Hankintoja

Kuivausrumpu on sen päällä, sanoin miehelle, että jes, meidän on pakko muuttaa isompaan, jos vauva tulee, kun sai sen laitetuksi siihen päälle. :D Tosin onhan se, että kyllä ilman hoitopöytää pärjää. :)
 
Me asuttiin ekan kanssa pienemmässä asunnossa ja kaikkia hauskoja ratkaisuja piti keksiä, mm. hoitopöytä oli eteisessä ja sit meillä oli vaavi-sänky eli sellainen vuokrattava pyörillä kulkeva "sairaalasänky". Oli muuten todella näppärä, aion vuokrata nytkin!
 
ve22, siltä varalta, että meidän muutto venyy, kuulen mielelläni muistakin pienen asunnon ratkaisuista. Ei nimittäin oikeasti tehdä asuntopäätöksiä ihan heti, koska edessä voi olla myös paikkakunnan vaihto, eikä haluta kahta muuttoa lyhyen ajan sisään. Eniten mietityttää pesuratkaisut, koska kylpyhuoneen lattiassa ei ole viemäriä.
 
Sissis asuttiin vauvan kaa 8kk yksiössä :p meillä oli mm stokken kasaan taittuva amme ja seinään kiinnitettävä hoitopöytä. Muu tavaramäärä piti sit minimoida, eli oli vaan pinnis, turvakaukalo ja vaunut lisäks isompia..
 
Tällai kahden lapsen jälkeen itse koen et pakollisia on ollut
kaukalo, liivinsuojat, 50cm vaatteet (molemmilla kerroilla jouduin käydä ostaa heti kotiuduttua vielä pienempiä), amme, sitteri, manduca ja liina, vaunut.

Kaiken muun voi ostella sit sitä mukaan kun tuntuu et tulee tarve. Meil ei ikinä oo ollu hoitopöytää vaan pehmuste pesukoneen päällä ja ollaan vaihdettu siinä. Meil oli esikoisen syntyessä päältä täytettävä kone ja hyvin sen päälläkin pysty vaipat vaihtaa. Esikoisen aikana asuttiin pienemmässä kodissa ja siellä kylvetin vauvan niin et laitoin ammeen wc pöntön päälle. Vaunuja pidettiin eteisessä ja ne oli aina tiellä ja sit vaan siirreltiin ees taas. Välillä vaunut oli myör partsilla kun oli lasitettu parveke niin pysy hyvänä siellä.
Mul on molemmat muksut oksentanut ihan hiton paljon ja siks manduca ja liina oli tarpeen, sai kädet vapaaks iteltä ja vauva pysy pystyssä. Sitteri oli hyödyllinen kans, koska siihen sai vauvan pystyyn ettei tukehtunut oksennukseen. Mä myös otin vauvan monesti mukaan suihkuun niin et vauva hengas sitterissä ja pääsin ite pesulle. Mun mies teki sillon tosi pitkää päivää ja kävi kotona vaan nukkumassa niin hoidon kaiken yksin.

Pinnasänky on meil ollu turha, koska nukutaan perhepedissä. Kumpikaan ei ikinä tottunut nukkumaan pinniksessä.
Pulloja ostin itse vasta kun niitä alkoi tarttemaan ja kuopus ei ikinä edes pulloa ole syönyt. Tutitkin ostin vasta kun tuli tarve ja ne otettiin käyttöön 1kk iässä. Tämä siks et halusin vauvan oppivan varmasti kunnolla imuotteen rinnasta, en halunnut et tutti tulee pilaamaan sen.
 
Meillä oli sellanen brion lipastomallinen hoitopöytä eteisesaä, ja siellä oli kaikki vauvan vaatteet, vaipat ym. Mies ilmoitti heti alkuun, että ei vaihda vaippoja sängyllä tms. kun tulee selkä kipeeks ja se oli kyllä aivan oikeessa. Stokken flexi-bath kokoontaitettava amme on hyvä, menee pitkään vauva-ajan jälkeenkin. Sitteriä ja syöttötuolia ei tarvii alkuun, vauvan on muutenkin parempi maata lattialla viltin tms. päällä. Eri juttu tietysti jos on koliikkia tms. eikä muuten viihdy. Ergon kantoreppu ja liina oli paljon käytössä kans. Meillä kylvetettiin alkuun silleen, että amme oli keittiön pöydällä, ei tarvinnu kyykistellä liukkaalla lattialla. Meillä oikeestaan se vaavisänky korvas alkuun sitterin, koska sen pysty helposti tuomaan just kylppäriin suihkun ajaksi. Tutit, pullot ym. voi hankkia vasta sit kun tietää onko niille oikeesti tarvetta. Ja kannattaa toivoa että imetys sujuu hyvin, koska sekim vähentää tavaramäärää, kun ekat kuukaudet ruoka kulkee kätevästi sun sisällä :D
 
Noista vaatteista, kannattaa varata vain muutama 50cm vaatteita kun ei voi tietää vauvan koosta. Joillekin ei 50cm mee ollenkaan päälle ja sit voi käyä niinkun meillä, käytettiin ekat 2kk 44 cm(!) vaatteita. Käytiin kokoarviossa pari viikkoo enne syntymää ja sillon oli 2kg arvio ja sit tilasin vasta niitä pienempiä vaatteita kotiin oottamaan..
 
