Hankintoja vauvalle.

Hei zeni! Tosta zentosta pitäis ohjeiden mukaan saada kankaat irti pesua varten. Miten ihmeessä ne saa siitä pois? Vuoden päivät seisonut autotallissa pölyn ja paskan seassa toi istuin ja haluisin saada pestyä ennen käyttöönottoa :)
 
Ne lähtee ihan näppärästi, mä en osaa kyl selittää ja tästä on jo melkein vuosi kun olen kankaat viimeksi pessyt krhm... Mut siinä on sellanen muovilista edessä, olikohan peräti jotenkin kankaan alla?, että se pitää saada irti. Muuten muistaakseni irtoaa ihan nostelemalla. Katoinkohan mä juutuupista jonkun videon irrotuksesta? AInakin kovasti googlettelin, kun meni hermo kun en sitä etulistaa tajunnu....
 
Mitä te ootte mieltä siitä, kun myynnissä on myös sellaisia turvaistuimis, jotka ovat vaan kasvot menosuuntaan? Ja se tosiseikka, että jos sen saa molempiin suuntiin asennettua, miten oikeasti lapsi mahtuu selkä menosuuntaan? Ja kuinkavpitkäksi aikaan? Tulipas sekava kirjoitus...
 
Mä en haluaisi meille sellaista istuinta alle 3v:lle joka olisi vain kasvot menosuuntaan. Meillä on kakkosella Brion Zento jonka saa asennettua kummin päin vaan, ja vasta nyt joulun jälkeen oli pakko kääntää toisinpäin pitkän matkan ja matkapahoinvoinnin vuoksi. Poika täyttää 3 toukokuussa ja käyttää 98/104 vaatetta (muuten ei pituudesta ole hajua). Ihan hyvin mahtui, nyt talvivaatteissa ja kengissä ehkä vähän ahdas.
 
Meillä oli esikoisella (tai siis on edelleen ) Kiddyn palkki-istuin, joka on kasvot menosuuntaan oleva istuin. Valittiin sen perusteella, että voitti tuolloin 2011 niin autoliiton kuin ulkomaisetkin turvallisuustestit. :) Painotettiin nimenomaan turvallisuutta sillon ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä istuimeen.

Mutta toisaalta tyttö olikin jo lähes 1,5 -vuotias kun siirtyi tuohon istuimeen ja nyt kun poika tarvii istuimen aikaisemmin, en jotenkin halua vielä alle vuoden ikäiselle tuollaista istuinta.

Mutta ärsyttävä suo tämä on rämpiä kun pitää valita istuinta. Kaikkein tärkeimpänä pidän turvallisuutta ja aika monella istuimella törmäysominaisuudet ei oo erityisen hyvät... Meinasin jo päätyä yhteen tiettyyn Britaxin malliin ja sitten sainkin kavereilta kuulla, että istumisasento on tosi pysty. Veikkaanpa että tämä meidän herra ei vielä tässä vaiheessa jaksa pitkiä matkoja istua tosi pystyssä. Ärsyttävää tämä vertailu. :confused:

Onkohan tuota Brion Zentoa testattu vuoden 2007 jälkeen, silloin näytti olevan arvosana välttävä...?
 
Huh, meilläkin taitaa olla uuden turvaistuimen osto edessä lähiviikkoina, mutta en ole vielä ehtinyt tutustua vaihtoehtoihin yhtään. Poika on kyllä vielä alle sen 13kg mitä meidän nykyisessa on rajana, mutta muuten näyttää kasvaneen siitä täysin yli. Ja meillä oli vielä mukamas tilava malli. :p

Olettekos te muuten hankkineet rattaisiin lämpöpussia? Me nyt siirryttiin viimein käyttämään meidän yhdistelmissä rattaita (vaikka mahtuisi kyllä vielä kantokoppaankin, se on niin pitkä), ja ei mulle ollut tullut mieleen että niiden valjaiden takia äitiyspakkauksen makuupussia ei voi oikein enää käyttääkään! Mietin nyt sitten, että tarviiko lapsi edes enää lämpöpussia ja jos tarvii, niin voinko jotenkin selvitä äitiyspakkauksen makuupussilla tai lampaantaljoilla tms silpomatta niitä, vai pitääkö kenties ostaa rattaisiin tarkoitettu lämpöpussi.
 
Meillä hyväksi ja lämpimäksi havaittu Emma-merkkinen lämpöpussi, on paksu ja fleecevuorinen joten helppo pestä tarvittaessa. Siinä on aukot viisipistevöille. Yhdistelmissä vielä käytetään koppaa ja tuo pussi mahtuu siihen hyvin. Matkarattailla liikkuessa lämpöpussi kanssa hyvä kun ei niissä ole sopivaa rataspeitettä. Hinta ei ollut päätähuimaava, 39 euroa kun aika monet toppapussit jotain satasen luokkaa.
 
