Heinäkuun hölinät

Ei ole vielä näkyviä tahroja tullut vaatteisiin, tai sitten on ollut niin pieniä, etten ole huomannut. Sitä olen kyllä välillä ihmetellyt kun kissa tulee syliin, ja alkaa leipoa joko mahaa rinnan alapuolelta, tai itse rintaa, nenä kiinni siinä rinnassa just nännin kohdalla, ja tuntuu menevän jonkinlaiseen transsitilaan o.O Olisko sitten joku tuoksu siinä kuitenkin, vaikkei mitään näkyvää tihkutusta olisikaan. On vaan tullut kissalle tuollainen tapa vasta nyt mun raskauden aikana.
 
Kaari, itse ajattelen niin että mitä vähemmän kemikaaleja vauvalle sitä parempi. Eli en etenkään vauvalle käyttäisi huuhteluainetta :) ei kyllä muullekaan pyykille käytetä. Kyllä ne vaatteet äkkiä siitä pehmenee käytössä ja pesussa.
 
Huuhteluaineita ei suositella vauvoille. Tai tässä käsityksessä olen ollut. Syynä pitäisin hajumiksiä mikä vauvan ympärillä jatkuvasti leijuu.

Meillä on käytössä myös tuo erisanin hajusteeton ja ei huuhteluainetta (paitsi kestovaipoille joskus etikka). Ennen käytin jotain perus hajustettua ja nyt en vaihtais takaisin yhteenkään hajustettuun ihan sama mikä ois. Ne tuoksuu todella voimakkaalle! Sitä ei niin ajattele kun on tottunut siihen hajuun, mutta minulla tekee pahaa jo esimerkiksi kauppajonossa jos edessä oleva on pessyt hajusteellisella. Tätä ongelmaa ei sillon aikaisemmin ollut, oikeastaan taisin tykätä jostain omonkin hajusta.
 
Mulla on ihan just tuo sama, ennen käytin pyykinpesuun Arielia, jossa on todella voimakas tuoksu! Nyt en voi sietää sitäkään, Sertossa on niin minimaalinen tuoksu, että sen siedän,mutta en muuta. Hiuslakkakin oli vaihdettava tuoksuttomaan, kun alkoi tökkiä itseä se hajupilvi, joka leijui mukana. Ristiriidassa on kuitenkin se, että käytän hajustettuja shampoita ja suihkusaippuoita, mutta niissäkään en tykkää kovin voimakkaista tuoksuista. Mutta vauvalle kyllä käytän mieluummin tuoksuttomaan vaihtoehtoja.
 
Juu ei huuhtista vauvan vaatteille.
Mua ihmetyttää sekin kun joskus ostanut fb kirpulta yms vauvanvaatetta ja aivan armoton tuoksu leijuu koko kämpässä kun saapuvat postista. Yleensä siis tiedustelen kyllä etukäteen että pesty hajusteettomalla. Kuka haluaa lasta noille altistaa? :sad001

Tuo erisan tuoksuu todella raikkaalta vaikka hajusteeton, suosittelen! :)
 
Kuka lähtisi ulkomaille viisi viikkoa ennen laskettua aikaa? :D omalla autolla Ruotsiin lautalla, olisi häät tiedossa :D Pystyykö autossa istumaan, tuleeko laivall paha olo, turpoaako jalat...? Mennäkö vai ei?
 
En lähtisi. Mut erona onkin se että ei tässä enää tässäkään vaiheessa (Rv 27) oo mitään tsäänssei reissata mihkä.
En olisi kyllä esikoisestakaan pystynyt. En voinut silloin edes autossa matkustaa pidempään kun alkoi armottomasti supistella.
 
Uskaltaisin lähteä. Ruotsista kun on kyse. Jos on normaalisti edennyt raskaus niin tuskin mitään ongelmia ilmenee matkallakaan.

Istuminen saattaa olla aika ajoin epämukavaa, mutta jos pidätte tarpeeksi jaloittelu taukoja niin pärjäät varmasti.
 
Meillä on vuosia pesty omon hajusteettomalla, mutta vaihdoin pari vuotta sitten erisanin vastavaan kun siinä luki, että voi pestä kestovaipatkin. En tiedä olisiko omollakin voinut kun ei lukenut mitään. Erisan on kuitenkin max 60 asteiselle vedelle, niin lisänä on mini risk, joka on myös 95 asteen kestoinen. Voisi varmaan jatkossa ostaa pelkkää mini riskiä.
 
Tuo olikin hyvä tieto, en olisi osannut kiinnittää huomiota noihin maksimipesulämpötiloihin :O Sertostakaan en ole katsonut, mikä siinä on maksimi, olen kuitenkin välillä pessyt lakanoita ja pyyhkeitä 90 asteessa (koneessa ei ole 95 astetta) käyttäen Sertoa normaalisti. Pitääpä tarkistaa :)
 
Tai siis en tiedä onko se veden lämpötila nimenomaan että kestää niin kuumaa vai onko joku muu syy miksi erisanissa on merkinnät käsinpesusta kuuteen kymppiin ja miniriskissä oli 30-95 astetta. Voihan se olla jotain ekotekojuttukin, että valmistaja ei ympäristösyistä halua, että kukaan pesee rikollisen kuumalla vedellä. Sitten voisi kuvitella, että se minirisk ei sovellu käsinpesuun kun siinä ei ollut käsinpesumerkkiä.
Ei noista ota maalaisjärjellä selvää. Voisihan sitä vaikka kysyä kuluttajaneuvonnasta aikansa kuluksi.
 
