Hankinnat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Asiris
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saako udella tuosta imetyksestä? Kukaan ei koskaan ole kertonut mitään "kamalaa" siitä. Sattuuko se sitten vai?

Mun kohdalla imetyksen aloituksen kivuliaisuus yllätti täysin. Kun maito nousi niin rinnat helotti punaisena ja en pystynyt pitämään paitaa edes päällä. Imuote oli todennäköisesti väärä, rinnanpäät halkeili ja nänni muotoutui "huulipuikkomaisesti". Tähän lisättynä vauvahormoonit, ja rintaa välillä protestoiva vauva niin olihan se alku ikävä. Lisäksi imetys sattui ja pisti niin että itkien imetin. Mutta tähän tuli parannus, imuote korjaantui ja loppuen lopuksi imettäminen oli miellyttävää ja ihanaa. Jos yhtään epävarmuuksia ja muutenkin vaatikaa jo osastolla opastusta.
 
Mun kohdalla imetyksen aloituksen kivuliaisuus yllätti täysin. Kun maito nousi niin rinnat helotti punaisena ja en pystynyt pitämään paitaa edes päällä. Imuote oli todennäköisesti väärä, rinnanpäät halkeili ja nänni muotoutui "huulipuikkomaisesti". Tähän lisättynä vauvahormoonit, ja rintaa välillä protestoiva vauva niin olihan se alku ikävä. Lisäksi imetys sattui ja pisti niin että itkien imetin. Mutta tähän tuli parannus, imuote korjaantui ja loppuen lopuksi imettäminen oli miellyttävää ja ihanaa. Jos yhtään epävarmuuksia ja muutenkin vaatikaa jo osastolla opastusta.

Mullekin tuli puskista että imetys voi sattua! Esikoisen kanssa eka viikko meni irvistellen kyyneleet silmissä. Ote oli oikea, mutta ilmeisesti tissi oli vähän iso pienen suuhun. Viikon jälkeen kun paikat tottui niin menikin sitten ihan mahtavasti (vähän liiankin, maidonkerääjiä piti käyttää pitkin päivää ja öisinkin). Kätilöt ja neuvolassa tätä vähän vähäteltiin että "kyllä se siitä", mikä vähän ärsytti kun en tiennyt oliko jotain pielessä, mutta kun vain malttoi jatkaa niin loppu hyvin kaikki hyvin.
 
Meillä on jonkin verran vauva tavaraa vielä jemmassa, mut sitä tässä mietin että pitääkö ne tuplavaunu jutut ostaa kun tää keskimmäinen olis sen 2 v kun tää syntyy? Ja sit taas että minkälaiset ? :nailbiting: Ja varmaan on joo tehtävä vielä kyllä listaa.
Hoitopöytä meillä löytyy silloin kun keskimmäinen oli pieni niin ostettiin käytettynä puinen hylly johon sai sen tason. Ja tason sai pois joten on nyt pelkkä hylly käytössä.
 
Ainakin toistaiseksi isoja hankintoja (varmaan joskus kesällä hommataan, kun ei niille kuitenkaan vielä käyttöä ole) on vaunut, turvakaukalo, unipesä, imetystyyny ja jonkinlainen lipasto jonka päällä voisi tarvittaessa sitten vaippoja vaihdella, pääasiassa tulisi kuitenkin vauvan vaatteille ja vaipoille yms. tarvikkeille. En kyllä yhtään tiedä että minkälaiset vaunut meidän pitäisi hankkia... Onko teillä jotain suosituksia? Asutaan maalla ja pitäisi mahtua hyvin auton takakonttiin. Mielellään myös sellaiset mihin saisi turvaistuimen kiinni. Imetystyynyn ja unipesän haluan ehdottomasti Kimmiltä, ne on niin ihanan näköisiä ja itse ainakin kuullut vain positiivisia kokemuksia muutenkin kyseisistä tuotteista. Myös itkuhälytin olisi ostoslistalla. Saa nähdä että alanko jo nopeastikin keräilemään vaatteita sun muita pieniä ostoksia. Luulen tosin että äitiyspakkauksella pärjätään melko pitkälle. :)
 
Mä liputan kanssa tuota Imetyksen tuen fb-sivua. Siellä on tosi paljon hyvää infoa.
Ja mullekin tuli esikoisen aikaan aivan puun takaa se imetyksen alku. Se tunne ja ne päivät kun maito nousee rintoihin..... Jotain aivan kamalaa. Mun rinnat oli tyyliin jalkapallon kokoiset, niihin ei voinut koskea yhtään, niin turvoksissa olivat. Pahinta tietysti oli se että mä luulin imetyksen olevan koko ajan semmoista. Onneksi sitten muutamassa päivässä se turvotus laski ja tajusin sen olotilan olevan ohimenevää. Sittemmin kahden muun kohdalla olen osannut varautua maidon nousuun ja tiennyt kärvistelyn olevan muutamassa päivässä ohi.

