Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mielipide on ostaa jo ennakkoon vaikka käytetty halpa pumppu millä pääsee tarvittaessa alkuun, mutta ei harmita jos jää käyttämättä. Jokaisella tietysti oma mielipide :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä saan edullisesti sukulaiselta sähkökäyttöisen rintapumpun niin ei sitte haittaa vaikkei käyttökertoja paljoa oiskaan. :) Pinnasängyt ja rattaat taitaa olla muutamien vaatteitten petivaatteiden ja hygieniajuttujen lisäksi ainoat mitä ihan uutena ostetaan..
Tää menee ehkä vähän ohi aiheen mutta hankinta kai myöskin kun yleensä rahalla saa.. :grin
pidättekö ristiäiset tai nimiäiset ja jos niin missä järjestätte ja kuinka aikaiseen noita tiloja jos ei kotona halua pitää niin kannattaa alkaa vuokrailemaan?
Pitäiskö tehdä jo oma ketju aiheelle (en ainakaan löytänyt olemassaolevaa) vai oonko ainoana innokkaana jo miettiny kaikkea nimiäisiin liittyviä juttuja? :p

Kyllä me aiotaan pitää ristiäiset, muttei niitä sen kummemmin ole vielä mietitty, muuten kuin kummien osalta. Kotona ne varmaan kyllä pidetään, ettei tarvitse tiloja varailla, kun pidetään vain lähiperheen kesken.. Tuskin ihan niin aikaisin kun häitä varten kuitenkaan :)

Pidetään ristiäiset ja tällä kertaa kotona. Tai viimeksi ristittiin kirkossa ja vastaanotto oli mun vanhempien luona. Kirkkoon olin yhteydessä vasta lapsen syntymän jälkeen ja muistaakseni noin 6-7 viikon kuluttua syntymästä pidettiin juhlat. Luulisin, ettei kovin aikaiseen tarvitse varata tiloja, koska tilan tarve on yleensä vain muutamaksi tunniksi päivällä.

Entäs ristiäisten/nimiäisten tarjoilut? Aiotteko itse tehdä? Mä tykkään tehdä kaikki tarjoilut itse, vaikka huomattavasti helpommalla pääsisi jos ulkoistaisi edes osan hommasta :p Tällä kertaa yritän tehdä pakkaseen valmiiksi jo jotain äitiysloman aikana ettei tarvi edeltävänä viikonloppuna kaikkea tehdä kerralla.

Mä aion kans tehdä mahdollisimman paljon ite, täytekakku taitaa olla ainut mikä tilataan kun oon ihan kädetön kaikessa pursotamisessa ja koristelussa :grin

Taisipa meillä mennä tuon lypsämisen kanssa niin että viemäriin ne taisi mennä... Pakkasesta sotkotin perunan sekaan ku ekoja maisteltiin. Herra oli jokseenkin nirso, en tiiä miksei pakastettu kelvannu (tuoretta en muista tarjottiinko). Ja korvikkeistakin kelpas vaan muutama, ja nekin vaihdellen mikä milloinkin. Kerran ihmeteltiin että nytkös se lakkas huolimasta pulloa, mutta sit koitettiin eri merkkiä niin jo uppos (vaikka samaa yritettiin eka mikä aiemmin oli kelvannu)

Jee, nyt löytyi edullinen kantoliinakin! Loppuviikosta sen saan ja sitten vaan kovasti käyttöä harjoittelemaan kissalla :grin

me tehtiin eka hankinta ( eikä varmaan tosiaan paljon tarvi tehdäkään). Ostin käytettynä Graco Quattro duo tour matkarattaat.
Ensin ajattelin, että ostetaan meidän Emmaljungan City crosseihin seisomalauta ( esikoinen siis 2,5 v) kun vauva syntyy. Mutta tultiin sitten siihen tulokseen, että parempi olla sellanen vaihtoehto, johon molemmat saa kiinni istumaan :) ettei vanhempi vilistele juosta jokapuolelle. Tuohon saa näppärästi Gracon turvakaukalon kiinni.

Äitiyspakkaus tulee varmaan ensi viikolla ja vähän kattelen sisältöä ( pengon hulluna ja esittelen miehelle kaikki :) ).
Esikoisen vaatteet pitäis siirtää hoitopöydän laatikoista vaatekaappiin ja vauvalle vaatteet laatikoihin tilalle. Taitaa jäädä äitiyslomalle eli kesäkuulle.