Mulle kaikki hoki sillon kun ekaa odotin et 50cm vaatteilla ei tee yhtään mitään et ne menee tyyliin viikon vauvalle ja sit on pieniä. Mä jouduin kaupoille heti kun pääsin sairaalasta ja tytön ekat vaatteet oli 40cm ja 44cm. Noi 50 ja 56cm oli käytössä viel 4-5kk iässä. Toki mun tyttö myös oli todella pieni syntyessään 2575g ja 46cm(syntyi 38+0).
poika oli 3410g ja 48cm(syntyi 39+2) ja hällekin oli pakko hakea kaupasta pienempiä vaatteita, koska 50 ja 56 roikku päällä ja oli ihan liian isoja. Pojalla ekat oli 46 ja 48cm ja ne meni kuukauden ja sit vasta siirryttiin isompiin.
Mulla nuo lapset on olleet tosiaan semmosia todella paljon yrjöäviä malleja ja harsot on ollu korvaamattomia, niitä kandee varata reilusti.
Vaatteet oli myös pakko vaihtaa useamman kerran päivässä ton yrjöömisen takia niin niitä oli pakko olla paljon.

Mä suosittelen et jokainen, joka on ajatellut imettävänsä tutustuu imetyksentuen netti sivuihin jo ajoissa raskausaikana. Imetys on oikeesti alussa vaikeeta ja liki rakettitiedettä. Se ei ole niin helppoa et tissi suuhun ja sillä hyvä. Kandee lukea millasia vääriä uskomuksia imetyksestä on ja kuinka asiat iihan oikeasti tapahtuu. Lukekaan maidon riittävyydestä, miten helpottaa kipua kun maito nousee, jne.
Mulla meinas esikoisen imetys loppua alkumetreille ihan tietämättömyyttäni. Luulin ettei maitoa tule, koska sitä ei herunut pumpulle ollenkaan ja kävikin ilmi et mä vaan kuulun niihin naisiin, joiden tisseistä ei tule ulos mitään pumpulla, mutta vauva kyllä saa niistä sen mitä tarvitsee. Mun esikoiselle tupattiin pullo jo laitoksella multa kysymättä ja siitä oli vaikea päästä eroon. Pelkäsin koko ajan et maito ei riitä kun en tajunnut et pullosta korvikkeen antaminen vaan vähentää mun oman maidontuloa, olis pitäny antaa vauvan vaan olla tiheemmin rinnalla jne.
Mulle vinkattiin sillon imetyksentuesta ja onneks niin kävi, niin lopulta imetin esikoista 8,5kk kunnes hän vierottautui itse.

Tää loppu nyt ei oikeestaan liity hankintoihin, tai noh onhan tuo "tiedonhankintaa" :D
 
Itse koen pakollisiksi hankinnoiksi; kaukalon, vaunut, vaatteita (mut en aio hamstrata niitäkään liikaa), sitteri, pinnasänky ja manduca (meillä molemmat olleet todella itkuisia ja viihtyneet ekat kuukaudet oikeastaan vain sylissä). Lipasto, jossa on hoitotaso ja laatikostot vauvan vaatteille meiltä jo löytyy.

Ve22 oon miettinyt myös sellaisen sairaala sängyn vuokrasta, kaveri oli vauvalleen sellaisen vuokrannut ja kehui sitä todella näppäräksi. :)
 
Odecca meidän neiti synty 38+3 ja oli 2780g ja 47 cm mutta tosi laiheliini.. Jos tämä seuraava kasvaa samalla käyrällä ni käyn varmaan hakemassa lisää 44/48 cm vaatteita.. Vaikka nyt onkin jo hyvin noita pieniä.
Harsoja meillä on n 20 kpl, oli aika minimi vaikka alkuun kone pyörikin päivittäin..

Desiree neiti nukku alkuun äititspakkauslaatikossa, ja varmaan nukkuu seuraavakin.. Kantoliinassa/repussa tää sätkijä ei koskaa viihtyny. Sitteriä pitää harkita, tosin turvakaukalo ajaa saman asian jos vaan lyhyitä aikoja pitää..
 
Meil putos tytön paino sairaalassa 2200g ja oli kans niin sintti :Heartred
Onko muuten muita, jotka on jo sairaalassa pitänyt lapsilla omia vaatteita? Mä oon molempien kanssa laittanu ihan alusta saakka omat vaatteet.
 
