Heinäkuun eläimelliset odottajat

Jasmiini

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne voi laittaa heinäkuisten eläinjuttuja [:)]

Meillä on 4 vallatonta kissa ja kaikki ne takuulla tykkäisivät nukkua vauvan sängyssä ja rattaissa ja yksi jopa vauvan naaman päällä, joten aloitan "sodan" rakkaita kissojamme vastaan valmistautumalla ja tutkimalla suojakeinoja jo nyt [:D]

Verkkoja löytyy ilmeisestikin aika useasta liikkeestä, niitä sellasia joilla voi suojata rattaat / vaunut tai sängyn. Itse en joustavaan verkkoon ehkä uskalla luottaa ja siksi ilahduin tällaisesta löydöstä:
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/3847/pl#
Se on
" - teräsverkosta valmistettu puukehikkoinen suoja pinnasänkyyn
- se suojaa pinnasängyssä nukkuvaa lasta kissoilta ja muilta kotieläimiltä
- helppokäyttöinen ja tukeva suoja, joka kiinnitetään sänkyyn joustavilla kuminauhakoukuilla
- sopii standardikokoisiin pinnasänkyihin 120x60cm
- valkoinen teräsverkko, puuosat mäntyä
"

Ja vaikka olenkin puusepäntaidoiltani suorastaan naurettavan "käsi" [:D][:D] niin meinaan ihan ite nikkaroda tuollaisen. Löytyy verkkoaitaa ja remontista yli jääneitä puita. Ja jos oikein innostun niin meinasin vieläpä laittaa saranat toiselle pitkälle sivulle, niin sitten saan verkkokehikkon nojaamaan seinää vasten siksi aikaa kun nostan vauvan sängystä / sänkyyn, eikä se pääse myöskään irtoamaan millään (silloin voin jättää kuvan mallin mukaiset kuminauhakiinnitykset pois).

Ja eikun nikkaroimaan nyt kaikki kissaihmiset! [;)]
 
Ja siirrän tuolta yleiskeskustelusta eläinkeskustelumme tänne niin voidaan luontevasti jatkaa karvaisia juttujamme.


ALKUPERÄINEN: Satsu73
Täällä on eilen koettu yksi syntymän ihme. Kissani synnytti eilen neljä tervettä pentua, kaikki sujui nopeasti ja hienosti. Emo on tokakertalainen, ja selvästi sillä on paremmin homma hanskassa kuin ekalla kerralla, kyllä silloinkin sujui kaikki hyvin, mutta alku oli haparoivampi.



ALKUPERÄINEN: Tolteekki
OI oi oi oi Satsu73, ihanaa! Onnittelut kissille ja perheelle[:D] Rakastan kissoja ja mulla on itellä yks sisäkissa, joka ulkoilee pienellä aidatulla pihalla. En ole koskaan nähnyt juuri syntyneitä kisuja. Saako ne muun kodin vai pidättekö itse? (en siis ole ottamassa kissaa:D)



ALKUPERÄINEN: Muikku80
Ai niin - onnea Satsu73! Itsekin olen täysin kissaihminen ja voin hyvin kuvitella vastasyntyneet pienet söpöläiset! Ihanaa :)



ALKUPERÄINEN: tiger
satsu, onnittelut kisulle! [:)] meillä on ollut kissoja koko mun elämäni ajan ja on se vaan niin ihmeellistä kuinka kissaemo osaa hoivata pentujaan.. monet synnytykset olen seurannu vierestä, kissaemo kun on ollut minuun niin kiintynyt ettei ole alkanut synnyttämään jos en ollut vieressä.. [:D]



ALKUPERÄINEN: päivänkakkara

meillä kans aina jotain karvaotuksia ollu kotona, tällä hetkellä 2 koiraa mutta myös kissoja ollut.Meillä kissa teki pennut äitin sänkyyn peitonalle jalkopäähän[:)] oli ekat pennut sille, haki varmaan jotain lohtua ja läheisyyttä raukka..oon auttamattomasti hurahtanu kaikkiin eläimiin[:)]



