Hankinnat

Mä olen vähän sitä mieltä, että vauvan joutuessa lastenosastolle on siihen jokin syy, että vauva tarvitsee erityistä hoitoa, eikä sairaalan henkilökunnalla ole resursseja, eikä se ole sairaalan tarkoituskaan, kysellä mieltymyksiä lastenkasvatusasioihin. Ensisijainen tarkoitus on pitää potilas terveenä tai hengissä. Tämä kuulostaa tosi julmalta ja tottakai esimerkiksi imetystä pitäisi tukea vanhempien niin halutessa mutta yleensä tuollaiset asiat ovat toissijaisia, kun potilas vaatii erityistä hoitoa.
 
Tarkoituksenani ei missään nimessä ollut kritisoida sairaalahenkilökuntaa. He osaavat työnsä todellakin hyvin, he ovat suorastaan vauva-ammattilaisia, jotka noilla osastoilla ovat töissä :joyful:Minulla ainakin ainoastaan positiivista sanottavaa.

Hämmennyin tuttiasiasta, koska luulin tuoreena äitinä, ettei lapselle anneta tuttia ennen kuin imetys lähtee sujumaan. Lapseni verensokeriarvo heitti yhdessä mittauksessa ja siksi hän oli lastenosastolla tarkkailussa yön. Muistelen myöhemmin kuulleeni, että tutti annetaan, koska imeminen on vauvalle jonkinlaista kivunlievitystä ja se imemisen tarve on niin suuri.

Minulla esikoisen imetys meni mönkään, mutta syy ei ollut tutin.
 
Mä olen vähän sitä mieltä, että vauvan joutuessa lastenosastolle on siihen jokin syy, että vauva tarvitsee erityistä hoitoa, eikä sairaalan henkilökunnalla ole resursseja, eikä se ole sairaalan tarkoituskaan, kysellä mieltymyksiä lastenkasvatusasioihin. Ensisijainen tarkoitus on pitää potilas terveenä tai hengissä. Tämä kuulostaa tosi julmalta ja tottakai esimerkiksi imetystä pitäisi tukea vanhempien niin halutessa mutta yleensä tuollaiset asiat ovat toissijaisia, kun potilas vaatii erityistä hoitoa.
Meidän kyseessä ei ollut mikään iso tai vakava asia. Hän oli kahdeksan tuntia osastolla. About tunti synnytyksestä oli jo työnnetty tutti suuhun, kyllä siitä tulee sellanen fiilis että halutaan vaan päästä helpolla. Kertaakaan mua ei edes pyydetty imettämään. Mun mielestä kyse ei ole näissä tapauksissa mistään kasvatusasioista, tietty nää varmasti jakaa mielipiteitä.
 
Mä olen vähän sitä mieltä, että vauvan joutuessa lastenosastolle on siihen jokin syy, että vauva tarvitsee erityistä hoitoa, eikä sairaalan henkilökunnalla ole resursseja, eikä se ole sairaalan tarkoituskaan, kysellä mieltymyksiä lastenkasvatusasioihin. Ensisijainen tarkoitus on pitää potilas terveenä tai hengissä. Tämä kuulostaa tosi julmalta ja tottakai esimerkiksi imetystä pitäisi tukea vanhempien niin halutessa mutta yleensä tuollaiset asiat ovat toissijaisia, kun potilas vaatii erityistä hoitoa.

Olen samaa mieltä, eikä tohon sun viestiin voi mitään lisätä:wink
meidän esikkokin joutu teholle heti synnyttyään ja siellä oli tuti suuhun laitettu... imetys lähti hyvin käyntiin siitä huolimatta mutta mun maito ei vaan noussut sitten 3kk tienoolla niin nopsaan kun ois tarvetta ollut:/
Mut anyways, jokainen tavallaan ja ketään syyttämättä:) itse koen tutin hyvänä asiana:p
 
Sit ku mä sain tytön sinne synnyttäneiden osastolle niin ne kysyy miks on tutti suussa, koska sillä osastolla taas tuetaan imetykseen ja mielummin ei tuttia. Mut mun koko synnytys sekä osastolla olo oli muutenkin ihan farssi ja tästä seuraavasta on pakko tulla parempi :grin
 
Sit ku mä sain tytön sinne synnyttäneiden osastolle niin ne kysyy miks on tutti suussa, koska sillä osastolla taas tuetaan imetykseen ja mielummin ei tuttia. Mut mun koko synnytys sekä osastolla olo oli muutenkin ihan farssi ja tästä seuraavasta on pakko tulla parempi :grin

Peukut pystyyn :)
 
Käytiin tänään babystylessä katselemassa kaukalo tarjontaa ja ihastuin Britaxin babysafe i-size turvakaukaloon. Se olisi telakan kanssa nyt tämän kuun tarjouksessa 349€. Siltikin tuntuu jotenkin kalliilta yhdelle hommata, kun jälleenmyynti arvoa ei varmaan sitten parin vuoden päästä ole ollenkaan. Katselin, että nettikaupoissakin on samoissa hinnoissa.. Mutta vaikutti se kyllä kätevältä ja kävisi meidän rattaisiin suoraan ilman erillisiä adaptereita. Tuttejakin jo katselin, mutta nekin jäi vielä kauppaan. Meillä ei oo kukaan lapsista huolinut tutteja.. Meinaako muut hommata tutteja valmiiksi?