Näin kolme lasta imettäneenä sanoisin että ikinä imetys ei mene niin kuin elokuvissa. Se on kovaa työtä, siihen pitää oppia niin äidin kuin vauvankin ja sen jälkeenkin voi tulla yhtä sun toista ongelmaa. Mutta miten palkitsevaa se on ❤️ Minä niin toivoisin ettei yhdenkään äidin imetystaival päättyisi tietämättömyyteen, tuen tarpeeseen taikka ilman vertaistukea, vaan jokainen saisi itselleen sopivan imetystaipaleen ❤️
 
Sandy, tosi hyvin sanottu :happy:
Onko muuten jokaisen lapsen kohdalla imetys yhtä kivuliasta? Mä jotenkin toivoin että rinnat pääsis vähän helpommalla seuraavalla kerralla :smiley-angelic001
 
No mä voin tietysti puhua vaan omalta kohdaltani. Esikoista kun imetin koko ajan rintakumilla, niin Tokahan tarrasi heti salissa rintaan niin ahnaasti ettei kumia tarvittu. Tulikin sitten vähän yllätyksenä se kipu. Purin hammasta. Muutaman päivän päästä toinen nänni olikin verillä :sad001 Selvisikin että Tokalla oli väärä imuote. Minä se vaan olin purrut hammasta kun luulin kivun kuuluvan asiaan. Olikin siis tarpeetonta tuo kipu ja verenvuodolta olisin välttynyt jos olisin vaan aiemmin osannut korjata imuotetta. No tuosta selvittiin (sitkeällä hoidolla nännikin parantui) ja Tokaa imetin reilu vuoden.
Kolmannen kohdalla osasin varautua huonoon imuotteeseen ja synnäriltä asti korjasin heti jos tunsin kipua. Tuossa kolmannen kanssa tietysti mulla oli jo semmonen varmuus ja luotto tisseihini enkä pienistä hötkyillyt :happy:
Kolmannen kanssa tuli sit koettua rintatulehdus sun muuta ja myös luovutin äidinmaitoa lähes 40 litraa :Heartred
 
Mä olen säästänyt kaikki tytön tavarat, joista kaikki vauvakama unisexia. Ei tartte onneks ostaa mitään :)
 
Mä oon aika paljon laittanut vauvakamaa jo kiertoon kun kuopuksen piti olla viimeinen :smiley-bounce022
Eli vaunut, kaukalo, kestovaipat ja muut systeemit pitää hankkia. Tyttövauvalle on vaatteita vielä jemmassa mutta pojalle ei.
 
Saako udella tuosta imetyksestä? Kukaan ei koskaan ole kertonut mitään "kamalaa" siitä. Sattuuko se sitten vai?
Jos imuote ja jänteen on kireet vauvalla niin se sattuu ihan hirveesti. Niihin on kuitenkin apua saatavilla jos osaa hakea apua. Imetyksen ei pidä sattua. Alku päivinä rinnat voi olla hellän tuntuset ja sen takia imetys hetken olla vähän kivuliasta. Maidonnousu oli mulla ainakin tosi kivuliasta. Meillä jänne oli pojalla kireä ja huono ote jonka takia imetys teki aika pitkää kipeetä. Vaik jänne leikattiin oli siitä vaan hetkellinen apu. Sit kun poika oli 10kk niin se kipu vaan loppu.
 
Lidlissä on aina joskus myynnissä pitkiä kokovartalotyynyjä, joka oli ainakin itselleni ekassa raskaudessa pelastus nukkuessa ja lepäillessä. Niiden osalta kannattaa siis pitää silmät auki :wink itsellä kävi uskomaton tuuri, kun ne oli juuri tullut silloin myyntiin kun tarve tyynylle heräsi.

