Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

Yks heinävauva täälläkin ollut ja tosiaan eipä paljon lyhythihaisia tai -lahkeisia tullu käytettyä.. Jos hirmu kuuma on, niin mieluummin sit ohutta vaatetta, mutta pitkää.. :) Se on oma kokemus. Ja toinen juttu, KIETAISUBODYT on niin paljon helpompia ja mukavampia aivan vastasyntyneellä kuin pään yli pujotettavat! :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse käytin kesävauvalla paljon lyhythihasia. Poika oli jo pienenä tosi lämminverinen ja aina oli varpaat hiessä.Ku vein ulos nukkuun vaunuihin ni sillä oli vaippa ja lyhythianen body ja tosi ohut peitto, yleensä harso.Tai oikein kuumalla pelkkä vaippa.Vaunuissa lämpötila voi nousta yllättävän korkeaksi kesäkuumalla, vaikka olisikin ilmastointi.Mutta sen oppii seuraamalla lapsen lämpöä selästä, ite pidin vaunuissa myös lämpömittaria.
Kietaisubodeja en voi sietää=D Mäkoen ne tosi haastaviksi pukea ja itestä tuntus pahalta niin monet saumat vaatteissa, mutta mielipideasioita.
 
Kyllä minäkin toisella kesävauvalla, toukokuussa syntyneellä käytin lyhkäsiäkin vaatteita.. Mut ihan laitokselta just kotiutunutta en osaa niin vähissä vaatteissa pitää. Ja uloskin nukuttelen vasta sitte ku on jonkinlaiset päiväunirytmit.. Ja sillon ei enää helteitä oo :D

Ja meilläkin kietasubodyt käytössä vaan pienimmissä vaatteissa 56-62 (kun vauvakaan ei liiku, vaan makaa selällään tai kyljellään niin ei turhat saumat paina), sit ku vauva on jäntevämpi niin on mukavampi pukea jo normibodyjakin. :) Mut nää on niin makuasioita, monet esim. liputtaa puolipotkareiden puolesta ja mä VIHAAN NIITÄ! :D



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hei tuli mieleen, että koska täällä on paljon meitä ensikertalaisiakin, niin olisiko paha, jos te kokeneemmat keräisitte listaa mitä kaikkea mahdollista vauvalle tulisi hankkia ja mihin aikaan (kun tullaan synnäriltä kotiin, niin mitä tulisi olla jo valmiina, sellaista tarpeelista ja mitä sitten sen jälkeen)
Meikäläinen ainakin on just sellanen ostaja, että jos myyjä lastentarvike liikkeessä sanoo, että tätä tarvitset ehdottomasti, niin meikähän sen ostaa, tietämättä, että onko se tarpeellinen vai ei.. :)
Listalta saisi samalla myös ajatusmaailmaa rahan menosta niihin hankintoihin, että osaa sitten varautua myös tähän todellisuuteen.
Kuulostaako millaiselta idealta?
 
Tarpeita on niin paljon erilaisia kuin on tarvitsijoitakin. :) Monien suuresti turhakkeeksi haukkuma hoitopöytä on ollut meillä molemmilla ihan ehdoton, nytkin aion sellasen hankkia. Mun selkä ei kestä kumartelua kokoajan sängyn päällä, lisäksi pieni vauva pissii tai kakkii melkein joka ikinen kerta vaippaa vaihtaessa, niin mieluummin pesen hoitoalustaa kuin lakanoita ja patjoja. :)
Sitten myös tietenkin turvakaukalo on oltava jo ennen vauvan syntymää.
 
:D Meillä voi kyllä varmaan yhen käen sormilla laskee montako kertaa lapset on tehny tarpeensa vaipan vaihon aikaan.. :D Meillä ei oo koskaan ollu varsinaista hoitopöytää, mut hoitoalusta on ollu (sopivan korkusen) lipaston päällä. Sitäkää ei kyl oo käytetty kauaa, mä oon kans niitä jokka tykkää vaihtaa vaipat sängyllä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä on sit tiheäpissisiä lapsia :D Pikku liruja ihan vähän väliä.
 
