Hankinnoista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja newi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pääkaupunkiseudun mammat, missä on vaunuliikkeita? Käytiin lauantaina Ruoholahden Vaunuaitassa katsastamassa eri malleja. Olin tosin vähän pettynyt suppeaan valikoimaan. Missä muualla pääsee katsomaan ja koskemaan vaunuvaihtoehtoja? En uskalla tilata mistään netistäkään näkemättä ensin millaiset vaunut on ja kuinka isot.

Tammistossa on lastentarvike ja vauvapiste missä pääsee vaunuja livenä kattomaan. Sit varistossa on lastentarvike, at-lastenturva ja vauvatalo johanna. Liikkeissä on jonkin verran eroja mitä merkkejä myy, joten kattavimman kuvan vaunuista saa kun käy parissa liikkeessä vertailemassa. :) On varmasti muuallakin mut nää nyt tuli äkkiseltään mieleen.

AT-Lastenturvasta on meillä parhaat kokemukset. Lastentarvikkeessa oli aika suppea valikoima; lähinnä Emmaljungaa ja sit joitain halpismerkkejä. AT-Lastenturvassa oli Gessleineja, Brioja, Mountain Buggyja, Bugaboita ym.ym., iso valikoima eri merkkejä (ei tosin Emmaljungaa). Ja sieltä saatiin myös ihan huippuhyvä palvelu, ja meidän kysymyksiin paneuduttiin huolella ja ajan kanssa.

Mimmosia hoitolaukkuja hommaatte? Vai meinaatteko ees hankkia? Onko jotain hyviä nettilinkkejä mistä löytää? :)

Olarissa Babystyle.

Hankin esikoiselle hoitolaukun, mutta käytin sitä tositosiharvoin. Useimmiten oli vaan isohko Marimekon olkalaukku mukana, jossa sekä omat "käsilaukkukamat" + ne lapsen tavarat, joita ei saanu vaunujen taskuihin piiloon.

Lastentarvikkeessa näytti olevan 3-5. päivä joku joulunavaus, siellä vois olla hyviä tarjouksia? Kannattaa muuten tarkistaa vaunujen toimitusaika, monet liikkeet kun suosittelevat tilaamaan 3kk ennen laskettua että varmasti ehtii perille!

Esikoisen aikana "hoitolaukkuna" toimi lähinnä ihan tavallinen reppu. Liinailimme paljon, joten sitä oli helpompi kantaa kuin olkalaukkua.

Varsinaista hoitolaukkua tuskin tulee hankittua nytkään. Jotenkin karsastan näitä spesifisti raskaus-, imetys- ja äitiysaikaan suunnattuja tuotteita. Niiden käyttöaika on kuitenkin suhteellisen lyhyt ja ne ovat usein (eivät toki aina) suhteettoman kalliita. Käytän mielummin pääasiassa tavallisia vaatteita, jotka menevät päälle mahan kanssakin tai vastaavasti sopivat myös imettämiseen. Sama pätee laukkuihin.

Toisaalta onhan hoitolaukkujakin varmasti nykyään tosi monenlaisia. Jos siis hankkisin hoitolaukun, niin valitsisin sellaisen, joka ei huuda olevansa hoitolaukku, vaan jota haluaisin käyttää muutenkin.

Ei mullakaan oo ikinä ollut varsinaista hoitolaukkua. Eilen tuli neuvolassa puhetta vauvan varusteista ja niiden hankinnoista. Kerroin, että taidan olla vähän pössi kun en ole taaskaan varannut imetykseen muuta kuin harsoja ja liivinsuojia. Ihana täti antoi tuommosen Ainun pikku boxin, joka sisältää mm. tuttipullon ja tutin. No nyt on nekin"hankittuna"!

Ai niin... Tutista tuli mieleen. Mulle sanottiin neuvolassa, että synnärille kannattaa ottaa oma tutti mukaan. KYS ei kuulemma enää tarjoa tuttia automaattisesti :eek: Eli jos vauvalla siihen tarvetta ilmenee, se tulee olla omasta takaa. Tämähän voi olla ihan normikäytäntö nykyään, mutta hyvä että itse siitä kuulin. En ole ennen lähtenyt synnyttämään tutti taskussa ;)

Ja eikös sitä nimenomaan suositella, ettei tuttia tarjottaisi vastasyntyneelle lainkaan, koska voi haitata oikean imetysotteen löytymistä. Ja muutoinkin kai yleinen suositus on, ettei sitä tuttia muutoinkaan otettaisi mukaan kuvioihin vain ns. huvikseen. Mielenkiintoinen ohje neuvolasta.

Luulisi, että teho-osastolta tutit vielä löytyisivät? Siellä kun tilanne on vähän eri.

