Hankittua...

Muutama kuukausi sitten New Yorkista mukaan tarttui muutamia ihania bodyja vaikka silloin en ollut vielä plussannutkaan. :)


Apua, juuri huomasin, että olin jossain vaiheessa antanut arvosteluksi en tykkää viestiisi. Juuri tuon takia minun ei pitäisi käydä puhelimellani kirjautuneena tällä foorumilla. Ei ollut ensimmäinen kerta kun olen laittanut täysin epäsopivan arvostelun jonkun viestiin. Puhelin alkaa jossain vaiheessa jumittaa ja kun rullailen alaspäin niin sormi osuu väärään paikkaan. Anteeksi, ei ollut tarkoitus :dontknow
 
Mua kiinnostaisi tilata tuolta raskauskeijulta noita poika vai tyttö testejä... Onko kukaan koskaan testaillut niillä? Onko mitään kokemuksia tai aiotteko kokeilla?
 
mäkin käytin esikoisella kestoja ja säännöllisesti pesin 90 pesussa (esim 2 x/kk) ja muuten 60 pesussa.. Pöpöt kun ei kuole matalammassa lämpötilassa.. Pesuaine taitaa olla se, jolla vaipat varmiten saa pilalle! ite en onnistunut pilaamaan yhtään tuolla pesutyylillä ja erisanin nestemäisellä pesuaineella :)
Hankintoja en ole vielä tehnyt, enkä tuskin teekkään vielä aikoihin.. ihan vaan sen edellisen keskenmenon takia.. Olin jo hommannut vaunukoppaa ja vaatetta ja sitten rv 18+ 1 meni kesken..
 
Minäkään en oo hankkinu vielä ihan mitään. Jotenki ajatellu, että joskus rakenneultran jälkeen vois ite alkaa pikkuhiljaa ostelee tavaroita :)
 
Eilen tuli ostettua huutonetistä muutamalla kympillä ihan jäätävän kokoinen paketti poikavauvan vaatteita. Kun kotona on niitä jo yks ikean kassi täynnä niin kohta ei tarvii vauva-ajalle enää muuta kuin sit tietty äitiyspakkauksen ja jotain kenkiä, lämpimämpää pipoa ja tumppua ja sadevaatteet kunhan alkaa ite kävellä. Huh huh.

Saa nähdä toimiiko miehen lupaama poikatakuu :D Vai onko meillä kovin sinisiin puettu tyttö. Tosi monet noista vaatteista on kyllä melko neutraalin värisiä. Plus miulla ei ehkä ihan riitä pokka nimetä lasta Pirjo-Petteriks ja antaa täysin sukupuolineutraali kasvatus mut kyl minuu ärsyttää ku jo vauvaiässä tytöt on söpöjä ja pojat potria. Ja päiväkodin ohi ku kuljet melkein kaikki mukulat on puettu vaaleanpunaiseen tai -siniseen. Vaan mistä sitä tietää jos sit kuitenki tarvii joku prinsessamekko hommata ku höyrähtää päästään jos tulee tyttövauva.
 
Kun meille syntyi tyttö niin sanoin etten todellakaan pue häntä vaaleanpunaiseen ja pinkkiin hepeneisiin.. En itse oikein tykkää. Ja mitä meiltä löytyy nyt? Suurin osa vaatteista on juurikin sitä vaaleanpunaista :D On meillä toki muutakin väriä esimerkiksi ruskeaa joka on aika neutraali, mutta oon huomannut että varsinkin isompien vAatteet on selkeästi joko tytölle tai pojalle ja neutraaleja on tosi vähän. Sitten vauvana kävi niin että jos oli sinistä päällä niin kaikki luuli pojaksi kun ei vauvojen sukupuolta oikein muuten erota kuin vaatteiden perusteella..
 
Joo ylipäänsä kaikista lapsista ei aina oikein erota kunnolla ennen murrosikää paitsi vaatteiden ja tukan perusteella. Minähän mielelläni jättäisin koko sukupuolen kertomatta ihmisille mutta kun tosiaan en halua sukupuolineutraalia nimeä antaa niin väkisinhän se tulee esille. Eri asia sitten jos lapsi itse samaistuu sukupuolirooliin kasvaessaan voimakkaasti niin miun puolesta silloin on se sukupuolen värikoodaus jo paikallaan. Ettei lapsi nolostu tai suutu kun arvataan vaatteiden perusteella väärin ja asia on hänelle tärkeä.

