Heinähöpinät

Meillä ei myöskään syödä öisin. Kun pahimmat yöhulinat olivat 4-5kk iässä ja silloin tankattiin viisikin kertaa yössä, otin silloin ensin käyttöön sen, että vain kolmen tunnin välein syödään (sitten vain valvottiin). Sitten just 6kk iässä meillä alkoi se sairastelu ja ensin jäi imetys ja sitten Aleksi ei enää edes huolinut yöllä ruokaa. Nyt kun edelleen meillä herätään päivätouhuihin 4-5 aamulla, niin ei olla tarjottu maitoa, ettei sitten totu enää yösyöttöön. Raskainta vain on herätä siihen aikaan... Meillä toi herääminen johtuu siitä, että Aleksi kakkaa aina tuohon aikaan aamuyöstä! Milläs sitä sitten estäis?
Nyt myös tuo esikoinen on ihan mahdoton. Hän ei anna Aleksille yhtään lelua ja ottaa leluja Aleksin käsistä. Ohimennen myös saattaa potkaista tai tönäistä. Siis tää on niin raivostuttavaa. Tuntuu, ettei esikoiselle satele muuta kuin kieltoja koko ajan joka taas ruokkii lisää tuhmuuksia. Mutta eipä noitakaan voi olla huomioimatta, koska jollain konstilla esikoinen kerjää huomioita. Myös itku on herkässä eli kaikkeen pieneen reagoidaan itkulla, jotta huomiota irtoaa. Ja sitä hän on oikeesti myös saanut! Ollaanko sitten liikaa keskitytty esikoisen paapomiseen, jotta vältyttäis mustikselta? Onneks kohta on 4-vuotis neuvola ja pääsee juttelemaan asiasta.
Ja onneks päästään miehen kanssa sinne kylpylään pariks päiväks! Mä oon niin väsyny tähän valvomiseen ja esikoisen kanssa tappelemiseen. Huh, voi olla että mä unohdun sinne kylpylään viikoks.
Meillä muuten Aleksi on kanssa kitissy viimeiset päivät ja sama täällä, ylös puhkes lisää hampaita. Etuhampaiden viereen on tullut molemmin puolin hampaita. Tuli tuosta hampaattomuudesta mieleen yksi artikkeli Kalle Palanderista, joka kertoi tyttärestään. He olivat kiikuttaneet yksi vuotiaansa hammaslääkäriin, kun hänellä ei myöskään ollut hampaita. Lekuri oli todennut siihen, ettei ollut uransa aikana koskaan törmännyt ihmiseen joka olisi jäänyt hampaattomaksi syntymästään saakka :). Samalla jutulla voi lohduttaa, jos joku ei lähde kävelemään "normaali" aikana. Ei ole kyllä mun tuttava piirissä ketään, joka ei olisi lähtenyt jossain vaiheessa liikkeelle tai noussut maasta ylös, siis ilman jotain fyysistä vammaa.
 

Meillä nukutaan kolmet päikkärit. 30-45min, satunnaisesti menee pitempikin pätkä, kuten sunnuntaina 1,5h!! Meillä on aika hyvin taas rytmi kohdallaan.. 

herätään n. 6.30-7.30

maitoa 9.00

päikkärit 10.00

ruokaa 12.00

päikkärit 13.00

ruokaa 16.00 ja tätä ennen ehkä välissä maitoa

17.00 päikkärit

19.00 iltapuuro

20.15 maitoa ja nukkuun

yöllä 4.00 ja 6.00 yleensä vähän maitoa. 

Tosta aamuyön heräämisestä kun vielä pääsis.. Se toistuu joka ikinen yö enkä oikeestaan ees usko et se on nälkä mihin herää. 

Meillä puhkes tänään kunnolla läpi molemmat yläetuhampaat. Mä oon kans jo pitkään aatellut että tulee varmaan hampaita. Mutta luulen et meillä on itketty ja kiukuttu sitä kun ne on alkanu nousemaan. Toivottavasti nyt rauhottuu yötkin taas, on meinaan ollu hulinaa.. Toki voi olla tästä maitokokeilustakin.. 

