Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
åke, etkö aio imettää? Sori jos oot aiemmin kertonut asiasta, mutta en kyllä muista. Itse kysymykseen en osaa vastata, meidän tyttö ei ikinä suostunut juomaan pullosta :p

Oon järjestelly vaatteet suurinpiirtein koon mukaan lipastoon, mutta siinä kaikki mitä oon tehny. Niitäkään ei oo ees pesty vielä. Itse vaatelipastokaan ei ole vielä edes oikealla paikallaan (ei edes siinä huoneessa missä pitäis olla :D). Vauvahuone on yhtä sekasotkua, mikään siellä ei ole oikealla paikallaan.

Mutta ei kai tässä vielä hätää ole, tekemättä on nyt lastenhuoneen remppa (seinät), pinniksen ja hoitotason maalaus tms tuunaus, vauvahuoneen kuntoonlaitto. Tavaroista puuttuu nyt oleellisimpina kestovaipat, pinniksen jutut, hoitotarvikkeet...

Meillä ei toi toinen suostunu syömää ees tavallisista pulloista kun rintaan tottui, siks jouduin hommaamaan ton ainun alma medelan syöttöratkaisun ja sillä rupes sit syömään pullosta, ja toi oli kyllä hyvä kun se jäljittelee rintaa...
Eli siis tälläinen:
https://www.toknet.fi/vauvanhoito-j...n=dynaaminen&gclid=CLiO2cbcxr0CFasLcwodsygAeg

Ja varmaan kun pelaat pullojen kans niin kannattaa hommata mikrosteriloija, itellä ei oo kokemusta mut oon kuullu et jos paljon joutuu steriloimaan on tosi nopee ja kätevä...

Ois mielenkiintosta kuulla åke, mistä tämmönen päätös. En millään lailla syyllistä, mut en oo ennen kuullu vastaavasta, ni ihan tosiaan mielenkiinnosta. Mutta en painosta, jos ei haluta kertoa:)
Ite tappelin noin kolme kuukautta imetyksen kans ja se ei vaan onnistunu.Poika oli jo synnärillä opetettu pullolle ja mulla on ihan surkiat nännit, toinen on ihan täysin sisäänkääntyny.Sen jälkeen lypsin kaiken maidon ja syötettiin pullolla. Joskus viisikuukautisena taidettiin siirtyä täysin korvikkeelle.Pulloja meillä ei ollu oikeestaan ku 2. Mut minä en ole pelkää mikrobeja, päinvastoin milestäni on hyvä, että vauva saa mikrobien kautta vastustuskykyä. Steriloin pulloja päivittäin vain pari ekaa kuukautta. Sitten pullot ja tutit steriloitiin noin 2-4viikon välein.

En mäkään oo ees tienny et ois jotai maidonestolääkityksiä, eikös sen nyt voi lypsää ja pullolla antaa, se nyt sitä lapsen ensisijasta ravintoa kuitenkin on... että miks joku ei haluis sitä parasta ravintoo lapselleen antaa, jos se mahdollista vaan on.

Jotkut taudit / sairaudet saattaa olla syynä imetyksen estymiseen, vaikka maitoo tuliskin....
Korjatkaa jos olen väärässä.

Mutta niinhän se menee, ne imettää ketkä pystyy ja haluaa. Itestä se oli vaan niin mahdottoman helppoo, valmis ruoka aina mukana. Toki nytkin ajattelin testata josko pulloa välillä huolis, vois isi tai joku muukin joskus hoitaa ruokkimisen (mikäli ite joskus olis muualla ja nälkä yllättäis...)

Voihan Åkella olla esim. joku oma tärkeä lääkitys mikä täytyy raskauden jälkeen aloittaa eikä sovi sen kanssa imettää. Syitä voi olla mitä tahansa, eikä pitäisi joutua niitä selittelemään kaikille niin kuin pahempikin rikollinen. Kysymys? Minkälainen lypsykone kannattaisi hankkia? Sähköinen vai käsikäyttöinen? Mikä merkki on hyvä. Toinen kysymys; Jos ottaisin illalla alkoholia, esim. 5 keskiolutta, niin kauanko pitäisi lypsää maitoa roskiin ennen kuin on taas kelpoa vauvalle?

Eiks se sterilointi oo niin kauan tarpeellinen (tai siis ohjeistettu) kunnes alkaa syömään kiinteitä.

Lypsykone varmaan riippuu siitä kuinka paljon sitä käyttää. Jos paljon niin sit sähkönen vois olla helpompi. Ja käsikäytösestä suosittelen sellasta "kahvamallista", esikosta oli käytössä ainun sellanen eestaas pumpattava, niin raskas! nyt ostin aventin, ja uskon helpottavan lypsyä jos tarvetta on :p *muoks* siis sellanen pumppu mitä voi käyttää yhdellä kädellä, ettei välttis tarvii molempia. You know?

