Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Me myös otetaan kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet. Ne on kyllä suoraan sanottuna veemäisiä (esikolla jokaisesta oli viikon järkyttävä ripuli ja raivohuutoa sekä kuume, yksi rokote oli kivasti päivää ennen ristiäisiä :facepalm:), mutta hyödyt voittaa haitat.

Influenssarokotetta en luultavasti ota. Tähän on monia syitä (niitä ei ole tutkittu yhtä paljon kuin muita rokotteita, koska joka vuosi eri flunssat, ei anna kattavaa suojaa, sivuvaikutukset ja mulla ei ole kertaakaan elämän aikana ollut influenssaa jne), mutta muuten olen rokotemyönteinen. Varsinkin nykyään maahanmuuton, pakolaisten ja ihmisten liikkuvuuden lisääntyessä kantsii kyl rokotukset pitää voimassa (en todellakaan tarkoita rasistisesti, mutta harvalla pakolaisella on rokotukset kunnossa ja sen takia valtaväestöllä kannattaa olla). Kuitenkin moni tauti saatu niillä poistettua. Noita perusrokotuksia on myös tutkittu niin helkkaristi, että niiden sivuvaikutukset on melko mietoja.

Rotasta tuli mieleen, et ajattelin viivästyttää sen ottamista. Onko kukaan muu ajatellut sitä tai jättää kokonaan ottamatta? Pitää kysyä torstaina 1kk neuvolassa asiasta.
Ai miks viivästyttää? Sen takiako että vauva on niin pieni? Mä otan noi rokoteohjelman rokotukset koska mä en sit pystyis elää itteni kanssa jos jotain vakavaa tulis sen takia etten ottanut. Influessaa ja papilloomaa en kyllä ottais. Vesirokkoakaan ei olla otettu esikoiselle. Hyvää pohdintaa minis!

Ja mä nyt varmaan myös sohaisen ampiaispesää, mutta ymmärrän kyllä jos joku ei ota rokotetta.

Tässä lisää höykytystä sille ampiaispesälle. Me ei otettu rotaa esikoiselle eikä oteta tällekään. Syy on se, että se pistää suolistofaunan ihan sekaisin ja nykytiedon mukaan suoliston rooli terveydelle on aika iso, se kehittyy juuri ekan puolen vuoden aikana. Myöhemmin periaatteessa voitais ottaa mutta ei nyt vielä olla. Esikoisen aikaan kun tästä ilmoitin neuvolassa terkka totesi että se nyt onkin lähinnä kansantaloudellinen rokote ettei vanhempien tarttis olla kotona sairaan lapsen kanssa. Ja rota ei paljoa auta jos noro iskee. Toisaalta rotaan on hyvä hoito eli se on vaan mukavuustekijä, inhottava tauti tok eli ymmärrän toki jos sen haluaa välttää.

Muut rokotusohjelman rokotteet otetaan mutta todennäköisesti vasta 4 tai 5kk alkaen jotta luontainen immuniteetti saa kehittyä vapaasti. Toki on 3kk jo melko hyvän ikäinen, nämä viikon ym ikäisille annettavat rokotteet ulkomailla vähän ahdistaa.

Influenssaa ei kuitenkaan otettu vähän samoista syistä kuin Emppuli tuolla avasi eikä esikoiselle vesirokkoa, oltais otettu kouluikään mennessä jos ei olis sairastanut mutta nyt elokuussa sairasti todella lievänä, tulikohan kolme näppylää. Joo, sen voi sairastaa pienenäkin rajuna mutta usein oireet pahenee iän myötä, aikuiselle voi olla tosi kamala.

Rokotteet on loistava asia ja itsekin tuomitsen näiden tiettyjen tautien rokottamatta jättämisen mutta osa rokotteista on todella käytännössä säästörokotteita joilla välttyä ikäviltä taudeilta. Ja eihän siinäkään mitään väärää ole! Tarkoitan vain että niiden rokotteiden osalta voi käyttää harkintaa - nuo tarttuvat vaaralliset taudit ovat eri asia.

Esikoisen aikaan perehdyin jo odottaessa näihin asioihin aika tavalla ihan oikeista lääketieteellisistä lähteistä ja siksi toimitaan niinkuin toimimme. Mutta kuten sanottu, ulkomaan reissuun emme lähde ennen kuin on mpr otettu eli ihan rokotemyönteisiä olemme, vaan hieman valikoivia.

