Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämä on kiva ketju, tässä meidän kokemuksia.

Hyödyllisiä:
* auton peili, jonka kautta vauvaa pystyi tarkkailemaan
* harsot (ei Ikeat, jotka olivat liian paksuja). Harsot ovat käytössä edelleen, niihin pyyhitään pojan nenää nuhassa, koska on kovin herkkäihoinen ja paprilla iho hajoaa
* Muovinen ruokalappu 10kk iästä alkaen, käytössä edelleenkin, kun syödään keittoa tai mehukeittoa eli sottaavaa ruokaa
* kangas ruokalaput 6kk-10kk iässä sekä matkaruokalappuina, muovinen oli aivan liian iso
* turvakaukalo ja matkarattaiden runko-osa siihen. Runkoa säilytettiin aina autossa, niin ei tarvinnut jaksata raahata kaukaloa. Me autoiltiin tosi paljon.
* Lämpöpussi turvakaukaloon, jota sai helposti raotettua ja myös pään suojaksi - säästyttiin vauvan turhalta pukemiselta
* Kaukalon / vaunun edusverho - ihan huippu ja kaunis, niin ei tarvinnut harsoja viritellä suojaksi
* sähkökäyttöinen rintapumppu, mulla olisi mennyt käsipumpulla hermot, pumppasin joka yö, koska poika nukkui ja mulla tuli maitoa hirveästi.
* Babybjörn sitteri, meillä ensin olleessa perus Emmassa esikoinen ei viihtynyt ollenkaan
* Stokken syöttötuoli, on edelleen käytössä junior-tuolina
* pinnasänky, poika nukkui alusta asti omassa sängyssä
* soiva mobile, poika jäi 2,5kuisesta asti nukahtamaan omaan sänkyyn, kunhan mobile oli päällä
* perustutit, tutti pelasti äidin tutilta ololta
* Ainun peruspullot, helppoja pestä ja kasata
* Manduca, poika rauhoittui samantien päästessään Manducaan, huippu esim jumppaa pitäessä tai metsäretkillä, ulkona grillaillessa jne
* kietaisubodyt koossa 56-62 (68)
* Aventin itkuhälärit, joissa voi puhua molempiin suuntiin. Edelleen käytössä mökillä, kun ylhäältä ei meinaa kuulua alas, tai halutaan vielä istua ulkona
* Kosteuspyyhkeet - nämä edelleen käytössä ja usein minulla mukana, vaikka lapsi ei olisikaan. Miksei kukaan kertonut ennen lasta, miten käteviä ovat reissun päällä.
* korvakuumemittari
* Liberon kertakäyttöiset matkahoitoalustat
* Kertakäyttöiset liivinsuojat teipillä - pysyi paikoillaan ja imi riittävästi

Turhia:
* Kävelytuoli (onneksi saatiin lainaan)
* Emman sitteri
* Koliikki tuttipullot
* isot tuttipullot - pieni riitti meidän maitomäärille varsin hyvin
* Vaunujen adapterit turvakaukalolle, meillä kun oli matkarattaat erikseen
* stokken table top
* Ikean työtuolin muovisuoja lattialle - lapsemme ei kestänyt pienintäkään sotkua, joten meillä ei ole ikinä lentänyt ruokaa lattialle häiritsevästi
* 50cm vaatteet ja aika moni 56cm vaatteista
* Pään yli vedettävät bodyt koossa 56-62
* Puolipotkuhousut ja potkuhousut - en pitänyt niiden ulkonäöstä, vaan halusin housut ja sukat
* Syöttötuolin turvavaljaat, rauhallinen lapsi ei yrittänyt karata tuolista
* Kankainen matkasyöttötuoli
* kylpylämpömittari - kuka sitä kylpyvettä oikeasti jaksaa mitata
* kainalokuumemittari
* Hoitolaukku - Iso Marimekon laukku ajoi asian
* Hoitolaukkujen mukana tulevat matkahoitoalustat - kangas kovaa ja kuka jaksaa puhdistaa reissussa, kun menee kakat/pissat siihen
* Kestoliivinsuojat - eivät riittäneet mun suihkutissien maitomääriin mitenkään
* Turvaportit - asuttiin kolmetasoisessa asunnossa ja nopeasti oppi menemään portaita varoen. Porttia tarvittiin lähinnä, kun muita pieniä lapsia oli kylässä.
* Pistorasioiden suojat, kaappien / laatikoiden sulkijat - ei tarvittu, kun poika uskoi muutenkin olla menemättä noihin