Mutta "normiosastolla" ei tutteja suositella, eikä alle kahden viikon ikäiselle lapselle lainkaan. Juuri tuon imetyksen häiriintymisen takia: toisaalta otteen, toisaalta taas maidon tilaaminen/nostatus ei onnistu jos lapsi rinnan sijaan imee tuttia.

AT-lastenturvassa on mitä mainioin palvelu ja hyvä, monipuolinen valikoima. Vähän syrjässähän se on vantaalla, mutta niin useimmat suuret liikkeet. Kannattaa katsoa lastenturva.fi ! Itse sain Vaunuaitassa tympeää palvelua, Stockan palvelusta puhumattakaan. ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTAKO STOCKALTA VAUNUJA. Itse tein aikanaan sen virheen...niitä ei vikojen korjaaminen kiinnosta yhtää, ei saa varaosia tilattua eikä mitään, takuuaikana juuri ja juuri kun tarpeeksi tappelee asiasta. Takuun jälkeen täytyisi heidän mielestään ostaa kokonaan uudet kun rengas meni rikki, kun he eivät tilaa osia vaikka mitä olisi valmis maksamaan. Lennolla hajosi pikkuosa, ja vakuutus olisi korvannut, mutta kun ei voi korjata niin ei. Kuulemma saavat tilata vain 'isompia kokonaisuuksia' kuten vaunuja, ja siinä samalla sitten lisävarusteita. Eli olis vissiin 3 vuotta sitten pitäny tajuta ostaa uusien vaunujen kylkeen kaikki mahdollisesti tulevaisuudessa tarvittavat varaosatkin, ekstrasetti renkaita yms...

No minä sen tutin nyt matkaan otan kumminkin. En muista onko sitä meillä käytetty jo sairaalassa vai ei... Mutta jos on niin ei se imetystä ole häirinnyt. Se on sujunut aina ihan itestään ilman mitään kommervenkkejä. En siis stressaa siitä nyttenkään.

Mistähän luin just että tutti saattaa ehkäistä kätkytkuolemia. Sitä vaan ei tiedetä mistä johtuu.

Meillä 2 pienintä söi tuttia, esikoinen sylki sen pois. Minun mielestä se on Ok, jos se vaan vauvaa rauhottaa. Ei näille tullut mitään haittoja tutin käytöstä.

Kyllä mäkin olen ihan vannoutunut tutti-kannattaja, ettei tule mitään väärinymmärryksiä. :)

Itsellä vaan ei meinannut tuo imetys lähteä liikkeelle kunnolla. Tarkkaa syytä on jälkikäteen vaikea tietää, varmaankin osaltaan syynä oli esikoisen muutaman päivän vierailu teholle, siellä ahkera tutin käyttö ja maidon saanti pullosta /nenämahaletkulla, että kun imetyksen alkamisen aika oli, oli neidillä vähän erilainen käsitys kuinka nopeasti ja paljon sitä maitoa pitäisi tulla, etenkin kun se ei ollut vielä lainkaan noussut. Jos ei olisi ollut ihania kätilöitä osastolla, ja lisäksi ystäviä, joilla omaa imetyskokemusta jaettavana, niin olisin hyvinkin saattanut antaa periksi kun ei niistä imumaratoneista meinannut tulla loppua. Onneksi sisukkaasti vaan jätin neuvolan lisämaito-ohjeet huomioimatta, luotin itseeni, ja pakotin neidin tilaamaan tarpeeksi maitoa itselleen ihan äidistä pullon sijaan. Olisi jälkikäteen harmittanut jos siinä olisi antanut periksi, ja kyllähän se maito lopulta nousi!

On vaan sellainen fiilis, että nykyään monet antavat aika nopeasti periksi kun imetys ei samantien onnistukaan, ja jos sitä on häiritsemässä vielä tuollainen tutti, saattaa imetystaival hyvinkin loppua lyhyeen ihan tahtomattaan. Luullaan, ettei se lähde käyntiin lainkaan, vaikka tarvittaisiin vaan muutaman päivän kärsivällinen imetysmaraton. Ihan sen takia vaan olisin ensikertalaisille vihjannut, ettei sitä tuttia välttämättä kannata samantien alkaa käyttää. Toki jos on varma siitä, että homma hoituu ja on hyviä kokemuksia edellisistä lapsista, ja esim. maitoa tulee ihan liiankin kanssa, niin siitä vaan. Sillä vaan saattaa tietämättään tehdä hallaa, jos ei ole ihan tuo imetysprosessi ja sen alkupätkät ymmärryksessä.

Mulle joskus sanottiin että tutti on hyvä laiskalle imijälle, että vahvistaa niitä imulihaksia. Tiedä sitten.. Ite oon antanut omilleni viikon ikäsenä tutit, kyllä se elämää helpotti eikä haitannut imetystä mitenkään.

Takaisin