Heinähöpinät

Mä tässä oon ihan urakalla funtsinut,että jos vaikka nyt hakisin etukäteen syyskuulta kotihoidontukea,kun käsittelyssä kumminkin kestää ja vanhempainraha loppuu sit syyskuussa, niin olen miettin et laitanko siihen meidän tänhetkiset tulot vai miten.itse saan vain vanhempainrahaa ja mies liitosta rahaa kun on lomautettu/työtön.Ja ottavatkohan ne sit huomioon senkin että sitten syyskuulta loppuu mun vanhempainraha etteivät sitä sinne laske kans.Ja mun mies saa joka kk.saman summan liitosta,eli sinne vissiinkin riittää 3kk noi liiton laput :s nää tukihommat on kyl välil niin hankalii.
Lauantaina menimme perheen voimin kavereille yökylään ja miehet läks yökalaan..odotimme jo herkku kuhaa mut saivat vaan alamittasen kuhan jonka päästivät takaisin kasvamaan.Tosi hyvin Ninnikin nukkui vieraassa paikassa,vaikka aluksi hieman pelkäsin ku ekaa kertaa olimme yötä kotoa pois.Sai myös sen perheen lapsista leikkiseuraa ja kova oli menokin :) Loppuisvat jo nää helteet...koko aika hiukka huonoa oloa ja päätä särkee :(
 
Niin se vaan on esimmäinen inttileskipäivä takana. huokaus. voiko kyyneleet loppua? :D päivä meni suht hyvin koska on ollu tekemistä, muutto edessä n.2vkon kuluttua eli pakkaamista ja siivoamista riittää. Benjaminiakin täytyy välillä huomioida <3 Selvästi vaikuttaa lapseenki kun isi ei yhtäkkiä ookkaan koko päivänä kotona, eikä vielä illalla nukkumaan mennessäkään. B ollu kiukkunen. Ja epäilen että juurikin tästä syystä... nooh, ehkä tää muuttuu helpommaksi meillä molemmilla :) Viikon päästä ois kotiväen päivä siellä Rovaniemellä, hulluna tekis mieli mennä sinne mutta se matka... autolla kestää ajaa n. 3-4h täältä huomioon ottaen että pitää pysähdellä Benjaminin takia. Mulle lähtis kyytiin yks kaveri jonka mies on samassa paikassa armeijassa mun miehen kans ja sillä on kans poika, tosin pari kolme kuukautta nuorempi Benjaminia. Hulluksihan tässä tulee jos ei nää ukko kultaa 2 viikkoon  Me ollaan niin tiiviisti oltu yhessä siitä päivästä lähtien ku tavattiin, et tuntuu kamalata olla erossa. Viimeks ollaan näin kauan oltu erossa about 2,5vuotta sitten.
Anteeksi tää vuodatus, mutta en osaa nyt muutakaan.

Oon mielissään kuitenki siitä, että on tekemistä ton muutto hässäkän kans. Tosin on pakko saada tänne apua, emmä yksin jaksa... ihana päästä isompaan asuntoon täältä 49neliön luukusta. Uudessa kodissa onki sit tilaa, 131 neliöö ! JES! :)

Ihanaa kun Benjamin nukahti jo 9 maissa, itellä nyt vähän luppo aikaa, kerranki! Harvoin illasta istun näin "pitkään" koneella ihan rauhassa. Mutta uni alkaa painaa jo silmiä (ehkä itkujenki takia) niin varmaan kohta pakko kallistua sängyn pohjalle.
 
Voi Melela, nytkö se sitten tapahtui, että miehellä intti alkoi! Teillä on sen verran pitkä matka, että ei varmaan pääse iltalomilla kotiin? Jos jotain positiivista voi ajatella niin onneks nykyään ei tarvii olla intissä kovin pitkään, jos vertaa entisaikaa. Meillä mies oli intissä pakollisen 8kk ja se oli kyllä ihan syvältä, kun just oltiin muutettu yhteen. Mutta sitä ei voi vähääkään verrata siihen, että sä olet yksin lapsen kanssa ja siihen päälle uusi raskaus ja raskaushormoonimyräkät, huh! Luuletko, että miehes pääsee sieltä pidemmille lomille, kun teille kuitenkin on lapsi tulossa ja on jo yksi?
On varmaan mahtavaa muuttaa uuteen asuntoon :). Meillä kanssa nytkähti rakennusprojekti asteen eteenpäin eli löydettiin mieleinen tontti ja nyt pitäis sitten vain tehdä kaupat ja alkaa miettimään millainen talo tehdään, kun siihen muuttaa mun vanhemmat myös. Eli kahden asunnon talo pitäis tehdä. Mä haluisin kaksi kerroksisen, mutta mies taas yhteen tasoon. Ymmärrän kyllä, että mun ehdotus maksaa ja siinä on töitä enemmän. Toivottavasti päästäin kohta koneelle sitä suunnittelee. Nyt vain ei oo aikaa.
 
