Heinäkuun eläimelliset odottajat

Piti tulla pikaiseen kommentoimaan tänne tuolta huhtikuisista, kun jotenkin osui ja upposi tuo Jasmiinin kirjoitus[:D]

Meillähän on myös 4 kissaa. Tosiaan miehellä oli 2 kissaa ja itselläni 2, joten muutama vuosi sitten kun yhteen muutettiin niin kissoja olikin yhtäkkiä 4..[;)] Nyt vaan raskauden myötä on mm. anoppini ruvennut kyselemään ja ihmettelemään, että eihän me voida kaikkia kissoja pitää. Hän onkin nyt muutamasti vierailullaan ja nähdessämme (ja soittaessaan!) muistanut kysyä, että mitäs me noiden kissojen kans nyt sit tehdään!? Ei tunnu menevän perille, ettei meinata niiden kanssa tehdä mitään sen ihmeempiä kuin tähänkään asti..[:)]

Oon ollu ihan ihmeissäni koko tän asian kanssa. En todellakaan oo ajatellu yhdestäkään kissasta luopua vauvan tulon takia. Eiköhän kissat ja vauva opi sovussa elelemään ajan kanssa, samoin kuin ovat nuo kissat tässä toisiinsa tottuneet. Samoin koko raskauden ajan, on anoppi muistutellut etten saisi kissojen hiekkalaatikoihin koskea ja muutenkin muistutellut hygieniasta ym. Minultakin tosiaan toksoplasma testattiin ja immuniteetti löytyi, joten ei huolta sen suhteen.. [:)] ei vaan pysty käsittämään joidenkin ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia kissoihin liittyen. Mielestäni se on vain hyvä, että kotona on lemmikkejä, joiden kanssa vauva oppii elämään ja oppii sen miten kissojen kanssakin käyttäydytään. Toki jos jotain yllättäviä ongelmia tulee, niin täytyy tilanne katsoa uudestaan, mutta tällä hetkellä en edes ajattele kissoista luopumista!

..Niin ja tosiaan anoppini ei kuitenkaan ole mikään kissojenvihaaja.. Hänellä on itselläänkin ollut kissoja. Sen takia jotenkin vielä enemmän ihmetyttää tämä kissavastainen käyttäytyminen nyt kun vauva on tulossa..[&:]
 
[:D][:D][:D] mää kuolen tänne nauruun[:D][:D] minä ei saa syödä kissan kakka..[:D][:D]
 
Hei jes!! Ihana ketju, mahtavaa että täällä on muitakin eläimellisiä odottajia näin paljon! Ja tuo Jasmiinin kertomus, ihan mainiosti kuitattu tietämättömille kissakammoilijoille!

Meillä on 2 leikattua aikuista sisäkissaa, aivan mainioita seurallisia tapauksia molemmat. Tähän asti molemmilla on ollut vapaa pääsy kaikkialle asunnossa, niin halutesaan myös minun viereeni peiton alle... (tiedän, tiedän, pilalle lellittyjä). Nyt sitten ollaan mietitty, onko vauva-ajan ratkaisu täyskielto makkariin vai tuollainen ritilä pinnasängyn päälle. Pitäisi päättää aika nopsaan, koska jos makkarista aikoo tehdä kielletyä aluetta, niin se pitäisi aloittaa jo hyvissä ajoin ennen lapsen tuloa.

Veikkaan kyllä, että nämä pysyttelevät ainakin aluksi mahdollisimman kaukana moisesta pelottavasta ja oudosta möllykästä, mutta eiköhän varsinkin tuolla nuoremmalla kissalla uteliaisuus voita aika äkkiä arkuuden. :)
 
Tosi hyvä ketju! Ja tosiaan, joidenkin ihmisten asenteet lemmikkeihin ja vauvoihin on uskomattomia. Minä kuulin viime vuonna epäilyjä, että keskenmenoni olisi voinut johtua toksoplasmoosista. Tämän raskauden alussa vasta-aineet tutkittiin ja kävi ilmi, että olen infektion joskus sairastanut eli asiasta ei tarvitse huolehtia sitäkään vähää.