Lopulta veikkaan että jos tyttö tulee niin jokunen "tyttövaatekin" ilmestyy kyllä. Mutta minua itseäni ei pätkääkään haittaa jos ihmiset joutuu sukupuolta arvailemaan tai arvaavat pojaksi vaatteiden perusteella. Se on heidän häpeänsä :D

Noista mitä nyt ostin on suurin osa valkoisia joissa on jotain kuvioprinttiä, voivat kuulua ihan kummalle sukupuolelle tahansa. Sit löytyy juurikin ruskeaa, vihreää jne. ja tietty sit sitä sinistäkin jokunen vaate. Kaikille on varmasti käyttöä on kumpi tahansa, jos ei muuta niin piruuttani laitan sinisen paidan sen vaaleanpunaisen hörhelöhamesukkahousuyhdistelmän kanssa :p

(Edit: Mie oon ite kyllä ihan hörhö vaaleanpunaisen ja pinkin perään ja käytän sujuvasti jotain miesten maastokuosisia lökäfarkkuja kirkkaan pinkin kietaisukaulahuivin kanssa.)
 
Onhan sitä olemassa paljon sellasia nimiä joista mä en ainakaan tiedä onko tyttö vai poika. Mun mielestä se sukupuolineutraalius menee usein överiksi, pojat puetaan tarkoituksella pinkkiin ja tytöt siniseen jne et ärsyttää koko asia. Mä siinä mielessä kannatan sitä ettei tarvi väkisin tyrkyttää esim ettei osta tytölle kuin sitä vaaleanpunaista hörheöä ja nukkeja ja pojille ainoastaan autoja ja muilla ei leikitä. Kyllä se lapsistakin aika pian selviää mistä tykkää.
 
No joo itse olen nimissä niin perinteisten nimien kantilla ja haluan mm. käyttää suvussa jo olevia nimiä ettei tulis mieleenkään alkaa sen takia keksimään jotain omaan suuhun ihan outoja nimiä. Kaikki mitkä on harkinnassa on kuitenkin selvästi pojan tai tytön nimiä. Pojalle tulis nimi isänsä, tytölle isoäitinsä mukaan.

Itse oon myös sukupuolineutraalin kasvatuksen kantilla lähinnä sen takia, että olen itse melkoinen poikatyttö, ja esim. suurin osa harrastuksistani ovat perinteisesti olleet miehisiä ja opiskelen miesvaltaisella alalla. Itse koin lapsena melkoista painetta "mahtua muottiin" ja ei miusta ikinä tyttömäistä kilttiä tyttöä tullut. Ehkä se sukupuolineutraali on kuitenkin väärä sana vaan enemmän lapsen luonnetta kunnioittava olis oikeampi? Että olis rohkeutta nähdä se lapsi oikeasti sellaisena kuin se on eikä vain olettaa sukupuoliroolien kautta tai yrittää kasvattaa muottiin...
 
Mulla on tehnyt mieli ostaa vaikka mitä mutta toistaiseks oon ostanu vaan valkoset kehykset joissa lukee "Our little star". Ostohimoja on hieman hillinnyt tosiaan se tiedottomuus sukupuolesta..Vauvanvaatteita on kyllä hiplailtu varmaan jokaisella kauppareissulla, niitä on vaan niin mukava ihan vaan katellakki :hello2 . Jännä juttu silti et miten mä oon löytäny itseni aina vaateosaston tyttövärien keskeltä, vaikka poikaolo onkin :D. Isommat ostokset jääköön sitte raskauden toiselle puoliskolle... Vaikka niitäkin oon kyllä päivittäin netistä selaillu ja se millaset vaunut, sängyn, turvakaukalon, sitterin jne. me halutaan minä haluan, on selkeät suunnitelmat :happy119
 
Miulla on tähän mennessä yks satsi poikien vaatteita ja toinen tulossa, kaks rengaskantoliinaa ja 20 kpl kestovaippoja ostettuna. Sänky on valmiiks katottuna ja meinasin tilata myös 10 kpl pienempiä (alle 5,5kg lapselle) kestovaippoja kun nuo mitä nyt on on 4 kg ylöspäin niin saattaa olla ihan vastasyntyneelle toivottavasti ihan liian isoja.Tietty voishan sitä ostaa kertavaippoja alkuun mut noi kuitenkin menis sit seuraavallekin jos näitä lisää siunaantuu.

