Hankintoja vauvalle.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajattelin ottaa pakkauksen, jos se ei ole mitään ihan järkyttävän rumaa 2014. Tuo -13 ei kauheasti miellyttäny, mutta olisin ottanut varmaan senkin. Esikoisella jäi potkupuvut käyttämättä, mutta nyt jotenkin tuntuu että ne olis mukavia ja söpöjä vauvalla ja onhan se niin ihana avata se pakkaus ja hiplata niitä kamppeita :).

Aivan hirveästi haluttais shoppailla kaikkea! ...mutta yritän hillitä rakenneultraan asti, jos saisi kuulla sukupuolen. Mietin tässä, ostaisiko isommat jutut käytettynä vai uutena. Rahatilanne kyllä tälläkertaa antaisi periksi ostaa uuttakin, mutta tuntuu niin jäjettömältä tuhlaukselta ku niin hyvää tavaraa saa käytettynäkin ja onhan tässä aikaa kyttäillä markkinoita. Olisi eri asia, jos tiedossa olisi seuraavia käyttäjiä tavaroille, mutta kun suvussa ei ole ketään lisääntymässä eikä meilläkään ole ollut ajatuksena. Jospa käyttäisi sitten säästyneet rahat matkusteluun, kun kerrankin on aikaa lomailla. Mitä muut arvelette käytetystä tavarasta?

Meille tulee uutena: vaunut,kaukalo, matkarattaat.

Nää siksi uutena koska esikoista odotellaan, toiveena lisäystä joskus ja halua en et on hyvät ja varmasti puhtaat ja ehjät. Ja kun kellää lähipiirissä ei ollut myydä juurisellaisia kun halusimme :) mitään rikkaita ei olla mutta nämä tavarat oli selviä. Että uutena hommataan. Ja sit jotenkin oon niin arkajalka et en olis uskaltanut ostaa kaukaloa tai vaunuja käytettynä kun ei sitä ikuna pääse varmuuteen että onko myyjä todella kohdellut/pitänyt niitä niinkuin sanoo. Kaikki kun ei näy päälleppäin.

Epävarmaa on vielä muiden hankintojen kanssa tuleeko uutena vai ei. Riippuu vähän löytyykö läheltä semmosia kun haluan. kuten: sitteri, pinnis,hoitotaso,rintapumppu, itkuhälytin, kantoliina,

Meille tuli kaukalo tuttavapariskunnalta ja nyt on taas heillä ja meille taas sitten kesällä. Tehokäyttöä =) 2.5 vuotta vanha kaukalo ja palvelee jo kolmatta nappulaa. Hoitopöydän ja pinniksen ostin käytettynä mutta vaunut uutena. Matkarattaat löytyi kans käytettynä ja niitä kyllä suhteellisen vähän tarvitaan, niin ei olis kannattanut uutena ostaakaan. Vaatteita ja kestoja sit tullut paljonkin käytettynä.

Meille tulee uutta ja vanhaa :) Ainakin pinnasänky on poikien vanha ja vaatetta olen ostanut alen lisäksi kirpparilta. Vaunut luultavasti ostan uusina, mutta jos jotain hyvää tulee käytettynä vastaan niin voi mieli muuttua. Kaukalokin tulee luultavasti uutena ostettua.

Onko kellään muuten kokemusta Firkonin vaunuista/yhdistelmistä?

Väitin tuolla aiemmin naperon kietasubodeja kapeiksi. Uudemmat ilmeisesti on mutta toi yks kirpparilta ostettu on kyllä kaikkee muuta.. Vaikka poika on nyt pullukampi mitä sillon ku käytettiin niitä keväällä/kesällä ostettuja.

mä en osaa ostaa vauvalle mitään! :o esikoiseen kyl palaa rahaa, mut vauvalle oon tähän mennessä ostanu öö...tuttipullon ja yhdet housut käytettynä? :D onnetonta...no ehkä r-ultran jälkeen uskaltaa sit hankkia enemmän :)

Joo, mulla se vaatteiden ostelu lähti käyntiin vasta ru:n jälkeen, ja pahasti lähtikin. Mutta suurin osa hankinnoista on kyllä kirpparilta. :p

Tavaraa en ole vielä ostanut yhtään. Pitäisi jossain vaiheessa jaksaa tehdä katsaus mitä tarvitsee vai tarvitseeko mitään.