Kirppistelijät; heitelkääs hyviä lastentarvikekirppiksiä esim. Tampereella, Turussa ja lähiympäristössä?
Vois kerätä listaa jo valmiiks, kun kuitenkin ollaan myös aika kovia kiertämään kirppiksiä, mutta nyt vasta ois tarvetta myös noille lapsipainotteisille... :>
 
Onko ihan kaukaa haettua hankkia sellaisia yövalon tyyppisiä himmeitä kulkuvaloja taloon? Mietittiin sellaisia makuuhuone-kodinhoitohuone-keittiö-välille. Kun yöllä täytyy nousta lämmittämään maitoa / vaihtamaan vaippaa / kuljeskella vauvaa rauhoitellen ?
 
Mä en myöskään pystyny enää hillitsemään itseäni ja ostin ihanan pienen pienen jumpsuitin :Heartred Alennusmyyneissä saatan villiintyä vähän lisää ;D

Meillä oli esikoisen aikana hoitopöytä, oli ihan kätevä selkä vaivaselle. Mutta ei tosiaan mikään välttämätön, joku korkea lipasto ajaa saman asian, siihen päälle hoitoalusta ni bueno. Tulevalle pienokaiselle ei hommata koska vessassa/kodinhoitohuoneessa on pitkä pöytätaso joka hoitaa asian. Muita hankintoja tosiaan ainekin se turvakaukalo, amme, pinnasänky,sitteri (oli meidän tytön lemppari), rattaat, sit tietty vaippoja, vaatteita, talkkia, rasvaa yms. :)
 
Mies oli ostanut mulle joululahjaksi turvavyönalentimen. Heti tuli käyttöön, ja vaikuttaa kyllä näppärältä. Sitä suositellaan käytettäväksi jo kolmannella kuulla, mä olen nyt neljännellä. Vaikka vielä ei masua kauheasti olekaan, niin se lisäosa on tarkoitettu kuitenkin pikkuisen suojelemiseksi, jos sattuu kolari tai tulee äkkijarrutus tms.
 
Eilen lähdettiin hetken mielijohteesta miehen kanssa vähän vaunuja ja turvakaukaloita katselemaan. Ei me mitään sellaisia siis vielä osteta, mutta kunhan vähän katseltiin. Ja me luultavasti lähes kaikki tarvittava saadaan mun siskolta, jolla nyt 3 lasta ja lisää ei kuulemma tule (hänen miehellään jo ennestään 2 vähän vanhempaa lasta jotka heillä vallan asuvat, yhteensä lapsia siis 5...).

Emmaljungan vaunuja olin aiemmin miettinyt, mutta jösses, nehän on kalleimmat mahdolliset :eek: Edullisemminkin löydettiin muutamat aika näppärät... me kun asutaan maalla niin eturenkaat ei saa kääntyä, ja renkaiden pitää olla sellaiset että kulkee soralla hyvin.
Turvakaukalo taas saisi olla sellainen, jossa on telakka erikseen, ja telakassa Isofix-kiinnitys. Ja että kaukalon saisi liitettyä matkarattaisiin.

Niin ja hoitoalustoja katseltiin kanssa, sellainen tarvitaan mutta saadaan kai siskoltani. Hoitopöytää ei erikseen osteta, kodinhoitohuoneen pöydälle tehdään hoitopiste alustan avulla, ja kaappiin saadaan laatikoita johon tulee tarvikkeet.


Saatiin siskoltani hänen saama lahjakortti erääseen lastenvaateliikkeeseen, lahjakortti oli menossa vanhaksi nyt vuodenvaihteessa ja sisko on Lapissa niin ei olisi itse enää kerinnyt käyttämään.

Ostettiin lahjakortilla sitten kahdet bodyt, kahdet potkuhousut, myssy ja tumput. Ohutta puuvillaa kaikki, kokoa 50 ja 56.
 
Muokattu viimeksi:
me ei olla vielä hankittu mitään tulevalle tulokkaalle,koska meistä on vielä vähän aikasta ku rv on 13+2 ja meillä on pieni asunto josta ei olla vielä raivattu tilaa vauvalle :D

olen kanssa miettinyt tuota kantoliina/reppua että se olisi aika kätevä :)
 
Meidän äiti yllätti tosiaa ja oli löytäny kirppikseltä lähes uuden Baby Björnin rintarepun 1,50e :)
Ja tuleva mummo oli myös ostanu pukin konttii vaikka mitä ihania pikku vaatteita. Ja ostin myös tarjouksesta lampaantaljan vauvalle ensi talveksi jo :) tuohon Ikean kassiin olen ne nyt kerännyt. Pikkuhiljaa kaikkea pientä ostellaan. Ei ole oikein ketään keneltä sataisiin niitä. Mutta onneksi kirpparit on keksitty :)