Kissoja on meillä kolme. Elävät sisällä, paitsi kesällä ulkoilevat valjaissa rivarin pihalla (mukavuudenhaluisia kun ovat, talviulkoilu ei kiinnosta). Ensi kesäksi olisi tarkoitus rakentaa kissoille oma ulkoilutarha. Tämä oli suunnitelmissa jo viime kesänä kun muutimme rivitaloon, mutta jäi silloin muiden kiireiden vuoksi. Nyt tietysti yritetään miettiä, miten tehtäisiin vauvan tulo kissoille mahdollisimman harmittomaksi ja ollaan ajateltu, että ulkoilutarha voisi osaltaan sitä helpottaa. Olisi juuri kesäaikaan muuta mukavaa tekemistä.

Tuo makuuhuoneasia on meitäkin mietityttänyt. Luulen, että se riippuu aika paljon siitä, millaisia kissat ovat luonteeltaan. Myös meillä on ollut mielessä makuuhuoneen eristäminen kissoilta, mutta jonkin aikaa asiaa pohdittuani olen tullut siihen tulokseen, että meille parempi ratkaisu on ritilä pinniksen päälle (oliko se Jasmiini vai kuka, joka linkitti täällä sellaiseen? Kiitos, siitä se ajatus varmistuikin!). Yhdellä kissoistamme oli nimittäin aiemmin pientä merkkailuongelmaa, vaikka leikattu onkin. Ongelma selvisi lukuisten eläinlääkärikäyntien jälkeen, mutta kyseinen kissa on myös poikkeuksellinen herkkä ja kissaksi suorastaan läheisriippuvainen (siis minusta), joten luulen, että meidän tapauksessa avoimet ovet on parempi ratkaisu.
 
Minä olin alkuviikon päivystävä kätilö... siis sijoituskissalleni. Tällä kertaa kaikki ei mennyt kovin helposti, vaan pitkän kaavan mukaan ja hankalasti. Tuloksena kolme elävää ja pirteää pentua, ja kaksi synnytykseen menehtynyttä.
 
Tuossa kun emoa ja pentuja hoivasin, niin mietin että miten tee muut kissalliset, onko teitä automaattisesti pistetty toksoplasmoositestiin vai vain omasta pyynnöstä?
 
Meikäläinen määrättiin tohon toksoplasmoositestiin.mutta ei kai mitään huolenaihetta sit ollut,ku ei ole ainakaan mitään kuulunut :)[:)]
meillä ei taida makkarikielto enää koskaan loppua!on ihanaa nukkua ku ei pikkuneidit enää ryntäile pitkin sänkyä taikka hyöki varpaisiin kiinni :D ja toinen juttu,tän raskauden myötä on ilmenny sit meikäläiselle pientä allergiaoiretta varsinki ku ny on kissoil karvanlähtö..ihan siis vaan silmät punoittaa hiemal ja aivastuttaa..mut täl hetkel niit ei huomaa ku on kauhee flunssa muutenkin..
mä kyl luulen,että meillä kissat tottuu helposti tulokkaaseen..ku meil on kaks turvaistuinta tua valmiina ja sit kolmas on iha saatu kaverilta kolaroituna juuri kissoja varten...ku ne haistelee esim vauvan vaatteita (jotaki käytettyä),niin ne huomaa,mistä on kyse..se kolaroitu turvaistuinkin on sellainen tapaus,että ne vaan haistelee hetken ja sit menee kauemmas..mut ku ottaa kankaan pois ja pistää vaik oman vanhan hupparin siihen,nii ne nukkuu siinä..eli kannattaa eläinten antaa haistella vähän noita tavaroita,niin ne osaa varautua..eräs kaverini vaan antoi ton vinkin mulle,ku mul oli myös koira parisen kuukautta sitten vielä. se oli oman koiran antanut haistella vauvan tavaroita ja koira olikin oikein varovainen vauvan kanssa..kesälläkin heti hälytti ku vauva itki tai ku joku lintu meni liian lähelle vaunuja.. :) et kyl ne eläimet pärjää vauvojen kanssa,kunhan niitä osaa varoittaa oikealla tavalla ja riittävän varhain asiasta :):)
 
