Harrastaminen raskauden aikana

Moondance

Näppärä viestien naputtelija
Lokamammat 2017
Täällä voitais keskustella harrastuksista ja miten raskaus niihin vaikuttaa.

Mä harrastan metsästystä ja nyrkkeilyä, lenkkeily ja sali menee siinä sivussa. Arvata saattaa, että nyrkkeilyssä ei enää kontaktia voi ottaa :(

Minä harrastan lenkkeilyä ja joogaa, joita luultavammin kumpaakin voi hyvin omaa kehoa kuunnellen jatkaa myös raskausaikana.
Kuntosali harrastus on ollut alussa, joten sen taidan jättää suosiolla sitten raskauden jälkeen.

Mulla oli esikoisen raskauden aikana kovasti ennenaikaisia supistuksiakin, joten todella hissuksiin sai elellä puolesta välistä asti.. Toivon että nyt kuitenkin voisi enemmän liikkua. :)

Täällä kuntosali ja lenkkeily, kummastakaan en ajatellut luopua vaan tehdä raskauden ajan ylläpitävää treeniä. :) Salilla toki voi prässit ja vatsarutistukset unohtaa, mutta sitten korvaavia liikkeitä. :)

Harrastan yleisesti noita lemmikkejä...tai ehkä enemmän elämäntapa. Toksoplasmoosi täytyy pitää mielessä kissanvessaa siivotessa ja salmonella käärmeiden kanssa... hevosten kanssa kaikki, fyysisyys, riskit yms.

Mut ei tää nyt oikeastaan tässä vaiheessa mitään muuta. Myöhemmin vatsan kasvaessa heppahommia ehkä.

Mietin just tänään, että tällainen ketju olis myös mielenkiintoinen :) Huippua että muilla oli samat aatokset.

Mulla on yleensä ohjelmassa lenkkeily, spinni, sali ja ryhmäliikuntatunnit. Lisäksi luonnossa tulee vietettyä aikaa aina kun kerkeää ja varmasti mammalomalla paljon, jos sinne asti päästään. Ehkä harrastukseksi voi laskea myös töiden jälkeisen iltaopiskelun, vaikka se onkin vähän töitä varten. Oon käymässä sellasta perusopintojen kokonaisuutta, jonka viimeinen kurssi on nyt keväällä. Kurssi alkaa parin viikon päästä eli sillon kun väsymys alkaa luultavasti painamaan oikein toden teolla :dead: En malta odottaa... :joyful:

Kävin tänään ekan kerran salilla plussan jälkeen ja vähän huolestutti, ettei nyt tule riuhtastua mitään painoja niin pahasti, että jotain repeää tai irtoaa. Mutta kaikki meni hyvin :happy: Tuntemukset oli kuitenkin jo erilaisia, tunsin kohtuni monissa liikkeissä. En kipeesti, mutta tunsin että se on siellä :wideyed: Googlailin vähän etukäteen vinkkejä ja otin ohjenuoraksi sitten että syke ei saa olla pitkään yli 150 ja jos normaalisti rutistaa niin paljon kuin lihaksista lähtee, niin nyt jätin homman kesken siinä vaiheessa kun tuntui, että pari vielä menis. Koitin keskittyä keskivartaloon erityisesti, että se sitten kantaisi myöhemmin, kun sitä tarvitaan. Mutta en tehnyt istumaannousuja, vaikka nekin ois kai vielä näin alussa ihan ok. Lankutin vaan.

Mites muilla, tuntuuko liikkuminen erilaiselta jo?

Perjantaina kysyin ohjaajalta kehään menemisestä ja mitään estettä ei ole.Toki omaa vointia kuunnellen ja mun kohdalla otetaan sitten rauhallisemmin ja ei iskuja vatsaan.

Aikaisempien raskauksien kohdalla lopetin liikunnan heti ja nyt haluan kyllä mahdollisimman pitkälle jatkaa vaikka sitten lyllertäen.

Salilla tulee käytyä ja mietinkin tässä että koska viittis omalle ohjaajalle kertoo jotta sais sellaisen raskausaikaa tukevan ja siihen sopivan ohjelman... ehkä ei ihan vielä... toistaiseksi mennään vähän hölläillen :happy:

Mä tilasin nyt netin kautta pari tukivyötä, on mulla ollut salilla vyö muutenkin kun selkä on tosi huono. Mutta nyt päivä töidenkin takia ajattelin tilata pari ihan perusvyötä jotta saisi heti tuen tonne selkään ja vatsan seudulle työpäivien ajaksi. Ja säästyisi ennen aikaisilta sairaslomilta. :)

Hahaa mä harrastan tiskaamista, pyykkäämistä, nenien niistämistä, leikkipuistossa pööpöilyä ja duploilla rakentelua :grin Kaikkia niistä voi harrastaa oikein hyvin myös raskaana.. :rolleyes:

Ykkösen kohalla lopetin liikuntaharrastukset ihan tyystin, kun pelkäsin et hän tippuu matkasta. Nyt yritän jatkaa liikkumista tuntemusten mukaan.