Meillä on vielä kaikki tallella esikoisesta, joten ihmeempiä ei tarvitse hankkia. Uudet renkaat olen ajatellut hankkia rattaisiin, kun talvisin tulen vaunuja kuitenkin lykkimään ja nuo tiiviskumiset renkaat kerää lunta ihan hermeettisesti suojasäällä.

Rengasliina ja manduca löytyy entuudestaan, mutta trikooliinan aion vielä ostaa pikkuvauva-ajalle. Kannattaa panostaa ergonomiseen kantoreppuun (tai toki liinaan). Ne ei missään nimessä ole aina ne kalleimmat vaihtoehdot, ja kantokokemus on sekä kantajalle että kannettavalle paras mahdollinen.
 
Ainakin toistaiseksi isoja hankintoja (varmaan joskus kesällä hommataan, kun ei niille kuitenkaan vielä käyttöä ole) on vaunut, turvakaukalo, unipesä, imetystyyny ja jonkinlainen lipasto jonka päällä voisi tarvittaessa sitten vaippoja vaihdella, pääasiassa tulisi kuitenkin vauvan vaatteille ja vaipoille yms. tarvikkeille. En kyllä yhtään tiedä että minkälaiset vaunut meidän pitäisi hankkia... Onko teillä jotain suosituksia? Asutaan maalla ja pitäisi mahtua hyvin auton takakonttiin. Mielellään myös sellaiset mihin saisi turvaistuimen kiinni. Imetystyynyn ja unipesän haluan ehdottomasti Kimmiltä, ne on niin ihanan näköisiä ja itse ainakin kuullut vain positiivisia kokemuksia muutenkin kyseisistä tuotteista. Myös itkuhälytin olisi ostoslistalla. Saa nähdä että alanko jo nopeastikin keräilemään vaatteita sun muita pieniä ostoksia. Luulen tosin että äitiyspakkauksella pärjätään melko pitkälle. :)

Meillä etsittiin näillä samoilla spekseillä ja päädyttiin brio happyn yhdistelmiin. Ovat olleet tosi hyvät. Kaukalon saa runkoon kiinni erillisellä adapterilla ja autossa meillä oli erillinen telakka.

Isot renkaat rullaavat tasaisesti ja hyvä jousitus takasi vauvalle lempeät unet vaunuissa. Ainoa mikä harmitti rattaissa, oli tiiviskumirenkaat, jotka suojasäällä keräävät lunta renkaisiin. Eli kannattaa pohtia ko. vaunuja ilmakumirenkailla :)
 
Lidlissä on aina joskus myynnissä pitkiä kokovartalotyynyjä, joka oli ainakin itselleni ekassa raskaudessa pelastus nukkuessa ja lepäillessä. Niiden osalta kannattaa siis pitää silmät auki :wink itsellä kävi uskomaton tuuri, kun ne oli juuri tullut silloin myyntiin kun tarve tyynylle heräsi.

Meillä on vielä kaikki tallella esikoisesta, joten ihmeempiä ei tarvitse hankkia. Uudet renkaat olen ajatellut hankkia rattaisiin, kun talvisin tulen vaunuja kuitenkin lykkimään ja nuo tiiviskumiset renkaat kerää lunta ihan hermeettisesti suojasäällä.

Rengasliina ja manduca löytyy entuudestaan, mutta trikooliinan aion vielä ostaa pikkuvauva-ajalle. Kannattaa panostaa ergonomiseen kantoreppuun (tai toki liinaan). Ne ei missään nimessä ole aina ne kalleimmat vaihtoehdot, ja kantokokemus on sekä kantajalle että kannettavalle paras mahdollinen.

Tuo lidlin tyyny oli mulle kans ehdoton edellisessä raskaudessa! Iso suositus! Varmasti kaivan sen taas käyttöön kun lonkat alkavat kolottaa! Muuten ehdin tietysti kaikki äitiysvaatteet ja ihan pienet vaatteet laittaa kiertoon eli ostettavaa on sitten myöhemmin. Onneksi kirppareilta löytyy mahtavasti kaikkea. :)
 
Niin ja tuplarattaat tarvitaan kyllä myös, kuopus kun on vasta 1v 9kk kun tämä syysleimu syntyy.
 
Meillä on kans toi lidlin tyynyt, käytän sitä itse nukkuessa. On kylläkin jo vähän lörähtänyt :D Mut vois olla kyllä kätevä imetyksessä, mikäli se mulla onnistuu, kun mulla ei toi imetys ole ihan onnistunut kummankaan tytön kanssa.
 
Takaisin
Top