Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

Ihan kaikkia tekstejä en jaksanut lukea, mutta tuo kantoliina vs. kantoreppu sai minut kirjoittamaan... itse kokeilin molempia ja repun suuntaan kallistuin. On se vaan niin paljon nopeampi ja siten "näppärämpi" asentaa päälle lapsen kera. Kantoliina onkin sitten lapsen kavettua parempi, kun reppu jää aikanopeastikin pieneksi.

Itse en ole, enkä teekään mitään hankintoja. Meillä on kaikki hoitoalustat, kestovaipta, vaunut, turvakaukalot, sitterit.. kaikki jo olemassa aiemmista lapsista. Ainoa hankinta mitä saattaa tulla, on poikien vaatteet, jos Eino päättääkin olla poika. Esikoislapset kun on tyttöjä molemmat.
 
Joku mietti hyllyä johon saisi hoitopöydän kiinni.

Meiltä on Ikeasta hommattu hylly, johon sai ostaa lisäosaksi hoitotason. Alla linkki:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S29828090/

Tykkäsin tästä ja sen jälkeen kun hoitotasoa ei enää tarvittu niin oli hyllynä lastenhuoneessa.
Ensimmäisen lapsen syntymän aikaa asuttiin tosin rivitalossa jossa ei tilaa ollut liiaksi ja nyt asumme omakotitalossa jossa on myös kodinhoitohuone joten ehkäpä vaipanvaihto keskitetään jatkossa sinne. Luultavasti laitetaan hylly vauvan huoneeseen jossa voidaan käyttää, mutta pääasiallinen vaipanvaihtopiste on siellä KHH:ssa.

Ollaan säästetty suurin osa tarvikkeista koska lisää lapsia on haluttu joten mitään suurempia hankintoja ei tarvi tehdä. Meillä on iso suku ja kaveripiiri joten vauva sai syntyessään paljon vaatelahjoja enkä ostanut ensimmäisenä vuonna montaa vaatetta itse. Ensimmäisen ultran jälkeen ostin yhden bodyn ja nyt oon ajatellut tehdä samoin, kunhan sinne joskus pääsen. Voi sitten antaa ne vaikka aikuiselle lapselle muistoksi.
 
Mä en uskalla vielä hankkia mitään, kun ei olla vielä käyty ultrassakaan. Ehkä rakenneultran jälkeen sitten uskaltaa sen yhden bodyn ostaa. :grin

Meillä on ollut tosi paljon tavaraa lainassa: pinnasänky, turvakaukalo, vaunut, vaatteita. Lapsille tulee lähes tasan kahden vuoden ikäero, joten todennäköisesti meidän pitää ostaa sisarusrattaat ja ehkä myös ne tavalliset yhdistelmät, koska nykyiset varmaan lähtevät alkuperäisille omistajilleen tässä välissä. Vähän hirvittää hankintojen määrä. Autokin mennee vaihtoon, samoin asunto.

Huh. Ehkä en haluakaan ajatella näitä hankintoja ihan vielä.

Ai niin, meillä on Manduca, jossa esikoinen tosin ei ole viihtynyt varmaan puoleen vuoteen. Kantoliinaa varmasti harkitsen tällä kertaa, vaikka mä edelleen mietin sen vaivalloisuutta. Oppiiko ne sidonnat helposti? Mulla on kärsivällisyys sitä luokkaa, että jos homma ei onnistu n. kahdessa sekunnissa, liinan käyttö jää varmaan siihen. Mun mielestä Manducakin on hidas käyttää ja vaikka meidän esikoinen olikin sellainen vauva, joka ei viihtynyt yhtään yksinään lattialla tai sitterissä, niin melkeinpä sitten kannoin muuten vaan kun en jaksanut virittää Manducaankaan. Jos tulokas on samanlainen takertuja, mun on ehkä pakko käyttää jotain kantovälinettä, kun on tuo toinenkin mukula...

