Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Meilläkään ei kovin vielä matolla ole oltu kun esikoinen tykkää just mennä siihen. Ehkä nyt pikku hiljaa vois alkaa harjoitteleen niin että on itse istumassa vieressä. Esikoinen ei onneksi herää vauvan mölinään, mutta päikkäreille nukahtaminen saattaa aina katketa kun vauva on mulla rinnalla ja piereskelee ja öhisee :D

Meillä ei esikoinen herää edes vauvan itkuun vaikka nukutaan kaikki samassa huoneessa. Eihän vauva juurikaan itke paitsi sänkyyn mennessä jos on kovin väsynyt. Mutta tämä on oikeasti äänekkäin vauva jonka tunnen! Unissaan ja syödessäänkin pitää jonkinlaista ääntä, öhinä, piipitystä, tai kovempaa tuhinaa. Mies on siirtynyt sohvalle ihan sen vuoksi :D

Mä pidän vauvaa matolla mutta kyllä saa olla tarkkana. 3,5-v ei tarkoituksella satuta mutta on sellainen haaveilija ettei katso eteensä eikä muista mitä ympärillään on. Helposti saattaisi jalalla potkaista kun vieressä istuessaan vaihtaa asentoa, saa olla koko ajan muistuttamassa että katso missä vauva on. Kerran seisoi vähän kauempana leikkiessään ja jostain syystä peruutti pari askelta siten että astui vauvan jalkojen väliin - onneksi väliin ettei käynyt mitään kun ehdin saman tien nostamaan pois. Kyllä säikähdettiin, kaikki paitsi vauva joka ei huomannut mitään :)

Meillä esikoinen 3v. nukkuu peltorit päässä ja me vanhemmat korvatulpilla. Tyttö pitää hyvin seuraa vauvalle. Tosin vauva viihtyy sitterissä tai matolla hyvin vähän aikaa. Siinä muutamassa minuutissa sit koitan tehdä jotain järkevää.

Meillä onneksi nää herää vauvan ähräämisiin/kitinään... ei kyl tulis mitään jos nää siihen heräis!!!
Sisu kyllä viihtyy kehdossaan hyvän tovin leluja tuijotellen et saa hiukan jotain (esim ruuat) tehtyä;) pakkokin viihtyä kun eihän tästä muuten tulis mitään kun kotitöitä ihan kivasti:/

Esikoinen ei onneksi herää vauvan itkuun tai ähinään. On niin perus mies, ettei herää, vaikka pommi räjähtäisi vieressä... tällä hetkellä nautin hyvin harvinaisesta tilanteesta, koska molemmat (MOLEMMAT!!!) lapset on unilla :eek: sain siivottua ja nyt roikun puhelimella :grin

Mun on pakko taas itkettää vauvaa sen hetken, kun pitää jotain tehdä. Esikoisen kanssa en syönyt enkä tehnyt muutakaan, kun heilutin 24/7. Manduca löytyy ja joskus kannan siinä, mut musta sen kanssa on hankala pilkkoa salaattia ja syödä jne.. Lisäks selkä on rikki, niin ei tee hyvää kantaminen.

Juu kyl täälläkin joutuu ajoittain huudattamaan sen pienen hetken kun tekee jotain esim ruokaa tai vaihtaa isomman vaippaa tms... musta kans hirveen vaikeeta tehdä hommia jos laps siinä repussa/liinassa! Auttamatta edessä...

Mä en kans uskalla manducassa vielä kantaa ja esikoinen haluaa olla tämän tästä sylissä niin ei siitä mitään tulis. Mä kans esikoisen kans jätin syömättä/nukkumatta/käymättä suihkussa/jne. Nyt tää toka on paljon rauhallisempi, mut teen kyllä omat hommat myös ja kotityöt ja vauva huutaa sen ajan jos huutaa. Ei tulis elämästä muuten mittää..

Mun ei juuri tartte huudattaa mutta teen kyllä omat hommani. Jos mies ei ole kotona, lapsi viihtyy ruoanlaiton ajan lattialla. Suihkuun laitan lapsen turvakaukaloon (kun sitteriä ei ole) ja siinä hän tykkää katsella kun äiti on pesulla. Muuten kannan tarvittaessa rengasliinassa, manducaa en kyllä minäkään ole vielä ottanut tälle käyttöön. Pyykit laitan niin että kuskaan vauvan pyykkien päällä korissa ja laitan sitten sohvalle kuivaustelineen viereen, siinäkin yleensä tykkää olla.

Nyt mies on isyysloman jälkeen tehnyt töitä kotona eli annan lapsen sille tai vaihtoehtoisesti hän esim kokkaa jne. Ei valittamista :)

Äippä x6, saanko kysyä alasi asiantuntemusta? Olen tekemässä vieraille vegaanista appelsiini-suklaamoussea annoskuppeihin. Annokset on tarkoitus koristella nonparelleilla ja sokerimassakoristeella, johon on piirretty/kirjoitettu elintarviketussilla. Milloin nonparellit ja sokerimassakoristeet uskaltaa laittaa? Moussen teen edellisenä päivänä jääkaappiin jähmettymään annoskuppeihin ja vuoraan kupit kelmulla, jotta pinta ei kuivahda.

