Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

Mä olen ollu 2 lapsen jälkeen tosi tyytyväinen brion happyihin, ei oo mitään valittamista ollu. Tosi hyvät ja kepeet lykkiä niin soralla kuin lumessakin ilmakumirenkailla...Ja olenpa noilla tainnu käydä sienimettässäki esikoisen aikaan, joten ihan kivasti pääsee ja on hyvä laatuset vaunut muutenkin, ei paljo uudelle häpee 2 lapsen jälkeen...

Tuplat meillä on huonompi laatuset ja siinä on jotkut kovat umpikumipyörät ja ihan hirveet työnnettävät on ainakin tossa meidän soratiellä, eivät jousta ollenkaan, mieluummin vaikka kivirekeä vetäisin perässä...
 
Meillä on hankittuna jo p&t navigator vaunut, esikoisen vanhoja vaatteita ja tarvikkeita.. saa nähä kumpi tulee, jos poika niin suurin osa menee kirpulle myyntiin, laitan sillon varmaan paljon ilmotuksia fb-ryhmään kun voin postittaa. Mutta jos tulee toinen tyttö niin periaatteessa meillä on jo kaikki valmiina. Hoitopöydän oon todennut jo aikaisemmin turhaksi omalla kohdalla niin ei sitä tarvita. Lisäosat vaunuun kylläkin :D

Vaunut hankittiin jo kesällä kun aloitettiin yrittäminen ja osittain siksi kun edellisiin vaunuihin meni hermot.

On mulla pari ekstra vaatekappalettakin hankittuna kun halvalla sain.... hups
 
Meillä hoitopöytä edelleen käytössä (poitsu 1v3kk). Tosin nykyään tulee myös vaihdettua lattialla. Ja vinkiksi niille kenellä vähän tilaa, niin myös pinnasängyn päälle saa tasoja, joissa pystyy vaihtamaan vaatteet ja vaipat.
Joku kyseli dorjanin rattaista. Meillä ollut esikoisella sellaiset. Ihanat työntää ja kulkivat hyvin maastossa kuin maastossa (viime talvihan oli siis tosi luminen ja meiän poitsu synty lokakuussa). Vauvan koppa on myös ihanan tilava ja lämmin. Hankalaa oli mielestäni saada koppa välillä paikoilleen, kun sen sai siis irti ja säilytin sitä sisällä ja vaunun runkoa ulkona. Oli tietty kiva kun koppa oli aina lämmin. Nyt kun poika vanhempi, niin säilytän rattaita kokonaisuudessaan ulkona ja ovat kyllä hyvät. Hiukan ärsyttävät olivat myös erikseen kiinnitettävät adapterit auton koppaa varten.
Me hankittiin myös jo tuplarattaat valmiiksi. Ollaan lähdössä huhtikuussa reissuun ja edelliset matkarattaat rupes käytössä ärsyttämään meitä molempia. Ostettiin phil&tedsin tuplat ja niitäkin ollut hyvä työntää ja ovat tosi kevyet. Aion vielä pitää myös dorjanit, niin saan uuden tulokkaan nukkumaan ulos tarvittaessa.
Muita hankintoja ei tällä hetkellä ole tiedossa.. pieniä vaatteita esikoiselta tallessa ja, jos tulee tyttö niin saadaan varmaan serkuilta käytettynä. Huone pitäisi tehdä valmiiksi josssin välissä, mutta se jää kyllä keväämmälle! :)
 
Meillä on nyt emmaljungan city crossit, parempia vaunuja en oo milloinkaan kokeillut. Eli liputan täsyin emmaljungan puolesta, on toki kalliit, mutta käytettynä saa kohtuuhintaan ja ne on sitten oikeesti hyvät. Toi rengas asia onkin sitten vähän mistä kukakin tykää. Ensin katsoin vähän kieroon nitä huoltovapaita kennopyöriä, mutta nyt kun niillä on vuosi rullattu, niin en vaihtaisi pois. Ilmakumirenkaissa on se täyttäminen ja sit ne voi myös puhjetä jos johonkin oikein terävään kiveen tai tyyliin orapihlajanpiikkiin osuu oikein työntämään.
Nyt me joudutaankin ostaan tuplat :/ HArmittaa kun emmaljungalla ei oo kun vierekkäisiä tuplia ja ne ei passaa meille, kun tosiaan bussilla jonkin verran liikutaan.
Viimeks meillä oli britaxin baby safe+ kaukalo ja telakka, tykkäsin kovasti, mutta ehdin sen hätäpäissäni kaverille jo myydä ennen kun päätettiin sittenkin vauvapuuhiin ryhtyä :P Nyt katsellaan ehkä samaa kaukaloa ilman telakkaa. Pitää kolme lasta, joista 2 on istuin, saada mahdutettua takapenkille. Luulisin ainakin että kaukalo olis ilman telakkaa vähän kapeempi.
Hoitopöytä on ollu kahdella ekalla, nyt ei välttämättä tuu ellei jostain ilmaseks sisään kävele :D Meillä toi poika oli kunnon niskapaskakone ja pulautusmestari, joten pienet vaatteet tuli tarpeeseen isoissakin määrin.
 
