Heinäkuun höpöttelyt

Kävin jo kelassa asiaa ihmettelemässä niin ei ne maksa kun sen 4(?)päivän rahat ja loput tulee sitten syyskuussa.kaveri ihmetteli samaa et kun mulla se la on 12 päivä niin ois pitäny tulla enempi.tiiä sitä sitte miten ne niitä laskee.kituutusta se ens kuu tulee jokatapauksessa olemaa.Must ois kyllä ihan kiva maksaa ite omat autolaina ja vakuutusmaksut.etenkin kun meillä mies maksaa kaikki muut laskut + sen oman autovakuutuksen joka sekin tulee ens kuussa. o_O
 
Mie saan viimeisen palkan eli heinäkuulta viimeinen päivä. Äitiysvapaa alkaa 10.7., heinäkuun äitiysrahat menee siis työnantajalle. Mutta muistaakseni puolessa välin ensi kuuta saan kyllä itsekin Kelalta rahaa jo. Eli elokuun alulta, moneltako päivältä sitä nyt ehtii tulla ihan omalle tilille. Ensimmäinen kausi taisi olla 30 päivää? Niin elokuun puolivälin tienoilla maksavat työnantajalle nuo heinäkuun hynäskät ja miulle ne elokuun alun. Meillä ei pitäisi olla pärjäämisen suhteen siis mitään huolta. Miehenkin tulot kun putoavat nollaan taas, kun ei enää saa kotihoidontukea, kun jatkaa opiskelujaan. Opintotukikuukaudet hällä siis käytetty. Mutta näillä mennään. Toimeen kyllä tullaan. :)
 
Just katoin tota mun kelan päätöstä ni siin on niist maksuista et 31.7-3.8 (4 päivältä) rahhoo maksetaa tilille 2.8 ja seuraava on 4.8-2.9 (25 päivältä) maksetaa tilille 2.9. sen tän kuun eli viimesen palkan sain tilille heti sillon tän kuun alussa.siitähän varmasti riittää tän ja ens kuun laskuihin + normi mun elämisee,se palkka kun niin iso onkii.ehkä mä joskus saan selville et miten ne kelan rahat menee noin,mut kelahan on aina oikeessa,toisinkun asiakas. :confused:
 
Mulla itseasiassa maksoi työnantaja normaalin palkan kolmelta ekalta kuukaudelta :) On noisa liittojen sopimuksissa tosi paljon eroa! No nyt ne ajat on muisto vain :sad001
 
On se kyllä ihan kummallista, että kela maksaa nuo tuet takautuvasti. Kun kela ylipäänsä maksaa tukia, niin se varmaan olettaa, että ihmiset tarviis ne rahat oikeesti elämiseensä. Mitä järkeä ne on sitten maksaa vasta kuukauden lopussa, kun sen kuun vuokrat on jo pitänyt maksaa ja jollakin elää se kuukausi? Itekin saan ekat rahat vasta heinäkuun lopulla, vaikka oon alottanu äitiysloman jo ennen juhannusta. Aloitin sen siis niin aikaisin kun mahdollista, koska lyhyeksi ajaksi ei olisi ollut mitään järkeä tilanteessani hakea kesätöitä.

Vähän on itelläkin tiukkaa ollut, kun edellisen kerran rahaa tullut opintotuen tullessa toukokuun alussa. Se sentään maksettiin aina kuun alusta. Onneski on ollut vähän säästöjä, vanhempani avustaneet hieman ja mies maksanut suuremman osan meidän kuluista kuten aina muutenkin.
 
Kellitys: Kiitos, on ne vaan ihania! A-kaksonen on tyttö ja B on poika. :) Vähän jännitti siinä vaiheessa, kun molemmat pussit roikkuivat yhtä aikaa ulkona :eek: , toisessa jokin verinen möykky ja toisessa ällöä keltaista nestettä (huomatkaa että olen synnyttänyt steriilisti sektiolla enkä tiedä normaalieritteistä mitään), mutta hyvin se siis meni. Nyt karitsat hyppelevät jo ulkona ja syövät tai ainakin maistelevat maidon ohessa kauraa ja vihreää.

Muuten tämä lisääntymisbuumi on ollut tänä vuonna vähän liiallista, meillä kun kanitkin osoittautuivat sisaruksiksi eivätkä veljeksiksi ja tekaisivat jo helmikuussa poikueen (isä kastroitiin heti, mutta eloonjääneet poikasetkin ovat harmi kyllä osoittautuneet pojiksi), ja poni lähtee vielä viikon päästä astutettavaksi... Kissa ja koira ovat onneksi leikattuja poikia.

Kiippu: Pidän kyllä äitiyspakkauksen reunapehmustetta aika turhakkeena, mutta minulla tarttui sellainen silti matkaan neuvolan ilmaisesta kierrätyspisteestä. En kyllä muista esikoisen nukkuneen yötäkään laatikossa.

Kelan systeemi tosiaan kismittää, minullekin tulossa eka maksu takautuvasti vasta elokuun lopussa. Sinänsä se on ruhtinaallista, sillä olen ollut viime ajat saikulla ja siihen nähden tuloni kolminkertaistuvat (!), vaikka samoista palkkatuloista molemmat lasketaan.
 
