Heinäkuun höpötykset

Meil on täs melkein 3 kk väli näillä neuvoloilla. 6.8. on mein 8 kk neuvola ja tyttö on sillon melkein 9 kk. Punnistuksia ollaan välillä tehty ite mut pituus alkaa olla sitä luokkaa, että 74 vaatteita saa alkaa laittaa pois ja pakata 80 vaatteet kaappiin. Nyt alan siis itse koota 86 varastoon, niin kun tapana tässä on ollu. Mein likka oli jo 6 kk neuvolassa 70 cm ja kasvutahti on koko ajan ollu 3 cm kuussa, jotain yhtä kuukautta lukuunottamatta :D

Me oltiin viime lauantaina viihteellä miehen kanssa, kun anoppi katsoi tyttöä meillä. Täytyy kyl sanoa et vaik mä aina mieluummin aikaani vauvan kaa vietän niin ei ollu nyt ongelmaa irtautua ja olla ajattelematta toisen pärjäämistä. Ihan tervettä ja mukavaa oli tällanen asia itestään huomata. Lisäks illan päätteeks me istuttiin puistossa miehen kaa ja puhuttiin melkosen suoraan tästä vanhemmuudesta, lähinnä siittä kun on vähän parisuhde jäänyt sen myötä. Onhan se että eka vuosi varsinkin voi olla vaik mitä hulabaloota, ihan hyvä oli puhua asiat halki niin, että se oikeasti nyt tässä meidän arjessa näkyy. Mäki sain sanottua että valitettavasti nyt vaan on niin että koen etten ole mitään ja että itsetunto ei oo ollu näin alhaalla hetkeen. Kotona oon kyl jaksanu ja hoitanu lapsen ihan ongelmitta, mut jos ittee pitää aatella ni... en oo aatellu :P No, eiköhän se tästä. Mies on jaksanu hokea kuinka on paras vaimo ja puhunu tytölle, että ilman häntä ei olis kyllä mitään. Sitä se on kyl aina tytölle jutellut, ja mietinkin, että on tosi ihanaa jos mies jaksaa niin kannustaa ja kehua tyttöä vielä sittenkin, kun se ymmärtää, mitä isi sanoo... :)

Me vaihdettiin tänään turvaistuin ja laitettiin kaukalo häkkivarastoon :) poika matkusti oikein tyytyväisenä uudessa istuimessaan ja torkahtikin joksikin aikaan... Onko kukaan muu vielä vaihtanut ? :)

Vaihdetaan kk päästä. Sano nvlääkäri että parempi odottaa vielä kuukausi niin jaksaa paremmin pysyä istualtaan. Toki sanoi myös että tässä iässä harppauksia voi tulla huvin nopeaa joten 2 viikonpäästä voi kuulemma testata jo :)

Ronja, minkä kokoinen teidän lapsi on nyt? Tekis mieli vaihtaa mutta pitää varmaan vielä odottaa ja toisaalta ei olla valittu edes sitä istuinta.

Oli 8kk neuvolassa 8910g ja 70cm pitkä. Tossa istuimessa oli se suositus painoraja 9kg ja luulen että painaa just sen tällähetkellä :) Ja sen sai hieman kallistettua niin ei ole ihan istuvassa asennossa. Tosin poitsu on jo itse noussut istumaan 1,5kk ajan joten on jo varma ja tukeva istuja :)

Onko teillä istuin kasvot menosuuntaan vai taakse? Meillä kun on jo ostettuna isompi istuin. Se on kasvot menosuuntaan, ja kauheesti yhdessä liikkeessä sitä toitottivat ettei enää tuota mallia edes tehdä noin päin, pitäisi istuttaa kasvot taaksepäin. Painoraja meilläkin se 9kg, mikä on jo ylitetty, mutta yritän pitää kaukalossa niin kauan kun pää pysyy sen sisällä.

Meillä on recaro young sport ja se on kasvot menosuuntaan... Olen kyllä kuullut paljon kritiikkiä kasvot menosuuntaan istuimista, mutta sillä mennään nyt, varaa ei ole uutta istuinta ostaa. Eiköhän noissa kaikissa istuimissa ole omat hyvät ja huonot puolensa. Ja jos se nyt ihan turvaton istuin olisi niin tuskin sellaista edes suomen markkinoilla olisi myynnissä, näin uskon :)

No samaa mietin minäkin noista istuimista! Ja jos törmäys tulee edestä, kasvot menosuuntaan on turvallisempi. Tilastojen mukaan Suomessa tapahtuu eniten peräänajoja, tästä syystä kait sitten suositus on kasvot taakse..? Kyllä mekin kohtapuoliin joudutaan jo vaihtaan, pikkunen viihtyy varmasti paremmin niin päin! Ja kallistusjuttu on, saa vähän paremman uniasennon tarvittaessa. Joissain liikkeissä ovat kyllä olleet sitä mieltä, että jos vaan hyvin istuu ja painoraja ylitetty, niin voi vaihtaa. Se yks myyjä vaan niin paheksui ja tuli heti sellanen fiilis, että ei voi vaihtaa vielä pitkään aikaan :) Mutta sillä mekin mennään! Meidän aikana (tai siis mun :D) ei oo autoissa ollut takapenkillä edes vöitä, vauvaistuimista puhumattakaan. Että eiköhän nuo pikkuiset ihan turvassa ole :) Meidän istuin on Maxicosin Pearl.

Eikä kun juuri päinvastoin, nokkakolarissa selkä menosuuntaan oleva istuin suojaa parhaiten pienen lapsen niskaa, kun siinä pää ei retkahda eteenpäin. Siksi on tuo suositus alle neljävuotiaiden kuljettamisesta selkä menosuuntaan, kun niska on pienillä vielä heikko suhteessa pään kokoon. Eipä niitä turvattomia istuimia Suomen markkinoilla kuitenkaan ole kuten täällä on mainittukin, jokainen hankkii omiin tarpeisiin parhaiten sopivan istuimen :).

Huh, täällä on oman kylän musiikki juhlat (ke-su kestää) ja jumaliste tätä porukan määrää täällä :D ja me asutaan 'areenan' vieressä niin ei tarvii mennä edes alueelle kun kuulee kaikki mitä sielä lallatellaan :D tänään olis jari sillanpää ja ajatuksena olis mennä sitä kuuntelemmaan, pienenä tykkäsin mahottomana siitä ja käytii kattomassa sitä joskus kaaaauuuaaan sitte kauhavan juhannuksessa :)

Kiva kun suurimmassa osassa istuimia on tuo min 9 kg raja... Ja meidän tirriäinen oli 8 kk 7,3 kg... Eli näillä näkymin vasta vuoden iässä päästään penkkiä vaihtamaan! Ainoa mikä sopisi jo nyt, on juurikin tuo Maxi cosi pearl, mutta se on tosi kallis ja mies ei tykkää sen ulkomuodosta, hänestä se on liian simppeli tms ja ei näytä turvalliselta sivuttaistukien osalta... Hän on eniten tykästynyt recaroihin. Plääh. Liikaa vaihtoehtoja.

Mä kävin Idapa eilen Edelmannissa, oli hyvä!! Tänään tekis mieli käydä myös Siltsussa, ois lapsenvahtikin, mutta en tiiä.. Nukkuuhan tyttö toki silloin, että sen puoleen vois, ei oo häneltä pois :).

No ei ny jumalauta :D empäs aatellu että samassa paikassa pyörit ku meikäläinen :D pieni on maailma! Herrajumala :D
Ja asutkos sinä sitte täälä vai josai muualla? :D mää oon kyllä nyt hämmentyneessä olotilassa xD

Muokattu viimeksi:
Takaisin