Heinäkuun eläimelliset odottajat

Huomenta, nyt alkaa hauva voida jo paremmin [:)] Sitä lähinnä ärsyttää tämä lenkkeilemättömyys. Olimme koirapuistossa. Harvemmin meen jos siellä on tosi isoja koiria, mutta tämä pitbull on ihan pikkupennusta asti käynyt meidän kanssa yhtäaikaa eikä ongelmia ole ollut... olen kyllä kuullut että kyseisen rodun edustajat ei välttämättä pärjää aikuisina muiden koirien kanssa, teidä häntä onko sitten oikeasti totta vaiko ennakkoluuloja vain. 
 
Ilta-Sanomien perheelliset.fi -sivustolta löytyi tänään meitä eläimellisiä kiinnostava artikkeli:
http://www.perheelliset.fi/2010/04/sopivatko-elaimet-ja-lapset-samaan-perheeseen/
Mukavan puolueettomasti kirjoitettu; mahdolliset vaarat mainitaan mutta niin myös vinkit miten niiltä välttyä.

Lisää vinkkejä miten saada toimimaan koira + lapsi -yhtälö:
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1682432

Ja tässä kennellitton PDF-tiedosto samasta aiheesta:
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/13571710-F654-40B6-B06A-649DEB5F8A62/0/koirajalapsi.pdf

Vähän mulla on sellanen olo että kun vauva on pieni, suojelen vauvaa meijän kissoilta ja koirilta. Ja sitten kun tyttö kasvaa vähän, alan suojelemaan eläimiämme lapselta! [:D] Tiedän että yksi kissoistamme raapasee ja yksi koiristamme näykkäsee takuulla jos pikkulapsi alkaa vaikka hännästä kiskomaan. Muistan omasta lapsuudestani miten menin halailemaan isoa koiraamme kun hän söi... Ja näykkäsynhän minä siitä sain naamaani. Mutta onneksi selvisin vähin vammoin, ja opin siitä kyllä että antaa syövän koiran ensin syödä rauhassa ja vasta sen jälkeen halitaan [;)]
 
hyödyllisiä juttuja ja linkkejä, jasmiini!

mä mietin kans noita meidän sessukoita et miten suhtautuvat kun vauva tulee.. en usko enkä näe mitään syytä/mahdollisuutta että mitään ongelmia tulisi. noi sessukat on niin hyvä luonteisia että! [:)] tokihan kilttikin koira voi olla niin mustasukkainen uudesta perheenjäsenestä että alkaa käyttäytyä arvaamattomasti tai luonteelleen vastaisella tavalla. toivomme kuitenkin että kaikki menee hyvin! [:)]

mä oon tehny meidän sessujen kans sitä että kun alan aikani kuluksi katselemaan vauvan vaatteita niin kutsun koira viereeni "ihastelemaan" [:D] niille höpöttelen sitte että "kato kun on ihana, tää tulee sit pikku pojalle päälle.. ja voi tätäkin bodya, eikös ookkin pehmee ja ihanan tuntonen, söpö kuva tuossa rinnassa.." jne.. [:D] hassua kyllä (ja aivan varmasti myös mun mielikuvituksen tuotetta) että koirat ymmärtäisivät.. aina alkaa häntä vipattaa, koirat on vieressä tosi, tosi rauhallisia ja isompi sessu nuuhkii esim. sitä bodya tosi sievästi ja vähän lipaisee kielellä, ilme on mitä ystävällisin! mutta annas kun ostat itselles vaikkapas uuden paidan ja näytät sitä tuolle höppänälle niin siit on kaukana kauniit haistelut yms ja varmasti yrittää ottaa vaatteen suuhunsa ja ruveta sitä kantamaan.. [:D]
ottakaas kantaa eläimelliset, voiko teidän mielestä koira ymmärtää jotain tuollaista?? mä taidan vähän uskoo et vois ne jopa pikkasen ymmärtää..... [:D]

-höperö tiksu 29viikkoa- [:D]
 
