaan alusvaatteissa ja juon mahdollisimman paljon. Joka toinen ilta saunotaan ja se kyl auttaa vähän sit kunhan se hiki on laantunut. Mut meil on pieni puutalo ilman koneellista ilmanvaihtoa ja tälläkin hetkellä ikkunat auki, tuuletin yhden ikkunan edessä ja liesituuletin päällä jo kolmatta tuntia.. Silti lämpötila 28. :/

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Itseä ei oikeastaan kuumuus haittaa mutta en tiä johtuuko sitten siitä ettei ole yhtään nälkä! Varmaan pariin viikkoon nälkä on ollu kokonaan poissa ja syöminen onki ollu enemmä pakollista tai työpäivään kuuluvaa lounasruokailua.. Nytte kun äitiyslomalle jäin ni pitääkin oikein kiinnittää huomiota et oikeesti tulee syötyä kun varmaa se ihan toivottavaa olis raskauden tässä vaiheessa kun vauvaki eniten painoa kerää..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Kuuma on täälläkin, +30 sisällä vaikka kuinka tuulettais ja pitäis ikkunoita kiinni/auki! Kattotuulettimet pyörii täysillä yötä päivää ja yöt on kaikki mahdolliset ikkunat auki.. Päivisin ei ole toivoakaan, että pystyis mitään fyysistä tekemään. Voi kun asuis veden äärellä, niin lilluttelisin päivät jorpakossa! Tai sit pitäs hommaa sellanen lasten allas, missä vois lököillä..

Mä en uskalla mennä ees uimaan ku en tiedä onko paikat kiinni vai auki.. no tiistaina olen viisaampi!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Mun piti kysyä uimisesta uudelleen neuvolassa keskiviikkona, mutta unohtui kun se täti hössötti... Aikaisemmin perhevalmennuksessa sanoivat, että niin kauan saa käydä kun limatulppa on paikoillaan.

Kävin kyllä tänään uimassa ihan järvessä, ja mitä nyt googlailin, niin pitäisi olla ok, kun kalvot ei ole puhjennut, siis lapsivettä ei ole tihkunut.

Tiedä nyt siis taas mikä on oikein, mutta ainakin omaa oloa helpotti jo se, että jalat sai viileähköön (ehkä 20c) veteen.

Alotta, Mäkin olen kuullut samoja juttuja, mut mulla on ollu tässdä jo kolmatta viikkoo jotain epämääräisiä vuotoja ja nyt tiistaina on neuvola lääkäri missä ehkä saan selvyyden että mitähän se nyt on.. Kun ei neuvolan mukaan kuulema ole hätää jos ei supistele tai se vuoto ei imeydy siteeseen et side olis 24/7 märkä. Huoh. On tää raskaus sitten kerrassaan ihanaa kaikkine eritteineen ja muine ihanine vaivoineen!

Iski sitten ihan kamala makeanhimo! Ja tuossa ois pantteripussi nokan edessä :p Mutta uskaltaako paljoa syödä? Tosin oon kuullu, että salmiakki auttais matalaan verenpaineeseen ja mullahan oli perjantaina paineet laskenu.. Mutta onkohan tuosta nyt sitten haittaa jos tyydytän makeanhimoni.. Ette arvaa kuin paljon tuo pussi mua houkuttaa :rolleyes:

Takaisin