Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon myös harkinnut sellaista sivuvaunusänkyä. Esikoinen oli sellainen tissitakiainen, joka heräsi öisin vähintään 10 kertaa syömään. Nukahdin usein vauva vierelle ja sitten herättyäni etsin vauvaa paniikissa paksujen peittojen alta. Omassa sängyssä pieni tietysti oli, mutta tuo toiseen sänkyyn siirtely ja mahdollinen peittoihin hautautuminen oli niin stressaavaa!

ImageUploadedByVau Foorumi1459512937.154257.jpg
Alkaa jo aika kasa olemaan vaatetta pienelle, kun on toi kirppis tossa kauppareissun varrella! Ei haittaa kun halvalla saa ;) Nyt oli fall in greenissä pieniä vaatteit -50%!

Sängyn vieressä pidettävästä sängystä pyörillä; voin suositella! Sain rungon siskoltani ja ompelin itse uuden tähtiverhoilun. Tyttö nukkui tässä n 6kk asti ja sänkyä rullasin lähes päivittäin makuuhuoneesta olohuoneeseen varsinkin silloin, kun piti antaa vuorotöissä käyvän miehen nukkua.

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    895.5 KB · Katsottu: 75
Kävin pyörähtämässä Murulassa, mutta karmaisevan pissahädän vuoksi en ehtinyt kunnolla tarjontaan tutustumaan. Mutta tarttui sieltä jotakin mukaan ;)

Liitteet

• 1460638371565.jpg
    1460638371565.jpg
    81.2 KB · Katsottu: 51
Meillä on jokasella ollu gracon kaukalo telakalla ja samanmerkkinen löytyy myös nytkin :) ilman telakkaa autoilut ois paljon hankalempia :)

Meil on just tuo britaxin kaukalo ja on todella hyvä. Meiän poika 1v9kk mahtuu siihen edelleen :D ja se oli meil kuukaus sitten käytössäkin kun käytiin kotkassa sukuloimassa ja piti mahtua yhden aikuisen lasten kanssa takapenkille. Sinne ei siis mahdu aikuinen istumaan kun lapset ovat istuimissa, mut jos kuopuksen laittaa kaukalossa niin mahtuu viereen istumaan.

Meillä oli ehtona, että kaukalon saa suoraan vaunujen runkoon kiinni joten hommataan britax smilet sitten :)

Noita adaptereita eri merkkisten kaukaloiden ja rattaiden kesken on aika paljon. Tunnetuimmat kaukalo merkit käy yleensä tunnettuimpiin rattaisiin adaptereiden kanssa.

Meillä oli esikoisella Maxi-Cosin Pebble ja sen päivitettyä versiota ollaan suunniteltu vauvalle. Tykättiin siitä, että jalusta oli isofikseillä helposti autossa kiinni ja kaukalo napsautettiin alustaan kiinni. Sekin oli aika huoletonta, että jalusta ilmoitti valoilla ja muistaakseni äänelläkin kiinnityksen jälkeen, että kaikki kondiksessa. Mummilassa käydessä oli joku vanhempi Graco ja itseä vähän ärsytti se vöiden säätäminen Pebbleen verrattuna. Vaikka eipä niiden paikkaa monesti muutella.

Niin saa adaptereita mutta kätevää, että ei tarvitse niitä sitten irrotella jos ja kun haluaa kopan siihen tilalle :) Ja niitä smilejä oon kuolannut muutenkin kyllä ilman kaukalohankintaa ;D
Joo isofix on tässäkin :)

Haluaako joku vinkata sopivaa kaukaloa autottomalle? Käyttö on varmasti vähäistä, ja se pitää pystyä kiinnittämään kohtuullisella vaivalla vieraisiin autoihin, joissa ei todennäköisesti ole mitään systeemejä valmiina.

Sissis luulisin että kaikki kaukalot saa kiinnitettyä ihan vöillä autoon. Merkeistä en oikein tiedä, mutta varmaan itse kattoisin käytettynä ainakin jos käyttö on vähäistä :)

Maxi-Cosilla on esim. Cabrio, joka on edullisempi malli, kun on jo vanhempi, mutta aikanaan pärjännyt hyvin törmäystesteissä. Itse vilkaisisin Autoliiton sivuilta testien tuloksia, enkä ostaisi halvinta, vaikka käyttö olisikin harvempaa. Osa niistä halvimmista on testeissä menneet ihan selkeästi rikki, eivätkä siten suojaa kolaritilanteessa riittävästi, mitä varten ne on tarkoitettu. (Ja kyllä tästä asiasta voisin paasata loputtomiin...)

Yleensä kait kaukalot kiinnitetään vöillä niin, että lannevyö tulee kaukalon päältä, jossa on sitä varten selkeät paikat ja selkänojan puolella on kohta, mihin se pidempi vyön osuus tulee. Kaukaloiden kiinnittämisessä on sellainenkin pikku piirre, että joissain vanhemmissa autoissa vyöt ei ole riittävän pitkät.

Esikoisen kaukaloa, kun etsittiin, yhden liikkeen myyjä (joka oli varmaan ollut alalla 30 vuotta) kehui jotain Britaxin mallia, että on suosittu ja sitä käytetään mm. Lastenklinikalla laina kaukalona. Kun sitten kyseltiin syytä suosiolle, niin se ei ollut turvallisuus tai helppo käyttöisyys, vaan halpuus. Eli ei kannata olla pelkästään yhden liikkeen/myyjän mielipiteiden varassa. Toki monella hinta on varmasti määräävä tekijä ymmärrettävistä syistä. Itse vaan etsittiin mahdollisimman turvalliseksi arvioitua kapinetta.