Siis joo eikös se oo niin että 10kk eteenpäin voi alkaa kokeileen norm maitotuotteita alkaen viilit, jugurtit... Mutta siis yksivuotiaaksi asti pääosa on korviketta? 

Mä aattelin kans nyt seuraavaks ostaa ihan elovena-kaurapuuroa. Eihän siinä ole suolaa tai mitään muutakaan kiellettyä? Niissä annospusseissa taitaa olla suolaa. 

Mun siskonpoika 4v on kans aika mustis. Kerää lelut pois ja aina pitää mennä pois tieltä kun hän just nyt haluaa tulla juuri siihen missä meiän neiti on. Muutenkin saa kyllä aika tarkkana olla ettei ole liian kovakourainen tai ala tuuppimaan tms. Saattaa myös välillä  karjua aika lujaa... Mutta taitaa kuulua jotenkin tähän aikaan kun vauvat alkaa liikkuun ja enemmän leikkimään. 

 
Meillä päivärytmi nyt aika tarkalleen tällanen:

8.00 herätys+puuro
9.00 taas nukkumaan(voi kun tyttö jatkais unia aamulla vähän pitempään niin tää jäis pois ja sais ite nukkua pitempään...)
11.30 lounas
12.30 nukkumaan
n.13.30 välipala
15.00-16.00 päivällinen
16.00nukkumaan
19.00iltapuuro+pesut
20.00-> vähän aikaa touhutaan ja lojutaan sängyssä ja nukahtaa joskus 20.30-21.30 välissä.

mitä korvikemerkkiä ootte käyttäneet? onko vinkkejä miten rintamaitonukutuksesta pääsis eroon? ja siitä että ei tarvis muutenkaan aina äitiä nukuttamiseen? välillä isikin kelpaa mut monesti on kauhee huuto jos en mee paikalle laulaan tai tarjoamaan maitoa. ollaan mietitty korvikeasioita ja tänään kokeiltu nutrilon-merkkistä jauhemaista kahta erimerkkistä mut kummastakaan ei piitannut(mahaystävällisiä+apteekista ostettuna se soijapohjainen maitoallergikoille sopiva). lähinnä näitä kokeiltiin koska masuvaivoja EDELLEEN tällä tytöllä:( oon vähän huolissani onko normaalia et 8kk ja vieläki masuvaivaa. ei siis koliikkia, joka loppui selvästi siinä n.3kk kohdalla. eikä oikeen selkeesti liity ruokiin, paitsi ummettavat ruuat kipeyttää ja laittaa mahan kovalle. vaivaa ei oo koko aikaa mut tosi paljon tota on edelleen. noh, huomenna neuv ola onneksi..
 
iines: voi laittaa niitä elovena-hiutaleita. elovena on musta aika kiva koostumukseltaan vauvalle kun se ei oo kauheen karkeeta. me ollaan monesti laitettu 4viljan puurohiutaleita ja vauvojen hienojakoistahiutaletta sekasin.

pitäs keksiä jotain kesäjuttuja vielä mitä ei oo tytön kans vielä tehnyt. käytiin veneilemässä kun oltiin reissussa ja tyttö piti siitä kovasti:) huomenna mietittiin et mentäs kaverin ja vauvojen kanssa piknikille. meillä muuten kävellään nyt tukea vasten, jee:) hurjaa kun vauvat kehittyy nopsaan, jotenkin on jo tosi haikeeta ettei oo enää ihan pikkunen vauva ja toisaalta mahtavaa nähdä kasvua ja kehitystä silmissä!

onko teillä muuten jotain hoitovälineitä tms mitä ootte miettineet et olis pitänyt hankkia/ sellasia mitä ei olis kannattanut hankkia vauvalle? ite oon miettinyt että ois pitänyt olla kunnon kantoreppu. liina on mut tyttö ei oikein siinä viihtynyt ja on se ehkä vähän kömpelön pitkä. sit mua vähän harmittaa et ollaan juotettu sellasista tuttipulloista joissa ei oo sitä BPA-free merkintää..
 
Hassulta tuntuu lukea kuin teillä muilla vauvat jo oppii seisomaan puuta vasten jne kun meillä poika ei vielä edes ryömi tai konttaa :O

Meillä on ollu melkein alusta saakka Nan merkkinen korvike käytössä. Kotona ollessa käytän Nan2 Pro jauhetta mutta reissun päällä 2dl tetroista :) onneksi juo myös ei-lämmitettyä maitoa.