Huomenta... kyllä tää elämä on hullua kun tarvii aamuviideltä herätä katsomaan jääkeikkoa!! XD

Mutta asiaan: ei mua märätty kissojen takia mihinkään testeihin. Muistin ekassa neuvolassa vasta ihan lopussa kysyä itse, että ainiin nää kissat, pitäskö niiden takia tehdä jotain erityistä. Vastaus oli että "kun tyhjennät hiekkalaatikkoa, muista pestä kädet hyvin sen jälkeen". Kysyin vielä että eikö oikeasti mitään muuta, niin sanoi että ei, ihan normaalisti elät niinkun ennenkin. Eli tä oli meidän neuvolatädin mielipide. Mies on kyllä sit omasta halustaan vaatinut että jätän hiekkalaatikon siivoamisen hänelle. 2 kertaa oon tainnu joulukuun jälkeen ottaa hiekat. Meillä on nyt työnjako, että mä huolehdin siitä mikä menee sisään (siis ruokapuoli), ja mies siitä mikä tulee ulos :)

Tosiaan eläimen kun eläimen olis varmasti hyvä saada tutustua uuden tulokkaan tuoksuihin kaikessa rauhassa mahdollisimman pian. Yhdeltä kaveriperheeltä saatiin vinkki, että kannattaa isän heti sairaalasta ekan kerran kotona käydessä ottaa mukaan joku vaate, harso tms. joka on ollut lähellä vauvaa. Tätä eläimet voivat sitten rauhassa nuuhkia ja valmistautua tulevaan.

Ja nyt takas lätkän pariin.... zzzzzZZZZZzzzzz
 
Huomenia eläinystävät! [:)]

Tuo olikin hyvä idea että antaa elikoitten nuuhkia aluksi vaikka vauvan jotain vaatetta ja tutustua vauvan tavaroihin / huoneeseen ENNEN kuin vauva tulee kotiin. Saavat kissat ja koirat siten rauhassa nuuhkia mitä nuuhkivat, ilman että kenenkään tarvitsee pelätä niiden millään tavoin vahingoittavan vauvaa. Ja sitten kun nyytti vihdoin saapuu kotiin, voivat kissat ylimalkaan pikaisesti nuuhkasta ilmaa ja todeta välinpitämättömästi että "Ai se on toi, ok, jatkan uniani" [:D]

Minun veritestiin sisältyi pyytämättä toksoplasma-testi. Eikä minulla kuullemma ole hätiä mitiä. Eivät selittäneet olenko sen jo sairastanut vai onko minulla vaan muuten puhtaat paperit. Enkä kysellyt kun tiesin että normaali hygienia riittää välttämään toksoplasman.

Kyllä minäkin pyysin isäntää hoitamaan hiekkalaatikon siivouksen näiden muutamien kuukausien ajan. Ja kyllä hän sen kaiketi tekikin ihan pari kertaa [:D] Joten minä nyt sitten edelleen kerään kakkakikkareet muovipussiin ja hiekkoja vaihdettaessa pesen laatikon ulkona muovihanskat kädessä. JA vielä tietty pesen kaiken tämän touhun jälkeen käteni hyvin vaikka kuinka olisi ollut hanskat / muovipussi kädessä.
 