Hankkisin:
* pullon steriloija, inhosin sitä keittorumbaa
* kunnolla muovitettu hoitoalusta hoitotasolle, että voi vaikka huuhdella juoksevan veden alla ilman että pehmuste kastuu

Lisäilen, kun tulee muuta mieleen.

Muokattu viimeksi:
Toden totta nuo kertis hoitoalustat ja itse asiassa myös ruokalaput. Ihan huippuja! Mulla jäi aina se ärsyttävä kankainen ruokalappu ruokineen johonkin pussukkaan, kun unohdin. Ja Marimekkoa täälläkin suosittiin kamojen raahaamiseen. Hoitolaukuista ei ikinä löytynyt mun makuun sopivaa.

Ja turvavaljaatkin oli meillä syöttötuolissa käytössä sen jälkeen, kun lapsi tuli kasikuisena uudet etuhampaat edellä sängyltä alas. Verta tuli paljon ja trauma tuli äidille, joten sen jälkeen meillä varmisteltiin muutamakin paikka putoamisen estämiseksi. En edes osaa sanoa olisko tarvittu vai ei lapsen puolesta.

Syöttötuolin pehmusteita ei myös ikinä kaivattu. Alkuun oli ne tarkoitus hommata, mutta kaikkialta oli silloin kivat mustavalkoiset loppu, ja en halunnut värikkäitä, joten jäi hankkimatta ja myöhemmin huomattiin, että ei edes kaivattu.

* Muoks.

Huomaan, että monet turhiksi kokemamme jutut ovat varmasti vilkkaammalla lapsella tosi tarpeellisia. Meillä esim esikoinen ei koskaan ole rattaissakaan tarvinnut valjaita, vaan enemminkin on äidillä ollut haaste saada häntä pois istumasta ja itse kävelemään.

Jep, aika helposti moni tuomitsee esim. jotkut hytkyttävät ja soivat sitterit pahimmiksi turhakkeiksi maan päällä, mutta jos joku koliikki vauva siihen sattuu rauhoittumaan, niin vanhempansa varmaan ovat valmiita ostamaan niitä varastoon siltä varalta, että se yksi menee rikki. :D

Ja monet jututhan on kiinni perheen elämäntavoistakin, onko autoa, missä asutaan jne.

Tuli noista kertisvaihtoalustoista mieleen, että itse pidin hoitohuoneita vähän suttaisia paikkoina ja välttelin niitä, jos mahdollista. Monesti vaihdoin vain vaipat rattaissa tai vainuissa, jossain syrjempänä. Mutta silloin, kun niissä hoitohuoneissa käytiin, oli ihan kiva, että sai vain laittaa sen alustan roskiin ilman enempia bakteerikammosteluja (jotka minulla kyllä ovat liioiteltuja).

Kiva kun listaatte, esikoista odottaessa on itse ihan hukassa mitä pitäs hankkia ja mitä ei. Jospa täältä sit vois etsiä vinkkejä kun ja jos vielä vähän pidemmälle tämä raskaus etenee.☺

8abcf09ea5d83c064f470e0890115e97

Hankinnoista vielä..
Meillä on esikoisesta asti käytetty aventin pulloja ja niitä nytkin ostin.
Meillä ei siis vauva saa tissimaitoa niin pullot on pakollinen hankinta.