Kivittäkää :)

Me otetaan kaikki rokotteet, myös influenssarokotus (ei toki nyt vauvalle :hilarious:). Meillä jopa aiotaan aikaistaa rokotuksia,jotta ehditään saada vauvalle ennen talven matkaa vahvistusrokotteetkin. Muuta kantaa en ota, mutta toki sitä aina toivoisi ihmisten ottavan rokotteet itselleen ja lapsilleen, jotta laumaefekti säilyisi rokottamattomille. Toisaalta kukin tyylillään - jokainen on varmasti punninnut valintansa hyödyt ja haitat :)

En ota kans kantaa rokotuksiin, mutta hörähdin Tips tohon 'kivittäkää'! :) kivitysmeinkii löytyy monesta muusta some-kanavalta. Toivottavasti täältä ei :D

Kuten sanottu, ketään en täällä (tai muuallakaan) kivitä/arvostele! Jokainen tavallaan... tästä rokotus asiasta voidaan olla montaa mieltä:/ kunhan tiedostaa riskit niin tai näin...
Ugh, olen puhunut :)

Juu ja mäkin puhuin vaan rotan myöhästämisestä yhdellä kuukaudella. Kaikki muut tietty otetaan. Ahdistaa pistää toisen maha sekaisin. Esikoinen sai vuosi sitten vesirokkorokotteen ja influenssarokote otettiin kaikki myös. Sama tänä vuonna paitsi ei tietty vauva ota. Ennen lapsia en ollut koskaan ottanut.

Me edelleen sairaalassa. Ei ollu ihme ettei se vaippaihottuma parantunut kotikonstein kun siinä on sienitulehdus. Jo rupes paranemaan oikeilla voiteilla. Mutta muu ihottuma ei ole parantunut, tai osittain on mutta tullut uusia ihottumakohtia sitten tilalle.. huomenna toivon mukaan käy taas ihotautilääkäri tilannetta katsomassa. Toivottavasti alkas selvitä niin osais oikein lääkitä ennen kuin kotiudutaan. Nyt menee antibiootti suun kautta kun ma ei enää onnistunut kolmannen kanyylin laitto. Niin ja jotain kivaakin, neiti 5 viikkoa vanha osaa jo kääntyä mahaltaan selälleen!! Siitä kun se innostu niin koko ajan pyrkii kääntyilemään niin eihän siitä nukahtamisesta tahtonu mtn tulla. Liian innoissaan on nyt. Esikoinenkin oli aikaisessa liikkumisessa mutta tämä se vasta onkin vielä aikaisemmassa.

Emma93, vau, hän on taitava. Mun ysi viikkonen osaa vaan möllöttää ja vähän hymyillä. Tsemppiä paranemiseen!

Onpas taitava 5 viikkoinen :) toivotaan et lääkkeet alkaa tepsimään.

On tä kyllä tämmöistä oppimista itselle myös. Vauva on siis raivonnut illat väsyä. Nyt sitten muutama päivä sitten tajusin vihdoin et varmaan täytyy jo kuuden aikaan laittaa yökkäri ja nukuttaa neiti yöunille. Ennen siis laitettiin kasilta ja ilmeisesti liian myöhäiseksi meni. Nyt nukkunut paljon paremmin ja paljon pienemmällä itkulla. Jee :)

On tuollainen pieni vauva kyllä niin hellyyttävä kun käpertyy rinnalle ja rauhoittuu siihen. Pitäisi vaan itsekin osata ottaa rauhassa ja nauttia nyt pienestä eikä vain odottaa et alkaa kasvamaan.

Hormoninäpyt yllätti muuten eilen tytön naamalla, kauanko sellaiset on ja pitääkö niille tehdä jotain?

Nopeasti ne oppii, meillä käännyttiin ekan kerran 4vk kohdalla ja sen jälkeen kääntyillyt silloin tällöin.

Hormoninäppyjä on meilläkin ollut, etenkin jos yöllä on nukkunut toinen poski maitolammikossa :) Ne menee kyllä yleensä itsestään ohi aika nopeastikin.

No onpas teillä tosiaan kääntyilty aikaisin! Meillä on tänään ollut itkua normaalia enempi ja koko päivä ois vaan tissillä oltu. Illalla ei sitten tissi enää kelvannut (maha oli kipeä,vissiin liiallisesta syömisestä)ja nyt yöllä oli kai niin kova nälkä, että ei tissi meinannut edes "löytyä"'. Lopulta meni hermo sähellykseen ja kiljuntaan niin hain rintakumin. On tuo tissi niin täynnäkin, että on siitä vaikea otetta saada. Kunhan nyt syötyä vaan saa.