Meilläkin (mulla siis) ostelu lähti täysin lapasesta ru:n jälkeen. Mutta tavaroita ei siis tarvita, kun esikosen jäljiltä löytyy. Vaatteitakaan siis varmaan olisi tarvinut, mutta kun merkki muuttuu ja tytölle löytyy kaikkea superihanaa! Niin ja esikoiselle ostettiin isojen sänky ja on nyt viikon nukkunut siinä :)

Kuinkas moni täällä on tykästynyt Me&I:n vaatteisiin? Meillä joka mallistosta on kotiutunut jotain, mutta nyt ei oikein noi isompien vaatteet iskeneet... Vauvoille näkyi kyllä olevan söpöt kissa- ja lammasbyysat =) Josko niistä toiset pääsisivät kaappiin odottelemaan.

Me&I:lla on ihan kivojakin vaatteita, mutta mun mielestä ne on ollut vähän yliarvostettuja hinnan puolesta. Tai siis ainakin täällä ne maksaa kulahtaneena kirpparillakin tolkuttomasti. :grin Ja minähän en siis pihinä voi niitä uutena ostella lapselle, ei vaan luonto anna periksi.

Sen takia en juurikaan ostele niitä, paitsi jos jotain tosi kivaa löytyy kirpparilta siedettävään hintaan.

Tulevalle vauvalle olen ostanut yhden lyhythihaisen bodyn kirpparilta, se oli uudenveroinen ja maksoi muistaakseni 5e.

Mä ostin tuosta viimesyksyn mallistosta alesta puoleen hintaan sen pupubodyn ja housut, oli vaan niin söppikset =)

En ole vieläkään päässyt hankinnoissa (laiskahkoa) nettiselailua pidemmälle, mutta kaukalon haluaisin hoitaa hyvissä ajoin, ettei tarvitsisi lasta laitokselle jättää... Muut ajattelin hommata enemmän ja vähemmän tarpeen sanellessa, eli synnytyksen jälkeen.

Yksi "hankinta", jonka tein tänään, oli äitiyspäivärahan (ja vanhempainrahan) hakeminen Kelasta. Mutta mutta... Hämmensi kovin summa, joka hakulomakkeelle tulostui vuoden 2012 tuloikseni - se vaikutti pienemmältä, kuin veropapereiden perusteella. Osaako joku sanoa mistä Kela ko. summan ottaa/laskee? Tai siis miksi se on eri, kuin valtion- tai kunnallisverotuksessa vahvistettu ansiotulo?... Nimim. Hämmentynyt o_O

Kiitos Kizu :) Ton saman luin, että "lasketaan työtulojen mukaan" ja senkin ymmärrän, että itse tuleva tuki on pienempi, mutten ihan tajunnut, miksi siinä hakemuksessa luki, että mun tulot olis ollu (todella paljon) pienemmät, kuin mitä ne verottajan mielestä oli o_O

Eli pohdin vaan, että mihin toi 'työtulot' noilla viittaa, koska ainakaan mulla se ei ollut sama, kuin 'ansiotulot valtionverotuksessa' tai 'ansiotulot kunnallisverotuksessa' (jotka merkattuna vuoden 2012 verotodistuksessa).

Nyt siis näyttäisi, että itse tuki tulee mulla olemaan n. 50% vuoden 2012 tuloista, ei toi 70% :oops:

Työtulothan otetaan viimeksi vahvistetusta verotuksesta, eli siis tällä hetkellä taitaa olla vuosi 2012. Ellei sitten tulot ole noussut yli 20 % tosta, sitten otetaan viimeisen 6 kuukauden mukaan.

Ja siitä työtulosta tehdään kaikki mahdolliset vähennykset mitä niitä nyt olikaan, mutta siis se todellinen summa on pienempi kuin "oikea" bruttotulo. Jostain netistä se löytyi se tieto, mitä kaikkea siitä vähennettiinkin...