Meidän Ramses-kissasta on ainakin tullut paljon huomionkipeämpi raskauden aikana. Alussa ajattelin että se tajuaisi jotain mutta kyllä se vaan koittaa sängyssäkin kävellä mun mahan yli. Usein se kyllä painautuu masua vasten nukkumaan mutta en jaksais uskoa että se olis oikeasti niin viisas [:D][:D]




 
Voi kun Ramses näyttää tyytyväiseltä! :D

Meillä ei kissat (2 kpl) kyllä ole noteeranneet mahaa millään tavalla. Yli kävellään, pusketaan ja muutenkin suhtaudutaan ihan samalla tavalla kuin pieneenkin mahaan. Huomionkipeitä kyllä ovat, mutta niin ovat olleet aiemminkin. Luulisin että sitä itse huomaamattaan on aiempaa enemmän omissa ajatuksissaan tai puuhailee omia (vauva)juttujaan, eikä ehkä kiinnitä niin paljon huomiota kisuleihin kuin ennen. Eikä tän mahan kanssa kyllä oikein millään jaksaisi kontata pitkin lattioita huiskia heiluttelemassa tms. [:D]
 
Osasto jaksoa yli 2vk.. yksi muutaman tunnin kotiloma takana. Voi miten ikävöinkään koiriamme.

Mies tekee pitkää päivää (ajaa rekkaa).. onneksi on myös päiviä kotona.
Mutta sairaalasta käsin olen järkännyt tuttuja, ystäviä ja sukulaisia hoitamaan koiriamme.. voi miten kiitollinen olenkaan avusta. Miettinyt pääni puhki,miten tuon kaiken korvaan heille. Ulkoilut, ruokkimiset, näyttelykoulutusta jne.. he ovat viettäneet aikaa meillä, ettei koirien tarvitse olla yksin.

Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut ongelmitta =(  Vanhin koiramme (saku) ja nuorin koiramme (rotikka), pysyy pihassa aitojen takana, eivät edes yritä karata.  Mutta tämä roomasta tarhalta tullut vekkuli osaa karkaamisen taidon. On 10kk aikana kaivautunut aidatulta pihalta 3x jalkakäytävälle.. tutustumaan ohi kulkevaan koiraan =( Onneksi koiramme ei ole purrut toisia koiria, eikä ihmisiä. Ollaan aitaa paranneltu, koroteltu jne.. en kertakaikkiaan tajua, kuinka hän sieltä viimeksi pääsi.
Yksi pienen koiran ulkoiluttaja viimeksi oli huutanut koiriemme hoitajalle.. kun tämä sekarotuinen roomalais-savolainen häirikkökoira oli haukkunut hänen koiraa aidatulta pihaltamme. Nimenomaan tästä koirien karkaamisesta oli avautunut. Hitto, nuo kaksi muuta ei hauku edes ohikulkevia.
(Väitti, että tää häirikkö koira oli käynyt kadulla ja hyppimässä vasten ko. päivänä ja kuitenkin koirien hoitaja sanoi, että aidatulla pihalla se koiramme oli).


"Koirien.." kun yksi vaan on karannut 3x =( ja asian eteen on yritetty tehdä vaikka mitä.
Tämä pienen koiranulkoiluttaja laski kerran koiransa flexsissä meidän pihaan ohikulkiessaan ja silloin tämä meidän koira ensimmäisen kerran syöksyi aidan toiselle puolelle jalkakäytävälle.

Pyysin sitä rouvaa avautumaan minulle, kun palaan sairaalasta kotiin. Lupasin rakentaa uuden aidan jne..
Ja sanoin, ettei tarvitse enää minun ystäville siellä huudella.

Kamala tilanne, mitä ihmettä minä sen koiran kanssa teen?Kilttihän se on, niinkuin naapurimme sanoi.. mutta ei se silti käy, että haukutaan ohikulkijaa saatika karataan pihasta aitojen läpi.

Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Ongelma aidassa on, että osan pihaa kiertää korkea verkkoaita (siitä edes tämä häirikkö ei karkaa), mutta tuuhean kuusiaidan alla verkko on matala ja sieltä karannut 3x. Korkeaa verkkoa sinne juurelle ei oksien takia saa. Mutta, pakko jotain keksiä... kunhan täältä osastolta kotiin pääsen.