Miimi: Joo matkaa on niin paljon, ettei iltalomille pääse kotiin. Täältä Rovaniemelle on 300km.
Ilta oli kyllä ihan katastrofaalinen, mies ku sieltä soitti pikapuhelun ku oli pikku tauko niin märinäksihän se meni. Huoh... entistä enempi vaan tuntuu siltä et pakko lähtä sunnuntaina sinne kotiväen päivään :D Uskon, että saa tulla aika usein viikonloppu lomille. Nyt on 2viikkoa kiinni (eli 1vkl) ja sit joskus toisen kerran se toinen viikonloppu tällä P-kaudella. Monestihan se helpottaa sit vielä entisestään kun P-kausi loppuu. Jännittää vaan että kerkiääkö sit tulla synnytykseen mukaan. Pikkusen lyhenee ajo matka ku OYSiin on Rovikselta matkaa n. 200km. Mutta nykyään ei välttämättä vaikuta siihen palveluksen kestoon se, että on perhettä. Yks tuttu ois joutunu vuodeksi jäämään armeijaan vaikka kotona on vaimo ja poika. No, sieltähän se tuli pois jollain syyllä ettei tartte olla sitä vuotta :P
Vähän hirvittää, kun miehellä on aika paha astma, et kuin se siellä selviää varsinki talvipakkasilla... Nonii, taas tuli tätä inttihöpötystä, sorry! Mut se on vaan niin päällimmäisenä mielessä.

Benjamin alkanu ihan hirveesti jutteleen.. ätätätä, lälälä jne. ihanan kuulosta <3 vieläkään ei pikku herra ryömi tai konttaa mutta istua töröttelee lattialla itsekseen ilman tukea ja leikkii leluilla. Jonkin verran onneksi helpottanu ku oppinu istumaan itsekseen. Tässä oon ootellu että millonkas ne ylähampaat puhkeais ku näyttää siltä että ei mee välttis kovinkaan kauaa..

Hei te jotka syötätte vauvalle aamulla/illalla puuron niin mitä puuroa syötätte? Mä oon nyt 2 kertaa syöttäny ihan tavallista Nalle pikapuuroa ja näyttää siltä että ei ihan hirveesti tykkää. Paitsi jos on seassa purkillinen pilttiä :D Ehkä siihen makuun tottuu sitte kun sitä vain syöttää joka aamu ja ilta. Nyt pikkumies tarvii huomiota, jotenka lopettelen löpinät tähän..
 
Aika hassuja noi kehitysvaiheet. Meillä Aleksi ryömii ja kohta alkaa näköjään konttaamaan, mutta istua ei osaa :). JOs laittaa lattialle istuma-asentoon, ei ota kyllä yhtään vastaan, jos kaatuu. Meillä syödään kaurapuuroa tai riisipuuroa, siis ihan niitä vauvojen jauheita, mutta en oo antanut niitä makupuuroja, kun niissä näyttää olevan ainakin kymmentä eri aineosaa. Laitan vain ton kaurapuuron sekaan kanssa puol purkkii hedelmää. Tosin meillä tuntuu menevän kaikki mitä vain tarjoo.
Mun serkun vauva on parhaillaan siinä sydänleikkauksessa. Se kestää koko päivän. Oma vatsa ihan kipee, kun ajattelen niitä koko ajan. Pelottaa, jos viesti on se pahin mahdollinen. Tai tässä tapauksessa se on joko tai... Välimuotoa ei oo.
Melela, kauan sun synnytys kesti ekalla kerralla? Yleensä se aika puolittuu toisessa. Mulla eka kesti 28 tuntia ja tää toinen 12 mistä salissa olin pari tuntia. Ei kerenny mies mukaan, mutta kannattaa ottaa kyllä joku läheinen sinne mukaan jos vain on mahdollista. Mä luulin, että hoidan homman yksin, mutta kun suihkussa kökin niin oli ihanaa, kun sisko ja äiti toi sinne mulle mehua ja suklaata :). Ja taas kun Aleksi jumittui ja homma pysähtyi, oli seuraa ja muuta ajateltavaa kuin synnytys, kun pystyi juttelee siskon ja äidin kanssa. Ja kyllä äiti hoiti ihanasti selän hieronnan ja akupainannan viimeisen kahden tunnin aikana. Yksin olis joutunut vain kärvistelee.
 
