Heinäkuun höpinät

Millier, mä olen syöny kyllä salmiakkia ihan huolella. :) Ja sitähän saa syödä 50g päivässä ja pienessä rasiassa on 35, olen tarkistanut asian! ;) Mut itse en kyllä mittaile paljon syön, syön kun syön.. enkä ole mitään huomannut. Sehän se on idea et sitä pitäs välttää varsinkin jos verenpaineet on jo koholla.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Niin, siis tarkennuksena, että 50 g saa syödä kerta-annoksena, kunhan kokonaiskulutus jää 250 grammaan viikossa :wink

"Lakritsi ja salmiakki
Käytettävä kohtuullisesti raskauden aikana. Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa turvotusta ja verenpaineen nousua, ja runsas käyttö on liitetty ennenaikaisuuden riskin lisääntymiseen. Kohtuukäyttöä vastaa alle 50 g/kerta. Runsasta käyttöä vastaava määrä glykyrritsiiniä (yli 500 mg/viikossa) vastaa noin 250 g lakritsia viikossa."

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...intojavitamiinit/Sivut/Muita-suosituksia.aspx

Taidanpa lähteä kanssa salmiakkiostoksille, jos vaikka sillä synnytys innostuisi käynnistymään :D viimeyönä päädyin jo riippumattoon terassille nukkumaan muutamaksi tunniksi kaiken kuumuuden keskellä. Sisällä kun ei tahdo lämpötila alle 25 juurikaan laskea. Ulkona oli kuitenkin ihanan viileää ja ensimmäistä kertaa viikkoihin nukuin edes osittain peiton alla. Heti huomattavasti levänneempi olo vaikka koneellinen puunhakkuu lähistöllä käynnistyikin jo 5ltä ja piti palata sisälle. Saatanpa löytää itseni tulevanakin yönä sieltä :P

Gnome, totta juu. Mä en syökään karkkia kun viikonloppuisin ja tosiaan ostan sen yhden laatikon tai sekotuspussin :) mut en kait se pantteripussikaan viikossa liikaa ole. Mä en pysty ees kerralla syömään karkkipussia kun tulee pahaolo! :D

En pystynyt minäkään vaikka niin uhosin :sick009 Jäipähän karkkia toiselle päivää :p Mulla on kyllä nyt muutenkin vähentynyt tuo karkin syönti nyt loppuraskaudessa..Mutta välillä vaan iskee ihan älytön himo :rolleyes:

Onko teille jo tullut tuo eka äitiyspäiväraha? Mulle tuli tänään ja lähinnä ihmetyttää toi summa o_O mullehan maksaa siis työnantaja, mut kelan tekemässä päätöksessä oli paljon isompi summa. En sitten tiedä olenko käsittänyt jotakin väärin, mut tuskin veroihinkaan menee 800e..:eek: paljonko muut on saanu?

Miulle tuli viimeviikolla ja summa oli verojen jälkeen ~600€ (mutta siis miulla ei ole ollut koskaan oikein mitään kunnon tuloja)..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon kans työtön ollut marraskuusta ja mulle tulee eka rahat Kelalta suoraan vasta 28.8 kun sieltä tuli päätökset joku kuukausi sitten ja siinä oli tää eka summa jotain reilu 1000 miinus verot tietty 22%

Millier: Kela maksaa korotettua päivärahaa (en nyt muista kuinka kauan) ja työnantaja sulle ihan normaalia palkkaa joten Kela tod.näk. (riippuu tietenkin palkastasi) maksaa työnantajalle ensimmäisen kuukauden ajalta enemmän kuin mitä työnantaja maksaa sinulle..Se kaikki on kyllä eritelty siinä Kelan päätöksessä..!

Täällä menossa rv 36+3, maha ei tunnu laskeutuneen juurikaan, minkäänlaisi oloja ei ole et synnyttäisin ennen syyskyyta (la 25.8.) :D sairaalakassi on vain hajanainen ajatus. Tuskin sinne omia hygienivälineitä kummempaa tulee laitettua, ainakin viimeeksi oli helpotus haahuilla sairaalan kaavuissa ja vaihtaa & heittää pyykkiin kun vauva kakkasi tai puklasi päälle. Omat kun pitäisi laittaa kotiin pestäviksi. Ainoastaan omat pehmoliivit taisi olla mukana.

Ongelmana näen lähinnä sen, että mitä ihmettä otan vauvalle kotiutumisvaatteiksi jos kelit on tällaiset?! Esikko syntynyt talvella. Kertokaa joku kesävauvan saanut, mitä päälle ilmastoituun autoon?

Nää kelit on kyllä niin pepusta kun olla ja voi. Kotona +30c yöt päivät, alkaa hieman tuskastuttaa. Koin tuossa 24 h oksennustaudin, sen jäljiltä on maha kuin nuijittu, mut vauveli onneksi potkiskelee reippaasti. Tekemistä olisi viel ennen vauvan syntymää ja lapsivuodeaikaa mut olo on kyllä kovin hutera, verenpaineet huitelee matalalla, samoin hemppari. Ei kai auta kun hellittää ja nauttia näistä hengähdyshetkistä kun lapsi nukkuu päikkyjä <3

Meillä ei onneksi Koksissa ole edes perhehuonemahdollisuutta, mies ei ikimaailmassa haluaisi jäädä sairaalaan yöksi. Ja saampahan minäkin itsekkäästi totutetella muutaman yön uuteen tulokkaaseen ilman mustasukkaista isoveljeä. Sairaalassa olo on toivottavasti kuitenkin vain sen 3-4 vrk :)