ALKUPERÄINEN: Satsu73
Oi kuinka paljon viestejä, kun en ole nyt ehtinyt kuin kerran päivässä käydä lukemassa! En nyt muista kuka kommentoi mitäkin, mutta kiitoksia paljon kaikille kissaihmisille, jotka onnittelivat meitä perhetapahtumasta [:D] Kaikki neljä pentua kasvavat hyvin, ja emo on aivan loistava! Jos saisin itse päättää, niin joku noista jäisi meille, mutta koska miehellänikin on sanavaltaa, niin kyllä nuo kaikki ovat myynnissä [;)] Yksi tyttöpentu on jo varattukin, kolmelle pitää vielä löytää koti. Nyt saattaa joku minut tunnistaa (jos sattumalta seuraa kissapiirejä), mutta kasvatan siis harrastuksekseni rotukissoja, hyvin pienimuotoisesti mutta kumminkin.



ALKUPERÄINEN: Jasmiini
Luppa82, nauroin mielikuvalle siitä kuinka erilaisista maailmoista ollaan; asunnet ilmeisesti kaupungissa ja keskustassa kun metroa käytät. Minä taas maalla, kaikelta vilinältä piilossa ja eläinten keskellä. Vaan on täälläkin haittaa supernenästä. Erilaisten eläinten sonnan lapioinnissa se EI ole hyvä juttu. [:D] Eikä varsinkaan kissojen hiekkalaatikon putsauksessa... [:'(] Yksi kissoistamme on ottanut oikein päätyökseen minun ruokahalujeni toistuvan menetyksen. Meillä on 4 kissaa ja ne kaikki ovat suloisia. Mutta tämä yksi pitkäkarvainen ja kirjava naaras on supersuloinen; kauniit kirkkaat suuren suuret silmät, ei koskaan kynsi vaan jos leikkii niin tuntuu että se taputtelisi kättäni kahdella pumpulipallolla kun muka "taistelee" käteni kanssa. Liikkuu kevyesti kuin höyhen, välillä luulen ettei edes lattiaa tassuillaan koske kun on niin höyhenmäinen. Suloisempi kuin mikään siis! Mutta annas olla kun tulee ilta ja se aika että aletaan mieheni kanssa syömään. Juuri kun olen saanut lautaset pöytään, alkaa kuulumaan kissanhiekan kuopsutus. ja siellä on AINA tämä supersuloinen kissa, joka vääntää maailman pahimmalle haisevat plöröt! [:@] Aivan uskomatonta miten noin suloinen kissa voi haista noin pahalle! Olen antanut madotuslääkkeen ihan hiljattain ja tuntuu ettei sekään auta. Ja kieltämättä sekin on uskomatonta miten tämä vessahätä iskee hänelle ilta toisensa jälkeen juuri kun ruokalautaset kolahtavat pöytään ja minä huokaisen helpotuksesta istumaan ja valmistaudun nauttimaan ateriasta. [&:]



ALKUPERÄINEN: Satsu73
Jasmiini, hih, tuo kissajuttu voisi olla meiltä... tosin meillä tuota tekee kolmesta kissasta vanhin. Jos matokuuri on hiljattain annettu ja silti vaivaa, niin kannattaa miettiä, olisiko kissasi ruokavaliossa jotain rukattavaa. Joskus voi olla kyse jostain allergiasta. Ja toisaalta jotkut pöpöt (kuten giardia) eivät ihan millään kevyellä matokuurilla edes lähde. Sorry muut keskustelijat, tämä menee nyt NIIIIIN aiheen vierestä että - pitäisköhän meidän Jasmiini perustaa joku elukallisten odottajien keskustelu?? [:D]



ALKUPERÄINEN: Tolteekki
Tolteekki ilmoittautuu elukallisiin eläinhulluihin kissansa kera!




ALKUPERÄINEN: Dora76
Ja tämä ilmoittautuu kans mukaan siihen karvaisten kavereiden klubiin (kotoa löytyy 2 koiruutta)! [:D]




ALKUPERÄINEN: Nonunen
Kiva lukea teidän karvaisten kaveriden temmellyksistä [:D] Minä liityn kerhoon myös! Meillä kaksi kissaa. Molemmat poikia. Toinen laivakissa ja toinen puoliangora. Ihania vesseleitä molemmat [:)] Vähän kyllä jännittää miten reagoivat tulokkaaseen mutta luotan siihen että sopeutuvat tilanteeseen kun kuitenkin jonkin verran ovat lapsien kanssa olleet tekemisissä.