Meillä on tulossa tässä ens viikolla talviloma pohjoisessa ja toukokuun alussa toinen lomaviikko Roomassa. Kevät meneekin töissä ja lomailessa. Suunnitellessa kesää! Kesälomalle +(äitiyslomalle) jään toukokuun lopussa niin ehtii sittenkin katella sängyt ja muut valmiiksi.

Liitteet

• lataus (1).jpg
    lataus (1).jpg
    7.6 KB · Katsottu: 20
Vihdoinkin kävin laittamassa tilaukseen rattaisiin citykopan sekä uuden autokaukalon ja adapterin rattaisiin. Nyt ei tarvitse enää niitä miettiä. :) hölmö kun oli ja hävitti suurimman osan esikoisen vaatteista niin nehän on kaikki tarvinut hankkia! Kehto on ollut kotiutuneena jo jonkin aikaa, leanderin kehto. Olen ihan rakastunut siihen!
Jonkun verran olisi vielä ehdottomia hankintoja mm. Koliikkikeinu,uusi imetystyyny, itkuhälytin.... Olisiko kellään suositella hyvää itkuhälytintä?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään tuli ostettua Hulluilta Päiviltä Stokken Tripp Trapp -tuoli, valkoinen.
Eihän sillä muuten mitään vielä tekisi, mutta saadaan siskolta se siihen kiinnitettävä citteri, joka menee siis 0-6kk. Ja n. 6kk eteenpäin sitten voi istua siinä Tripp Trapissa, kun ostetaan siihen vaan se vauvan kaari vielä.

Tilasin myös hulluilta päiviltä Tripp Trappin. Ja tosiaan aika edullisesti lähtee, kun postikulutkin ovat vain 5,90€. Ei siis tarvinnut raahautua Stockalle hulluttelemaan, vaan tein tilauksen netin kautta. Ihan pikkuisen harmitti, että tarjolla oli vain valkoisena, mutta tuo kyllä sopii parhaiten muuhun sisustukseen. Katselin käytettyä useammasta paikasta, mutta aika suolaisia hintoja ihmiset pyytävät käytetyistä, joten mieluiten sitten uusi.

Ite en edes ollut tietoinen että hulluilta päiviltä, siis stokkalta, voi edes tilata netistä :O Onko toi pitkänkin ollut??? taidan olla tosiaan vanha...

Oon kuullut tosi monen ostavan tuon Tripp Trappin hulluilta päiviltä :) Mäkin olisin saattanut ostaa, mutta meillä on jo on sellainen vanhanaikainen syöttötuoli, missä on pinnat ja minkä saa käännettyä niin, että lapsella on pöytä. Se on suvussa kulkenut ja ihan alkuperäisessä kuosissa eli puunvärinen. Nyt olisi hiottuna ja pitäisi päättää sille väri. Maalauksen aion suorittaa vasta kun vauva on syntynyt, tarvettahan tulee olemaan vasta ensi vuoden puolella.

^ Mun vanhemmilla on kanssa sellainen perinteinen syöttis, jonka saa käännettyä niin että on pöytä ja tuoli. Se on ihanan nostalginen (ollut mulla ja isosiskoillani kun ollaan oltu pieniä), mutta sen kanssa saa olla tarkkana ettei keikkaa, ei ole tukevimmasta päästä. Se on siellä mummilassa sitten käytössä :wink

Laittelenpa tänne tätä tekemääni hankintalistaa (en ole varma olenko saman liitetiedostona laittanut aiemmin, en muista enkä jaksanut selailla noita vanhempia sivuja...)
Alkaa aika hyvin olemaan tavaraa hankittuna tältä listalta, suuri osa toki ihan siis saatuna ilmaiseksi siskoltani, ja osa tarvikkeista tullut äitiyspakkauksessa. Jotain ollaan itse sitten osteltu.

Eli tämä listaus on se jota olen koonnut pitkin raskautta, ihan kaikkea listalta ei ehkä hankita etukäteen.
Ne jotka olen kursivoinut ja lihavoinut, on sellaisia mitä jo on hankittuna / saatuna.
Ne jotka ovat vain kursivoitu, on sellaisia joita jo on mutta tarvitaan lisää.
Eli loput jotka on normaalisti kirjoitettu, on sitten vielä hankkimatta, tai ovat harkinnassa että hankitaanko etukäteen vai vasta kun vauva on syntynyt (esim. erilaiset tuttipullot...)