Mutta kyllä tässä miettinyt että puoli vuotta menee kyllä nopeasti :eek: ja tosiaan kaikki pelit ja vehkeet mitkä tarvii ostaa ennen heinäkuuta... Huh. Mielessä pyörii nytkin vaan tuttipullot :)
 
Kauheasti ei tarvitse hankkia tavaroita kun esikoisen jäljiltä on vielä kaikki tallessa. Tuplarattaat meinattiin hommata kun esikoinen on vauvan syntyessä 2 ni saa lenkkeiltyä lasten kanssa :) Vaatteita pääsee shoppailemaan mikäli uusi tulokas on tyttö.
 
Hihityttää... Kun odotin esikkoani 8 vuotta sitten, keräsin juurikin oman listan siitä, mitä tarvitsee hankkia pienelle. Hankin kaiken listan mukaisesti, pesin, silitin, viikkasin.. Ja sitten: kun lapsi syntyi, näitä tuli jos keltä tutulta ja sukulaiselta kasapäin lisää! Ja lähes kaikki vaatteet jäi vielä käyttämättä kun lapsi oli siisti :D Olisi kai niitä vatteita saanut vaihtaa vaikka huvikseenkin, mutta enpä osannut.. :D

Mutta kyllä ne hankinnat ensimmäisen kohdalla oli ihan tarpeen! Ehkä nyt hankkisin vain kotiintuloa varten sen spesiaalisetin (56 cm) ja yöpuvun. Ja jonkun pienen vaihdokin. Ne äippäpakkauksen pienimmät kattaa sitten niitä hätätiloja.

Nyt sitten.. Itselle olen hankkinut uusia tukevia urheiluliivejä ja pehmoliivejä - näets en halua nukkua näiden melonien kanssa ilman tukea. Jos sitten pysyisivät kasassa paremmin myös synnytyksen jälkeen :wink Ja ellokselta otin yhdet mammafarkut koskapa tiedän, että pian tarviin siistit semi-edustusbyysat kun normifarkuista en pysty pitämään ylintä nappia kiinni (ahdistaa). Me&I:ta tilasin yhden semmoisen tunikan, jossa on löydä alaosa. Jos se ois kiva odotusvaate. Ja vauvalle plyyshihaalareita kaksin kipalein (eri kokoja, suurin piirtein syksyyn). Pitää keväämmällä kaivaa esiin esikon aarteet, jotka jätin jemikseen vaikkei tarkoitus ollutkaan toista lasta tehdä. Että mitä kaikkea sinne jäikään. Ainakin villapuku, pari bodya.

Ja ennen synnytystä pitänee kaivaa esiin nekin vanhat imetysliivit. Siitä muuten semmoinen vinkki, että itse menin hankkimaan yhdet ennen synnytystä - ja tietysti ne oli liian pienet, kun rinnat turposi maidon takia ihan valtavasti! Onneksi synnäriltä sai hankittua sellaisen (ällön) verkkoliivin, jonka kanssa pärjäsin ekat viikot (muihin en olis edes mahtunut).

Vaunujen ja kopan vertailuja ja käyttökokemuksia kannattaa kyllä alkaa jo keräilemään. Eikä kannata luottaa vaan muiden mielipiteisiin, vaan vaunujen testailu on kaiken a ja o. Ne pitää olla juuri oikeanlaiset, jotta niiden kanssa on kiva ja helppo liikkua :)
 
Noista vaunuista/renkaista; millaiset on parhaat hankalampiin olosuhteisiin: maaseudulle, epätasaisille sorateille?
 
Meil on Emmaljungan Duo Edget ja oon ollu kaikin puolin tosi tyytyväinen. Meil on se isompi vaunukoppa, jossa thermobase-pohja. Mä en sora- ja hiekkateille ottais kun ilmakumipyörät :) Jos liikkuu sekä soralla, että asfaltilla niin kannattaa olla myös jousituksen säätö rungossa.
 
Mulla ei vaunuista vielä kokemuksia ole, mutta me ainakin nyt kuvitellaan että täällä maalla, soratiellä, olisi hyvä olla mahd. kevyet vaunut, ja juuri nuo ilmakumirenkaat. Ja niin että eturenkaat ei ole kääntyvät, vaan pitää kääntää itse vaunuja.
 
Takaisin
Top