ALKUPERÄINEN: Tolteekki
Nonunen, mullakin laivakissa ja sillä kuusi varvasta... Yksi niistä on peukalo, kuten ihmisellä. ihan hassu![:D]



ALKUPERÄINEN: taiga
Satsun perheelle onnittelu suloisista kissavauvoista. Kissavauvat on NIIIN sulosia.

Tuohon lemmikkiklubiin tahtoo hän =) Meillä lattiat valtaa 9v saksanpaimenkoira. Hän rakastaa nukkumista vierashuoneen sängyssä ja on niiin kiltti höppänä. Sitten meiltä löytyy töpöhäntäinen rotikan näköinen kulkukoira. Hän on löytynyt pentuna roomasta hylättynä ja muutti meille n. 6-8kk ikäisenä (nyt ikää n. 3v). Hänen kanssaan harrastan vesipelastusta.. oikea sylivauva[:)] Ja nuorukaisena meillä touhuaa serbiasta tullut rottweiler narttu 4kk, joka ei ole vielä meidän oma vaan on sijoituksessa meillä. Siinä sitä touhua riittää, kun riennämme kevään ja kesän koirakoulusta toiseen ja pian tuon koiravauvan kanssa myös näyttelystä toiseen [:D] Pidän paljon eläimistä, mutta miehen allergian takia emme voi kissaa ottaa. Entisessä elämässä minulla oli vuohi, hevonen, kissa, kani, hamsteri, kilpikonna, koirat, papukaijat.. tosin ei kaikki yhtäaikaa [:)]
Nyt nuo koiruudet riittää vallanmainiosti <3



ALKUPERÄINEN: Nonunen
Tolteekki: Tällä myös kuusi varvasta! Ihanan hassun näköinen on, takatassutki ihan niiku jäniksen käpälät![:D] Sanovat myös että laivakissat ovat muita viisaampia ja mä olen ainakin huomannut sen! Tämä meidän toinen kisu on ihan torvelo laivakisuun verrattuna![:D]
 
heissuli vaan!

meillä asustaa kaks pitkäkarvasta mäyristä, aivan ihania tapauksia molemmat[:)]. Mulla huolen aiheena kun koiruudet nukkuu meän vieressä (kuinkas muuten..)että kuinkas käy kun vauva tulee, saattaa tulla ahdasta..ja oikeestaan kumpikin koirista semmosia että jos ei muuten mahduta niin sitten vaikka päällä nukutaan.Saankohan oppimaan ne lattialle omalle pedille, semmonenhan niillä kyllä löytyy mutta arvakkaa onko siinä monta yötä nukuttu..ja sitten toinen noista koirista on siis ihan hirvee nuolemaan siis jotain ihan käsittämätöntä, sillä lippasee kieli koko ajan..mutta on ne vaan niin ihania nuo karvaturrit. Meillä on ollut aina eläimiä, undulaatteja,koiria kissoja sekä hevonen

kissojen kans varmaan ihan paikallaan joku suoja pinnasänkyyn, ne kun tuppaavat hyppimään joka paikkaan ja rakastavat kaikkea lämmintä[:)]

että tämmöstä tällä kertaa, taidan alkaa leipomaan[:)]
 
Meidän "esikoisemme" 5v kääpiöpinseripoju on kans oikee mammanpoika, aina nukkuu mun peiton alla ja kainalossa. Saas  nähä mitä tykkää tulokkaasta... Tosin tulokas ei nuku meidän sängyssä joten eiköhän tuo säilytä oman paikkansa.
 
Ihanaa Jasmiini että oikeasti aloitit tämän ketjun - ei viedä elukattomien odottajien hermoja ehkä näin, jos yritetään pitää tää keskustelu tässä ketjussa [:D]
 
Meillä nuo kissavauvat kasvaa kohisten, ne alkavat jo hieman näyttää kissoilta vaikka silmät ovatkin visusti kiinni. Syntyessään ne aina näyttävät enemmän joltain rotanpoikasilta.
 