Pitkä vuodatus.. yrittäkää ymmärtää :) tämä sairaala elämä sotkee pään :)
 
Heippa

Vieläkö tänne mahtuu mukaan?

Täällä olisi yksi eläimellinen odottaja [:)] Meiltä löytyy kaksi koiraa.

Mua hieman mietityttää miten nuo suhtautuvat tulokkaaseen. Vanhuksen eli 8-vuotiaan en usko kamalasti välittävän. Ei ole oikein kenenkään tutun lapsista välittänyt. Ainakaan siis alkuun. Toki varmasti käy haistelemassa ja tutustumassa, mutta luulen että alkuun ei muuten paljoa välitä.
Tuo meidän "juniori" puolestaan tykkää kovasti kaikista lapsista. Sillä vaan sattuu olemaan tuota elopainoa runsaat 40kg, että tästä varmasti aiheutuu vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Tuo kun on vielä niin villi (3v.), että kaataa kumoon isommatkin lapset jos sattuu menemään liian lujaa ohitse. Eikä todellakaan aina osaa väistää.

Mutta ihan jännä nähdä miten sitten todellisuudessa kumpikaan suhtautuu kun kuitenkin vauva on sitten ihan omaan laumaan tuleva.
 
Vielä susu mahtuu =) Tervetuloa. Minkä rotuinen teidän juniori on? Meillä juniori on 8kk ja painoi eilen eläinlääkärin vaakan mukaan 44,3kg, suuri Rottweiler koiravauva. On ollut lasten kanssa ja kovasti tykkää lapsista. Rakastaa vauvoja, taaperoita ja aikuisiakin.
Yritän laittaa muutaman kuvan.
 
Heissan!!

Täälläkin yksi eläimellinen odottaja[:)]
Meillä kaksi kissaa Misa ja Miru. Meijän pikkuisilla ollut aikas kova elämä, ovat villikissan poikasia ja ne on loukutettu jostain metästä ja viety kodittomat kissat ry josta me sitten "pelastimme" ne. Pelkää ihmisiä ihan kauheesti ja ovat ihan järkyttäviä ADHD-tapauksia. Tytöt ei vieläkään anna koskea vaikka ollut meillä jo kohta vuoden verran[:(] Ainoa kerta kun ollaan voitu silittää niitä oli kun ne olivat olleet leikkauksessa (nukutettu) niin silloin paijattiin niitä [:D] Joo no kummsikin on nyt alkanut hieman pelottamaan että mitähän meijän tytöt tekee sitten vauvalle?!?
 
Taiga: Meidän juniori on Beauceron. Ei nyt varsinaisesti täysin juniori enää kun on jo 3v., mutta kasvattajan mukaan tuo järkeistyy ehkä 6-vuotiaana. Siksi kutsun junioriksi [:D] Onneksi toinen on collie, eikä siis mikään kovin iso.
Ihania kuvia laitoit teidän koiruuksista.

Molemmat meidän koirista ovat kilttejä ja ihmisystävällisiä. Collie ei lapsista välitä, ainakaan tuntemattomista. Tosin rapsutukset kelpaa kaikilta [:)]
Beauceron on ihmis- ja lapsirakas. Mutta on hyvin "tohelo" ja energinen. Eikä valitettavasti ymmärrä painavansa 40+kg. [&:] Tästä välillä aiheutuukin "vaaratilanteita". Varsinkin noille pienemmille jotka eivät pysy pystyssä kun toinen porhaltaa ohitse. Onneksi nykyään tuo junttura osaa ehkä hieman paremmin väistellä noita kaikkein pienimpiä.
 