Vauvalle:

Huonekalut yms. :

- Pinnasänky / kehto (tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko)
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Verhotanko + verhot pinnasängyn ylle

- Hoitopöytä tai muu hoitoalusta
- Vaunut (irrotettavalla kopalla)

- Vanna (amme) + jalat + kylpytuki ammeeseen
- Turvakaukalo + matkarattaat

- Sitteri
- Syöttötuoli (Tripp Trapp)
- Sitteri Tripp Trapiin

- Kantoreppu tai –liina
- Puuhamatto ja/tai lelukaari
- Mobile pinnasänkyyn

- Vaipparoskis
- Pieni nipsullinen pyykinkuivausteline

Tarvikkeet :

- Itkuhälytin
- Kynsisakset (pyöreäpäiset)
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari

- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja

- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)

Voiteet, tarvikkeet yms. :

- Kylpyöljy
- Suolatippoja (0,9%)
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)

- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Särkylääkettä (Parasetamol-pohjainen)
- Hajustamatonta & väriaineetonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta (jos kestovaipat niin mielellään pesuaine myös ilman zeoliittia, saippuaa alle 5%. etikkaa huuhteluaineeksi)

Vaatteet, kankaat yms. :

- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt / kietaisubodyt (voi mennä jopa 3-10 vaatekertaa päivässä )
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Unipussi

- Kapalo
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )

- Muovifrotee-alustoja (sänkyyn äidille & vauvalle, vaunuihin, hoitopöydälle yms.)
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born - S)
- Harsoja paljon (valkoiset pyllyn pyyhkimiseen ja vaippataitoksiin, kuviolliset pukluun ja unirätiksi)
- Hoitolaukku (mukana kannettavaksi)

Äidille:

- imetysrintaliivejä (kaarituettomia enemmän)
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)

- rintakumit
- rintapumppu (käsi- tai sähkökäyttöinen)
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja, siivekkeellisiä terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta (esim. Lasinoh tai Bepanthen) (nänneihin & rohtumiin)

- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms.)
- liukuvoide (mieluusti hajuton & mauton)
- kondomeita
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)

- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Muokattu viimeksi:
Martuti, Onkin oikein hyvä kun laittelet noita listoja niin ei tartte niitä itte väsätä, tostakin saan hyvän ns. apteekkilistan itelleni.. Että tattista vaan.. :p

Mut siis oonkohan mä vähän vanhanaikanen tai jotain kun esim toi pullojen sterilisointilaite ja lämmitin on pyörinyt monessa paikassa mutta mulla ei oo käyny ees mielessä, tääl palstalla oon ekaa kertaa vast kuullukkin moisesta.. Ihan oon aatellu mennä samoilla linjoilla kun silloin ennen vanhaan, 6 vuotta sitten eli perus kattilapesulla ja mikrolämmityksellä.. :grin
Sama on muuten se joku vaipparoskis mihin laitetaan jotain tuoksupanoksia, ei ei ei, liian hienoja juttuja meikäläiselle.. :grin

^ Joo mä olen tällainen lista-friikki... :oops:

Ja toivottavasti kukaan ei ahdistu mun listoista, se ei ole tarkoitukseni!
Vaan lähinnä antaa vinkkejä, ja yleisestikin nyt siis vain jakaa ajatuksiani.

Vaipparoskis ja pullon sterilisoija kuuluu mullakin niihin, joita en ainakaan automaattisesti ole ajatellut hankkia.
Me kokeillaan niitä kestovaippoja, niin sikälikin pärjätään ihan tavallisella roskiksella vaipoille, se mitä niitä kerttiksiä sitten käytetään.

Ja pullon sterilisoijaa tuskin tarvitsee jos pääosin imettää, mutta niille jotka ruokkivat vallan pullosta, on sterilisoija varmasti kätevä, ei tarvitse vahdata kiehuvaa vesikattilaa jossa pulloja, varsinkin kun sitä tarvitsee sitten tehdä aika usein. Tai toki riippuu siitäkin, kuinka paljon niitä pulloja ja tutteja on hankkinut :)

Niin eli toisaalt tollanen sterilisoija vois olla meilläki hyvä kun tosiaan mulla on aikomuksena olla vähän niinku sellanen koti-imettäjä, ja vauva saa totutella pulloihin heti alusta alkaen, toisaalt niit on meil kyl aika paljon.. Mut mistäs sitä ikinä tietää et jos täs hormoonihöyryissään oikeen innostuu niin koht löytyy kaikenmaailman härvelit kaapista.. :grin

Takaisin