Nää on tällaisia muutaman kympin ostoja kaikki ja kaikelle tulee varmasti käyttöä ennemmin tai myöhemmin. Esim. vaatteet on ostettu käytettynä isoissa erissä - kaupassa mitä joskus harvoin katselee uusia niin eihän miulla oo ikinä niihin varaa. Ni ostan jos sattuu tulemaan sopivaan hintaan vastaan ja toivon ja rukoilen että on se lapsi sitten joskus. Nyt kun on kuitenkin jo 11. viikolla ja syke selkeä niin uskaltaa edes jotain hommata vaan vielä pelottaa että jos kuitenkaan ei olekaan koskaan noille käyttäjää. No kun on halvalla ostanut niin saa ne myytyä eteenpäinkin sitten.
 
Meillä on esikoisella tosi paljon vaatteita ja tavaroita kun aina innostun vähä osteleen. Nyt oon saanut pidettyä itseni kurissa enkä ole ostanu mitään vielä uudelle tulokkaalle. Ajattelin odottaa rakenneultraan että jospa siellä se sukupuoli selviää niin sitten voi katsoa myykö noita kaikkein tyttömäisimpiä vaatteita pois ja ostaa uusia tilalle vai miten... Katsotaan kuinka hyvin maltan mieleni, rakenneultra on vasta 19.11. ;)
 
Itse on tullut ostettua pikkuvaatteita aina kun sopivia tulee vastaan... Pääasiallisesti mukaan lähtee 2-3kpl:tta pikkubodyja yms kirpparireissuilta... Koko luokkaan 50-74cm, mut pääasiallisesti 56-64cm vaatetta... Yleensä hinnatkin max 1,50€/kpl...

Paikallisista liikkeistä on tullut haalittua joitain vaunu/turvaistuin esitteitä... Ihan vaan siksi, että voi pikkuhiljaa vertailla niiden ominaisuuksia, ihmisten käyttökokemuksia ja hintoja... Sit kun osto tulee eteen, on jo jokin haju mitä haluaa... Osaa vertailla paremmin...
Itse pidän tärkeimpinä ja isoimpina ostoksina vaunuja ja turvaistuinta, enkä halua niistä tinkiä. Ne pitää olla oikeasti hyvät, turvalliset ja käytännölliset! Varsinkin turvaistuin ostetaan ehdottomasti uutena!
 
Ai niin, turvaistuin! Sellainen on jo ja voi käyttää ihan pienestä asti kaukalona ja sit kääntää toisin päin isommalle lapselle. Mies osti viime keväänä ettei tarvitse nuorimman pojan turvakaukaloa siirrellä äitinsä autosta kun kyyditsee omassa autossaan poikaa. On sitten meillekin valmiina.
 
Nyt on huutonetistä ostetut kaikki pesty ja siitä puolikkaasta mikä on kuiva jaoteltu kaapin hyllylle yhteen pinoon 50/56-kokoiset ja toiseen 62-senttiset. Sitä isommat on vielä Ikean sinisessä kassissa viereisessä kaapissa. Sitä mukaan kun noi pienimmät on liian pieniä pitää sieltä penkoa 68-senttiset esiin niin ei jää käyttämättä kun noihin kokomerkintöihin nyt ei aina voi luottaa ja tietty osassa kun on käytettyjä on kokomerkintä hävinnyt ja jaottelin silmämääräisesti muihin verraten osan.

Ei noita ihan pieniä vaatteita taida mennä kauhean paljon? Kun niitä on suhteessa vaan muutama kappale ja sit noita 62-senttisiä on jo paljon enemmän ja tietty 68, 74. Mietin että tarviiko niitä hommata vielä lisää vai voiko sit hädän tullen ottaa noita 62-senttisiäkin jo aikaisemmin käyttöön.
 