Eikös kaukalon käyttöikä ole max vuosi? Itse myin eteenpäin esikoisen reilun vuoden vanhan Britaxin kaukalon telakalla hintaan 140eur, maksettiin niistä uutena 350eur. Eli meillä tuli uudelle kaukalolle hintaa 210eur ja seuraava maksoi 70 eur vähemmän...
 
Nyt alkoi hämätä, että kauanko se kaukalon käyttöikä olikaan kun niin moni sitä edelleen pohtii :p eli katsoin niin kaukalosta riippuen käyttöikä on 5-7 vuotta (liikenneturvan sivuilla oli, myös monilla muilla sivuilla sama ilmoitettu). Valmistaja ilmoittaa siis parasta ennen päivän ja toki myös säilytys(lämpötilavaihtelut)vaikuttaa asiaan. Ja sama koskee isofix-telakoita :)
 
Mangusti80 varmaan tarkoitti, että yhdellä lapsella käyttöikä on noin vuosi? :) Siinä vaiheessahan lapsi siirtyy jo turvaistuimeen, kun kaukalo jää hänelle pieneksi. Meillä esikoinen siirtyi istuimeen jo reippaasti alle vuoden ikäisenä.
 
Kapy89, juuri tuota tarkoitin. Vähän epäselvästi tosiaan kirjoitin tuohon. Meilläkin esikoinen siirtyi kaukalosta turvaistuimeen jo 8kk iässä.
 
Kapy89, juuri tuota tarkoitin. Vähän epäselvästi tosiaan kirjoitin tuohon. Meilläkin esikoinen siirtyi kaukalosta turvaistuimeen jo 8kk iässä.
Tuo siirtyminen riippuu niin paljon kaukalosta ja vauvasta. Meillä siirtyi vasta reilun 13kk iässä koska kaukalossa riitti tila/pituus ja vauva painoi alle maksimin.
 
Tuo siirtyminen riippuu niin paljon kaukalosta ja vauvasta. Meillä siirtyi vasta reilun 13kk iässä koska kaukalossa riitti tila/pituus ja vauva painoi alle maksimin.

Totta. Ja vauvasta. Meidän ei enää viihtynyt kaukalossa kun siitä ei nähnyt ulos eikä ollut mitään kallistusmahdollisuuksia kuten turvaistuimessa. Toisethan tosiaan istuu siinä ihan tyytyväisenä yli vuotiaaksikin.
 
Meillä tytöillä oli niin pieni kaukalo, etteivät enää puolivuotiaanakaan siihen mahtuneet kunnolla kun olkapäät meni niin paljon yli vöistä. (En osaa tätä selittää, mutta jokainen jolla on ollut lapsi istuimessa tietää mitä tarkoitan). Meillä kuopus syntyi elokuussa ja maaliskuun alussa myin kaukalon eteenpäin.

Isommilla on molemmilla ollut tutti käytössä ja jo synnärillä saaneet korviketta pullosta. Keltaisuudesta johtuen lopetin imetyksen esikoisella parin päivän ikäisenä, kun tuli lastenlääkäriltä käsky. Toisen kohdalla ei tarvinnut lopettaa kokonaan, mutta sen voi jokainen arvata mitä käy kun lopettaa tai vähentää alle viikon ikäisen lapsen imetystä. (Meillä siis tytöillä vähän vaikeampi tapaus tuo keltaisuus, luultavasti joku molemmilta vanhemmilta saatu geenivirhe, mutta syy ei koskaan selvinnyt eikä tiedetä tuleeko vielä aiheuttamaan ongelmia)

Tähän kuitenkin aion varautua tälläkin kertaa ja vaikka selvittäisiin ilman tätä ihme tautia, tutti saa kyllä vauvalla olla jos on tarvis eikä imetykseen vaikuta.
 
