Hapanjuurileivonta

Löysin ihanan mutkattoman leivän ohjeen.😍 Nyt tein toista kertaa. Tulee ihanan mehevä leipä, joka myös säilyy pitkään mehevänä. Eli tämmösestä ruokablogista kuin Viimeistä murua myöten: kaura-hapanjuurileipä. Tuo sopii hyvin omaan arkeen, koska vaiheita ei ole niin paljon. Kaunista viilleltyä leipäähän tuosta ei saa, kun taittelun jälkeen taikina menee suoraan jääkaappiin yöksi ja sieltä suoraan uuniin. Maku muistuttaa mun mielestä hieman luumäenrieskaa, jos kukaan on maistanut.😋 Muutaman viillon tein nyt vaakasuunnassa, jotta leipä ei revennyt sivusta. Pitää kokeilla muillakin hiutaleilla kuin kaura ja katsoa mitä tulee🧐
20250408_124352.jpg

Noniin. Suunnittelin, että lauantaina leipoisin. Yritän kirjoittaa itselleni ylös pääkohdat, jotta ei kirjaa tarvitse pitää ihan koko aikaa vieressä. En vain löydä sitä, minkä verran perus vehnäleipään pitää laittaa vettä ja jauhoja. Oon nyt siis taikinan sekoittamisvaiheessa kirjoittamassa. Lopussa on reseptejä, mutta ne on kaikenlaisia muita leipiä, eikä sitä perusvehnää, jolla kirjan mukaan kannattaa aloittaa.

Jätän siis emojuuren syrjään, otan loput juuresta ja lisään veden ja jauhot. Mutta kuinka paljon vettä ja jauhoja? Ja kuinka paljon sitten seuraavassa vaiheessa sitä suolaa?

Nii, ja Ootteko mitanneet tuon veden lämpötilan? Kun kirjassa lukee, että n. 27 astetta. Ootteko lämmittäneet vettä siis?

Muokattu viimeksi:
Noniin. Suunnittelin, että lauantaina leipoisin. Yritän kirjoittaa itselleni ylös pääkohdat, jotta ei kirjaa tarvitse pitää ihan koko aikaa vieressä. En vain löydä sitä, minkä verran perus vehnäleipään pitää laittaa vettä ja jauhoja. Oon nyt siis taikinan sekoittamisvaiheessa kirjoittamassa. Lopussa on reseptejä, mutta ne on kaikenlaisia muita leipiä, eikä sitä perusvehnää, jolla kirjan mukaan kannattaa aloittaa.

Jätän siis emojuuren syrjään, otan loput juuresta ja lisään veden ja jauhot. Mutta kuinka paljon vettä ja jauhoja? Ja kuinka paljon sitten seuraavassa vaiheessa sitä suolaa?

Nii, ja Ootteko mitanneet tuon veden lämpötilan? Kun kirjassa lukee, että n. 27 astetta. Ootteko lämmittäneet vettä siis?
Mä teen marttojen ohjeella, ja sillä mulla on onnistunut parhaiten. 150 g valmista juurta, 325 g vettä, 50 g täysjyväjauhoa (itse käytän ruisjauhoa, eli täysin puhdas vehnäleipä ei mun leipäni ole) ja 450 g vehnäjauhoa. Enkä mittaa veden lämpötilaa, otan yleensä vedenkeittimestä haalennutta huoneenlämpöistä tai vähän lämpöisempää. Nää toimivimmat reseptit taitaa olla yhtä lailla leipuri- ja juurikohtaisia kuin kaikki muukin tässä touhussa 😆

Kirjoita tähän...
Takaisin