Joo ei niitä pienimpiä kokoja älyttömästi tarvi. Meillä tyttö oli syntyessään 49 cm ja reilusti alle kahdessa kk meni pieneksi 50/56. Mekään ei ehditty edes kaikkia vaatteita käyttää, kun tää äiskä aina vähän höperöity kirpparilla ja sit niitä vaatteita vaan kerty ja kerty :D Mutta onhan niitäkin hyvä olla, tuli suunnilleen 3-4 kertaa vaihdettua body päivässä pukli ja kakkavahinkojen vuoksi. 62/68 tosiaan meneekin sit pidemmän aikaa...
 
Kiitos :) Jostain luin, että kolme kaikkea riittäis. Yks päälle, yks pesuun ja yks narulle. Mut millä ihmeellä mä saan ne sit pestyä ku itellä ei tuu pyykkiä kuin nimeksi eikä vaaleeta juuri lainkaan. Ja jos sen pari kolmekin kertaa päivässä vaatetta vaihtaa ni onhan se vähän turha pyörittää pesukonetta vaan niiden takia että huomiselle on. Toisaalta turha niitä kahta tusinaa ostaa että koneellisen saa.

Kuinkahan hyvin noilla pikapesuilla tulee puhdasta joa tahrat on tuoreita? Laittais vaik vesisankoon ja aamulla pesuun tms. Pitää varmaa jollain omilla vaatteilla kokeilla.
 
Meilläkin aika tummavoittoista omat vaatteet, mut jotenki kummasti sitä vauvapyykkiä sit kuitenki kerty, kun nakkeli harsoja ja pyyhkeitä pesuun samalla. Mut kannattaa varmaan sitä pikapesua kokeilla jos tosiaan tuntuu ettei kerry niin paljoa. Luulis, että ihan hyvin lähtee jos tahrat on tuoreita :)
 
Joo harsoja katselin tossa samalla ja tajusin et niitä varmaan menee kanssa. Meinasin tilata pari tusinaa isoa harsoa (70x70) ja parikymmentä pientä (35x35), varmaan ihan liikaa mutta niitä kun nyt voi sitten käyttää ihan kaikkeen.

Kestovaippoja toki menee mutta jotenkin miusta ei tunnu hyvältä idealta laittaa muuta pyykkiä niiden kanssa samaan koneeseen vaikka kestovaippainfo kuinka sanois että niin voi tehdä. Tai sit tarvii tehdä vähän työskentelyä tuon oman asenteensa kanssa kun ekologisempaahan se olis ja sais varmaan hyvinkin ainakin puolikkaita koneita nopeastikin pyörimään kun menis ihan kaikki vauvapyykki samaan.

Muoks: Tietty ne kestovaipat tartteis pestä 60° ja vauvapyykki yleensä 40°. Tosin noissa kuorissa suositellaan 40° muutenkin että ehkä sit kuorivaippojen kanssa pesee muuta vauvapyykkiä ja imujen kanssa pyyhkeitä ja harsoja...
 
Harsoja on kyllä hyvä olla ihan reilusti. Tuli itellä tavaksi ripotella niitä vähän joka puolelle niin oli aina lähellä jos tuli pukli :) Tästä muuten tuli mieleen, että yksi mitä suosittelen kaikille lämpimästi jotka imettää on maidonkerääjä. Sitä maitoa tihkui yllättävän paljon toisesta rinnasta imetyksen aikana niin sai joka pisaran talteen. Vuorokauden ajan pystyi keräämään niin sitä tuli yleensä semmonen mukava kerta-annos pakastimeen. Tuli muutenki pumppailtua aika paljon niin pääsi itsekkin välillä käymään jossain ja jättämään vauvan hoitoon.

Meilläkin oli kestovaipat alussa käytössä ja ihan erikseen myös pesin ne. Ehkä joskus jonku harson saatoin heittää mukaan, mutta muuten niistä tuli kone aika hyvin täyteen ja kun eihän sitä konetta saiskaan niillä ihan täyteen ahtaa, että peseytyvät sitten kans kunnolla.
 
Takaisin
Top