Meillä mies on _suurella vaivalla_ totuttanut kissat siihen, että ne eivät nuku enää minun vieressäni. Aluksi huuto makkarin oven takana oli kyllä hirmuinen, mutta pikkuhiljaa elikot ovat ryytyneet kohtaloonsa ja nykyisin "vasta" kuudelta alkaa yleensä valitus että "mamma ylös".
 
satsu73 mulla alko naurattan toi että kissat naukuu ylös sua ja tuli omista kissoista mieleen kun toinen herätti aina puskemalla kasvoihin ja kauheella kehräyksellä[:)] sitten kun olin ruokaalaittamssa niin nousi aina jalkaa vasten ja näykki pohkeesta.huoh oli maailman paras kissa...
 
Yhyy, tahtoo lemmikin! [:(] Näitä elukkajuttuja on niin ihana lueskella. [:)]

Meillä on ollut aina eläimiä, äidillä nytkin kolme ihanaa ja rakasta kääpiövillistä. Lukioaikoina sain gerbiilejä, kun niistä aika jätti joskus kolme vuotta sitten, menin eläinkauppaan ostamaan uusia mutta palasinkin kotiin rotan kanssa. Rutto-rotta oli maailman ihanin lemmikki, kissan ja koiran risteytys: itsenäinen ja itsevarma kuten kissa, toisaalta hurjan sosiaalinen ja hellyydenkipeä kuin koira. Veikeä herkkupylly, joka kyllä keksi kaikenlaista. Rakkaasta pojasta jätti aika viime kesänä, ja siitä lähtien olen kaivannut uusia rottia tai edes jotain sosiaalista ja veikeää rapsuteltavaa, joka toisi lohtua yksinäisiin iltoihin. Mies vain sanoo, etten tarvi mitään lemmikkiä, kun onhan tuo vauvakin tulossa. [:(] Miten tuon pään nyt käännän? Vaikka toisaalta, enhän minä siihen rottaankaan lupaa koskaan pyytäny, ilmoitin vain, että kotoa löytyy nyt uusi perheenjäsen, siimahäntäinen talttahammas [;)]
 
täälläkin yksin eläimellinen odottaja.. [:)] löytyy kissoista koiriin ja hevosiin.. mieli tekis vielä haalia pari lammasta ja pikku possu.. [:D] minäkö hullu? ehei.. [;)]

onko muiden koiruleilla ollu karvanlähtöä? minä tuun kohta hulluksi ton meidän hienon neidin kanssa, tumma sohva+vaalea koira+karvanlähtö.. ei toimi! [:D]
 
Täältä löytyy kans eläimellinen odottaja, itsellä kaksi kissaa, kääpiöhamsteri ja akvaario... Miehellä on 2 viljakäärmettä ja iso akvaario, joten tässä kevään aikana kun lyödään tavarat samaan kämppään niin meillehän tulee kunnon eläintarha :D
 
Minulta myös löytyy eläimiä! [:D] 6kk:n ikäinen saksanpaimenkoirauros, 2 kissaa ja kani. Ja kunhan saan tämän koiran nyt koulutettua niin laumaan liittyy vielä 3v beaglenarttu, joka tällä hetkellä on äidin luona sijoituksessa. Kauhistuttaa miten tämä lemmikkien pito onnistuu vauvan tullessa, asun nimittäin yksin kerrostalokaksiossa, mies asuu tuossa ihan tien toisella puolella, eikä yhteenmuuttoa olla vielä suunniteltu (seurusteltu vasta puoli vuotta). Kaikki ystävät ja tutut ovat kyllä tarjoutuneet hoitamaan vauvaa, mutta kun koirien ulkoilutuksesta mainitseekin, niin johan on muuta tekemistä. [>:] Eikä houkuta sekään idea että otan jonkun tänne vauvaa hoitamaan ja itse juoksen koirien kanssa pihalla. [&:] Taidan laittaa miehen kyllä juoksupojaksi, hänellekin on alkanut jostain ilmestymään raskauskiloja, meillä mahat kasvavat siis kilpaa. [:D]
 
noista meän koiruuksista, siis ne on mun silmäteriä mutta nyt on tullu joku semmonen että mulla ärsyttää kaikki äänet..siis tosi kumma juttu.Yöllä herään siihen kun koira kainalossa "maiskuttaa" ja voi että mua ärsyttää, täytyy alkaa tökkimään että lopeta jo!Sitten mun vanhempi poika puree kynsiä, voi jeesus sitä ääntä..tässä pari esimerkkiä, onko muilla tullut tällaisia "oireita"
Ihan naurettaviahan nää on mutta ärsyttäviä..Koirista vielä kun ne on semmosia sylivauvoja mutta nyt kun tuo vatsa pollottaa niin ei tunnu mukavalta kun päällä makaavat, yritä siinä nyt sitten olla kun toiset ihmeissään että mikäs nyt on, eikö se enää tykkää musta..kyllä on ihmisellä taas ongelmat[:D]
 