ja matkarattaista suosittelen britaxin b-agileja. Niihin saa lisäosana ostettua isommat ns.maastopyörät kääntyvien etupyörien tilalle. Niihin saa kätevästi iskettyä ton britaxin kaukalonkin kiinni :)
 
Meillä rv nyt 13+3, ja kaappiin on ehtinyt kerääntyä vain pari harsoa, pieni "Nipsu" peppupyyhe (kutsutaan vauvaa Nipsuksi), itse virkatut töppöset ja huopa... Enkä oikein ole meinannut ostaa näin aikaisin mitään isompaa, mutta tänään tein hoitopöydästä tarjouksen netissä, alkuperäishinta 349€, ja tämä myytiin 35€, eli oli ihan pakko, tai no ei pakko, mutta tuntui niin löydöltä!
Saadaan mun molemmilta siskoilta ja miehen siskolta tosi paljon vaatetta ja tavaraa, heillä yhteensä 6 lasta..:)
Meinataan selvittää sukupuoli,niin ei tarvitse kaikkia vaatteita "ottaa vastaan"..:)
 
Älyttömän typerä kysymys varmasti, mutta mitä kaikkea niillä harsoilla tehdään...? Mihin kaikkeen ovat käteviä? Ja tarvitseeko niitä oikeasti paljon?
 
Harsoja voi käyttää mm. puklurätteinä eli olkapäällä kun röyhtäyttää vauvaa, niillä pyyhitään puklua, räkää ja muita eritteitä :D Mä oon pitäny sitterin päällä puklusuojana ja välilä käyttäny pyllyn kuivaamiseen. Mä käytän ahkerasti harsoja ja haluan että niitä on riittävästi eli paljon!
 
Ja osalla ne ajaa myös unirätin virkaa.

Mä luulin etten ostais tulokkaalle vielä mitään mutta. Tänään kiertelin Ideaparkissa ja oli PAKKO ostaa popin farkkuhaalari 56cm, sellanen ohut pehmee lötkö, ja H&Mltä setti housut pipo ja body jossa lukee mom+dad=me, ja samaan settiin löyty viel 2paria sukkia, toisissa tuo teksti ja toisissa pipon/housujen raidotus, 50cm. JA tää jälkimmäinen kokonaisuus vain 13e!
Mä en jotenkin osannu esikon odotuksessa ostaa mitään, mut kait tää nyt sit on ku tietää mitä haluaa / mikä olis tarpeellinen. Jotenki se oli sillon vaan niin vaikeeta... Oon miettinyt josko mulla olis ollu sillon raskauden aikanen että sit vähän jälkeinenkin masennus.
 
harsoja olen myös nähnyt että voi käyttää "auringonsuojana" tai muuten vaan suojana kun vauva nukkuu kaukalossa tai vaunuissa, jotkut kiinnittäneet ihan pyykkipojilla vaunujen"kattoon"!:)
 
Onkohan turhaa ostaa kauhean paljon etukäteen 50cm vaatteita? Mietin vaan, kun itse olen syntyessäni ollut 52cm pitkä, ja mieheni 50cm... että jääkö ne sitten heti pieniksi, ellei ole jo valmiiksi pieniä... että onko se 56cm sitten vielä ihan jättikoko? En osaa tällaisia ajatella, että kuinka nopeasti ne koot sitten vaihtuu yleensä...
 
Se riippuu niin vauvasta paljonko noita ihan pieniä vaatteita tarvii. Meillä poika oli kova puklaamaan ja välillä joutu vaihtamaan bodyn heti kun sen oli päälle saanut, välillä sama body meni parikin päivää. Kyllä mä muutamat varaisin valmiiks ja käy sitten ostamassa lisää, jos tuntuu että tarvii. Meillä meni 50cm sen ekan kuukauden, housut ehkä vähän pidempäänkin. Ja me saatiin kavereilta noita ihan pieniäkin, niin ei tarvinnu ite ostaa ja oli aika paljon odottamassa valmiiks. :)
Harsojakin meillä meni alkuun paljon, kun ne oli aina pään alla juurikin tuon kovan puklailun vuoksi. Ei sitten tarvinnu olla aina vaihtamassa lakanoita/hoitoalustan päälistä/pesemässä sohvaa.
 