Saattaahan niissä olla joitain aineita, jotka ei sovellu kovin korkeisiin lämpötiloihin syystä tai toisesta. Hyvin harvoin käytän tuota 90-asteista pesua, mutta joskus tuntuu, että lakanat ja pyyhkeet kaipaa sitä. Tähän asti kaikki on kyllä kestänyt senkin, vaikka niiden pesuohjeissa on se 60.

Äitiyspakkauksessa oli muistaakseni kaksi vaatekappaletta, joissa oli käsinpesu (tai villapesu koneessa), kun niissä on merinovillaa. Se saattaisi olla sellainen villa, joka ei kutita minuakaan, sen verran tuntui pehmoiselta. Kaikki muu villa kutittaa, villasukat on ainoat joita voin käyttää :/ kyllä nekin jonkin verran nilkkoja kutittelee, mutta siedettävässä määrin. Villapaitaa en voisi ilman aluspaitaa pitää ollenkaan.
 
Enpäs oo itse tajunnut katsoakaan. Ei meillä kyllä usein oo 90 asteessa pestykkään. Hmm.. Tuosta täytyisikin ihan mielenkiinnosta kysyä, vaikka suoraan Erisanilta.
 
Musta välillä ihan hyvä pyöräyttää 90-95 pesu ihan koneen puhtaanapidonkin kannalta. Ja 60 astetta on mulla semmonen et kaikki lastenvaatteet menee sillä, ei 40ssä pöpöt kuole. Järkytyin oikein kun nyt keväällä alkoi pyöriä telkkarissa mainoksia pyykkidesistä o_O en ikinä käyttäisi sellasta kun vaihtoehtona on vaan tarpeeksi kuuma vesi.
 
Siis koneen oon kyllä pessy 95, mut itse pyykkiä en. Enkä näin ollen oo pesuainetta käyttänyt vaan koneen pesuainetta. Senkin jälkeen yleensä viel pessy koneen kerran kun aattelen et sinne jää jotain myrkkyjä.
 
Mä pesen valkoisen puuvillan 95 asteessa jotta pysyy valkoisena, puuvilla pysyy kulutusta kestävämpänä myös kun se pestään kuumalla ja lika irtoaa kunnolla, mut väriaineet ei tietty tykkää niin kuumasta (tai elastaani). Huuhteluaineena käytän huuhteluainelokerossa vähän etikkaa kaikelle pyykille, värit pysyy kirkkaampina ja pyykki raikkaampana ja tulee vähän pehmeämpää, varsinainen huuhteluaine tuntuu turhalta kemikaalikuormitukselta itselle ja ympäristölle (ja tietty sitä suuremmalla syyllä vauvalle).
 
Kuka lähtisi ulkomaille viisi viikkoa ennen laskettua aikaa? :D omalla autolla Ruotsiin lautalla, olisi häät tiedossa :D Pystyykö autossa istumaan, tuleeko laivall paha olo, turpoaako jalat...? Mennäkö vai ei?

Todennäköisesti lähtisin, kun on kuitenkin kyse Ruotsista jossa terveydenhoito on samalla tasolla kuin Suomessakin. Jos siis normaalisti sujunut raskaus. Laivallahan pääsee jaloittelemaan todella helposti verrattuna vaikka lentokoneeseen. Vielähän tuossa vaiheessa työssäkäyvä äiti on viimeisiä päiviä töissä, jos on normaalisti jäämässä äitiysvapaalle.
 
Nythän kovasti kohistaan välillä mediassa liiasta hygieniasta, joten siksikin ei minullekaan tulisi edes mieleen laittaa sitä mainostettua pyykin desinfiointiainetta pesukoneeseen :O Ehkä silloin voisin harkita, jos lapsi on sairastanut esim. vatsataudin, niin niihin likapyykkeihin voisin ehkä laittaa tuota desinfiointiainetta. Ainahan niitä joitain pöpöjä jää silti. Kyllä ympäristöstä nyt jonkun verran täytyy bakuja saadakin, jotta vastustuskyky kehittyy edes jonkinlaiseksi. Kotona vältän desinfioivia pesuaineita siivouksessa (ja pyykissä), ja ulkoilevat elukat kyllä pitää huolen siitä, että vaikka niitä käyttäisinkin, bakuja löytyy kotoa riittävästi.

Sitten tietenkin tarvitsee miettiä asioita uudelleen, jos vauva osoittautuu heti allergiseksi jollekin, mutta jos mitään oireita ei tule, niin en aio erityisesti suojella lasta kosketukselta eläimiin. Tarkoittaa siis sitä, että voin laittaa vauvan leikkimatolle lattialle ilman huonoa omaatuntoa bakteereista, joita siinä lattiaympäristössä väkisinkin on, koska veikkaan, etten jaksa olla joka päivä (tai edes joka viikko) luuttuamassa niitä lattioita. Imurointi on pakollista melko usein, varsinkin kesä-/syksyaikaan, kun ei vielä ole lunta ja pakkasta, se sisälle kulkeutuva hiekan määrä on aivan uskomaton :D
 
Ah ihanaa mikä ahistus. Iltavuoro edessä, melkee 2 vuoden loma ohi. Heräs yöllä klo 4 eikä nukahtanu enää. Taapero kitisee ja kiukuttelee kokoajan. Varmaa ihanan pirteä töissä. Työt loppuu 21 jälkeen ja tottunu 9 menee jo sänkyy. Ni sanon että huhhuh. Anteeks vuodatus.
 
Takaisin
Top