Plääh, ohjaaja olikin muistanu väärin...ei oo sallittua, ei ees omalla vastuulla. Ja ymmärtäähän sen tietysti, jos jotain sattuu kun toinen vaikka vahingossa lyö niin eipä oo kivaa sillä lyöjälläkään..no ei auta ku ootella :rolleyes:

Itse olen kotitreenailija. Vaunulenkkejä ja ulkoilua lapsen kanssa. Hyötyliikuntaa tulee joka päivä: asutaan kolmikerroksisessa
talossa :grin Mutta Fitfarmin Fitmama treenit mulla ollut pohjana, niissä on onneksi vaihtoehdot raskaana oleville niin ei tule tehtyä mitään kamalan väärää :)

Mäkin kaivoin just eilen noi Fitmaman ohjeet taas esiin. :) mä oon muutenkin ollu kova nettivalmennusten kuluttaja tässä viimesen vuoden aikana.

Pitäisköhän munkin tutustua tuohon FitMamaan? Hmm... Kuntosalilla en uskaltanut jatkaa kun olen vasta aloittelija ja ei tosiaan suositella tällöin raskaana rehkimään hirveästi.
Esikoisen raskaus meni levätessä supistuksien takia. Nyt kuitenkin toivoisi että olisi toisin ja voisi pidempään liikkua ja pitää huolta itestään. Eihän näitä kai etukäteen tiedä. :)

Jos ei mitään oireita tai esteitä ilmene aion harrastaa ihan normaalisti vielä pitkään. Pelaan salibandya ja futsalia, suunnistan ja juoksen ja käyn salilla. Jos kaikki menee hyvin niin kesällä vielä suunnistajan parhaan kykyni mukaan. :) Palloilulajit jää kevätkauden jälkeen kesätauolle ja se on varmaan ihan hyvä aika lopettaa ne, niissä kun tulee jonkin verran kontaktia.

Ekassa raskaudessa kävin kuntosalilla, lenkitin koirat, itämaista tanssia, burleskia, äitiysjoogaa jne.

Nyt mulla on menossa meditointikurssi mut siitä on enää yks kerta jäljellä. Bailamaman kurssille, äitiyspilatekseen tms. varmasti menen, mutta tarkoitus olisi myös sitä kuntosalihommaa jatkaa, kun nyt vaan saisin päätettyä mille salille hankin kortin. Lapsen kanssa harrastetaan mm. uintia, taekwondoa ja luistelukoulua joissa siis myös vanhempi osallistuu. Ja on tietysti ne koirat edelleen. Itämaista haluaisin ottaa taas mukaan mutta kun ei oikein ehdi ja se on mulle huonoon aikaan. Itämainen tanssi oli tosi hyvä raskausaikana, mulle ei tullut ollenkaan selkävaivoja kun tein aina vatsatanssiharjoitteita jos jouduin seisomaan pidempään (mua alkoi mm. huimaamaan jos vain seisoin).

Mä oon huomannut, että pitkäkestoisessa kovatehoisessa treenissä tulee huono olo ja pitää vähän himmailla. Tämä olikin itse asiassa mun ensimmäinen raskausoire :) Hiihtolenkillä kovan pitkän nousun jälkeen tuli oksettava olo, mitä ei oo aikaisemmin ollut... Salitreenit sujuvat edelleen normaalisti, mutta joogan olen vaihtanut mammaversioon ihan varmuuden vuoksi. Pitkille kävely- ja hiiholenkeille on varattava pieni vesipullo ja keksejä taskuun, kun nälkä yllättää sitä seuraa nopeasti huono olo jos ei ole mitään nakerreltavaa :D

Niin ja muakin kiinnostaa tuo FitMama, pitänee tilata viimeistään synnytyksen jälkeen niin sais tsempattua itseään kondikseen. Vai onko siinä vinkkejä raskauden aikaiseen kuntosalitreeniin? Mietin nimittäin pt-kertaa kun toinen kolmannes alkaa, jotta saisin vinkkejä turvalliseen treenaamiseen. Olin aiemmin BikiniChallengessa mukana ja tykkäsin kovasti.

Takaisin