56cm on ihan passeleita :) meillä ei ollu yhtään 50cm ja muutama 56cm kun nekin jää heti pieneksi, 62cm oli suurin osa, niillä vähän pidempi käyttö ikä :) Ja jos ne on vähän reilumpia niin hihoja voi kääriä, eipähän ole pikkuisella kesällä niin kuuma kun eivät menee pintaa pitkin. Mutta jokainen äiti tekee tietysti miten parhaaksi näkee ja onhan se vauvan koostakin kiinni :)
 
Meillä on lapset ollu molemmat 50cm syntyessään ja 50cm vaatteet on mahtunu pari viikkoa. TOKI riippuu TODELLA paljon valmistajasta. Henkkamaukka, Lindex, Kappahl ym tekee pieniä vaatteita. Kun taas esim. Tutta tekee reilumpia vaatteita. Sen oon oppinu et kokomerkintöjä aika turha tuijotella, varsinkin jos vaatteita ostelee eri valmistajilta. Mutta siis, merkinnöistä viis jos lapsi kasvaa tasasesti niin kauaa ei kerkee yhtä kokoa käytellä kuitenkaan. Eli hirmuna en etukäteen hamstrais yhtä kokoa :) Tarpeen näkee paremmin sitten kun se lapsi on siinä. Harsoista sen verran, että niitä ei koskaan voi olla liikaa! :wink :D
 
Ei meilläkään tainneet 50 cm vaatteet pitkään mennä, mutta en ollut niitä liiemmin ostellut ja muistaakseni taidettiin joutua ostamaan muutamat vaatekerrat lisää. Meillä lapsi oli kova sontimaan ja aina sai olla vaihtamassa vaatteita falskanneen vaipan takia, alussa muistaakseni taisi myös jonkun verran falskata yläpäästäkin.

Vaikka eka ei siis ihan hirveästi koskaan puklaillutkaan, niin kyllä niille harsoille käyttöä oli. Just röyhtäytykseen ja maidon tai rään pyyhintään ym. Sängyssäkin pidettiin harsoa suojana, ettei aina tarvinnut vaihtaa kaikkia lakanoita, jos sattui jotain valumaan jostain. Meillä on vieläkin käytössä harsot vaunuissa, vaikka ne kuulemma niin epäcooleja onkin.
 
Meillä oltiin syntessä 51cm, ja meinattiin "hukkua" 50centtisiin aluks. Tosin meillä oltiin hyvinkin hoikkasia, siksi ne ehkä vaikutti niin isoilta. Mutta varmaan siis eka kuukausi käytettiin niitä, sit 56 jne.
Ja todella, riippuu paljon valmistajasta. Osalla pitkää ja kapeeta, toisella lyhyttä ja leveetä. Ja suosittelen vertailemaan saman valmistajan esim housuja keskenään, vaikka olis sama kokolappukin. Näin ainaki lindex ja kappahl. Ainaki vähän isommissa, toinen 92 voi olla pienempi ku toinen 92, vaikka olisivat samassa tangossa. EN TAJUA! saman totesin kyl Dresmannissakin ku ostin miehelle boksereita, kaikissa pieni heitto koossa...
 
Joo ja aikanaan ku ostin tytölle paitoja henkkamaukalta niin vauvan osaston 86 paita oli ISOMPI kuin lasten osaston 92 :p
 
Niin, aivan, tokihan se vaihtelee valmistajilla. Ihan yhtä lailla kun itselleen sovittaa vaatteita, niin ei kaikista jutuista mene aina sama koko...
 
Mä ostin pari viikkoa sitten kansion neuvolapapereille, senkin pelonsekaisin tuntein. Eka vauvaan liittyvä juttu. Mammavaatteita on kaks paitaa ja yhdet sukkikset :D
Minäkö taikauskoinen ja pessimisti? Eeeenkä :P
Vähän veikkaan että lähempänä kesää tulee jotain(siis vauvalle) osteltua mutta on kavereista yks ja toinen uhitellut pehmeillä paketeilla, niin pitää maltilla itse sitten ostella vaan ne mitä ehdottomasti haluaa ja muka tietää tarvitsevansa. Tai siis näin koetan itselleni järkeillä.
Ihaillut olen jo ennen raskautta ihania kivoja kaikenlaisia pienenpieniä vaatteita, on siis joku haisu mikä olis kiva mikä ei :)
 
En vieläkään uskaltanut mitään hommata ja miehenkin kanssa ollaan kaupoissa reippaasti ja sujuvasti kierretty vauvaosastojen ohi xD No, mikäs kiire tässä vielä olisikaan. Olen joutunut omaa äitiäni hillitsemään, kun se varmaan ostaisi jo nyt kaiken valmiiksi.. Ei todellakaan vielä tiedä mikä on tilanne/mitä voi tulla tapahtumaan niin en edes uskalla ottaa mitään vaatteita tms. vastaan, ehkä sitten uskaltaa ku pentu syntyny :D
 
Takaisin
Top