ALKUPERÄINEN: päivänkakkara

noista meän koiruuksista, siis ne on mun silmäteriä mutta nyt on tullu joku semmonen että mulla ärsyttää kaikki äänet..siis tosi kumma juttu.Yöllä herään siihen kun koira kainalossa "maiskuttaa" ja voi että mua ärsyttää, täytyy alkaa tökkimään että lopeta jo!Sitten mun vanhempi poika puree kynsiä, voi jeesus sitä ääntä..tässä pari esimerkkiä, onko muilla tullut tällaisia "oireita"
Ihan naurettaviahan nää on mutta ärsyttäviä..Koirista vielä kun ne on semmosia sylivauvoja mutta nyt kun tuo vatsa pollottaa niin ei tunnu mukavalta kun päällä makaavat, yritä siinä nyt sitten olla kun toiset ihmeissään että mikäs nyt on, eikö se enää tykkää musta..kyllä on ihmisellä taas ongelmat[:D]

 
Huikin vieraisiin pöytiin... Mua nauratti ihan hirveästi tuo "koira maiskuttaa" [:D][:D] En tiedä miksi se naurattikin niin kovasti [:D] Ei liity eläimiin, (jos ei sitä mun possua lasketa, jonka kanssa asun ;) mutta mua myös ärsyttää nykyään ihan typerät asiat. Esim. jos mies syö mielestäni "väärällä tavalla" ja kuuluu joku typerä ääni, ryystää keittoa tms... [:D]
 
Meillä on 8vko vanha spanieli vauva...tulipa taas totuteltua yö heräämisiin, kun "itki" pari ekaa yötä. Nyt onneksin tottunut ja rauhallinen öisin. Onneksi päädyttiin että otetaan koirus nyt, kun ensin mietittiin et sit kun jään mammalomalle....ehkä nyt ehtii oppii tavoille ennen kuin vauva tulee[:)]
 
Ihana tuo meidän vanhus, 9v saksanpaimenkoira mummu[:D] Aikaisemmin rottweiler koiravauvamme nukkui sängynvieressä lattialla, seropimme jalkopäässä lattialla ja vanhus kynnyksen luona. Nyt saku neiti haistelee vauvamasua ja on vallanut paikan aivan sänkyni vierestä lattialta. Hän on hyvin lapsirakas ja on sitä mieltä, että mammaa on nyt pidettävä kovasti silmällä.  Päivällä hän huihait välittää, mutta yöt nukkuu aivan lähellä [:D] 
 
[font="Trebuchet MS"]Meillä on kohta 7v sekarotunen uros, labradorin noutajaa ja samojedin koiraa ja kohta 5v narttu, sekarotunen sekin, siinä on ainakin sileäkarvaista noutajaa ja vissiin ajokoiraa. Niin tarkkaan haistelee kaikki jäniksen jäljet ja on muutenkin tosi tarkka nenänen että jotain metsästys rotua täytyy olla. Kummatkin on lapsiin tottunu et en usko että tulee ongelmia ja niillä on molemmilla omat nukkumapaikkansa. Sänkyyn eikä sohvalle oo kummallakaan mitään asiaa ni ei voi sitä kautta sattua vahinkoja.