Tsemppiä Melelalle kovasti arjen pyörittämiseen :)
Pikku heppu konttaa, istuu tuetta ja nousee seisomaan joka paikkaan, eli netissä istumiset ja muutki hommat aika vähillä tällä hetkellä. Kellahtelee nokalleen ja selälleen sen sata kertaa päivässä ku ei muista ettei vielä niin pro oo nuissa hommissa :) Ja ku hopulla jonku tavaran tai ihmisen perään niin menee puoliksi karhukävely asennossa.
 En oo oikeastaan mitään tavaroita nostellu pois, paitsi semmoset vaaralliset. Tuntuis ainaki, että eivät niin kiinnosta ku saa vapaasti käyä koskettaan. No vielä kiinnosta kaikki ku ollaan pari viikkoa oltu reissussa ja nyt vaan pari päivää kotona ja taas mennään. Eli kaikki kodin esineet on ihan uusia ja jännittäviä. Tiskikonetta ei voi tyhjentää ku kiikkuu lunkan päälle, sitteri pitää piilottaa ku kiikkuu kontalleen siihen.. Eli hommaa ainaki vanhemmilla riittää :)  
Eilen laitoin kodinhoidon tuen hakemuksen netissä vetämään. Oli liian helppo täyttää, onkohan siinä kaikki mitä tarttee? :)
 
Melelalle voimia tosiaan miehen armeijataipaleelle! Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se helpottaa sitte ekojen viikkojen jälkeen ja menee loppujen lopuks tosi nopeesti - vaikkei tällä hetkellä varmasti siltä tunnukaan! ..tosin mulla ei silloin sotaleski aikoina ollu lasta hoidettava ja toista masussa, jotta sinänsä ei kyllä oo kovin verrattavissa oleva tapaus.

Meil on poitsu ollu lauantaista asti mummon kanssa mökillä.. ihan kauhea ikävä pikkusta! Huomenna lähtään ukon kanssa sinne kans ja perjantaina tuodaan poika kotiin ♥ Eilen oli raukkaparka kuulemma huudellu "äittää, äittää" ja vähän itkeskelly :( ..mut tänään on taas oma ilonen ittensä ja kuulemma ilme kirkastu kummasti, kun kuuli mun äänen puhelimessa :)
 

Ekaks hyvät jutut, MEILLÄ RYÖMITÄÄN :) Tänään lähti neiti ihan yllättäen kunnolla eteenpäin! Onhan se tähänkin asti silleen pyörimällä ja venkoilemalla päässy johonkin päin, mutta nyt tosiaan menee oikeesti ryömien eteenpäin kun on joku mielenkiintoinen kohde edessä! :) Äitin mittarimato <3 

Kovasti hakee myös konttausasentoo ja vähän niinkun pääseekin jo, kuten myös istuun on nyt menny kerran kylpyammeessa ja kerran hoitopöydällä :D Vaipanvaihto onkin melkonen suoritus kun neiti meinaa aina karata ja kurkkii vieressä olevaan lavuaariin niin että on pakko pitää jalasta kiinni ettei putoo sinne! 

Sitten kurjat jutut... Meillä on todennäkösesti maitoallergia... :( Mä kun ajattelin että nyt vähennän imetystä niin että imetän vain aamulla ja illalla ennen nukkumista, ja päivällä annan korviketta pullosta.. Eilen annoin si ekan kerran ja tuli samantien koko suun ympärys, leuka ja kaula ihan punaseks+valkosta näppyä.. :( Illalla vielä kokeilin niin että muutaman tipan laitoin kyynärtaipeeseen ja siihen tuli hetken päästä ihan sama juttu... Aamulla kyselin neuvolasta niin sanoi että todennäkösesti on maitoallergia... :( Nyt kokeillaan niin että minä juon maitoa imetän normaalisti, katsotaan tuleeko mitään. Mä siis en normaalisti juo maitoa.. Mutta koko ajanhan tytöllä on ollu sellanen pikkusen ihottumainen iho, eli vois olla siitä maidosta koska kuitenkin käytän maitoa kastikkeissa ja kahvissa.. Katsotaan miten reagoi.. Parin viikon päästä on lääkäri+neuvola niin sielä sit mietitään lisää. Mitenköhän tuollanen maitoallergia sitten käytännössä toimii, meneekö ohi, mitä kaikkee vältetään?? 

