Kyllä täällä Pohjois-Pohjanmaalla punkka tarkottaa ammetta. Mut jostain syystä on nyt sanonu nyt vauvan ammetta ammeeksi, vaikka punkka se kyllä on kun on niin pieni. Murteet on kivoja :)
Mies on etelästä kotoisin ja muuttanut tänne pohjois-Pohjanmaalle jokusen vuosi sitte. Sanoin hälle että pitäs vauvalle vielä punkka ostaa ja rupes äkiseen että onhan meillä jo pinnasänky.. Mää puhhuin kyllä iha ammeesta Ihanaa ku meillä kohtaa välillä tää murresanasto molemminpuolin
Samoin mulle on aina ollu amme vanna ja punkka peti.
Eikö enää osastoilla oo sitä jotain litkua mitä aikanaan on annettu pehmentään ulosteita?
Ja mulle esikoisen kohalla kaverin mies ilmotti näin ihanasti synnytyksen, et se on verta ja suolenpätkiä
Mullekin amme on punkka, se on vissiin joku pohjammaan murre jossei muualla puhuta punkasta, paitsi sänkynä vannasta mäkään en ole tainnu koskaan kuulla.
Punkka mullekin on sänky, vanna taas semmonen lasten amme. Mut kyllä mä silti sanon ihan vaan että amme. :) Mä jo tuossa ehdinkin miettimään että miten te tässä kohtaa raskautta heräätte siihen ettei teidän vauvoilla oo sänkyä vielä!
Ei oo. Pitäskin käydä kattomassa niitä. Muistan, kun etin kummitytölle niin ne oli jotenkin tosi kämäsiä. Onneks sit joku toinen halus ostaa sen, niin mun ei tarvinut päättä monesta huonosta.
Kyl niit vauva kirjoja saa myös prismoista, toki valikoimaa ei ehkä oo hirveesti.
Mul on isän puoli etelä-pohjanmaalta ja äidin puoli etelä-karjalasta mut aina oon punkan mieltäny sängyks, vanna on sellanen saunassa oleva pyöreä vati(jossa myös tai lapset voi istua/kylpeä) ja sit nuo isommat on ihan ammeita
Me saatiin vauvakirja tilaajalahjaksi jostain..? Miten sellanen muistikuva et ku liityin tänne ni liittymislahjana oli se. Tosi nätti kirja ja kovasti sitä oon nyt odotusaikana jo täytelly
Luulis kyllä et löytyy marketeista, kirjakaupoista ja oon tainnu nähdä Tokmannilla ja Halpa-Hallissaki :)