Meilläkään ei vielä kiäntyillä, mut hymyillään ja seurustellaan jo melko paljon. :) iltaraivareita ei eilen tullut ihan niin kovasti kun sain Iivarin nukkumaan toiset päikkärit iltapäivällä. :D tämä aamu olikin poikkeus, mummo ja täti jäi hoitamaan isin kanssa lasta kun ite lähin istumaan kampaajan penkkiin. Voi että on outoa ja lievästi ahdistavaa olla ensimmäistä kertaa ilman vauvaa "näin pitkää" aikaa. :D mutta varmasti tekee pääkopalle ihan hyvää. Ja kun tietää että vauva nukkuu tämän ajan päikkäreitä niin ei pitäis mitään ongelmiakaan tulla kotona. :confused: :D

Hormoninäppylöille ei tarvii mitään tehdä ja häviävät itsekseen aikanaan, mitään aikaa en osaa sanoa:)
Täälläkään mitään kääntyilä tai muutenkaan lattialla liikuta... eikä vielä oo tullut oikeita hymyjäkään! Niitä innolla odottaen;)
Mulle soiteltiin tänään steri aikaa, 11.12 ois... hiukan ristiriitaset fiilikset!

Juu ja mäkin puhuin vaan rotan myöhästämisestä yhdellä kuukaudella. Kaikki muut tietty otetaan. Ahdistaa pistää toisen maha sekaisin. Esikoinen sai vuosi sitten vesirokkorokotteen ja influenssarokote otettiin kaikki myös. Sama tänä vuonna paitsi ei tietty vauva ota. Ennen lapsia en ollut koskaan ottanut.

Me siirrettiin rotan eka annosta kuukaudella eteenpäin vatsaoireiden vuoksi. Kolmannella lapsella siis. Sen verran oli haipakkaa ollut ja puklutti niin paljon että otettiin ensiksi bifibaby-tipat testiin ja ne auttoi. Muistaakseni kuukaudella pystyy siirtää eteenpäin, ja se viimeinen annos pitää antaa viimeistään 6kk iässä. Jos oikein muistan mitä se neuvolatäti selitti.

Saini, näin mä nyt päätin kans tehdä. Rota tulis 3kk, 4kk ja 6kk iässä. Muut ohjelman mukaan. Bifibabysta ei oo meillä helpotusta.

Meillä varmaan käännytään vasta tammikuussa, niin kuin esikoinenkin. Ei nimittäin tämäkään viihdy lattialla, niin ei opi taitoja. Esikoinen ei myöskään oppinut ryömimään tämän takia. Konttaamaan oppi, kun pakotin. En jaksanut enää pitää huutavaa sylissä aina, niin konttas sit mun luo sohvalle muutamien metrien päästä matolta 8 kk iässä.

Meillä käännyttiin masulta selällee eilen vahingossa, mutta tänään on tehty sama temppu kolmesti, joka kerta kun on ihan hetken ollut masultaan. Ei taida enää olla vahinko, tai liekö olis :confused: 2.päivä tulee 2kk täyteen siis. Selältä mahalleen kääntyminen ei kyllä lähelläkkään mutta eipä tässä vielä hoppu olekkaan. :) mitenkäs muilla vauva arki? Täällä ollut nyt tosi hiljaista :D

Taitavia vauvoja teillä :grin
Mä oon ainaki niin väsynyt koko ajan että en jaksa kirjotella tänne kauheesti. Hemoglobiini satasen luokkaa ja molemmat tyttäret heräilee öisin niin ai että on ihanaa aikaa. Not.
Oisko tuolla salaisella puolella vähän aktiivisempaa?

Mulla on ollut niin kiire kahden neidin kans, ettei oo pahemmin ehtinyt kirjoitella. En ees tajua mihin kuukausi on mennyt! Hiljasta on ollut,lienee muillakin kiire.

Viikonloppuna en nukkunut juuri yhtään kun isompi neiti piti hereillä. Muuten meillä on nukuttu ihan hyvin yöt, mutta väsy painaa silti. Päivällä lapsoset harvemmin nukkuu samaan aikaan. Varmaan hemppa edelleen liian matala ja tietty päivät on tosi hektisiä kun isommalla on sata rautaa tulessa ja välillä kummallakin lapsella yhtä aikaa nälkä, kakat pöksyssä tms tms. Taas tää pv johki karannu ja edelleen kaikki kotihommat tekemättä (ja tekemättä jääkin). Mitähän sit kun töihin menee :bored:

Takaisin