Keltaisuudesta johtuen lopetin imetyksen esikoisella parin päivän ikäisenä, kun tuli lastenlääkäriltä käsky. Toisen kohdalla ei tarvinnut lopettaa kokonaan, mutta sen voi jokainen arvata mitä käy kun lopettaa tai vähentää alle viikon ikäisen lapsen imetystä. (Meillä siis tytöillä vähän vaikeampi tapaus tuo keltaisuus, luultavasti joku molemmilta vanhemmilta saatu geenivirhe, mutta syy ei koskaan selvinnyt eikä tiedetä tuleeko vielä aiheuttamaan ongelmia)
Nyt mennään kyllä ohi aiheen mutta alkoi kiinnostamaan :) Meilläkin vauva joutui takaisin osastolle viikon vanhana koska oli niin keltainen ja kaksi (vai kolme) päivää vietti uv-valon päällä. Imetin kyllä koko tämän ajan ja olin muutenkin lapsen vieressä. Mua siis kiinnostaa, että miksi lääkäri käski lopettamaan imetyksen?
 
Nyt mennään kyllä ohi aiheen mutta alkoi kiinnostamaan :) Meilläkin vauva joutui takaisin osastolle viikon vanhana koska oli niin keltainen ja kaksi (vai kolme) päivää vietti uv-valon päällä. Imetin kyllä koko tämän ajan ja olin muutenkin lapsen vieressä. Mua siis kiinnostaa, että miksi lääkäri käski lopettamaan imetyksen?

Epäiltiin, että keltaisuus johtuu äidinmaidosta eli jostain vasta-aineista ja sitä varten tarvittiin kahden viikon testi korvikkeella, kun veriarvot oli muuten kunnossa. Sinivalohoito ei siis vaikuttanut juuri mitään ja syötettiin myös jotain sappikiviin käytettävää lääkitystä 6kk.
Esikoisella oli siis 1,5 vrk ikäisenä bilirubiiniarvo yli 400 ja jatkoi reippaasti nousua 3kk ikään asti. Siitä hiljalleen laski ja 6kk kontrollissa arvot oli rajojen sisällä. Toisella nuo arvot oli vähän maltillisemmat.
Vasta-aineista ei kuitenkaan luultavasti ole kyse kun imetyksen lopetus ei auttanut, mutta menen tällä kertaa kuitenkin verikokeisiin rv36+ ja mahdollisesti käynnistetään rv 38+. Ja nyt lisäksi tällä lapsella on eri isä kuin aiemmilla, eli todennäköisyys on paljon pienempi. Lastenklinikalla jossain isommassa koulutuksessa oli pohdittu tätä meidän lasten tapausta kun aiemmin ei ollut ollut kahta selvittämätöntä tapausta samassa perheessä.

muoks. se vielä, että siis kaikki muut veriarvot(maksa-arvot sun muut) oli koko ajan erinomaiset, kun olisi kuitenkin jotain muutakin todellisuudessa pitänyt löytyä, että olisi johtunut äidinmaidosta.
 
Aloin tutkailemaan vaunu aihetta tällä viikolla ja puntariin uusien ja käytettyjen välillä. Ensimmäinen lapsi niin isommat hankinnat jostain syystä aiheuttaa suurta pään vaivaa kun haluaisi vaunujen olevan just hyvät omaan käyttöön, mutta en haluaisi muotivillitykseen hurahtaa vaikka bugabooltakin jo mieleiset bongannut.. unelma olisi jos jokin tuttu lähipiirissä olisi kesällä sopivasti luopumassa hyvässä kunnossa olevista vaunuista, mutta näitä tuttuja lähipiirissä ei taida oikein tänä vuonna olla :D
 
Tietty yhdistelmät kantsii ostaa, mutta sellanen huomio vielä että haluutteko lisää lapsia? Ehkä pienellä ikäerolla? Sit kantsii kattoo että niihin saa seisomalautaa kiinni tai tuplaan mahdollisuus. Mä en ite ostanut ekan kohdalla vaan sain siskolta vanhat paskat ja niitä en haluu enää käyttää niin arvatkaa raaskiiko nyt enää laittaa noihin vaunuihin rahaa kun voi olla et meidän lapset on tehty tän jälkeen. Ähpuuh.:grin
 
Onko jollakin kokemusta kestovaipoista? Itseä kiinnostaa kovasti kaikki ekologiset ratkaisut mutta ei mitään tietoa mistä semmoisia ostaa, onko niitä monia erilaisia, mitä niissä olisi hyvä huomioida jne :rolleyes:
Itsellä on laskettuaika heinäkuussa ja tilanne on sama. Oon kaveripiirin viimeisiä lapsensajia, esikoista siis odotan, eikä kukaan ole kestoillut. Haaveissa siis vessahätäviestintä ja kestoilun yhdistäminen. Lopulta päädyin ostamaan torista käytettynä yhden perheen kaikki kestovaipat (olleet kahdella muksulla käytössä). Paketissa tuli montaa erilaista ja monia kokoja. Jos tuolla paketilla pärjätään, niin koko vaippa-ajan hinnaksi meille tulee 80e. Meillä mies ei ole kestoilusta kiinnostunut, joten yritän antaa hänelle tilaa tehdä omat valinnat. Summasummarum; tsekkaa tori.fistä :joyful:
 
Takaisin
Top