Lypsäminen ei vaikuta alkon poistumiseen maidosta, se häviää sieltä kuten muualtakin elimistöstä.
Korjatkaa jos kauheesti valehtelen :p

Muokattu viimeksi:
Alko poistuu ilman pumppailuja :) netistä löytyy laskuteita millä voi tarkistaa helposti turvallisen ajan millon voi taas rintaruokkia. Muistan esikoisen ajalta pari kertaa, kun oli vaan pakko pumpata ettei tykit räjähtäny kun ei vielä uskaltanut imettää :p

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Se käsikäyttönen eestaas veivattava pumppu oli kyl ihan hirvee :p tosin kaikkihan ei edes heru kunnolla pumpulle, itse en saanut edes sähkökäyttöisellä just mitään tulemaan :/ Aluksi siis ehkä kannattaa harkita jotain halvempaa versiota ja sit jos paljon tarvitsee niin satsaa enemmän..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kannattaisiko rintapumppu siis hankkia etukäteen anyway, vaikkei sitten tiedäkään, miten imetys tulee sujumaan...?

Mä en hommannu, enkä kyl heti kaivannutkaan. Paitsi sillon ku maito nousi urakalla kotona, tissit oli ku tiiliskivet ja vauva vaan nukku...
Äkkiäkös sitä jonkun laittaa ostoksille jos äkillinen tarve yllättää, eli en välttis ostais... Merkin/mallin ehkä kattoisin kuitenki valmiiks.

Niin ehkäpä sitä ei tosiaan kannata etukäteen hankkia. Myydäänkö niitä sitten ihan normikaupoissa jos hätä yllättää? Se mikä on yllättänyt minut raskaudessa, on jatkuva apteekissa ravaaminen. Jos ketjun aihe on "hankintoja", niin suloisten vauvahankintojen ja mageiden äitiysvaatteiden lisäksi joutuu hankkimaan kosolti apteekkikamaa. Omia hankintoja: hiivalääkkeet, ceridal, levolac, panadol, bepanthen, rennie, foolihappo, d-vitamiini, rautalääkkeet....

Ystäväni joka juuri sai lapsen hetki sitten neuvoi, että osta ihmeessä etukäteen pumppu.. hän ei ollut sitä ostanut ja sanoi, että meinasi tissit "räjähtää" kun vauva ei syönyt tarpeeksi ja joutuivat sitten ostamaan apteekista todella kalliin käsikäyttöisen pumpun, kun ei muuta ollut tarjolla (eikä muut kaupat auki) Toki sitä ei välttämättä tarvitse..

Mä ostin etukäteen sen itse pumpattavan, hinta taisi olla noin 20-30 euroa. Halusin lypsää vauvalle maitoa jotta isäkin pystyisi tarpeen tullessa syöttämään. Hah, vauva ei ikinä huolinut siitä pullosta paria milliä enempää, joten oli melko turhauttavaa lypsää sitä maitoa ja kaataa sitten lavuaariin. Ehdottomasti olisin ostanut jonkun tehokkaamman, mikäli olisin useammin lypsänyt. Muutaman kerran käytin pumppua myös pakotusta helpottamaan, mutta sen olisi varmaan pystynyt tekemään käsinkin. Yhteensä lypsin pumpulla noin 15 kertaa. Eli ei ainakaan niitä kalliimpia kannata ostaa etukäteen.

Siitä promillemäärästä mitä äidillä on kehossa, maitoon erittyy promille. Eli äidin prommilleista vain tuhannesosa on maidossa. Jos nautit illalla viisi keskaria, ni varmasti voit ihan huolletta imettää jo aamulla.Jos vetää kaatokännit ja paljon kirkasta, ni ite oottelin iltapäivälle ennen, ku imetin. Tämmösiä tilanteita varten kannattaa lypsää pakkaseen, ni voi sit antaa kuitenki halutessaan tissimaitoa vauvalle.Itellä esim tiedossa yhdet tärkeän kaverin polttarit heti syyskuussa, ni jos oma vointi antaa periksi, ni aion osallistua. Mutta oon ilmottanu, että varmistan tuloni vasta lähempänä, jos ei sit pientä vielä raskikkaan jättää.

Meillä alkaa olla kaikki hankittuna paitsi vaipat, talkki ja vaatteita tulee varmasti vielä osteltua. Pinnistä meidän ei pitäny vielä ostaa mutta ku noita rojuja alko olee joka nurkassa niin käytiin viikonloppuna ostamassa se pinnis ja kasattiin se jo makkariin, sinne sai kätevästi suurimman osan vauva tavaroista :)

Takaisin