Mä ehkä oisin halunnu kokeilla tota kantoliinaa sillon kun Benjamin oli ihan vauva... kantoreppu on, mutta siinä ei pahemmin koskaan oo viihtyny.

Meillä on vähän samaa hommaa, että vain äiti kelpaa nukuttaan illalla. Tosin nyt ei oo muita edes nukuttamassa ku minä. Mutta sillon kun isi yritti nukuttaa kotona ollessa, niin voi mahoton mitä huutoa ensialkuun..

Päiväunista, meillä nukutaan vielä 3 päikkärit. Johtuu nyt siitä , koska poika on ruvennu herään 7-8 maissa. Jos nukutaan pidempään, niin sillon saattaa nukkua vain 2 kertaa päiväunet. Hiukan onneksi pidentyny niistä pikku unista mitä joskus nukku. Toisinaan B nukkuu jopa 1,5h. Mutta ei todellakaan joka päivä noin pitkään :)
 
Melela: Pitää itekin varmaan kokeilla tota nan-korviketta, joku sano et sekin on vatsalle parempi(en tiedä miksi). Kiva että muillakin nukutaan 3päikkärit, mietin jo et nukkuuko normaalia enemmän:D

Iines: Joo jugurttia ym voi sillon 10kk antaa ja korviketta maitona. Kuinkahan kauan pitäs pantata sellasia hedelmäjugurtteja joissa on sokeria? Mahdollisimman pitkään? Muutenkin oon vähän pihalla et voiko 1v antaa jo jotain makeaa esim synttäreinä? en nyt ajatellu kauheesti antaa mut vähän.

Oli kyllä huono neuvolakäynti meillä! Oli sijainen terkkarina eikä se oikeen tehnyt mitään muuta ku mittasi tytön ja vähän kun yritti kysellä mielipidettä johonkin niin tuli niin ympäripyöreetä vastauksia ettei kyllä apua saanut(tai niitä mielipiteitä ja ehdotuksia mitä vois tehdä). Sit oli lääkäri joka oli kans meille uusi tuttavuus. se teki tosi pikasesti tutkimukset ja katto korvat ihan kauheella kiireellä, musta tuntuu ettei se edes nähnyt. sitte lopuks kun oltiin lähdön päällä se kysyi et "olikos tää nyt 8kk käynti?!" siis hä?!! justhan se tutki tytön niin miten se ei voi tietää et oli 8kk neuvola! ja lääkärineuvoloita on 4kk,8kk ja 1,5v neuvola niin mitähän se ajattelie t meijän tyttö on iältään....tulikohan sen tutkittua nyt niinku 8kk neuvolas pitäis tutkia.... voi hyvää päivää sanon minä!

tietty jotain kesäsijaisia jotka alkuun vähän hukassa, eikä sais olla ärsyyntynyt, mut harmittaa ku olis ollut kysyttävää tosta vatsavaivoista ja imetyksestä ymsyms.
 
Meillä ollut koko aika käytössä Tutteli korvike.Ja on toiminut hyvin.Monet tuttuni ovat kokeilleet Nania mutta kyseinen korvike on saanut vauvan vatsat kuulemma aivan sekaisin :( Joten itse en ole edes viitsinyt kokeilla sitä.Meillä nukutaan vain yhdet päikkärit..ja nekin aivan pienet..ja öisin kerran herätään.
Meillä on kyllä kämppä aivan mullin mallin..mies päättänyt kalastustarvikkeillaan valloittaa makkarin siihen kuntoon että öisin nukutaan sohvalla ja neidin sänky raahataan makkarista olkkariin :( On käynyt jo mielessä oman kämpän etsiminen ku ei asioista voi mitenkään puhua. Esim.kämpässämme on aivan liikaa huonekaluja joilla ei edes mitään tee,ovat vaan siivousta vaikeuttamassa ja joudun itse tekemään sit päivittäisen imuroinnin ym.siivoukset lapsen hoidon ohella.On kyllä niin veto pois koko aika :(
 
vitsukka830 meillä on kaikkiaan ollut pojan kanssa aika samanlainen tilanne kun teillä. Eli siis hurjaa huutoa ja vatsanväänteitä koko alkuaika. Sitten yöllä valvomista ja kotona kököttämistä jne... 5kk ikäisenä todettiin maitoallergia, mutta se ei ole ollenkaan ainoa vatsavaivojen syy ja niitä on ajoittain edelleen.