Meilläkin oli/tulee olemaan Aventin pullot käytössä. Myös tuo niiden pulloharja on tosi hyvä. Sen toisella päällä saa hyvin puhdistettua pullojen tutitkin.

Meneeköhän se vanhemman mallinen pumppu kiinni noihin uusiin pulloihin?

Meillä on kanssa muutama avent natural pulloa.. Uusia tuttiosiakin on kun kaikki pullot ei viimeeks päässy käyttöön. Oisko 2 pulloa ollut käytössä :)

Meillä oli myös aventeja muutama ja loput perus ainuja. Kiitos tuosta pulloharjavinkistä! Aventit oli hyviä, kun meni suoraan pumppuun kiinni.

Onko Ainulla mikrosteriloijaa? Tai voiko Ainun pulloja steriloida Aventin vehkeellä? Meillä olis esikoisen jäljiltä kaikki Ainua, ja steriloijan hankinta kiinnostaisi.

Meillä oli sähkökäyttöinen Aventin steriloija, johon kyllä menee mikä vain sälä. Muistaakseni siellä ei sen kummempia paikkoja ollut tavaroille. Mikrossa käytettävän version anatomiaa en muista. Saatiin se kavereilta lainaan, mutta se ei mahtunut meidän mikroon.

Ainiin sähköversiotakin olis, täytyypä perehtyä, oon ihan pihalla näistä :D

Minä väsäsin esikoisesta vuoden ajan vauvakirjaa, vähän niin kuin leikekirja tyylistä :) aijon tästä toisestakin semmoisen tehä :) mukava vähä päästä tekemään omanlaisen :)

No nyt mekin aloitettiin hankinnat. Pinnasänky ja hoitopöydästä saatiin kaverilta sekä kaikkea oheis kamaa:joyful: nuo vaunut ja turvakaukalo varmaan hommataan uutena näillä näkymin mutta muuten suositaan kierrätys taktiikkaa :grin

Ainiin sähköversiotakin olis, täytyypä perehtyä, oon ihan pihalla näistä :D

Ve22, jos jaksat perehtyä näihin, niin jaa täälläkin mihin päädyt ja miksi. Minä ajattelin hankkia steriloijan vasta, kun vauva on syntynyt.

Minä ottaisin mikroversion, jos se vain mahtuu omaan mikroon. Kannattaa mitata ennen ostoa. Me ei onnistuttu löytämään mikroa, joka olisi sekä mahtunut meidän keittiön kalusteissa olevalle mikrohyllylle ja, johon tuo meillä lainassa ollut Aventin mikroversio olisi mahtunut. Oltiin siis muutenkin silloin vaihtamassa mikroa.

Joten sähköinen versio tulee tälläkin kertaa. Meillä ei ole hirveästi laskutilaa keittiössä, joten harmillisesti se vie tilaa pöydällä. Onneksi sen käyttöaika ei kumminkaan montaa kuukautta ole.

Edit. En ole varma mahtuuko Ainun pullot noihin pystyyn. Ne isommat siis.

Mä en oo noihin steriloijiin perehtyny ja musta se pullosopan keittely on mukavaa :)
Siin o sellane oma fiiliksensä :')

Mä en kans ajatellut sterilointikonetta hommata. Äitikin pärjäs kaksosten kanssa kattillla, niin en näe tarpeelliseksi :)

Meillä oli aventin sähkökäyttöinen strelisoija ja oli kyllä niin tuikitarpeellinen! Meillä käytettiin Mammin pulloja ja niissä oli ne silikoni tiivisteet sekä irrotettavat pohjat eli osia riitti. En olisi todellakaan jaksanut niitä keitellä. Olen antanut sen kaverille lainaan. Pitääkin kysyä sitä takaisin.

Kattilatouhussa löydettiin viimeks ihan toimiva systeemi lopulta reikäkauhan ja grillipihtien yhdistelmällä, mutta jopa siinä tuli niin monta palovammaa, että sterilointikone on harkinnassa :D

Takaisin