Imme en laittaisi vasta kun samana päivänä kun meinaat juhlat pitää. Väri lähtee herkästi valumaan ja värjää moussen. Ja sokerimassakorosteet vettyy. Koristeet voit kyl tehdä vaikka edeltävänä päivänä ja säilyttää suljetussa rasiassa huoneen lämmössä;)

Imme en laittaisi vasta kun samana päivänä kun meinaat juhlat pitää. Väri lähtee herkästi valumaan ja värjää moussen. Ja sokerimassakorosteet vettyy. Koristeet voit kyl tehdä vaikka edeltävänä päivänä ja säilyttää suljetussa rasiassa huoneen lämmössä:wink

Kiitos! Koristeet jo tehty (ihme ja kumma) ja on suljetussa rasiassa, mutta mietin tosiaan tuota asettamista tarjottavan päälle. Varmaan ok, jos laitan ne noin tuntia ennen tarjoilua... kuitenkin puolisen tuntia menee kasteessa ja puoli tuntia pitää olla paniikkivaraa :hilarious:

Imme kyllä ne ton ajan kestää;) ootpa sinä reipas! Minä menin just siltä missä aitaa ei ollut :D ainut missä piti hiukan käyttää luovuutta oli yhden vieraan allergiat(viljaton,maidoton, soijaton ja lukuisat hedelmät/marjat/vihannekset) mutta muuten kyl tein niin aivottomalla meiningillä kun vaan voi;) tai noh näpersin mä ranskalaisen mansikka-raparperi piirakan päälle pojan nimen taikinasta, se siitä koristelusta :D ei vaan jaksa...

Pitäis varmaan mennä nukkumaan kun kaikki muutkin nukkuu mutta kun ei millään malttais kun saa olla yksin hiljaisuudessa ja näprätä puhelinta tietty :grin

Pitäis varmaan mennä nukkumaan kun kaikki muutkin nukkuu mutta kun ei millään malttais kun saa olla yksin hiljaisuudessa ja näprätä puhelinta tietty :grin

Sama meininki. Plärään puhelinta sängyssä kun muut nukkuu, ajattelin sisustaa eteisen uusiksi kun saatiin uusi hieno lattia lähes kokonaan vakuutusyhtiön piikkiin :D

Kiitos äippä x6! Ja tosiaan sun on helppo tehdä vastaavia juttuja aivottomassa moodissa, kun sun tarjoilut on varmasti silti paremman näköisiä ja makuisia kuin mun, joka yrittää kovasti räpeltää ihan tosissaan ajatuksen kanssa :hilarious:

Kiitos äippä x6! Ja tosiaan sun on helppo tehdä vastaavia juttuja aivottomassa moodissa, kun sun tarjoilut on varmasti silti paremman näköisiä ja makuisia kuin mun, joka yrittää kovasti räpeltää ihan tosissaan ajatuksen kanssa :hilarious:

No enpä nyt tiiä :)

Mun ei juuri tartte huudattaa mutta teen kyllä omat hommani. Jos mies ei ole kotona, lapsi viihtyy ruoanlaiton ajan lattialla. Suihkuun laitan lapsen turvakaukaloon (kun sitteriä ei ole) ja siinä hän tykkää katsella kun äiti on pesulla. Muuten kannan tarvittaessa rengasliinassa, manducaa en kyllä minäkään ole vielä ottanut tälle käyttöön. Pyykit laitan niin että kuskaan vauvan pyykkien päällä korissa ja laitan sitten sohvalle kuivaustelineen viereen, siinäkin yleensä tykkää olla.

Nyt mies on isyysloman jälkeen tehnyt töitä kotona eli annan lapsen sille tai vaihtoehtoisesti hän esim kokkaa jne. Ei valittamista :)

Meillä on sama meininki eli helppo lapsi, jota ei juuri tarvi huudattaa. Pääsen joka aamu suihkuun, kun syötän valmiiksi vieressäni makaavan unisen vauvan (nostan sen yleensä aamuyöllä pinniksestä viereen syömään ja jää siihen) ja jätän sen ruokakoomailemaan/heräilemään siksi aikaa, että käyn suihkussa, pesen hampaat jne. Tai jos vauva ehtii kunnolla hereille, niin kääräisen sen vain peiton mutkaan ja nostan pesuhuoneen lattialle. Tykkää siinä katsella ja kuunnella suihkun ääniä ja äidin jutustelua.

Sen ajan, kun itse syön aamupalaa ja lounasta, vauva yleensä viihtyy sitterissä keittiön lattialla. Toki ihan aina ei siinä jaksa olla, vaan vaatii syliin. Suurin haaste on lounaan laitto: ruoan pitää olla valmiina jääkaapissa tai olla jotain nopeaa einestä, jotta sen ehtii valmistaa ja syödä ennen kuin lapsi kyllästyy. :)

Meillä on kantovälineenä Tulan Free to grow, mutta minustakin sen kanssa on vähän hankalaa touhuta mitään kotihommia. Toisaalta ei tietenkään ole niin tarviskaan, kun vauvan saa viihtymään muutenkin. Tula onkin ollut käytössä vasta pari kertaa. Miehen kanssa on kyllä mietitty, että voitais alkaa harrastaa jotain koko perheen luontopolkuretkiä jne. vauva kantorepussa.

Meillä vauva on pakko napata mukaan reppuun tai liinaan. Liina on ollut nyt käytössä harvemmin, kun reppuun saan vauvan nopeammin. Meillä käytössä siis ihan perus Manduca. Ilman reppua jäisi esikoisen kanssa puuhaamiset vähemmäksi, kun taas repun/liinan kanssa päästään metsään "retkeilemään" tai voidaan vaikka askarrella. Lounas meillä on aina edellispäivästä, koska sillein saadaan edes jotain järkevää lounasta päivän aikana :grin

Takaisin