Meillä on käytössä nyt jauhemainen apteekin korvike, Nutrilon Pepti. Me siirryttiin siihen pikkuhiljaa siten, että alettiin lisäilemään kaikkiin ruokiin, siis soseisiin hedelmiinkin. Sitten makuun olemme yrittäneet totutella mm. lusikkaan valmista maitoa lisäämälla. Maito on ollut käytössä nyt varmaan toista kuukautta, mutta poika ei tykkää ja sillä selvä. Sen tarvittavan 5dl> saa kuitenkin aika hyvin lisättyä jauheena ruokiin, joten se on kätevä ratkaisu jos maito ei maistu.

Joo ja tosiaan pojan ollessa 8kk loppui imetys nyt kokonaan. Se oli meillä yksi masuvaivoja pahentava/sekoittava tekijä. Ja poika oli ihan valmis, eli ei edes huomannut että jotain jäi puuttumaan...

Joo ja päikkäreistä, kolmet menee meilläkin ja yöllä sellainen 10-11 tuntia.
 
Noista jogurteista ym. Mä en esikoiselle oo noita sokerijogurtteja antanut ollenkaan. Mä oon ehkä vähän liiankin tiukkis ton makean suhteen :/. Tosin, meillä esikoinen ei tykkää muutenkaan liian makeasta. Ei syö jogurttia muuta kuin luonnon jogurttia, vaikka tarkoiskin sokeroitua. Mehukin (siis valmismehu) pitää laimentaa tiivisteen lailla. Meil ollaan ton makean suhteen edetty niin, että aina kun on kahvi aika kotona, lapset saa muumikeksiä ym. Mutta sitten irtokarkkeja ei osteta ollenkaan. Jos pitää jotain karkkia saada, se on sitten suklaata. Synttäreillä tai muualla saa tietenkin ottaa namia, jos sitä on tarjolla, mutta kotiin ei osteta karkkia.
Huoh, voi kun meillä nukuttais edes kuuteen tai seiskaan. Mä oon ihan kuitti, kun joka aamu pitää herätä viideltä. Sitten kun ei voi ottaa edes päikkäreitä Aleksin kanssa, kun esikoinen ei enää nuku päikkäreitä.
Apua, enää viikko kun arki alkaa! Sitten alkaa esikoisella päiväkoti ja Aleksi menee hoitoon 2-3 päivää (onneks osa puolikkaita) viikossa. Saa nähdä kuinka työt alkaa sujumaan. Huomenna koittaa vihdoin päivä, kun pääsen sinne kylpylälomalle! Ihanaa! Ostin muuten miehelle uuden vihkisormuksen :) hääpäivälahjaksi. Sen sormus on niin kamalan näköinen, kun on käyttänyt sitä töissä. Nyt saa sitten jyhkeen kokoisen ja toivottavasti kestävän tästä uudesta :).
 

Mä kans panttaisin noita sokerijugurtteja aika pitkään...en tosin tiedä kuinka pitkään :D Mutta kyllä mulle ainaki on sanottu joko neuvolassa tai sillon ekalla hammaslääkärikäynnillä, en  nyt muista kummalla..että yks vuotis synttäreillä voi jo maistaa kakkua. En mä nyt alkais mitään karkkipäivää pitään kuitenkaan mutta että voi siis antaa jo herkkuja. Eikös yksivuotias jo muutenkin aikalailla syö ns normiruokaa. Karkkia ajattelin pantata pitkään mut just kahvilla ja kylässä voi jotain herkkua saada sitten kun sen aika koittaa ja alkaa ite niistä jotain ymmärtään. Tosin tää on vain ajattelua koska kokemusta ei ole :)

Me ollaan käytetty Nania sen mitä on käytetty. Oon kans kuullut et se ois sopivampi monelle ku tutteli mutta en muista mihin se perustuu.. Tosin nyt jäi sekin siis pois. Ihottumat meni tosi paljon pahemmaks mun juodessa maitoo ja nyt alkaa ehkä parantuun pikkuhiljaa kun oon nyt täysin maidottomalla. 