Ihanat sukulaiset ja mies oli eilen järjestänyt mulle vauvakutsut ilman, että tiesin yhtään mitään niistä! :love017 Kyllä melkein poru pääsi, kun tajusin mistä on kyse ja olivat ostaneet niin ihania lahjojakin vauvalle. Hieman helpottaa tässä rahapulassa, kun ei kaikkea tarvitse itse ostaa. :)
 
Äitiyspäiväraha ja vanhempainpäiväraha anomus haettu ja nyt jään virallisesti äitiyslomalle. Aiemmin ei ole tarvinnut asioida Kelan kanssa, ja kovin epävarmaa nää lomakkeiden täyttämiset :confused:
 
Tosiaan heinäkuukin on jo puolessa välissä. Laskettuun ois enää rapiat 2 vk aikaa, hieman alkaa jo jännittää ja kuulostelee omaa vointiaan tarkemmin. Liikkeet on alkanu tuntua rajummin ja supistuksia seurailee erilailla. Meillä alkaa olla pikkuselle kaikenlaista jo valmiina ja petikin odottaa pientä tuhisijaa. Pikkusiskon reilu 3kk ikäistä pikkumiestä kun hoitaa, niin ihan herkistyy, että kohta sitä on itelläkin tämmönen ihanuus sylissä. Tänään neuvolassa tulikin puhe siitä kuinka tulis muistaa hoitaa myös parisuhdetta vauvan synnyttyä, toivottavasti sitä osaa sitten ottaa sitä yhteistä aikaa ja olla läsnä myös sille toiselle. Oikein mukavia odotus päiviä elomammat :)
 
Ensimmäinen virallinen äitiysloma päivä!! Huh kun kaikki tuntuu olevan jo ihan lähellä ja kohta vauva sylissä... :)))
 
Harkinnassa ostaa rintapumppu, osaisko joku suositella mikä kannattas ostaa ja mitä ei kannata missään nimessä mennä hankkimaan? :)

Tsemppiä loppuodotukseen kaikille elomammoille! :)

Täällä saatiin jo oma nyytti syllin :love7
 
Meillä oli esikoisen aikaan käytössä emma-merkkinen ja käsikäyttönen rintapumppu. Maksoi sillon n. 25€, mutta nyt löytyy jo alle 20€:lla. Oli mulle ainakin ihan riittävä. :)
 
Kiippu; laittaisitko synnytystarinaa tulemaa kun ehdit ja jos ylipäätään haluat. Niille voisi myös oman ketjun luoda :)

Muoks; sellainen onkii jo luotu :)
 
Onnea Kiippu, ihanaa!
Täällä alkaa väkisinkin jännittämään, kun menen viikolla 37+ ja vauvoja jo syntyy, h-hetki voi itselläkin olla koska vaan.
 
Onnea Kiippu täälläkin, synnytystarinaa kovasti odottelen. Meilläkin oli käsikäyttöinen Emma, hyvin toimi.

Täällä on tylsää, kun tuntuu, että kaikki muut saavat nyytit syliin tai vauva on jo kiinnittynyt tai muuta jännää eikä itsellä ole merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä. Tällaista se on ollut kyllä alusta asti loppukuunodottajana foorumilla - kun itselle tapahtuu jotain jännää, se on muille jo ihan vanha juttu, eikä kukaan jaksa kommentoida. No, vielä pitäisi malttaa melkein viisi viikkoa sektioon.
 
Älä sää Helli murehdi siellä,mulla on laskettuuaikaa 2 viikkoo + päivät eikä oo niin ensimmäistäkää kipeetä supistusta tullut eikä ole muutakaan oiretta että synnytys ois alkamassa.eiköhän mullakin se synnytys sit viimeistää viiden viikon päästä käynnistetä...jos suinkii vaan muistetaan laughing7
 
Helli, minulla on vähän sama tilanne! Elokuun lopulla laskettu aika, joten odotella vielä saa. Ja muilla alkaa jo tapahtua tai pian tapahtuu, itsellä vaan odotus jatkuu... mutta eihän me pienistä lannistuta, kyllä se meillekin vielä aika koittaa! :)
 
Helli: Älä yhtään murehdi, onhan täällä paljon sun kanssa väkeä kenen la on kuun loppupuolella. Oma la on 5.8, mutta toistaiseksi ei mitään synnytykseen liittyvää ole tapahtunut ( kiinnittymisiä, kunnon supistuksia yms) Joten "pahimmassa" tapauksessa mullakin on vielä kuukausi synnytykseen vaikka olenkin listan kärkipäässä. Vaikka sektio ei tietenkään mikään lottovoitto, ainakin tiedät että sun ei tarvitse kärvistellä yliaikaa omassa raskaudessasi :)
 
Ei mullakaa o ollu mtn ihmeellistä .. vauvakaa ei oonkiinnittyny vielä ja mudta tuntuu et se tulee vasta syyskuussa kuitenkin. Et ylläri on jos tulee ajoissa tai aikasemmi :D
 
Takaisin
Top