Mulle kyllä sanottiin neuvolasta ihan suoraan,että mä EN MISSÄÄN NIMESSÄ SAA hoitaa hiekkalaatikkoa..en tiedä miksi,mutta niin ne siä vaan kehuivat..ja kissat ei kuulemma saa edes nukkua samalla puolella sänkyä..paitsi korkeintaan jossakin jalkopäässa...:( ja meidän tytöt kun ei siihen tyydy..pitää päästä äiskän ja iskän väliin peiton alle ja päät tyynylle..:D piloille lellittyjä tyttöjähän ne on,mutta no,ainakin ne tietää,et niistä tykätään..ja noh,ennen kun minusta tulee fyysisesti äiti,saa toi meidän vanhempi neiti sit pennut :)<3 eniten mua harmittaa se,et jouduin nyt sit hepat pistään pois,koska en enää van jaksannu mennä talleille siivoon ja huhkiin..yksin 4 hevosen hoitaminen ei olekkaan mitenkään helppoa tämän mahan kans..ne meni sit tutulleni tonne ratsutalleille..ja annoin luvan tuntikäyttöön,ku en itse uskalla mennä enää satulaan täs kunnos.. mutta mä menen kyl nyt keittään teetä,jos vaikka sais kuumalla teellä tän flunssan pois..ja kissoille täytyy keksiä jotaki muuta,ku neki aivastelee :D
 
voi mallukka.. voin vaan kuvitella kuin tympii tuo heppa jutttu.. [&:] mä tulisin varmaa seinähulluks jos joutuisin hepat laittaa johonki muualle.. mulla on kaks ja en oo uskaltanu rattastaa koko raskauden aikana, joten tuolla ne vaan seisoskelee. mut karsinat oon siivonnu niinku ennenki selkäkivun sallimissa rajoissa. kissoista mulla ei oo ongelmaa kun ovat ulkokissoja, joten ei hiekkalaatikkoa atrvi edes miettiä [;)]
saas nähä kuin nuo meidän sessut sopeutuu sit ku vaavi tulee.. luulempa ettei siit mitään ongelmaa kuitenkaa synny kun muistaa antaa huomiota myös koirille eikä sysää niitä syrjään. ne on mulla tähän asti ollu mukana lähes jokaisessa päivän askareessa, joten saavat luvan olla myös sitten kun vauva tulee, etteivät koe itseään ulkopuolisiksi tai unohdetuiksi. <3
 
no eräällä tutun tutulla lopetettiin juuri eilen mastiffi sen takia,ku oli kussu vauvan vaatteiden päälle,ku ei enää saanutkaan huomiota.. :( mutta tosiaan,en mäkään aijo ketään noista"lapsista" sysätä syrjään vauvan takia...sehän ois yhtä hyvä ku et jättäis esim muut sisarukset iha huomaamatta vauvan takia eikä se oo kiva tunne.
tosiaan hepat meni,mutta kyllä ne sieltä takaasinki tulee..nytpähän saa kaikki 4 liikuntaa oikeen urakalla..ameriikan ravurini,lucky oli jo niin laiska,et ei pihallekaan enää halunnu mennä.olis vaan mielellään kyylänny tallissa seiniä..mutta pakko se oli pihalle saada..ikäväähän se on,et ne joutuu ny menee johki muualle juu,mutta toisaalta,en mä pysty enää hoitaan niitä ja tuo isäntä on töissä aamusta iltaan,nii ei se ehdi..ja ehkäpä hepat oppii vähän käytöstapoja tua tallil :D eipä tartte enää kesäisin pelätä et ne karkaa ja alkaa mussuttaan mun mansikoita taikka varastaa pyykkiä narult :D niil on käytöstavat vähän hukassa :D:D
 
On kyllä ihmeellistä tuo miten ihmiset suhtautuvat vauvan tuloon ja eläimiin. [8|] Minä oon kans saanu kuulla siitä miten elämä vauvan ja lemmikkien kanssa ei voi tulla onnistumaan. Varsinkin nuo kissat tuntuvat olevan se iso ongelma. Mutta luulen kyllä että ihmiset ymmärsivät puheistani sen verran että eläimet ovat ja pysyvät minun kanssa, sanottiimpa niistä sitten mitä tahansa. [;)]
Koiran sopeutuminen vauvaan ei mulla juuri huoleta, pitää kyllä lapsista, vaikka vielä onkin niin nuori hulivili että saattaisi kaataa pienemmän lapsen innostuessaan. Mutta eiköhän se tuosta rauhotu. Omasta ja vauvan puolesta kyllä tällä hetkellä huolettaa se että kun ulkona vetää hihnassa niin kauheasti, ja kuitenkin iso koira tuo sakemanni, vaikka 7kk ikäinen vasta onkin. Ja itse olen suht pienikokoinen ja hentovarsinen nainen. [:D] Kauhuissani odotan taas niitä liukkaita kelejä.. [&o] Mutta jospa jatkan kouluttamisyrityksiä, alkaa vain olla konstit vähissä, kun niin montaa tapaa on kokeiltu ja vinkkejä poimittu sieltä sun täältä..