Meillä on kyllä ollut käyttöä hoitotasolle + meillä on kylppärissä pesutorni, joten senkään päällä ei paljon vaippoja vaihdella. Pesukoneen päällä oliskin muuten kätevä vaihtaa. Meillä on muuten kissat puhkoneet kaikki hoitotason pehmusteet, mutta ilmeisesti joissain kissatalouksissa ne pehmusteet ovat kyllä säilyneet ihan koskemattomina. :)
 
Muokattu viimeksi:
MrsData oon mäkin jo kerran ostanut uuden reunoistaan puhallettavan hoitoalustan kissojen vuoksi. Pirulaiset söi sen puhki, Taitaa tästä jo olemassa olevastakin olla yksi ruena puhki, mutta se olikin onneksi semmoinen reuna joka meni pesukoneen ja seinän väliin.. niin mahtui viereen vielä pieni kori näpsyille, talkeille.. mitä nyt tartti.. niin ja kestovaipoille :D Ja miksi puhallettava? Koska äidilläni oli puhallettava malli vuonna -87 kun pikkuveljeni syntyi.. tai pitäisikö sanoa vuonna -88, kun veli syntyi niin loppuvuodesta, että enemmän varmaan muistan muutaman kuukauden ikäisen veljen vaipanvaihdot.
 
Meijän pitää hommata tuplavaunut (varmaankin ostetaan britaxin b-dualit) ja uus turvakaukalo, kun ehdin just myymään kaukalon ja telakan kaverille. Vähän kyllä ottaa päähän kun oli puoli vuotta vanha kaukalo (takuussa vaihdettiin kesällä uuteen, kun vanhasta oli se kahvan mekanismi rikki) ja alle vuoden vanha telakka. Ei mistään saada siihen hintaan uusia, millä möin ne pois :/ Hoitopöytää meille ei tule ellei ilmaseks joku väkisin kanna ovesta sisään :D vaihdetaan sohvalla tai sängyllä vaipat ja vaatteet.
Mulla oli esikoisen aikaan parikin kantoliinaa, mutta ne jäi tosi vähälle käytölle, niin en toiselle edes viittiny hommata ja aika hyvin nuo on itekseen viihtynytkin. Esikoinen napotti sitterissä ja toinen viihty lattialla kotihommian ajan. Tälle kolmosellekaan en osta liinaa/reppua ainakaan valmiiksi. Ehkä sitten jos paljastuukin syliapinaksi :P
 
Eilen tuli sitten ostettua mammalegginsit ja mammafarkut, kun omat farkut painaa jo vatsaa varsinkin istuessa. Isompia liivejäkin siinä katselin, mutta ei löytynyt sopivaa kokoa.
Tänään hipelöin vauvojen bodyja ja pieni onnen ailahduksen tunsin, kun kuvittelin pientä vauvaa. Jätin bodyn kumminkin vielä kauppaan ja muutkin hankinnat jää kyllä ensi vuoteen. Täytyy tämä normaali jouluhärdelli jotenkin selvittää ensin pois alta. :)
 
Me ei olla vielä mitään hankintoja tehty ja tuntuisikin kyllä typerältä jo tässä vaiheessa ostella kaikkea, kun ei ole vielä edes ensimmäistä neuvolakertaakaan takana. Meillä on myös asunnon vaihto edessä. Luultavasti jos keväällä muutetaan, niin sitten ostetaan myös isompia tavaroita ja nekin käytettynä. Katselin eilen netistä huvikseni pinnasänkyjä ja kyllä mä mieluummin maksan 30€ ihan OK pinniksestä, mitä voi vaikka itse tuunata ja maalata, kuin 100€ uudesta. Vaikka olisikin enempi rahaa, niin olen kuitenkin melko pihi ja 70€ on iso raha. Sillä saa sitten taas jotain muuta tarpeellista :)
 
Meilläkin menee auto vaihtoon! Mihin autoon mahtuu takapenkille kaukalo, turevaistuin ja lapsi mukavasti, onkin sitten toinen kysymys. Onneks on vielä aikaa etsiskellä ja pohdiskella. Meillä kun tuo budjettikin on rajallinen ja miehen miehiset egokysymyksetkin vielä hankaloittaa sopivan löytymistä.
 