Tuosta lakun ja salmiakin syönnistä... Itse matalat paineet omaavana, ole saanut kehoituksen syödä lakua, salmiakkia, suolan käyttöä lisännyt yms... ja nyt viikot 39+2 että enpä usko tuohon ennenaikaiseen synnytykseen ainakaan lakun syönnillä ;) Tai paljonhan sitä pitäs syyä sit???? Ite syön välillä 2n viikon jakson ajan 1 pussin päivässä (varmaa n. 300 gr/pss) Ja sillä sain paineet hetkeksi normitasolle :D ja voin sanoa, että sen jakson jälkeen ei lakuu syöty taas vähään aikaan. Että syökää nyt ihmeessä jos miel tekee :D Toki jos korkeet paineet vaivaa, niin sittenhän asia on toinen :)

Joo, ilmeisesti on pomo maksanut oikein. Katsoin tuon kelan päätöksen ja palkkanauhakin tuli, (mitään en kyllä niistä ymmärtänyt:rolleyes:) mutta oletan kuitenkin työnantajan maksaneen oikein. Ja palkkanauhakin oli vain kahdelta viikolta..

Täsmennyksenä vielä tuohon palkka-asiaan. Jos työnantaja maksaa, on TES:ssä määritelty mitä pitää maksaa. KK-palkkaisella yleensä normaali palkka, tuntipalkkaisella perustuntipalkka ilman lisiä.

Olen näitä töissä laskenut, niin hauskaksi menee, jos on esimerkiksi puhelinetu tai palkan päälle esim. provisioita. Tai sitten TES määrää jotain ihan muuta, miten se äitiysloman palkka pitää laskea.

Vaikka ne ekat päivät on niitä korotettuja, niin enpä ole vielä sellaiseen tapaukseen törmännyt, jossa työnantaja olisi saanut enemmän kelasta, kuin on työntekijälle maksanut. Voisihan niin teoriassa käydä, mutta käytännössä työnanatajalle 10 eur/h palkka kustantaa noin 13 euroa, eli jos työnantaja saisikikin kelasta 11, niin ei se siinä vielä voitolle pääse. Ja kun yleensä se päiväraha lasketaan vanhojen tulojen mukaan, niin useimmiten työnantaja saa noin 60% palkkakustannuksista takaisin.

Oon kyllä yleensä aina työntekijän puolella (vähintään hiljaa mielessä) mutta kyllä ne äitiyspäivärahat sais tulla jostain muualta kuin suoraan työnantajalta, tai jos kerätään työnantajilta, niin sitten kaikilta, eikä vain äitien työnantajilta.
Sori valitus, mutta kokemuksen perusteella tää nykyinen käytäntö sorsii naisvaltaisia aloja.

Puhut ALotta asiaa :)
Mä olisin mielelläni ottanut kuitenkin Kelan maksamat korotetut rahat, kun työnantajan, sillä paremmat ne on juurikin tässä alussa. Mutta kun korotus loppuu niin sitten mä voisin siirtyä ennemmin työnantajan maksamaan palkkaan :grin
Ja todellakaan työnantaja ei siinä voitolle jää, että maksaa sitä palkkaa alussa. Ei ne jää ikinä voitolle jos kyse on Kelan kanssa asioinnista tai saikuista tai ylipäätään mistään muusta kuin siitä, että työntekijä käy tunnollisesti töissä.

Mä eilen jostain luin tuosta samasta aiheesta (oisko ollut ihan vau.fi:n etusivulla). Skeptisesti suhtaudun, mun tuntuu että kesäaikaan lehtiin mahtuu kaikkea höttöä. Mun mies lähinnä ilahtui tuosta älykkyydestä jota tutkimus lupaa, hänelle ei koulunkäynti oikein maistunut nuoruudessa ja haluaisi, että lapsi pärjäisi koulussa paremmin.
On jo aikaisemmin sanonut, että toivois meidän lapsen saavan mun lukupään :grin

Iik iik, en tienny et minne tätä nyt jännäilis :D tossa vähä enne neljää aamuyöstä hulahti vähä lapsivettä (en ollu varma että oliko vai eikö) ja soitin synnärille ja sen soiton jälkee hulahtiki vähä reilummin vielä + pikkasen verta ja soitin uuellee ja sovittiin että meen tuossa aamulla käymään ku saahaan miun siskolta kyyti, mutta ei ole kuulemma mitään hätää et se veri klönttiki oli vissiin limatulppaa vaan. Nyt se jännitys sitte iski oikeen urakalla :)!!

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Huono puoli tässä vaan se et en kerinny nukkumaa ku muutaman tunnin ja nyt ei millään taho enää tulla unta ku perhosia mahassa ja miehekekki nii levoton et oksat pois :D pitäis kuiteki vähä latailla akkuja et jaksaa..

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Hei meillä pumpuli oli ihan sama. Valvottiin eka tosi myöhälle leffaa kattoessa ja 3 aikaan yöllä pomppasin pystyyn lapsivesien tulon takia! :D seuraavan kerran nukuin sitten saman päivän illalla juuri enne puoltayötä kun sain epiduraalin. :) hyvin jaksoin niillä lyhyillä unilla kuitenkin!

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin