Heinäkuun Höpöttelyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -Nennu-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varovasti ilmoittaudun tänne mukaan. Tänään käytiin varhaisultrassa ja pikkuinen siellä köllötteli ja sydän sykki hienosti. Kooltaan vastasi täysin päiviään eli 7+3.

Meillä on ollut pitkä taival kaikkinensa, joten hieman varovaisesti vielä suhtaudun tähän. Kunhan saan viestit täyteen ja pääsen salaiselle puolelle niin voin avata taustoja tarkemmin, mutta lyhyesti ensimmäisen lapsen yritys aloitettiin vuonna 2013 ja lapsettomuushoitoihin mentiin keväällä 2014. Kesällä yksi keskenmeno, muut inseminaatiot eivät tuottaneet tulosta. Hoitotaukokierron aikana joulukuussa 2014 kuitenkin plussasin uudelleen ja tämä raskaus päättyi onnellisesti ja lapsi syntyi syyskuussa 2015.

Toisen yritys aloitettiin kesällä 2016, kun kierto käynnistyi. Tuulimuna, keskenmeno, inseminaatio ja ivf-hoito vuosien aikana. Nyt oli menossa odotus toiseen ivf-hoitoon ilmoittautumisessa, mutta sponttaanisti raskauduin.. Katsotaan päättyykö tämä onnellisesti vai jatketaanko taas myöhemmin hoitoja.
Teillä on kyllä ollut pitkä ja kivinen tie. Toivottavasti tämä raskaus menisi onnistuneesti loppuun saakka ❤️

Varovasti ilmoittaudun tänne mukaan. Tänään käytiin varhaisultrassa ja pikkuinen siellä köllötteli ja sydän sykki hienosti. Kooltaan vastasi täysin päiviään eli 7+3.

Meillä on ollut pitkä taival kaikkinensa, joten hieman varovaisesti vielä suhtaudun tähän. Kunhan saan viestit täyteen ja pääsen salaiselle puolelle niin voin avata taustoja tarkemmin, mutta lyhyesti ensimmäisen lapsen yritys aloitettiin vuonna 2013 ja lapsettomuushoitoihin mentiin keväällä 2014. Kesällä yksi keskenmeno, muut inseminaatiot eivät tuottaneet tulosta. Hoitotaukokierron aikana joulukuussa 2014 kuitenkin plussasin uudelleen ja tämä raskaus päättyi onnellisesti ja lapsi syntyi syyskuussa 2015.

Toisen yritys aloitettiin kesällä 2016, kun kierto käynnistyi. Tuulimuna, keskenmeno, inseminaatio ja ivf-hoito vuosien aikana. Nyt oli menossa odotus toiseen ivf-hoitoon ilmoittautumisessa, mutta sponttaanisti raskauduin.. Katsotaan päättyykö tämä onnellisesti vai jatketaanko taas myöhemmin hoitoja.
Onnittelut hyvin alkaneesta odotuksesta!
Tervetuloa mukaan keskusteluihin.
Toimikoon vauvaliima ja pitäköön jarrusukat pikkuisen kyydissä!

Tänään 11+0 ja näin ollen 12. raskausviikkoa alkoi. Jäin miettimään, kun tuota foolihappoa suositellaan 12. raskausviikkoon asti, että syönkö sitä vielä viikon vai lopetanko sen nyt? 🤔 Kellään mitään tietoa? Toki neuvolaan voi aina soittaa ja kysyä.

Edit: THL:n sivuilla luki näköjään että 12. viikon loppuun asti, eli vielä viikon.

Muokattu viimeksi:
Tänään 11+0 ja näin ollen 12. raskausviikkoa alkoi. Jäin miettimään, kun tuota foolihappoa suositellaan 12. raskausviikkoon asti, että syönkö sitä vielä viikon vai lopetanko sen nyt? 🤔 Kellään mitään tietoa? Toki neuvolaan voi aina soittaa ja kysyä.

Edit: THL:n sivuilla luki näköjään että 12. viikon loppuun asti, eli vielä viikon.
Ite ajattelin syödä mammavitskua ihan loppuun asti, jossa siis foolihappo kulkee mukana ☺️

Minä kans tuota mamma vitskua syönyt ja jatkan aina imetyksen loppuun asti 🥰

Mulle terkka sanoi, että foolihappo auttaa raudan imeytymiseen, joten sitä kannattaa ottaa koko raskausajan. Eikä siitä mitään haittaakaan ole.

Mulla foolihappo erikseen (Foliren) ja neuvolassakin sanoivat että ekan kolmanneksen jälkeen lisänä otetulla foolihapolla voi olla jopa haittavaikutuksia sikiöön. Löysin netistä yhden maininnan, että voi lisätä astman riskiä sikiöllä, mutta toisaalta monella sivulla sanottiin ettei ole haittaa. Löysinpä yhden tutkimuksenkin, jossa läpi raskauden foolihappoa syöneiden äitien lapsilla oli paremmat kognitiiviset taidot. Kumma kun on vähän ristiriitaista tietoa, ja tosiaan neuvolassa ihan sanoivat että 12 viikon jälkeen pitäisi lopettaa, kun voi olla haittaa (ei sanonut kyllä mitä haittaa)

Mulla foolihappo erikseen (Foliren) ja neuvolassakin sanoivat että ekan kolmanneksen jälkeen lisänä otetulla foolihapolla voi olla jopa haittavaikutuksia sikiöön. Löysin netistä yhden maininnan, että voi lisätä astman riskiä sikiöllä, mutta toisaalta monella sivulla sanottiin ettei ole haittaa. Löysinpä yhden tutkimuksenkin, jossa läpi raskauden foolihappoa syöneiden äitien lapsilla oli paremmat kognitiiviset taidot. Kumma kun on vähän ristiriitaista tietoa, ja tosiaan neuvolassa ihan sanoivat että 12 viikon jälkeen pitäisi lopettaa, kun voi olla haittaa (ei sanonut kyllä mitä haittaa)
No ompa kyllä hassua, että neuvolasta ovat tommosta sanoneet. Ite jotenkin oon siinä käsityksessä, ettei siitä ole haittaakaan, kun ihmiskeho kuitenkin tarvitsee sitä muutenkin toimiakseen.

Jep kuulostaa todella erikoiselta. Tuon perusteella varmaan kannattaisi viikon 12 jälkeen vältellä foolihappopitoisia ruokiakin 😄 Lisäksi raskausajan vitamiinit on tarkoitettu syötäväksi koko raskauden ajan, ja niissä on poikkeuksetta se 400-500 mikrog foolihappoa per pilleri.

Minäkin olen sen kongnitiivisuus-tutkimuksen lukenut ja osittain juuri siksi aion F syöntiä jatkaa joka toinen päivä. Taustalla jo huomattavasti ennen raskautta otetut verikoetulokset, joissa sitä oli F aivan liian vähän.
Ja vielä kummallisemmaksi asia menee mikäli noita hiven-, vitamiini- ja kivennäisainesuosituksia erehtyy vertailemaan kansainvälisesti... Suomessa keskimäärin maltillisempia saannin raja-arvoja kuin esim USA, Kanada tai vaikkapa Espanja.

Yritä tässä sitten syödä ja juoda terveellisesti, tulevan lapsen kaikki tarpeet huomioiden!!

Muokattu viimeksi:
Hyvä että otin asian täällä siis puheeksi! Täytyy kysyä ensi viikon NT-ultrassa vielä asiasta, kun se tehdään eri paikassa kun missä mun neuvola on. Hyvin vähän löytyi kuitenkaan netistä mitään mainintaa siitä että olisi haittaa, tuon astmaviittauksen löysin, mutten kuitenkaan sitä tutkimusta jossa tämä olisi todettu. Jos siitä ei mitään haittaa ole niin sitten kyllä jatkan läpi raskauden.

Mulla on siksi tuo erillinen folaatti, että normaalit monivitamiinit löytyi jo taloudesta ennen ehkäisyn poisjättöä ja ajattelin että turhaan ostaa sitten mammavitamiinia kun voin ottaa vaan folaatin tuohon rinnalle.

Terveyskirjastosta löytyi foolihappoon liittyen tällainen: "Jos foolihappolisää käytetään pidempään [kuin 12 rv], annossuositus on enintään 0.4 mg päivässä 12. raskausviikolta eteenpäin."

Terveyskirjastosta löytyi foolihappoon liittyen tällainen: "Jos foolihappolisää käytetään pidempään [kuin 12 rv], annossuositus on enintään 0.4 mg päivässä 12. raskausviikolta eteenpäin."
Tämä olisi juurikin se määrä mitä esim. Minisunin Mama-vitamiineissa on 😊

Nyt on pakko kysyä että onko kukaan huomannut mahan kasvua? 🙈 Tänään on vasta 9+3 ja mä tajusin tällä viikolla että vähän on kasvanut jo, vyö ei mene niin kireälle kun ennen. Mieheltäkin kysyin ja sanoi että on huomannut.

Nyt on pakko kysyä että onko kukaan huomannut mahan kasvua? 🙈 Tänään on vasta 9+3 ja mä tajusin tällä viikolla että vähän on kasvanut jo, vyö ei mene niin kireälle kun ennen. Mieheltäkin kysyin ja sanoi että on huomannut.
Oon koittanut ottaa noin kerran viikossa kuvat aamuisin, mitään en oo vielä huomannut. Tänään 11+0 ja oon aika lyhyt (161cm), mutta toisaalta mulla on myös reilu 10kg ylipainoa. Lisäksi kyseessä esikoinen ja taaksepäin kallistunut kohtu. Heti kun syö jotain niin sitten kyllä vatsa aivan pullistuu, mutta ei se raskausvatsaa ole 😅

Ite oon nyt syöny family vitamiineja. Mamma vitamiineja en oo viel ostanu kun aattelin et syö nuo family vitskut loppuun. Onkohan ok syyä nuita vai pitäskö siirtyä mamma vitskuihin 🤔 tossa tuoteselosteet molemmista. Tokana se mitä nyt ite käytän.

Liitteet

• 671B00AF-82F4-44AD-A31B-4B20C861CE1F.jpeg
    671B00AF-82F4-44AD-A31B-4B20C861CE1F.jpeg
    93.2 KB · Katsottu: 3
  • 8E20037B-64E7-4F71-B52B-A42C8D9159E9.jpeg
    8E20037B-64E7-4F71-B52B-A42C8D9159E9.jpeg
    163 KB · Katsottu: 3
Niin ja otetaan vinkkejä vastaan miten helpottaa raskauspahoinvointia. Olen kirjaimellisesti ollut neljä päivää makuu asennossa. Heti kun nousee ylös niin iskee kauhea olo. Tää olo pahenee päivä päivältä😬

Mulla farkkujen pitäminen ei tunnu enää mukavalta vaan painaa, liekö sitten vain turvotuksen vuoksi. Eilen kyllä terkka ultratessa mainitsi, että kokeillaan mahan päältä ultrata jos kohtu olisi eteenpäin kallellaan niin näkyisi jo sitenkin ja mikäli taaksepäin niin alakautta. Itselläni tämän perusteella siis eteenpäin kallellaan. Treenileggarit on parhaita tällä hetkellä päällä. Mulla nyt 8+5

Takaisin