Harrastaminen raskauden aikana

Muistaako joku oliko joku sykeraja minkä yli ei hirveen kauan sais treenata? Ja oliko siihen joku syy?
 
Jo synnyttäneistä huutelen, että 140 on ollut joskus, ehkä 150, ja oletuksena että istukan toiminta voi häiriintyä kovilla sykkeillä. Jokaisellahan on erilainen tuntemus syketasoista, yleisenä sääntönä että kohtuullinen ja PPPP-liikunta ok ja vain lyhyehköt kovan sykkeen piikit. Omalla kohdalla hengästyminen oli ihan mahdotonta 1. kolmanneksella, 2. kolmanneksella vaivasi harjoitussupparit, 3. kolmanneksella ei vaivannut paljon mikään (paitsi vatsalla törmäily)...
 
Mua hämää nämä sekavat liikuntaohjeet mitä eri paikoista saa/lukee. Joka raskaudessa ollu eri juttu, nuorimmasta vuodelepo -> ei liikuttu mihinkään, toisesta kaikenvaralta liikuntakielto ettei toista edellistä ja nyt saa harrastaa mutta ei sitä ja tätä ja tuota tehdä. Ja neuvolastakaan ei saanut mitään järkevää irti. Ar-lääkäri sanoi että harrasta normaalisti kunnes vatsa tulee eteen, kunhan et mitään extremeä. Neuvolassa taas kiellettiin vatsalihakset (jossain luki, että tiettyjä vatsoja ei saa tehdä ja kysyin, että mitä niin kuulemma sama jättää pois kokonaan) ja kaikki korkeasykkeiset ja suunnilleen kaikki mitä nyt harrastan, balettia kuulemma ehtii myöhemminkin jne (ja minä harrastan siis sitä jäykkien aikuisten versiota, ei mitään notkeita ballerinoja :D) pilates on keskivartalon hallintaa, jumpassa nousee syke.. Ainoa suositus oli kävellä, paitsi kun on liukas (eli ei hetkeen) ja vaan 20 viikolle saakka. Huoh.. Eli siinä meni mun harrastukset. Ootteko saaneet yhtä sekavia ohjeita?
 
Noissakin ohjeissa kuitenkin suositeltais esim. Pilatesta ja jumppaa! Kaikella kunnioituksella, mutta tietääköhän se mun neuvolaterkkari mistään mitään..?
 
Mulle ainut kielto neuvolasta tuli ettei maitohapoille saa vetää, kun ne poistuu sikiön kautta. Mut ei oo pelkoa onneks siitä ku ei nyt jaksaisikaan vetää niin kovia treenejä, kun on niin väsynyt muutenki! Niin joo ja sain mä venyttelyoppaan neuvolasta myös. Mä luotan mun omaan kehoon että se kyllä kertoo mikä on hyvää ja mikä ei ja uskon että kyllä se kaikilla niin tekee :)
 
Pilates on jännä, jossain paikoissa suositellaan, toisissa taas kielletään. Mun mielestä pilateksesta jää aika vähän jäljelle, jos poistetaan suorat vatsalihakset, staattiset pidot ja kaikki vatsan seudulle kovaa painetta aiheuttavat liikkeet..
 
Helpommin sanottu kuin tehty nuo sykerajat. Eilen keskisyke oli 158 1,5h aikana :rolleyes: vielä kun tota mahaa ei ole niin on vähän vaikee hahmottaa mikä on liian lujaa kun maha ei anna mitään tuntemuksia.

Toukokuussa osallistun Color Obstacle Rushiin (väriestejuoksu). Laskin, että silloin ois rv 22 menossa. Matkaa siinä on 5km. Eilen katoin youtubesta videoita tapahtumasta ja saa nähdä miten mulle käy. Ilmottauduin ja maksoin jo viime vuoden puolella. Onneks se ei oo mikään kilpailu.
 
Jos oot juoksija ja raskaus menee hyvin, ei tuo 5km rauhallisesti ole mitenkään mahdoton, mutta enemmän epäilisin että ne esteet voi tuottaa vaikeuksia? Kannattaa myös kysyä etukäteen, antavatko raskaanaolevan edes osallistua.
 
Mulla raskaus itsessään nostaa sykettä paljon, ja heti alkaa tykyttää kun jotain tekee.. et jos ei maksimisykkeet oo hyväksi niin ei täs paljon kävelyä kummempaa pysty aatteleen. Mulle terkka sanoi että sitä mitä on tehnyt ennenkin voi kroppaa kuunnellen jatkaa, mut uutta raskasta ei kannata aloittaa. Ja salilla yms ei niitä mitkä tuottaa kovempaa painetta ja puristusta mahaan, kuten jalkaprässi tai sit enää suoria vatsoja kun maha alkaa kasvaa kokoa, jotta ei tuu erkaumaa. Mulla tosin on jo.
 
Oon aina harrastanut paljon liikuntaa (kuntosali, pyöräily, salibandy). Nyt sain tuosta hedelmöityshoidosta komplikaation, joka todettiin ihan alkuraskaudesta. Ensin piti olla harrastamatta raskasta liikuntaa hoitojen takia noin viikon ja perään tuli tuo komplikaatio jonka takia olin sairaslomalla töistä viime keskiviikkoon asti. Eli käytännössä olen ollut lähes täysin liikkumatta viisi ja puoli viikkoa. Keskiviikosta lähtien olen käynyt joka päivä kävelyllä (ensimmäisenä päivänä 20min. ja siitä sitten pidentänyt sitä pikku hiljaa). Kunto on todella huono tällä hetkellä. Nyt en oikein tiedä mitä uskallan aloittaa? Salibandy on varmasti pois laskuista, mutta entä kuntosali, jos pyytäisin joltain raskaana oleville tarkoitetun ohjelman? Pyöräilyn aloitan kunhan tiet on vähän paremmassa kunnossa, pelkään nimittäin kaatumista tässä tilassa.
 
Jos oot juoksija ja raskaus menee hyvin, ei tuo 5km rauhallisesti ole mitenkään mahdoton, mutta enemmän epäilisin että ne esteet voi tuottaa vaikeuksia? Kannattaa myös kysyä etukäteen, antavatko raskaanaolevan edes osallistua.

No mä oon tällänen vähän sillon-tällön juoksija. Jossain välissä juoksin enemmän ja välillä vähemmän. Mutta saahan siellä varmasti välillä kävelläkin. Se on vähän kun ei etukäteen kuntoaan siinä vaiheessa tiedä.
Enpä tullut ajatelleeksi tuota et salliiko ne osallistumisen, täytyy kysyä. Ja mitä videolta katoin niin ne esteet pääsee kiertämään, jos tuntuu että joku on liian riskialttiin näkönen. Harmittaa vaan, kun maksettu jo ja joukkuekin kasassa.
 
Mäkin olen ajatellut pyytää pt:lta raskausohjelman ihan pikapuoliin. Juoksemista aion jatkaa voinnin mukaan normaalisti, kunhan täällä meidänkin korkeuksilla jäätilanne vähän hellittää :wink Ihan alkuraskaudessa hölkkääminen jäi, kun sykkeiden noustessa alkoi pahoinvointi... nyt tuntuu, että se olisi jo alkanut helpottaa.
 
Susqi: Mitä tukivöitä tilasit? Alkaa huomaamaan jo nyt keskivartalon tuen heikentyneen ja alaselän olevan ajoittain lievästi kipeä, mikä on ihan uutta!
 
Takaisin
Top