Kissat meillä on ihan mahdottoman sosiaalisia, eivätkä kyllä raavi tai hyökkäile koskaan. Ja makuuhuoneeseen niillä ei ole asiaa (ovi on aina kiinni), jossa myös vauva tulee nukkumaan. Joten ei huolta. [:)] Minä en oo käyny missään testeissä tuon toksoplasmoosin takia, eikä neuvolassakaan ole mitään kissoista valitettu. Hiekat vaihdan itse ja hygieniasta huolehdin nyt entistä tarkemmin. Eiköhän se riitä. [:)]
 
Tuntuu oikein pahalta ajatella että lemmikkejä sysätään syrjään/lopetetaan sen tähden että lapsi syntyy.. mua kyllä riipasee ja sattuu sydämeen toden teolla! [:@]

aatelkaa sitä aikaa kun oli sota tai sen jälkeen kun emännät oli raskaana tai jaloissa pyöri pieniä mukuloita, niin omia kun muidenkin... silti oli selvittävä pelloilla ja elukoiden kanssa.. ei silloin vinguttu. Nyt vaan kaiken pitäis tulla nappia painamalla ja pitää onna niin hemmetin ylihygieenistä!!! Mukuloilla ei ole käytöstapoja saatika niiden vanhemmilla..

No joo, taisin innostua vähän liikaa.. mut eikö ole itsestä kiinni haluaako selvitä vai ei. Helpoin tie ei ole aina se oikea tie. Sen ymmärrän ja olen todella pahoillani jos joutuu antamaan "hoitoon" suuritöiset eläimet kuten nuo hevoset. Se on raskasta jos yksin joutuu niitä hoitamaan. Mutta nyt koira tai kissa... aivan naurettavaa.

Mulla on toden näköisesti kaksi mustasukkaista koiraa.. mutta ovat niin hyviä luonteeltaan että en usko yhden tai useamman vauvan niitä häiritsevän. Kunhan saavat vain tarpeeksi huomiota ja hoivaa, kuten tähänkin asti. Ei niitä pidä siitä jaloista sysätä mihinkään eri huoneeseen. Se on vaan kestettävä ja opetettava lapset ja koirat yhteen. Kissoista puhumattakaan, niitä meillä on neljä... sota suunnitelmat on jo laadittu, mutta ei ne kuitenkaan sen mukaan mene. Päivä kerrallaan ja katotaan mitä tuleva tuo tullessaa. Nuo on mun "lapsia" sillä en tienyt että saan näitä ihan oikeitakin. [:)] Joten en pysty niitä syrjimäänkään.

Tarvitsee vain antaa aikaa ja tilaa kaikille riittävästi.. ihan sille omalle aviomiehellekin.[:D]
 
[font="Trebuchet MS"]Mä raivostuin taas aiheesta kun miehen mummo sai tietää tlevasta vauvasta ni se sano mulle että kyllä sun nyt ainakin on hankkiuduttava eroon niistä koirista! Se ei oo siis koskaan niistä tykänny ni tää vauvan tulo oli ihan viho viimenen piste, sen mielstä ne pitäs tappaa koska nehän pian syö sen vauvan! Voi helvetti miten olin varmaan kaks viikkoo vihanen. [:@][:@] Ei kukaan sano perheelle jossa on jo ennestään lapsia että "sun täytyy kyllä hankkiutua eroon tosta vanhemmasta lapsesta koska sehän voi vaikka lyödä sitä vauvaa" Eikö ihmiset tajua että ne on meidän perheen jäseniä??? Tottakai ne on eläimiä ja otan sen tietenkin huomioon vauvan tullessa kotiin mutta molemmat koirat on ollu lasten kanssa ja ennenkin vauvoja haistelleet niin ei tuo nyt pitäs mahdoton ongelma olla. Ärsyttää sen mummon puheet muutenkin ja mulle on sanottukin että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos mut ei aina vaan pysty siihenkään! Huh, kiitos ja anteeks! : )
 