Melelalle tsemppiä yksinolemiseen... Kyllä siihen sit tottuukin, mutta inhottavaahan se on ja vielä kun on yhtäkkiä yksin vauvan kanssa ja uusi raskauskin vielä. Muista pyytää tutuilta apua tarpeen mukaan! :)

Meillä syödään puuroa iltaisin, kokeiltiin riisipuuro ja kaurapuuro. Koska kaurapuuro uppoo hyvin niin ollaan sitä syöty ja siis ilman mitään soseita. Oon antanu sitä vauvojen omaa, mutta seuraavaks ajattelin ostaa jo ns normaalin elovenan, tai sitten sitä täysjyväpuuroo vauvoille mikä on alk 8kk. 

Miimi pääsee raksapuuhiin :) Kivaa! Tai no stressaavaakin se on mutta ihanaa kun saa tehdä itselleen. Mä voisin kans alkaa rakentaan, nyt yhden talon tehneenä tietää jo mitkä asiat tekis toisin ja osaa vähän enempi kattoo järjellä noita pohjapiirustuksia... Ensimmäiseks tekisin isomman eteisen/tuulikaapin ja kodinhoitohuoneen!

Joo toi on kyllä jännä miten nää lapset kehittyy niin erilailla, toiset toisissa asioissa edellä ja toiset sitten toisissa asioissa :) Meillä on hauska kun tytsy istuu niin hyvin ja siitä jos kaatuu tai kaataa ittensä niin mene tosi sulavasti ja pitää pään ylhäällä :) 

Miimi onko mitään uutisia siitä vauvasta...toivottavasti leikkaus meni hyvin ja vauva voi hyvin ja toipuu!!!! 

Tosiaan...kotihoidontuen hakemus pitäskin täyttää.. Onko kellään tietoo kuinka kauan kestää päätöksen saaminen?? Taidan olla vähän myöhässä kun vanhempainvapaat loppuu kuukauden päästä. 

 
Iines: hetkessä nuo taidot kyllä tulee, hauska vaihe kun niin paljon uutta:) laitetaanko teidät johonki allergiatesteihin?

Melela: tosi paljon tsemppiä, on kans miehen armeijavaiheesta kokemusta, ei oo herkkua, mut ihmeen hyvin siihen arkeen tottuu ja sit kun nähdään on se yhtä juhlaa:) nopeesti menee aika kuitenkin. toivottavasti mies pääsee synnytykseen mukaan:)

mulla on alkanuit olemaan kauhee raskauskuume vaikka tosi vaikee raskausaika olikin.. jotenki vaan ajattelen ettei se seuraava nyt vaan kertakaikkiaan voi olla yhtä paha tai pahempi. kuvittelen et se on ilman muuta helpompi:D no, ehkä kannattaakin olla positiivari. me sovittiin että lähdetään yrittämään vasta vähän myöhemmin, ihan senkin takia että tän hetkiseen arkeen ei vaan millään jaksa sitä alkuraskauden (mahdollista) rankkaa aikaa.
se olis tietty kiva et jos on pieni ikäero niin kiva esikoinen sais olla pitkään kotona.


Miimi:mistä oot kuullut että synnytys kestää noin puolet vähemmän aikaa seuraavissa raskauksissa? oispa noin!

meillä ollaan täällä jatkuvasti kontillaan ja vähän päästään jo liikkeellekin niin, ryömiminen on kuitenkin se pääasiallinen liikkumismenetelmä. pystyyn noustaan mutta tukea vasten ei kunnolla askelia oteta. istumaan on muutaman kerran mennyt, en tiedä onko ollut vahinkoja vai tarkotuksella. hassuja ilmeitä on tullut, saa aina vieraat nauramaan kun "hassuttelee" niille ja selvästi nauttii saamastaan huomiosta. ja uus juttu meillä on kans se et kun peilistä kattoo itseään niin ihmetellen aina kattoo sitten peilin taakse et onko siellä joku:D ikävänä asiana on se et mahavaivoja meille on ollut normaalia enemmän, välillä mietin onko normaalia et tähän asti näitä masuongelmia on:/ no, ens viikolla neiti 8kk ja neuvola myös sillon. oon päättänyt et alotretaan kans korvikkeet, menee ehkä paremmin maitoa, poelkään et sitä menee liian vähän jos joku puoli litraa pitäs mennä. ja toisaalta ihan kivakin pikku hiljaa saada esim menkat:)