Mutta ilmeisesti tuokin hieman progressiivisesti menee, koska viimeksi kun jäin äitiyslomalle oli bruttotuloni noin 1100 euroa pienempi kuin nyt. Ja nyt näillä 1100 euroa isommilla tuloilla laskurin mukaan saan 100 euroa enemmän äitiysrahaa kuin aikaisemmalla kerralla... Juurikin jotain 50 %.

Ainakin kaikki mahdolliset bonukset sun muut siitä vähennetään. Itsellä tulot nousseet juuri sen verran, haen edellisen 6 kk mukaan. Mutta onhan toi käteen jäävä summa tosiaan sen n. 600 e vähemmän kuin palkkatulosta..

Löysin Kela-Kertun vastauksen (suomi24:stä) aiheesta:

"Hei!

Voit laskea Kelan vanhempainrahalaskurilla arvion äitiys-ja vanhempainrahan määrästä: www.kela.fi/laskurit

Laskuriin ilmoitetaan bruttotulo vähennysten jälkeen. Verovuoden työtulo tarkoittaa palkansaajalla sitä ansiotuloa, josta on jo vähennetty kaikki verotuksessa hyväksytyt vähennykset, esimerkiksi: tulonhankkimiskulut (tulonhankkimisvähennys),
vakuutusmaksuvähennys (päiväraha-, työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu,)
omavastuun jälkeen hyväksytyt matkakulut ja ay- tai työttömyyskassan jäsenmaksu.

Voit tarkistaa tiedot omasta verolipustasi ja ilmoittaa laskurissa vähennysten jälkeen jääneen työtulon määrän."

Kuulostaa ihan validilta, mutta omalla kohdallani tuo ei vieläkään kyllä täsmää, heittoa on useampi kymmenen tuhatta... Eli vaikka miten vähentelen, en saa summaa lähellekään noin pieneksi, kuin Kela. Eipä sillä, että se mitään tietenkään vaikuttaisi, Kelahan sen päätöksen tekee, en minä tai verottaja :rolleyes: Ehkä kysyn asiaa suoraan käsittelijältä, kun päätös tulee.

Wou, useampi kymmenen tuhatta, sitten siinä on pakko olla jotain pielessä! Ellei siis tosiaan mukana ole bonuksia, verovapaita korvauksia (päivärahat, km-korvaukset) tms. Sinuna soittaisin kelaan ja selvittäisin asian, niin ei jää vaivaamaan. :)

Juu, samaa mietin, että onko osa tuloista nyt sitten ollut jotenkin verotuksellisesti eri tavalla, mutta toisaalta 'ansiotulot valtionverotuksessa' viittaisi kyllä kaikki (ainakin vanhan muistini mukaan) ihan veronalaisiin tuloihin. No, tuo selvinnee, kun saan päätöksen ja voin kysyä sitten ihan detskuja. Tai sitten ei selviä, kyseessä on kuitenkin virasto...

Olen siirtynyt hetki sitten yrittäjäksi (en siis ollut vielä vuonna 2012, josta nuo ansiotulot ovat) ja huomannut, että valtion virastojen kanssa mikään ei oikein koskaan tunnu menevän ensimmäisellä kerralla maaliin :p En myöskään osaa ajatella, että saisin välttämättä yhteiskunnalta tukea ihan joka hankkeeseen - ehkä tämäkin "vauvahanke" on nyt vaan yksi niistä :) Tottakai se tuntuu todella pahasti pataköyhän aloittelevan yrittäjän taloudessa, jos päätös nyt menee tolta pohjalta, mutta koitan sitten vaan palata hommiin jo syksyn aikana, jos meinaa leipä loppua.

En kuitenkaan vielä heitä kirvestä kaivonpohjalle, odottelen ensin sen lopullisen päätöksen ja katotaan sitte.

Mutta siis yrittäjillähän se katotaan YEL-työtulon mukaan, mitä on annettu työtuloksi eläkeyhtiölle. Ja jos tulot on noussu sen 20% nii sitte sen 6kk mukaan.
Ite nostin YEL-tuloja 10500€sta 30000€, just siksi että saisin isompaa päivärahaa.

Takaisin