Linkitin tän kuvan jo tonne Lastenhuone-ketjuunkin, mutta laitetaan nyt vielä tännekin. Kun siis meidän makkariin saapui viikonloppuna pinnasäky, ja voitte vain arvata että ketä kiinnostaa... (onneksi äitiyspakkauksen laatikossa on se kansi, niin eivät pääse karvottamaan valmiiksi pedattua vauvan petiä)

 
ihania kuvia taiga ja HK![:)]

vaan eikös ole suoraan sanottuna mahtavaa kun on alkanut punkki aika!! ja punkkeja tänä kesänä on vissiin melko reippaasti verrattuna muihin kesiin... nööööyyyy!!!!! [:@][&:]

koskaan en oo koiraltani punkkia löytänyt mut teinpä tänään senki tempun. oli pikkusessun kuonoon tarttunut niin pirun tiukkaan kiinni [:'(]

kissoilta niitä sit löytääki vähän useemmin, molemmilta kateilta löytyny jo päästä, ja alkukesää vasta mennään.. yök!!

punkki on vielä niin iljettävän näkönen ja tuntunen kun sen ottaa pois.. hyi hemmetti!!!! [:'(]

noh, hieman lohduttaa tuo voileipäkakku tuol jääkaapis.. [;)]
 
susu: ystävälläni on ollut 4 beauceronia, vauhdikkaita ovat mutta aivan ihania koiria :)  Meillä nää kaikki on aika rauhallisia, tuo juniori 8kk myös. Veteraani touhuaa ulkona, juoksee metsässä.. sisällä nukkuu. Eikä tuo junnukaan sisällä kovin aktiivinen ole, ulkona touhuaa enemmän.
Meillä lähes koko piha on aidattu, joten näin kesäaikaan varsinkin leikkivät ulkona enemmänkin.
Tiger, noi niskaan laitettavat aineet on ihan hyviä punkkeja vastaan. Tällä hetkellä nuorimmalla vaikuttaa niskassa stronghold, mutta kahdella vanhemmalla on punkkipannat. Tosin luin, ettei punkkipannat ole kovin tehokkaita.. siis täytyy niillekin ostaa niskaan laitettavat aineet. Täälläkin tänä vuona punkkeja on tavallista enemmän, onneksi koirista ei vielä ole näitä "kavereita" löytynyt... joka päivä käynyt turkkia läpi.

Meidän kaikki kolme koiruutta viihtyy  hyvin järvessä, uivat mieheni perässä minun katsellessa rannalta. Ovat ensin juoksemassa fillarin perässä, mieheni fillaroidessa. Sitten järveen vilvoittelemaan ja uimaan. Hyi, miten kylmää se vesi vielä on [:D] Minä rakastan lämmintä vettä [;)]
 
pakko kommentoida tuota taigan kirjoitusta. Mun mielestä koira saa kyllä omalla pihallaan haukkua ohikulkevia koiria. Jos se jotain häiritsee niin sit täytyy tehä lenkkisä muualla. Tosin se karkaaminen on jotenkin estettävä jo ihan sen teidän omankin koiran turvallisuuden takia. Mua ottais itteäni siinämielessä nuppiin jos joltain aidatulta pihalta karkais koira ku olen oman koiran kanssa lenkillä. Nimittäin kun mun koira ei tule toimeen läheskään aina toisten koirien kanssa ja jos viereen tulee sellanen koira jonka kanssa se ei tuu toimeen niin käy päälle. Eikä siinä paljoa auta jos se toinen koira on kiltti eikä tee mitään kun toinen ei kerran pidä vieraista koirista. Ja tollasessa tilanteessa jos mun koira puris niin mä en viuluja maksa kun mun koira on ollu kiinni. Ja oon muutaman kerran saanu ihmetellä sitä kun jotkut koiran omistajat luulee että jos omakoira on kiltti toisille koirille niin kaikki muutkin koirat on, ja sit tuodaan se toinen koira siihen haisteleen mitään kysymättä. Onneksi ne on yleensä ollu narttuja joita mun uros koira sentään yleensä sietää.
 
