Heinäkuun höpötykset

Ninni, niin olen minäki kun en tuotakaan muistanu aiemmin :) Nyt voisi toki jättää pois senkin vähän mitä sitä on tullut syötyä.
 
Mutta meetvurstiahan ei mainita millään kieltolistalla, niin riskit lienevät minimaaliset, vaikka ovat silti olemassa.
 
Oikeasti on kyllä hyvin pieni riski että normaalisti ei-pilaantunutta ruokaa syömällä (poislukien maksa) saisi jotain vahinkoa aikaiseksi. Mutta oman mielenrauhan vuoksi kannattaa jättää pois kaikki sellainen mikä pelottaa :)

Täällä päivät kuluu esikoista hoitaen ja 50-prosenttisesti töissä. Naponen on vihdoin oppinut nukkumaan ja viimeiset 2 yötä olen nautiskellut 9h yöunia :happy: Vielä viikko sitten saattoi heräämisiä olla monta yössä ja viikonloppuna sain nukkua vain 3 ja 5 h.
 
jeilei, ilmeisesti juurikin tuosta syystä, mutta varmaan aika vähäinen riski kun ei sitä erikseen mainita millään kieltolistalla...

Rsusanna, mie kans yks juustofriikki, hirveetä ku ei sais syyä auraa ja brietä :grin Nyt jos vielä metuukin pitäs välttää... Noh, ahmin niitä sitten kun voin ja huuhdon punkulla alas :grin
 
"Kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami. Nämä tuotteet saattavat sisältää listeria monocytogenes -bakteeria, joka voi aiheuttaa muun muassa keskenmenon. Näitä tuotteita ei saisi ikinä syödä, ellei niitä ole kypsennetty kunnolla."
 
Mut tuoki on nyt ristiriitasta tietoa. Koska en mä oo koskaan aiemmin tohon missään törmänny ja eihä ne leikkeleet oo raakoja?
 
Mäki luulen ettei possua olis leikkeleissä jos ne olis huonosti kypsennetty? Ku possua ei saa raakana syödä..
 
Onko jotai selkeetä listaa miten lujaa sikiön sydän lyo milläkin viikolla? Tai tietääkö joku? Mä en oo löytäny selkeetä vastausta netistä. Olis kiva tietää kuinka kovaa se lyö esim. rv 6+ 7+ 8+? :)
 
Äh mä en niin saa nukuttua...tunnin pyörin sängyssä kun on niin nälkä ja nyt vedän tääl tyytyväisenä suolakurkkuleipiä naamariin.
Jospa sitä vielä sais sit nukuttua ennen ku pikku mies herää.
 
Pakko oli googlettaa tuota meetwursti/leikkelejuttua, koska mullekaan ei koskaan aiemmin ole tullut vastaan. Kyseessähän on terve.fi artikkeli, joka pohjautuu webmd-sivustolla julkaistuun listaan. Sivusto vaikuttaa ihan fiksulta ja paljon samoja rajoitteita mainitaan, mitä thl:n listauksessa, mutta ei tuossa nyt tarkempia lähteitä ole, että kuinka todennäköistä on juuri leikkeleistä saada listeria. Loppupäätelmäni on, että Suomessa listeriaa on havaittu ainoastaan niissä kalatuotteissa eikä leikkeleissä, joten meetwursti ja leikkeleet olisivat ihan ok ainakin Suomessa valmistetut. Vaikka eihän thl siis mitään mainitse, että ulkomaisiakaan pitäisi vältellä.

Mutta kuten aiemminkin tuossa joku sanoi, että oman mielenrauhansa takia voi tietysti jättää syömättä.

Itse tulen syömään leikkeleitä jatkossakin. :)
 
Pakko on kirjottaa. Mitkä juustot olette joutuneet jättää pois? Ite olen kaikista juustoista löytänyt aina sopivan tuotteen! Lisäks neuvolassa oli puhetta ja muuallakin että itse graavattua lohta voi syödä pieniä määriä. Eli että graavikala on tehty täysin tuoreesta lohesta, eikä ole missään välissä esim.vakumoitu. Suolaus reilulla kädellä. Itse pohdin paljon tätä viime raskauden aikana. Harvemmin tulee kuitenkaan syötyä, mutta joulupöytään tein itse lohen. :) Hyvää oli.
 
Mä olen jättänyt pois sinihomejuustot, briet, vuohenjuuston. En oo kyllä noista edes katsonut löytyiskö sopivaa, kotimaisista saattaa löytyäkin. Ulkomaisista juustoista on niin paljon vaikeampi sanoa ja vannoa alkuperää.
 
En ole systemaattisesti jättänyt mitään juustoa pois, vaan katson aina onko pastöroitu. Yleensä syön juustot viinin kanssa, joten siksikään juustoja ei tule niin paljoa ostettua :grin

Graavilohta en ole tainnut aiemmissa raskauksissa syödä, mutta varmaan uskallan äitin graavaamaa tuorelohta syödä.
 
Kyl mäkin aion suomalaisia leikkeleitä syödä ja isän tekemää graavilohta itsepyydystetystä kalasta söin viime raskaudessakin, niin varmaan tulee tänäkin jouluna syötyä.

En mäkään ole oikeestaan jättänyt mitään juustoja pois...katson vaan et on pastaroitu.
 
Takaisin
Top