Bambie, minibussi! :) Meil on ollu minibussi jo jonkun aikaa (vaiks vasta kaks muksua). Voin suositella lämpimästi, mekään ei mitään tila-autofaneja olla.. :D Toisena autona meil on sit farmari, mut eipä sinnekään takapenkille mahdu kahta turvaistuinta + kaukalo.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minkäikäisen lapsen saa laittaa auton etupenkille istumaan, kun siinä on kuitenkin Airbag ja luulen että mun vanhassa koslassani sitä ei kytketäkään pois päältä. Esikoinen on 10v kun vauva syntyy,. Pienempi menee vielä hetken turvaistuimessansa. Isommalla on istuinkoroke pepun alla. Kun pitäisi vaan sitten se kaukalokin änkee johkin ja keskellä takana on vain lannevyö. Eikä mulla ole mitenkään mahdollista vaihtaa autoa.
 
Me ajateltiin hankkia baby joggerin juoksurattaat. Onko kellään kokemusta? Niihin saa myös lisäosana hankittua kopan, jolloin voisi jo ihan pienellä vauvalla käyttää... Saadaan perus brion rattaat siskolta, mutta liikutaan niin paljon, että meille on juoksurattaat kätevin vaihtoehto...
 
Tapiirinen: mun mies tahtoi kovasti kans hankkia me juoksurattaat. Ollaan vähän katseltu niitä ja törmätty monella käyttäjällä samaan ongelmaan,että jos otat sellaiset juoksurattaat jossa yksi rengas edessä, ei rattaat liiku kunnolla,kuin vain paljaalla,puhtaalla asfaltilla. Lastentarvikekaupassa kaveria oli suositeltu ostamaan kevyet ja helposti kääntyvät matkarattaat juoksurattaiden sijasta.nää on vähän mistä tykkää-asioita..pitäis päästä itse kokeilemaan niitä juoksurattaita ensin...
 
Jep, kiitos kommentista satsuma83! Pitää käydä vähän tutkimassa ja kumpa pääsisi kokeilemaan :D
 
Mitään en oo vielä uskaltanut ostaa, kun eka neuvolakin on vasta keskiviikkona (paitsi joskus vuosi sitten ostin yhden bodyn ja pipon alesta...oli niin söpö leopardibody ja korvallinen pipo. Jäivät "vahingossa" itselle kun siskon lapselle olin ostamassa kesävaatteita :p)

Auto meillä tulee menemään vaihtoon...vähän pakko ostaa farkku ton porrasperäsen sijaan. Meillä on koira joka ei voi matkustaa muualla kuin boxissaa jottei oksentele joka automatka, ja tällä hetkellä boxi vie kaksi paikkaa takapenkiltä. Eli eipä sinne oikein kaukaloa saa enää ängettyä...tai ainakin tosi tiukkaa tekee.

Kantoliinan aion ostaa, siitä oon kuullut paljon hyvää, ja samaisen siskon lasta oon liinassa kanniskellut ja ihan näppärä on ollut. Mielestäni vauvan poisotto/laitto liinaan ei ole mitenkään hankalaa ainakaan etupuolelle kun pari kertaa sen on harjoitellut sellaisen henkilön kanssa joka liinaa osaa käyttää. Oon kyllä tykästynyt kun pikkuinen on sitten niin ihanan liki ja kuitenkin saa itse kädet vapaiksi ja painon pois käsiltä. Pystyy puuhailemaan vaikka mitä ja metsässäkin koiran kanssa käymään. Reppua en oo ikinä päässyt koittamaan, mutta jotenkin kuvittelisin että on vähän kohlo verrattuna liinaan? Mutta tosiaan en oo koskaan kokeillut.