 

En tiedä vielä noista testeistä. Neuvolantäti sanoi että ensin kokeilen niin että minä juon maitoa päivittäin ja sit voin kokeilla toista korvikemerkkiä. Jos tulee oireet ni todennäkösesti lääkäri määrää maitoaltistukseen. 

Mä olisin kans senkin puolesta vähentäny imetystä että haluisin ens vuoden puolella alkaa yrittään toista.. Tosin en oo miehen kanssa ees jutellu asiasta  :D Ja sekin että mä en (ainakaan tän hetken ajatuksella..) haluais imettää enää yli 1-vuotiasta enkä haluu siinä vaiheessa lopettaa yhtäkkiä. Mutta saas nähdä nyt sitten... Musta semmonen 2v olis sopiva ikäero meillä. 

Mä oon myös miettiny että mahtaako neiti saada tarpeeksi maitoa, mussa kun ei ole mittaria... Tuntuu vaan jotenki ettei ehkä puolta litraa saa päivässä... Soseiden jälkeen ei juuri maitoa ota. 

 
jos tuo pitää suurimmalla osalla naisista paikkaansa, että synnytyksen kesto puolittuu, niin mulla on sitte nopee synnytys seuraavalla kerralla :D nimittäin, mulla se touhu kesti jotai 7h kokonaisuudessaan. tosin, multa käynnistettiin mut kuitenki suht nopia ensisynnyttäjäksi !?
 
iines* tsemmppiä maitohommiin. Eihän se onneksi mikään katastrofi ole vaikka se allergiaa olisikin. Ja tosiaan useimmiten lapsuusiän maitoallergiat menee ohi muutamaan vuoteen mennessä.
Meillä poika on allerginen ja sai diagnoosin jo kuukausia sitten. Hän sai oireita alusta asti juuri minun juomasta/syömästä maitoproteiinista. Nyt olen pikkuhiljaa lopettanut imettämisen ja siirtynyt apteekin korvikkeeseen, ja pakko myöntää, hän voi paremmin. Itselle takuulla kovempi paikka, poika ei tainnut edes huomata...

Joku kyseli kotihoidontukihakemuksista. Mulla meni kolme viikkoa hakemuksesta päätökseen. Tosin rahathan kyllä saa sieltä vaikka vähän perästä päin...

Meidän poika on nyt 8kk ja ryömii hurjaa vauhtia. Konttausasennosta ei ole tietoakaan mutta ylös kiskoo itseään vähän joka paikkaan. Sylissäkin vetää selän kaarelle ja pynkeää seisomaan. Lempi puuhaa meillä onkin kävely, eli hän pitelee jonkun käsistä kiinni ja tepastelee tosi ylpeän näköisenä pitkin taloa tai pihaa... 

Joo ja EI YHTÄÄN HAMMASTA. Ihmetyttää tämä! Ja harmittaa, kun poika olisi valmis syömään ihan mitä tahansa ja on niin kiinnostunut siitä, mutta raukalla ei vieläkään ole hampaita.

 
korianteri: meilläkään ei ole vielä yhtään hammasta! hetken jo luulin että olivat tulossa, mutta ei! toisaalta meilläkin on miehen kanssa myöhään tulleet hampaat, joskus yhden vuoden kohdalla:D eipähän tarvi vielä pelätä hammaspeikkoja ja reikiä;) välillä muuten kun oon luullut et nyt hampaita tulee, niin oon antanut jäisen purulelun ja se on helpottanut oloa. kummaa.

monetko päikkärit teillä vielä nukutaan?

meillä menee edelleen pääsääntöisesti kolmet!! joskus vaan kahdet. oon luullut et yksillä selviäis tässä iässä. tyttö nukkuu jostain syystä tosi lyhyitä pätkiä. äitini sanoi kerran että itse olen lopettanut kokonaan päiväunet tosi aikasin, ja muutenkin päivisin nukkunut vähän.

imetyksestä vielä: minkä takia se suositus imetyksestä on että yhteen vuoteen asti? eikö hapanmaitotuotteita saa ainakin joskus 10kk lähtien käyttää?
 