Ootteko huomannu mitään eroa lemmikkienne käytöksessä raskauden aikana? Mun sisko tätä kysy kun se oli aikanaan huomannu omasta koirastaan että se olis "huolehtinu" systeristä enemmän. Sisätiloissa tuijotellu jostain maatessaan ja ulkona murissu vastaan tuleville jotka oli menny liian läheltä tai ollu jotenkin muuten uhkaavia siis sen koiran mielestä. Ja kun ei se aiemmin oo tommosta tehny ni meinas että se johtu raskaudesta. En oo aiemmin kiinnittäny huomiota mut tänään sit huomasin kun toi uros tuijotti mua kun istuin sohvalla kaikessa rauhassa. Liekö sattumaa.. [:D]

Löytyi näköjään muitakin kokemuksia heti ekalla googlettamisella http://blogit.hs.fi/koirat/2008/04/12/raskaus-koirien-suhtautuminen-asiaan-ja-ihmisten-suhtautuminen-koiriin/

Niin ja mun appiukko kysy heti että mihis koirat laitat? Hitto että suutuin... [:@]
 
[font="Trebuchet MS"]...ja lisää vaan samanlaisia tarinoita, taitaa se mahdollista olla! [:)] http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1689&postdays=0&postorder=asc&start=0

Toi vessa juttu mua rupes naurattaan kun meillä yks päivä mies tuli koirien kans ulkoo ja mä olin just sillo vessassa ni toi narttu istu vessan oven takana ja ulvoi! Sit mä raotin vessan ovea ni se tuli istumaan mun eteen ja nökötti siinä ihan hiljaa ikään kuin onnellisena siitä että kaikki olikin hyvin.. [:D]
 
meil on 2 kissaa,kummatki alle vuoden ikäisiä ja tosi leikkimielisiä.. :) aikaisemmin molemmat tuli mun mahan päälle nukkuun,mut nyt ei enää tulla :( olin jo tottunut siihen.... kohta vaan menee hermot niitten kanssa,ku ne on neitejä kummatkin ja toi juoksuaika taitaa olla alkamassa,nii huuetaan 24/7 kilpaa..
mutta en ole kyl ajatellut miten suojaisin sit vauvaa kissoilta...ehkä vaan täytyy pistää kissoillee täysipäiväinen makkarikielto päälle,nii ei ainakaan pääse käymään vahinkoa...
 
Ihmettelin tovin mitä tämä otsikko oikein sisällään piti, mutta (heh) sehän olikin sitä ihteään [:)][:)] Pöhkö minä!

Meillä on 8 kk ikäinen seropi uros (saksanpaimenkoira-labradorinnoutaja-beauceroninpaimenkoira) Osku, jolta itse asiassa viime maanantaina pätkästiin pallit pois. Oskulla massaa n 36kg ja säkää 67cm. Solakka pojan kloppi! [:D]

Kaikkihan tietää että sakemanneilla on tarve vinkua lähestulkoon kaikkea. Ja niin Oskukin tekee. Saas nähdä miten paljon vauvan tuleminen aiheuttaa "yksinäisyyden" tunnetta, kun oma aikani tietenkin aluksi on vauvassa. Olen kovasti pohtinut, miten onnistun vauvan hoidon ja koiran hoidon yhteensovittamisessa mieheni ollessa töissä ja minun äippävapaalla...no, kaikki selviää aikanaan.

Viikko sitten tosiaan oli leikkaus ja Osku ei ole ollut milläsäkään. Turhautunut se on edellisen viikon ollut ja löysi uuden "leikkikaverin" olohuoneen matosta. Sitä se on repinyt koska lääkäri määräsi 2 vkon pitkien lenkkien kiellon --- matto saa siis osansa. Noh, onneksi tässä ei nyt mitään uniikkikappaleita ole kotiin hankittu ja mattokin voidaan joskus uusia sitten kunhan vain järkeä tuolle otukselle lisää tulee [:)]

Sen verran jouduttiin raskauden vuoksi tekemään muutoksia, etten minä käytä koiraa ulkona koska se repii hihnassa aika paljon vielä. Ja talvisaikaan pienikin nykäisy voi olla aika kohtalokasta ison koiran kanssa!

Mutta, ihana otus! Tosin, tuollaisella vartiokoiralla pitää (ja on) kova kuri, joten sitä ei kauheasti paapota...rakkautta se silti saa [:)][:)][:)][:)][:)]
 
Miellä kävi taas eläinkammoisia vieraita eilen! [:D] Tällaisten ihmisten suosikkiaihe on meidän kissojen hävitys ja jos en niitä hävitä niin sitten en ainakaan saa koskea kissoihin, en missään tapauksessa! Koska kissoista saa sen toksoplasman ja sitten tulee aina, heti ja väistämättä keskenmeno! Tähän ei auta tarinani siitä kuinka esim. Suomessa hyvinkin monilla on kissoja raskauden aikana ja että kissojenpito kiellettäisiin lailla jos kissa olisi niin vaarallien että se järjestään saa aikaan keskenmenon jne.