Ihan samalla linjalla olen, en yhtään tykkäisi jos joltain pihalta koira tulisi omani luo. Tuo sekarotuinen koiramme, tarhalta tullut on tässä asiassa oikea päänvaiva. Kaksi muuta ei karkaa, ei edes yritä aidan läpi mennä.
 Eikä tämä sekarotuinenkaan kun olen itse kotona. Mutta nyt osastolla ollessa oli puskenut itsensä aidan läpi/yli.. en tiedä miten. Aitaa paranneltiin ja nyt koirakin on pihassa pysynyt. Ja onneksi näitä karkaamisia vuoden aikana ei ole ollut kuin kolme..  (joista kaksi toisen koiran luo, yhden kerran labriksen luo ja toisen kerran villakoiran luo)) ja koira on heti saatu kiinni. Koira muistuttaa paljon rottweileria ja ymmärrän, ettei sellaisen luokse ryntääminen sympatiaa herätä koiranomistajassa tai lenkkeilijöissä. Enkä hyväksy itsekään tuota koirani karkailua. Harkinnassa on rakentaa sille oma todella korkea tarha, joka on alhaalta kaivettu maan sisään. Mutta ennen sitä katsotaan, että jos koira nyt pysyisi aidassa, kun aitaa on paranneltu. Nyt ainakin itse kuvittelen, ettei SE voi enää päästä aidan läpi, yli tai ali..

Ja oma edellinen saksanpaimenkoira urokseni ei sietänyt muita uroksia, jos joku uros olisi luokse karannut niin varma tappelu siitä olisi seurannut. olipa toinen kiltti tai ei.. joten en ajattele tyyliin "oma kun on kiltti, niin ei se haittaa jos haistelee".

Tuosta haukkumisestakaan en kyllä tykkää.. eikä nämä kaksi muuta koiraa hauku ohi kulkevia. Siinäkin tämä monirotuinen on ammattilainen. Ostettiin sitruunapanta, jospa sen avulla saadaan suu pienemmälle.
Nää kaksi muuta koiraa (rottweiler ja saksanpaimenkoira) on niin helppoja tuohon monirotuiseen tarhalta tulleeseen koiraan verrattuna. Toisaalta, hän oli n. 7-9kk meille tullessa, joten emme tiedä mitä kaikkea sille on pentuvaiheessa tapahtunut (muuta kuin että se on pentuna hylätty). Kaikesta huolimatta tämäkin päänvaiva on meille niin rakas, etten halua siitä luopua ja sen oman turvallisuuden takia haluan sen pihassa pysyvän. Kaiken kurittomuuden kera, hän on hyvin rakkauttaan osoittava ja on oppinut nopeasti niin tottelevaisuuskentällä asioita, kuten vesipelastuksessa. Hän ei anna kenekään hukkua.
 
taiga:Juu en mä meinannutkaan että sä välttämättä niin olisit ajatellut mutta sellasia koiranomistajia on paljon. Ja ikäänkuin hieman hipoi asiaa ja toisaalta mulla on kauhee patoutuma asiasta kun se ärsyttää.[:D] Sitruunapanta on meillä kyllä ollu tehokas, käytetty muuttojen yhteydes ku koira reagoi jokaikisee äänee. Toivotaan että koiranne ei keksis jotain reittiä taas aidan ¨läpi¨, ovelia nuo ovat kyllä jos jotain tahtovat.[:D]
 
Onneksi tää karkulainen, rakas seropimme on nyt pihallaan pysynyt :) Aika jännä tapaus, tuolla lenkillä ja vesipelastuksessa tai tottelevaisuuskentällä.. tai kun treenataan hakua tai esineruutua. Hän ei edes yritä silloin karata.

Nyt ollaan aloiteltu vesipelastuskausi, kivaa katsoa tämän nuorimmaisen edistymistä. Kun liikkeelle lähdettiin siitä, että hän oppi uimaan [:D]  Loppuisi tuo juoksuaika pian, niin pääsisimme treenamaan tottista jne.

Tämän nuorimman kanssa suuntaamme lauantaina kohti Helsinkiä, rodun päänäyttelyyn. Saa nähdä, kuin pikku rotkulamme käy kun samaan aikaan kehässä on 30 kaunista junnuluokan rodun edustajaa.
 
Takaisin
Top