Vaunuja oon kattelu jo jonkin verran netistä, ja nyt törmännyt Dorjan merkkisiin vaunuihin. Onko kellään kokemuksia niistä? Pitäis kait olla hyvät vaunut ja mennä täällä lumessakin hyvin. Täytyis päästä jossain vähän niitä hipeltämään...mutta vasta keväämmällä:grin
 
Reppu on kovempi ja jäykempi. Mutta oikein hyvä peli kun selkään haluaa lapsosen siirtää. Esikoinen siirtyi selkään ja reppuun vähän yli vuosikkaana, ja kannoin vielä Nykin reissulla sitä kun oli 4-vuotias :) Eli pitkään pystyy käyttämään. Edelleen tuo kiloistaan mahtuis sinne, mut mun kunto ei enää kestä kantaa, ja melkein 6-vuotias jaksaa kävellä itsekin aika pitkiä matkoja. Asiat pitää vaan suunnitella vähän toisin :)

Mä tänään piirsin Babynestin kaavat. Se olis varmaan hippusen mukavampi kuin äp:n laatikko. Tai sen pesänkin voi kyllä sinne laatikkoon laittaa. Kattelin jo vähän kangasvarastojakin sillä silmällä, mut en tiedä.. vanua ei ole, sirkat puuttuu ja narutkin on kaupassa. Toisaalta samalla vois hakea jotain supersöpöä flanellia siihen kankaaksi... Mulla on vaan vähän tylsiä kankaita vauvaa ajatellen. Vaikka sen sit tukiskin lakanakankaalla.. Äh, en mä tiedä. Nyt pitäs taas ompelemisen sijaan keskittyä tuntien suunnitteluun.. Ja motivaatio on miinus miljoona..
 
Eilen ultran jälkeen kävimme ostamassa ensimmäisen bodyn (oranssi, jossa haisunäätä) sekä ison ja pienen ketun. Oli aivan pakko. Mutta koska tämä on ensimmäinen lapsemme niin hankintoja myöhemmässä vaiheessa tulemme paljon tekemään.
 
Itse tein viime viikolla löydön. Kirppikseltä tuli vastaan aivan uudenveroinen Brion kaukalo telakalla. Oli aivan pakko ostaa, kun hinta oli niin kohdillaan. Seuraavan päivän reissulta matkaan lähti aivan ihana, turkoosi MiniMonkey-kantoliina, joka olikin jo koiralla testikäytössä :laughing005 Myös erinäköisiä- ja kokoisia vaatteita on jo tullut ostettua, pestyä ja pistettyä laatikkoon odottamaan.
 
Minäkin annoin sitten viimein periksi ja ostin huutonetistä muutamat vaatteet. Parit bodyt, farkut+kahdet muut housut ja upean hupparin :> Oon vaan niin kauhean nirso vauvankin vaatteista, ettei kelpaa ihan mitkä tahansa ei-minkään-näköset ja nukkaset rievut ;D
 
Itse aion ostaa muutamat 50 ja 56 cm bodyt. Nyt suurin osa on 62cm eteenpäin ja vaikka noiden pienimpien käyttöikä on vain parisen viikkoa niin aluksi se pukeminen oli muutenkin vaikeaa, koska ilmassa oli tiettyä epävarmuutta miten käsitellä pientä vauvaa.

Niin ja haluaisin antaa vinkin muille; ne lyhythihaiset bodyt vastasyntyneille on aika turhia. Söpöjä ovat ja vaikka heinäkuu saattaa olla kuumakin niin vastasyntynyttä ei oikein voi pitää vähissä vaatteissa. Ja koska suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen niitä lyhythihaisia tarvitaan luultavasti vasta seuraavana vuonna. Terveisin yhden heinävauvan aikaisemmin saanut ja monia ihania lyhythihaisia bodeja omistanut :) (Joo vähän aikaista, mutta tulipahan mieleen..) :grin
 
Mimmi, kiitos vinkistä! Ei tullut yhtään liian aikaisin ensimmäistään odottavalle. :) Olen nimittäin pähkäillyt pääni puhki, millaisia vaatteita kesävauvalle kannattaa hankkia. Tälläinen huolehtija kun olen, niin siitäkin olen jo onnistunut kehittämään stressinaiheen itselleni. Muutenkin pää on ihan sekaisin kaikista vauvavarusteista - mitä on järkevää ja pakollista ostaa, mitä kannattaa jättää kauppaan. o_O
 
Takaisin
Top