Mä suosittelen myös lämpimästi perehtymään imetykseen jo raskausaikana. Mulla oli esikoinen ekat 2,5 päivää keskolassa mutta niin vain saatiin täysimetys kuitenkin käyntiin. :)

Meillä ei ekan kaa opittu käyttää mamducaa, mutta nyt se on jo valmiina ja ajatus olis oppia käyttämään.

Ja me saatiin joku 30harsoa lainaan + siihen vielä omat äippäpakkauksessa tulleet ja huvitti se harsomäärä mut meilläkin oli ihan kauhee puklija niin eipä ollukaan montaa ylimääräistä.
 
Meillä ei ole vauvaa varten mitään, siis kaikki täytyy hankkia. Ainoastaan perintöpinnasänky löytyy. Äitiyspakkauksen olen ajatellut ottaa.

Katsellut olen vaunuja. No, kukapa meistä tässä tilassa olevista ei olisi niitä katsellut ja haaveillut? Ihan kaiken maan ja taivaan väliltä olen läpi kahlannut ja katsonut myös ulkomailta ja ebaystä. Täältä Suomesta saatavista suosikkini ovat Emmaljunga ja Gesslain yhdistelmävaunut. Tarvitsi olla isopyöräiset, koska ei asuta ihan keskustassa. Lisäksi tarvittaisiin sellaista matkasysteemiä, jossa olisi vaunun koppa, ratasosa ja turvaistuin. Ne olisi näppärät ottaa mukaan reissuun. Eikä veisi niin paljon tilaa autossa kuin yhdistelmät.

Hoitopöytä tai oikeammin hoitopiste. Olen ajatellut sijoittaa sen kodinhoitohuoneeseen pyykinpesukoneen ja kuivausrummun päälläolevalle tasolle. pyykkikone ja kuivausrumpu ovat rinnakkain. Vaatteet ja tavarat näin ensialkuun yläpuolella olevaan kaappiin.

Vaatteita tulee jonkin verran äitiypakkauksesta. Noita pienempiä vaatteita täytyy varmasti ostaa tarvittava määrä. Tuota kestovaippailua olen miettinyt kokeilevani. Eri foorumeilta olen aiheesta yrittänyt lukea. Ajattelin käydä ostamassa muutamaan kehuttua kestovaippaa malliksi, jos vaikka saisi niitä itseommeltua. Olisi ihan kiva ommella pienelle vaateita, jos energiaa riittäisi. Yhden pienen kirjoneuletakin olen melkein neulonut valmiiksi . Myönnän olevani käsityöaddikti. Akatuksena on tehdä myös isompia vaateita, sillä vauvan kanssa tekemisestä ei ehkä tule yhtään mitään.

Taitaa olla paras tehdä ostoslista, jossa pitäytyy tiukasti ettei mopo lähde käsistä :nailbiting:
 
Odecca, myö käytettiin sairaalan vaatteita, oli ihan kätsyä hakee vaan puhtaat ja heittää likaset pyykkikoriin.. Oltiin kuitenki useempi yö (3?).
Meillä imetyksen haasteina oli sektio, ja se että neidille annettiin maitoa pullosta heti syntymän jälkeen. Tissille pääs vasta parin tunnin ikäsenä. Silti pikkuhiljaa imetys lähti sujumaan :)
 
Mä sain kuopuksen heti rinnalle, kun pääsin heräämöön sektion jälkeen. Mies oli sen aikaa neidin kanssa.
mannikka, laita toiveisiin, että heräämössä heti rinnalle, jos sektio tulee. Meillähän tulee ja uus sairaala, pitääpä muuten muistaa sanoa tosta.
 
En tiennykkään et voi toivoa vauvan heräämöön :eek: tosin toivon kyllä todella todella paljon et tää syntyy normaalisti..
 
Saara72: me ollaan täyskestoiltu esikoisen kanssa, voin antaa vinkkejä joskus ajan kanssa, mutta kannattaa etukäteen hankkia useita erimallisia vaippoja, koska ikinä ei etukäteen tiedä minkämallinen lapsi tulee ja toisaalta mitä tykkää ite käyttää. Ite oon tehnyt myös ja netti on kaavoja pullollaan. Tosin käytetyt vaipat on siitä hyviä, että ne on jo valmiiksi hyvässä imussa, uudenkarheat imee hyvin vasta usean pesukerran jälkeen.
 
Meillä kans pitää kaikki hankkia kun esikoinen tulossa. Onneks mummi on hamstrannut mun pinnasänkyä ja syöttötuolia. Ovat kuulemma hyvässä kunnossa, ehkä vois maalipintaa kuulemma uusia! Mut muuten kaikki pitää ostaa. Mä haluisin Vintage yhdistelmävaunut, mut on nii pirun kalliita et ei kyllä varmaan raaski.. :D
 
Takaisin
Top