Meillä on kans se kolmet päikkärit päivässä. Ja jos ei niitä nuku, niin yöunille on menossa jo 19 aikoihin :/ Muuten tietty sama vaikka meniski niin aikasten nukkumaan, mutta syö silloin monta kertaa yössä.
 Ukkeli on näköjään nyt ite lisänny nuita unia ko on alkanu liikkumaan. Onhan se tietenki väsyttävää ku seuraa äitiä ko hai laivaa koko ajan :) Ihan sama mihin menen, niin lopse kuuluu perässä ko toinen konttaa perässä. Vessaankaan ei sais mennä yksin. Oven ku laittaa kiinni niin hakkaa sitä sitte ko jää ulkopuolelle :) 
Nyt on ollu ihan järkyttävän levottomia öitä.. Vissiin se luulee, että unohtaa kaikki taidot jos nukkuis ihan rauhassa yöt. Eilenki illalla unissaan seisoskeli pinnasängyssä :) Ja istua töröttää tuon tuostaki ja huojuu ihan ko transsissa ku melkein täydessä unessa on. Voi jösses.. Koskahan alkais rauhottuun nuo yöt.. Pakko alkaa joku unikoulu tms ku saa tämän miehen loman ohi. Ei oikein vaikuta täällä anoppilassa alkaa pitämään ku sitte taas vaihtuu paikka ku mennään kotiin. Meinaa olla mamma väsyny ny..
 
Mulle sanoi kätilö viime synnytyksessä, että jos kolmannen teen niin nähdään sitten jo meidän kylän kaupan parkkipaikalla :). Monella kuulemma puolittuu synnytyksen kestot, mutta nehän on aika yksilöllisiä. Toisilla saattaa olla yksi syöksysynnytys ja toinen kestää taas sen 20h. Mä taidan vaan olla tällanen oikein perustapaus kaikin puolin raskauksien suhteen. Molemmissa raskauksissa painoa tuli tasan saman verran samoilla viikoilla. Rauta romahti tasan samalla raskausviikolla. Molemmat raskaudet kestivät 41+3 ja molemmat pojat syntyivät lauantaina :). Synnys sitten ajallisesti puolittui, mutta molemmat noudatti samaa kaavaa. Molemmat alkoivat supistuksilla mitkä tuntuivat vain selässä ja lopulta enemmän reisissä. Molemmat myös jumittuivat eivätkä laskeutuneet, joten synnytys meinas tyssätä 8cm. Ponnistusaika kyllä lyheni huomattavasti 45min:sta 9min.

Mun serkun vauva leikattiin siis tiistaina ja leikkaus onnistui ihan hyvin. VIimeinen kuuluminen oli se, että vauvalle oli kehittynyt ilmarinta. En tiedä mitä se hänelle merkitsee, mutta en ole viitsinyt nyt soitella ja kysellä. Toivottavasti nyt kaikki menis vain hyvin.

Meillä vedetään kolmet päikkärit edelleen. Nyt ollaan yritetty pitkittää iltaa, koska Aleksi herää nyt joka aamu neljältä, eikä suostu jatkamaan unia, vaikka tekis mitä.

 
Täällä ollaan oltu puolitoi8staviikkoa reissussa. Viimelauantaina oli kaverin häät ja poika hoidossa mun äidillä. Meni muuten ihan hyvvin, mutta hän ei suostunutkaan juomaan tuttipullosta! Ei mun maitoa eikä korviketta. Suuttui vaan kamalasti. No.. selvisi siis hyvin yhden päivän juomatta!! Vaikka oli kaamee helle (27) niin joi vaan 0,5dl vettä nokkamukista! Soittelin illalla ja tämän ku kuulin niin lähdettiin suosiolla kesken häitä illalla pois. Sitten oltiin viikko erossa isästä ja eilen kun hän tuli niin poika parka säikähti ihan hirveästi. Hetki meni itkiessä kunnes hän tajusi, että sehän on isä! :D Ja voi sitä riemua! :D

Melelalle tsemppiä. Lasten hoitaminen on kyllä helpompaa, jos on muitakin (sukulaiset, ystävät...). Yksin väsyy nopeesti. Voihan olla, että astman takia miehesi pääsis pois kesken? Tai en tiedä onko se toivottavaa, että oireet pahenee! ;)

Se 4h matka ainakin meillä on mennyt hyvin, mutta enempi vaan pysähdyksiä ja yhtä pitkä junamatka vaihtoineen meni paremmin, paitsi poika ei malttanut nukkua. Junassa on kätevää kun saa katella ja liikkua.