Meidän yksi kissa alkoi kiehnäämään miesvieraan jalkaa vasten ja minä sitten ottamaan kisua kiinni jottei miehen kissankarvattomat hienot suorat housut vain likaantuisi [8D] Siihen hänen vaimonsa hädissään "Sinähän tiedät että et nyt saa koskea kissoihin! Ai kamalaa!" Hermostumatta yritin häntä rauhoittaa tiedolla että lääkärini tietää että meillä on 4 kissaa ja hän tietää myös että että ne kissat kulkevat meillä myös ihan talossa sisällä ja ovat sylissäni ja että minusta on testattu onko minulla toksoplasma ja tulos oli negatiivinen, eli helkatin positiivinen minulle [;)] Nainen siitä heti tivaamaan että mitä tohtorini minulle sitten neuvoi, että miten elää näitten kissojen kanssa vaarantamatta raskautta. Vastasin hänelle minun "hieman" ontuvalla paikallisella kielellä: "Minä ei saada syödä kissan kakka, lääkäri sanoa, ja nyt minä en sitten syö kissan kakka" [:D][:D] Siihen loppui se tenttitunti! [8D]

Tässä teille muillekin tietopläjäys Eviran sivuilta toksoplasmasta. Hyvällä hygienialla voi tältä ikävyydeltä välttyä. Ja vaikka kissat hävitettäisiinkin, voi vaara vaania vaikkapa huonosti pestyissä, raakana syödyissä juureksissa. Itse pesen ja kypsennän useimmat juurekset. Vain porkkanaa nakerran raakana, ja senkin pesen ensin ja sitten kuorin, ja vielä kerran pesen. Käteni pesen kissojen koskettelun takia niin monta kertaa päivässä, että iho kärsii todella, ja ei meinaa käsirasvat riittää. Ja täytyy sanoa että en ole tapojani muuttanut, ihan samoin toimin kuin ennen raskautta [;)] Kun siivoan kissanhiekkalaatikon niin en koske kakkaan paljain käsin ja sen jälkeen työnnä sormiani suuhun [8|]

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_loisia_ja_alkuelaimia/toksoplasma_gondii/

Toxoplasma gondii

Toxoplasma gondii eli toksoplasma on lähinnä kissojen parasiitti. Kissat erittävät ulosteen mukana ookystia, jotka säilyvät maaperässä yli vuoden. Toksoplasmaa tavataan myös sian-, lampaan-, naudan- ja siipikarjanlihassa.

Tartuntatavat
Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan joko suoraan ookystia erittävän kissan ulosteista tai kissan ulosteiden saastuttamien kasvisten tai maaperän välityksellä. Tartunnan voi saada myös syömällä huonosti kypsennettyä, kudoskystia sisältävää lihaa.

Itämisaika
Oireita ilmaantuu useiden viikkojen kuluttua tartunnasta.

Oireet
Ihmiselle toksoplasmoosi aiheuttaa useimmiten lievää flunssan kaltaista sairautta, joka sairastetaan lähes huomaamatta. Riskiryhmiä ovat raskaana olevat tai ne henkilöt, joiden vastustuskyky on sairauden vuoksi heikentynyt. Tartunta raskauden aikana saattaa johtaa sikiön infektoitumiseen, kehityshäiriöihin tai aborttiin.

Ehkäisy
• Villi- ja kotieläinten pääsy viljelyalueelle sekä niiden aiheuttama pintaveden saastuminen on estettävä.
• Kasteluveden laadun on oltava moitteeton.
• Multajuurekset tulee pestä huolellisesti puhtaalla vedellä.
• Liha tulee kypsentää huolella täysin kypsäksi.
• Hyvästä käsihygieniasta tulee huolehtia erityisesti esimerkiksi kissan koskettelun tai kissanhiekkojen käsittelyn jälkeen.

© Elintarviketurvallisuusvirasto
 
Takaisin
Top