Tarkotus olis nyt lopetella imetystä heti kun se sitten vaan on mahdollista. Eka aattelin et tarjoon päivällä pullosta ja vain aamulla ja illalla imetän. Mutta katsotaan nyt. 

Vitsukka koska teillä palaa se teidän oma neuvolantäti paikalle? Jos soittaisit ja varaisit uuden ajan että saat kysyttyä mieltä askarruttavat asiat. Ei noista sijaisista oo kyllä mihinkään.....inhottavaa jos ei saa edes minkäänlaista mielipidettä mihinkään! Ja tosiaan pitäskö olla kovin luottavaisin mielin jos ei lääkäri ees tiedä mitä tutkia eikä tajua vauvan ikää?! 

Meillä ens viikolla neuvola ja teen kyllä lapun kysymyksistä mukaan :)

 
Siskon kanssa yks kerta juteltiin,että olikhan se Nestle Bona jolta on ilmestyn 8kk eteepäin jogurttei..siis ihan jogurttei eikä mitää näit pilttihommii.Ainut vaan ettei olla mistään kaupasta niitä vielä bongattu.. :( Itse oon ollut tyytyväinen meidän omaan lääkäriin ja neuvolantätiin,,, eivät oikein sijaisia ota,vaan työt siirtyvät sit toiselle neuvolantädille.Lääkärinkin kanssa oon voinut kunnolla jutella Ninnin noist munuais asioist ni hän kyl osaa ottaa hyvin kantaa asioihin ja sanoo omat mielipiteet.Ens tiistain ois taas Ninnin munuais ultra ja saman päivän keskustelu aika,jos nyt saatas lopettaa noi turhat lääkkeet kun ei missään mitään vakavaa vikaa ole,joka estäisi lääkkeiden lopetuksen :(
 

Jahas, tääläpäs alkokin menkat. 

Että ei se sitten tosiaan siitä imetyksestä kiinni oo, mä kumminki imetän monta kertaa päivässä :) 

 
korianteri: onko tuo nutrion pepti pahan makuista? meillä se nutrilon soija ei kyllä tuu menemään alas, on ihan hirveen hajuistakin.
oon kyllä niin kateellinen toisten menkoista, enpä ois uskonut tätä päivää näkeväni että kaipaan kuukautisia! kakkonen kuitenkin haaveissani.. huoh.
 
Meillä oppi poika viimein tänään 8,5 kk iässä ryömimään. No, kääntyminenkin tuli vasta yli puolivuotiaana. Istua hän on osannut tukevasti jo reilun kuukauden.
Onko teillä unikouluista kokemuksia? Meillä on yöt tosi levottomia.Klo 02-05 etenkin. Lapsi kääntyilee ja vääntyilee ja itkustaa samalla. Sylissä rauhoittuu, mutta heti kun on laskemaisillaan sänkyyn, alkaa huuto. No, olen sinnikkäästi vain laittanut aina sänkyyn ja tassutellut, kyllä se sinne sitten nukahtaa... ainakin joksikin aikaa... Pari yötä ollaan oltu nyt vasta ilman aamuyön pulloa (josta ei juuri enää syönyt muuta kuin hörpyn). Toivottavasti suunta lähtis ylöspäin - nyt on tuntunut et vaan huononee.

*Jaa, tähän ei tule enää nimimerkkiänikään. Aurora83.
 
vitsukka830, joo taitaa se aika pahaa olla, tosin en itse ole maistanut... Mutta siis meillä menee koko päivän satsi juuri ruokiin ja soseisiin sekoitettuna ja toisinaan myös muutama huikka pullosta juotuna.

Poika on varmaan kyllä tottunut jo siihen makuun kun pikkuhiljaa ollaan lisäilty sitä ja jonkin verran esim. lusikalla lykätty suuhun. Juominen yleensä on tosi haasteellista, oli sitten mehuvettä, laimennettua marjasosetta tai ihan mitä vaan...
 