Meillä syödään ihan tavallista kaurapuuroa ja mannapuuroa hedelmillä tai marjoilla, en ees eka tajunnu et vauvoille on jotain omia puuroja. Ainakin meillä vaan tarpeeton ostos sellaset, kun kaurapaketti on niin halpa.

Noista hampaista. Kaverin vauva 13kk eikä vielä yhtään hammasta ja niillä tullu tosi myöhään hampaat suvussa. Ja ei niitä hampaita kyllä tarvi odotella, että voi antaa ruokaa paloina. Me aloitettiin heti 6kk sormiruoka ja ikenillä pystyy hyvin pilkkomaan pehmeää ruokaa ja lihaakin jyystettyä. Tällä viikolla tein taas suosikkiruokaa, lihapullia. Meilläkään ei maito enää maistu heti ruuan päälle, kun vatsa niin täysi. Yleensä imetän hyvissä ajoin ennen ruokaa tai sitten n. tunnin päästä ruuasta.

Tuo on kai ihan yleinen sääntö, että esikoisen synnytysaika puolittuu seuraavalla. Mulla meniv vain 8h joten aika nopee sit seuraava..
 
Kyllä meilläkin melkein poikkeuksetta ne kolmet päikkärit päivässä vedellään.. vähintään kahdet. Yleensä yhet jää nukkumatta, jos tulee autoiltua kauheesti paikasta a, paikkaan b ja ottelee lyhyitä tirsoja autossa.

Meillä kontattiin tänään ekaa kertaa vähän pidempi pätkä.. tähän mennessä on ollu aina pari konttausaskelta ja sit onkin menty ryömien - nyt maltto konttailla vähän pidempäänkin :) Lisäks tässä viikon-parin sisällä on tullu kauheesti kaikkea muutakin uutta - noustaan seisomaan tukee vasten ja jopa kävellään pieniä matkoja tukea pitkin. Sanoja koittaa myös kauheesti hakea.. äiti tulee ihan selvästi ja samoin isi silloin tällöin (eikä kai oo pelkkää vanhempien kuvitelmaa, koska parit tuttavatkin on päässy näitä sanoja todistamaan ja oli myöskin sitä mieltä, et kyllä se oikeesti niin sano :D).. ihana vaihe kun kokoajan kehitytään enemmän ja enemmän itsenäiseks pieneks mieheks :) MUTTA hampaita ei oo meilläkään vielä yhtään! ..eikä näyttäis ihan heti olevan tulossakaan. Sukulaiset alko heti siinä kolmen kuukauden kieppeillä sanoon, et kohta tulee hampaita ku alko kuolaa tulla - nykyään naurattaa kun joku sanoo että hampaita tulee.. joo ei oo tullu viellä vaikka 5 kk jo manattu ;D
 
Selvisi syy viimeaikasiin mielettömiin yöhulinoihin, yhtäaikaa puhkes ylös etuhampaat. Nyt on pari yötä menny jo samalla tahdilla ko ennemminki ja kärtyily loppunu. Eli ylös ja alas on nyt tullu kaks hammasta. 
Syödäänkö teillä vielä miten yöllä? Täällä yleensä 200ml kahessa erässä. Parina yönä ei oo juonu ko vaan tuon eka puolikkaan. Josko joskus loppus seki.. 
 
Meillä yösyönnit loppu pikkusen ennen 6kk.. siitä asti pieni mies on nukkunu melkeen joka yö hyvin, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (flunssa öitä).
 
Juu ei meilläkään olla enää syöty öisin.. lopetti itestään samalla kun siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan vähän vajaa 6kk ikäisenä. Olin kyl jo päättäny muutenkin, et jossei ite lopeta puoleen vuoteen mennessä ni yritän ite lopettaa maidon tarjoomisen yöllä, oisin tarjonnu vettä sen sijasta ja kattonu että nukahtaako niin.. mut eipä tarvinnukkaa sitte :)
 
Takaisin
Top