Mekin ollaan siirretty rattaisiin, enkä ole käyttänyt vöitä kun pääasiallisesti vielä makuuasennossa. Eli käytän sään mukaan äp.n makuupussua tai kirpparilta ostettua mikälie eisbächer makuupussia (10 €). On sit kyl niiiiin lämmin pussi :)
 
Zentoa on muutettu, olikohan 2012 tjsp, ja jonkun testin siitä löysin. Arvosana taisi olla hyvä. Miinusta tuli (muistaakseni) asennuksesta ja kankaiden irrottamisen vaikeudesta ja jostain vielä, mutta en tosiaan muista, kuitenkin turvallisuus oli hyvä. Palkki-istuinta mä en meille halua varmaan ikinä. Ainoa kolari jossa olen ollut oli sellainen jossa mentiin katon kautta ympäri, enkä siis usko, että lapsi voi sen palkin takana siinä vaiheessa pysyä, eikä tämä linkki ainakaan helpottanut http://yle.fi/uutiset/liikenneturva_lyttaa_lasten_palkki-istuimen_turvallisuuden/6547607 ). Ja meidän lapsetkin on sen verran pienikokoisia, että se olisi mukava tyyliin joskus kolme vuotiaana :grin.
 
Mä itseasiassa olen nyt alkanut himoitsemaan Cybex Sironaa, kun sillä ainakin on loistavat testitulokset. :) Mutta ai että se hinta, Suomessa 600 e ja ulkomailtakin reilut 400 e. :eek: Taitaa mies laittaa pisteen tälle haaveilulle. :grin

Tuo on muuten mielenkiintoinen tuo linkki tuosta palkki-istuimesta. Kommentoi että "testituloksissa painotetaan helppokäyttöisyyttä yms" eli että ei muka olis turvallisuusominaisuudet huomioitu. Samaan aikaan autoliiton julkaisema turvallisuustesti nimenomaan antoi 2011 suurin piirtein ainoa Kiddyn istuimelle loistavat törmäysominaisuudet sekä etu- että sivutörmäyksessä. :rolleyes: Hieman ristiriitaista.


Meillä poika sai joululahjaksi Eisbärchenin lämpöpussin (31 e) ja tähän mennessä (pari käyttökertaa) olen ollut tosi tyytyväinen hankintaan!
 
Moiiii, onko kukaan jo ostanut turvaistuinta? Meillä porskutetaan vielä primolla, nyt haluttaisiin maxi-cosin 2waypearl, kellään kokemusta tai tietoa? Isofixin sen pitää olla ainakin, mutta mietittiin just, että kauan toi jäbä mahtuu oleen selkämenosuuntaan kun on kyllä aika muikea hinta tuolle istuimella...
 
Meillä odottaa Brio Zento käyttöä. Tai siis tällä hetkellä se on vielä kakkosella käytössä, mutta hänelle on ostettu turvavyöistuin jo valmiiksi ja kunhan saadaan tämä nelonen maailmaan, niin tapahtuu istuinten uudelleen jako. Toi Zento vielä kyllä ihan tosi paljon tilaa selkämenosuuntaan ollessaan, mutta eipä voi minkään. Onneksi on iso auto. Toivottavasti vaan mahtuu sitten kaikki jakkarat autoon silleen miten suunniteltiin, kuitenkin kaksi selkämenosuuntaan menijää ja kaksi kasvot eteenpäin.
 
Mä pohdin parhaillaan turvaistuimen ostoa. Cybex Sirona olisi aika jees, mutta se hinta on aika suolainen. Vähän turhan vaikeaa, kun pitäisi löytää selkä menosuuntaan -istuin, joka olisi menestynyt turvallisuuden suhteen testeissä ja olisi lisäksi mukava lapselle, mutta ei maksaisi liikaa.
 
Meillä on Brion Primo käynyt auttamatta liian pieneksi, se on käytössä lähinnä vain kun ollaan liikenteessä muulla kuin omalla autolla.

Meillä on ollut nyt hetken käytössä Britax Max-Fix II (2014). Se on tosi iso kooltaan, mutta mun mielestä oikein passeli :) Ja nimenomaan tämä 2014 malli on saanut arvosteluissa arvosanan hyvä :)
 
Meillä mahtui keskimmäinen Gracon Logico S kaukaloon 15 kuukauden ikäiseksi. Talvivaatteissa meni helposti vielä maaliskuussa kun toukokuussa tuli 1v ikää. Aika keskikäyrällä meni kokonsa puolesta.
 
Meillä vielä käytössä Recaron kaukalo jossa vähän riittää vielä tilaa, pituus alkaa tulla vastaan varmaan kesällä viimeistään. Vastikään hankittuna odottelee Recaro Monza Nova joka on palkki-istuin. Päädyttiin siihen kun on loistavasti testeissä pärjännyt malli ja käyttöikä pitkä, 36 kg asti. Tyttö ei meinaa hereillä ollessa ja pimeällä viihtyä selkä menosuuntaan ja lisäksi pitkää välimatkaa ajetaan usein. Lisäksi itse ikäni matkapahoinvoinnista kärsineenä kummittelee mielessä että jos lapsellakin samaa vaivaa ilmenisi niin kurja matkustaa selin siinä tapauksessa.
 
Takaisin
Top