hkl, tosi raivostuttavaa! mulle ei oo kukaan uskaltanut vielä tulla sanomaan/kysymään et mihinkäs koirat meinaat laittaa mut luoja armahtakoon jos joku uskaltaa sellasta kysyä! ärrr... meilläkin koirat on perheenjäseniä, minun lapsia ja joka minusta tykkää niin tykkää myös meidän koirista. ja piste. kun ei oikeita lapsia vielä ole niin tää vanhempi sessu (4v) on mun silmäterä.. pidän sitä oikeeti "lapsena" [;)] ja puhuttelenkin itseäni äidiksi.. [:D] "tuu mussu äitin luo.." siinä vaiheessa anoppi aina sanoo et hei haloo, lopeta, et sinä oo mikään koirien äiti, ne on KOIRIA!! sillon tekis mieli tintata nassuun.. [:D] vaikka ehkä se jollekin ei-niin-eläinrakkaalle saattaakin kuulostaa vähän hassulta mutta omapa on ongelma. -kiitos-
 
HKL törkeää. Eivät osaa ajatella, että koiratkin ovat meille lapsia... niitä karvaisia lapsia.
Jos vauva olisi allerginen koirille, henkeä ahdistaa... tulee ihottumaa ja se varmasti johtuisi koirista. Niin silloin kai olisi pakko antaa koirat pois [:(] silloinkin yrittäisin saada ne hyvin lähelle ja tutulle. Tai koirat olisi pakko opettaa tarhaan+lämpimään koppiin. Vaikeaa ajatella elämää ilman koiria, kun ne ovat aina kuuluneet elämääni syntymästä lähtien. Ja kaikki harrastukset liittyy koiriin, kuten näyttelyt, totistreenit, kokeet, vesipelastus, ulkoilu... Lähes kaikilla ystävilläkin on koira tai koiria [:D]
Onko heinäkuun odottajista ketään menossa 29-30.5 näyttelyyn?
 
Meillä on siirrytty n. viikko sitten uuteen aikakauteen: makuuhuoneen ovi pysyy öisin kiinni, eikä kissoilla ole enää asiaa samaan sänkyyn isäntäväen kanssa :) Muuten makkari on edelleen täysin sallittua aluetta, mutta nukkuessa ovi pysyy kiinni.

Ajateltiin että parempi aloittaa muutoksiin totuttaminen ajoissa, ettei uuden perheenjäsenen tulo sitten tuo mukanaan liian montaa muutosta kerralla. En tiedä tulevatko kissat mustasukkaiseksi vauvoista (kun joutuvat kilpailemaan huomiosta), mutta jos nyt tottuisivat tähän uuteen nukkumajärjestelyyn, niin eivät ainakaan yhdistäisi sitä sitten vauvaan.

Eivätkä nuo nyt näytä olevan moksiskaan, vaikkeivät enää yöksi viereen pääsekään. Taitaa olla tää mamma jolle se oli tiukin paikka, kun ei enää kömmi pientä pörröistä masunlämmittäjää aamuyöstä peiton alle... :D
 
Vietimme talviloman Kuusamossa, kera koirien. Oli aivan ihanat ilmat, aurinko paistoi ja pakkastakaan ei ollut kuin muutama aste. Yritän laittaa karvatassuista muutaman kuvan. 

 
Hän on vanhin koiramme, Sara-mummu. Ikää yli 9v.
Tässä Alma, roomasta tullut koditon monirotuinen. Ikää jotain 3v, nauttii lumesta ja talvesta [:)]


 
Ja tässä rottweiler Ewe, hän tuli Serbiasta. Ikää vasta hiukan yli 6kk. Iloinen hännän heiluttaja. 

 
Takaisin
Top