Uskaltaiskohan tuulettaa........meillä nukuttiin viime yö ihan tooooooosi hyvin !!! :)  kopkop...... Taisi olla joko hampaista johtuvaa tai sitten se maitokuuri. Nyt on iho jo selvästi parempi kun oon ollut täysin maidottomalla. Tai no, oon ihan vahingossa nyt kaks kertaa ottanu siivun juustoa kun en oo vaan tajunnu :D Mutta eipä tuo vakavaa onneks ole. 

Minkä hintaisia nuo erikoismaidot on? Apteekistako niitä ootte ostanu? 

Kukas se muuten olikaan joka valitteli et masuvaivoja on paljon....ettei olis jotain allergiareaktioo? Kun voihan se oireilla ihan vaan suolisto-oireinakin.. Oli mitä oli, toivottavasti menis ohi pian...

Ihan kiva kun on lämmintä ja aurinkoista mutta jotenki tuskallista noille pienille.. Meillä ainaki jo auton istuinkin lämmittää aika paljon. Aattelin tänään et ois käyty järvessä pulahtamassa mutta eipä sit ehdittykään. Huomena taitaakin taas sataa.. 

 
Erikoismaidoista vielä nopeasti. Ne tulee yhtä edulliseksi tai jopa halvemmaksi kun tuttelit ja muut, kun on ensin käynyt maitoaltistuksessa ja saanut lausunnon. Meillä nyt lausunto 2-vuotiaaksi asti. Eli n. 6 € vajaa 4 litraa maitoa. Ilman reseptiä Nutrilon Pepti maksaa jotain 24 € se vajaa 4 litraa.

Jos tahtoo testata tuollaisella apteekin maidolla niin niitä saa ostettua esim. muilta käyttäjiltä ylijääneitä  mm. histamiini.com -sivuilta edullisesti vaikkapa muutaman purkin.
 
Hitsit tätä hellettä..poika ei suostu nukkuu ku lyhkäsiä päikkäreitä. Yleensä nukkuu yli 3h kerrallaan. On tosi paljon helpompaa yhdet päikkärit kun meillä on aina lähdettävä vaunuilemaan jos haluaa et poika nukahtaa. Illalla on kans oikein pidettävä tosi kovaa kiinni sylissä, et saadaan nukahtaa.. Kokeillaan unikoulua heti kun helteet loppuu, et poika sais oppia uudestaan nukahtaa itsekseen sänkyynsä. Onneksi nukkuu yön sit hyvin, jos ei ole kuuma.

Meilläkään ei vielä kontata, ryömitään? taaksepäin vähän, jos se nyt on ryömimistä.. Istumaan oppi just 8 kk iässä itsekseen ja 2 hammasta puhkesi 7kk iässä, mut nyt vasta kokonaan esillä. Kestipä kauan.

Mäkin toivon jo menkkoja! Poika alkoi hylkiä rintaa mökkireissulla, joten ei tartte sit enää pähkäillä lopetanko vai en..lopetan kun se loppuu varmaan kohta rinnasta. Oon nyt imettänyt oikeastaan vain aamulla jo viikon. Silti tulee vielä? Luulis et se loppuis jo.
 
8kk lääkäristä..oli joku kesämies...tai no joka kerta mulla ja pojalla on ollut eri lääkäri. Ei vaan muistanut mitä oli tehnyt ja kyseli meiltä monta krt..Toivoisin et joka kerta oliskin neuvolatädille sijainen , ku meidän oma ei osaa sanoa mihinkään mitään. Kaveri raukka sai sen saman.. No ei se mitään, mä luen netistä ja kysyn kavereilta aina :) (netistä ei kyl kandis aina lukea...)
Lääkärissä poika ei taaskaan reagoinut siihen äänitestiin :( Joudutaan kontrolliin parin viikon päästä, ku ei ole koskaan reagoinut siihen. Mut me ollaan kotona testailtu, niin ihan hyvin kuulee ääniä! :) Se on varmaan vaan niin ihmeissään lääkärissä ja aina ollut joku lelukin kädessä..no hyvä että tutkivat silti.
 
Takaisin
Top