Meillä oli esikoisella Britaxin kaukalo ja miehen autossa isofix telakka ja minun autossa kiinnitettiin turvavöillä. Minullakin oli turvavyötelakka testissä, mutta kaksiovisessa autossa se telakka oli tosi hankala ainakin tossa mallissa, kun kaukalon irrotus- ja nostosuunta oli suunniteltu sivulta niinkuin neliovisissa autoissa tehdään. Niinpä luovuin telakasta, enkä kokenut vyökiinnitystä mitenkään järin vaivalloisena. Toki telakan laittaisin, jos on mahdollinen ja varsinkin, jos paljon autoilee.

Ainiin, meillä ei kyllä esikoinen mahtunut Britaxin kaukaloon kuin 10-11kk ikään asti :wideyed: ja siirtyi 11kk.n iässä turvaistuimeen. Yläkäyrillä on esikoinen kasvanut, mutta ei mitenkään normaalia suurempi ollut. Toki tuolloin 10kk.n iässä alkoi taas toppahaalarikausi, joten sekin vaikutti kaukaloon mahtumiseen.

Meillä oli esikoisen kans Brion primo kaukalo ja aiotaan käyttää samaa nyt toisenki kohalla. Munki mielestä turvallisuus on se tärkein juttu ja se Brion kaukalo on saanu arvosteluissa hyviä arvosanoja. Meillä oli telakalla, mikä oli tosi kätevä mutta tuli myös käytettyä paljon pelkällä vyölläkin.. Sitä kaukaloa saa reilulla satasella, tais olla taas jossain nettikaupassa tarjouksessa 99€ eli on aika edullinenki :) Ei ehkä oo muotoilu ja viimeistely mitenkään viimeisen päälle, vähä on painava ja iso mutta kyllähän ne lapsetkin siellä kaukalossa painaa :D Mutta ite olin ainaki ihan tyytyväinen ja aion tosiaan ottaa toisellakin lapselle sen taas käyttöön :)

Tuo meidän britax hankinta oli kyllä ehdoton kun uutena maksaa kolmisen sataa telakan kanssa ja me saatiin tuo yhdistelmä 80€ ja itse olen sanonut että turvallisuudesta ei kannata tinkiä, mutta tuo on 2011 testivoittaja sekä paljon kehuja saanut kaukalo. Ja kun tutulta ostin niin tiedän että he ei omista autoa joten kolaroitukkaan sitä ei ole ja muutenkin pidetty hyvää huolta :) Kuitenkin pääosin autolla kuljen niin turvallisuus ennenkaikkea.

Itse ostaisin käytetyn istuimen ainoastaan juurikin tutulta, joka on istuimen ensimmäinen haltija.

Meillä viimeksi mietittiin tuon Minnin kaukalon ja Pebblen väliltä kumpi ostetaan. :) Ei taidettu kertaakaan kiinnittää istuinta vöillä, koska sitä käytettiin vain meidän autossa. Turvaistuinta on muutaman kerran vaihdeltu mun vanhempien autoonkin.

Meillä esikoinen taitaa kasvella +1 käyrällä, jos oikein muistan ja kaukalossa tuli hartioiden kohdalla leveys vastaan joskus 10kk kohdalla. Kummityttö taas on pikkuinen tirppana ja istui kaukalissa yli vuoden ikäiseksi. Joten aika lapsikohtaista on se, miten pitkään kaukaloon mahtuu. Sääntöhän on se, että pää ei saa näkyä yläreunan yli.

Kiitos neuvoista. Käytettynä ostamisen ongelmallisuudesta on tosiaan jossain ketjussa täällä puhuttukin. Ehkä minäkin joudun vain käymään läpi testejä. Maxi-Cosin Cabriota löysin nopealla etsimisellä vain vuoden 2016 mallissa – hinta 170 euroa. Sen kyllä kestää, mutta teen mielelläni vertailuja. Yksittäisen automatkan hinnaksi olisi tuolla kaukalolla aika helppo arvioida noin 43 euroa. Lähtöoletuksena on, että autoilu lisääntyy hurjasti. Toki tähänkin asiaan vaikuttaa se, missä me syksyllä asutaan ja kuinka lyhyt matka esim. sairaalaan on, jos jotain sattuisi. Nyt päästään lähisairaalaan nopeammin kävellen kuin päästäisiin taksilla.

Brio Primoa saa tällä hetkellä varmaan monesta paikasta alennuksesta, kun Britax osti Brion ja veikkaisin, että heillä on tarkoituksena luopua Brion käytöstä ja malleja on jo siirretty Britaxeiksi. Esimerkiksi www.lastenturva.fi myy tuota satasella tällä hetkellä.

Tuolta Autoliiton listasta löytyy hyvin kaukaloita, jotka on saaneet saaneet arvosanaksi hyvän. Erinomaisen on varmaan saaneet jotkut telakan kanssa testatut. Merkkejä piisaa, joten, jos rupeaa kovin perinpohjaista etsintää tekemään, niin aikaa saa kyllä kulumaan.

Testeistä kannattaa lukea myös se, miksi joku on saanut miinusta, ei siis pelkkää arvosanaa. Esikoiselle kaukalosta seuraavaa istuinta ostaessa syynäsin noi tarkkaan, ja meille tuli sellainen, joka ei kai kokonaispisteissä ollut kärjessä, mutta kun tarkemmin katsoi niin turvallisuusasiat oli kunnossa ja miinusta tuli esim. siitä, että istuin painaa paljon, millä ei taas ollut meille mitään merkitystä.

Takaisin